Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

Equasym xl

Zoon gebruikt nu sinds 2 weken Equasym XL. Het lijkt maar 6-7 uur te werken, dus niet de hele dag. Is er iemand die het dan 2x per dag geeft (of gebruikt)? of vul je het aan met kortwerkende methylfenidaat?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Alcedo atthis

Alcedo atthis

23-10-2011 om 20:07

Karin

Hier geen ervaring met Equasym, maar wel met Concerta die snel is uitgewerkt (ongeveer 9 uur). Rond 16 uur slikt zoon er daarom kortwerkende methylfenidaat bij, die werkt bij hem ongeveer 3 uur. Als we een langer avondprogramma hebben (een etentje tot laat bijvoorbeeld), dan neemt hij 's middags een tweede Concerta.

Karin*

Karin*

23-10-2011 om 20:16 Topicstarter

Alcedo

(mooie nick, ik zag dat het ijsvogel betekent)
Dus zoon zou wel een tweede equasym kunnen nemen waarschijnlijk. De kortwerkende werkt nl ook maar 3 uur, dus niet lang genoeg om savonds nog toetsen te kunnen leren.
(Ik heb de vraag al gemaild aan de arts waar hij bij is, maar die heeft nog niet geantwoord.)

Ava

Ava

07-11-2011 om 16:39

Hier 2x soms

Hier 2x per dag, soms. Niet elke dag 2x overigens. Wat wil je weten?

Karin*

Karin*

08-11-2011 om 12:17 Topicstarter

Nu 10 mg kortwerkend erbij

Zoon neemt nu 10 mg kortwerkend erbij en dat gaat redelijk. Soms als hij lang savonds wil leren neemt hij er om half 6 nog een halve bij.
Heeft het bij jullie erg invloed op het in slaap vallen?

De kinderarts waar hij bij is, heeft een systeem dat je vragen kan stellen over doseringen en bijwerkingen per email.
Van de arts moesten we in het weekend beginnen met de capsules en als we wat te vragen hadden konden we mailen. Maar hij was wel gelijk die week op vakantie, dus op mijn mail met een vraag over de dosering kwam pas 2 weken later antwoord. Lekker...
Sinds begin oktober, toen zoon begon met de medicijnen en dus nog ingesteld moest worden, is de arts al 2 keer op vakantie geweest waardoor je ook geen antwoord krijgt op je mail. En blijkbaar zijn de gegevens van de patienten ook niet voor een andere arts in te kijken, want als ik dan bel, dan is er ook niemand die iets kan/wil zeggen. Ik baal daar enorm van. De begeleiding stelt zo ook niets voor. Ik heb echt het gevoel dat we nu maar wat aan het doen zijn. Nou, dan had ik net zo goed een recept aan de huisarts kunnen vragen, die kan je tenminste nog bellen als er wat is.

Ervaring hier

oudste zoon slikt 's ochtends equasym. Als hij die dag b.v. hockeytraining heeft, neemt hij voor de training een metylfenidaat 10mg om alert bij de training te blijven.

Huiswerk maken is hier nog niet aan de orde, kan me voorstellen dan we dan dit probleem wel herkenbaar vinden.

In overleg met de arts geven wij metylfenidaat bij als het nodig is/lijkt te zijn.

Je kunt trouwens wel overstappen naar de huisarts voor deze medicatie heb ik begrepen. Wellicht kun je eerst even telefonisch met de huisarts overleggen wat een geschikt moment is om over te stappen.

groetjes van Purk

Ava

Ava

11-11-2011 om 13:29

Sorry, late reactie

Bij ons 's ochtends 10 mg en soms tussen 12 en 13 nog een keer 10 mg. Gelukkig geen invloed op slapen: in tegendeel. Wel invloed op het eten: 's middags eet kind minder en pas 's avonds tegen een uur of 7 krijgt kind honger. Alsof het een gat in de maag heeft. Ik probeer nu later te eten maar die afstemming lukt niet altijd. Dan eten we laat/later en als ze in bed liggen, eten kind nog een everzwijn of twee. Hoe doe jij dat? Wij gebruiken (nog) geen kortwerkende meds.

Wat je schrijft over de afstemming van de medicatie is waardeloos, ja. Je zou dat met de arts kunnen bespreken: die heeft dat misschien helemaal niet zo door. Of uitkijken naar een andere arts. Maar ik weet niet of het elders veel beter is. Ik schrijf tegenwoordig alles op aan vragen die er zijn en stel die gelijk. Ik plan me suf.

Overigens zoek ik een systeem voor de hele familie omdat 5 gezinsleden medicatie nemen: al dan niet dagelijks. Zodanig dat m'n man, warhoofd, het ook bij kan houden.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.