Tinus_p
12-02-2010 om 09:38
'er is een nieuwe kinderziekte in de maak.'
http://www.nrc.nl/wetenschap/article2481251.ece/Prikkelbaar_kind_als_ziek_gezien
Rotterdam, 11 febr. Er is een nieuwe kinderziekte in de maak. ‘Temperament-disregulatie met disforie’ is opgenomen in de voorlopige versie van het nieuwe handboek met psychiatrische diagnoses. Daaraan lijden kinderen die minstens driemaal per week buitenproportioneel fel reageren op ‘gewone stressoren’. Tussen de uitbarstingen door zijn de kinderen prikkelbaar, of boos, of somber.
(rest via link)

Tinus_p
12-02-2010 om 09:41
Mening
Ik behoor niet tot de groep die vindt dat dit 'verzonnen ziektes' zijn: Vaak is er wel degelijk sprake van een probleem.
Maar (heel genuanceerd), dit is wel weer een symptoomdiagnose waarbij de grens tussen normaal en afwijkend lastig te trekken (en dus enigszins subjectief) is. De discusises kan ik vervolgens helemala voorspellen.....

Tineke
12-02-2010 om 10:15
Onduidelijk
Ik ken natuurlijk, net als iedereen, kinderen die hieraan kunnen/zullen lijden. Maar mijn vragen zijn: als het een nieuwe ziekte is, is er dan ook consensus over behandeling? En werkt die behandeling afdoende? Of is en blijft het chronisch? Helpt medicatie? Allemaal aan de prozac? Welke fabrikant heeft het onderzoek gefinancierd?
Of gaat deze nieuwe groep 'zieken' leiden tot een enorme toename op PGB-aanvragen waardoor deze afgeschaft gaat worden? En in welk onderwijs moeten deze kinderen worden ondergebracht? Cluster 4? En komen er dan minder pdd-nos-en adhd-diagnoses?
Zo'n soort discussie, Tinus?

Astrid
12-02-2010 om 22:08
Ik ook
Ik kom straks vast ook in aanmerking voor deze nieuwe diagnose (ik heb nu slechts ADD). Eindelijk erkenning voor mijn uitbarstingen. Dochter (die niks heeft) voldoet ook.

rodebeuk
13-02-2010 om 09:33
Eindelijk!
Nog een etiketje waar zeker de helft van het gezin voor in aanmerking komt. Ff kijken hoe ik dat nou weer geplakt krijg naast al die andere. Na een paar jaar wordt die lijm zo taai, dan krijg je ze niet makkelijk van hun voorhoofd.
Maar serieus: ik vind het een mooi geval van omdraaierij. Eerst maken we met zijn allen het leven zo druk dat je tegen ontzettend veel prikkels moet kunnen. En dan zeggen we weer dat de mensen die daar niet tegen kunnen een syndroom hebben.

T&T
13-02-2010 om 13:00
Prikkel prikkel prikkel....
Rodebeuk "Eerst maken we met zijn allen het leven zo druk dat je tegen ontzettend veel prikkels moet kunnen. En dan zeggen we weer dat de mensen die daar niet tegen kunnen een syndroom hebben."
Ik vind die opmerking geweldig! Het is niet raar dat mensen sneller overprikkeld raken als er zoveel prikkels zijn, en DIE ZIJN ER! En er wordt maar gewoon van uit gegaan dat als we onze kinderen daarmee opvoeden dat ze daar vanzelf aan wennen en later dus lekker flexibel in de maatschappij zullen passen...
Maar zo werkt het dus niet. Naar mijn idee is dat DE reden waarom er steeds meer diagnoses binnen het autisme spectrum zijn. Let op: NIET omdat het onzin is! die mensen waren er vroeger ook. Maar toen konden ze er beter mee weg komen in de maatschappij, tegenwoordig worden dit soort "afwijkingen" niet meer gepikt, en heb je veel sneller een etiketje.
Wij hebben verschillende mensen in de familie met dit soort "merkwaardig gedrag" tegenwoordig waren ze er op school al lang uitgepikt, maar ze hebben nooit een diagnose gehad, en het op hun manier toch gered. Dat ze wat merkwaardig zijn is ons zelfs meer op gaan vallen sinds we twee kinderen hebben die in het autisme spectrum vallen... en als je dan denkt "ach, die kinderen krijgen tegenwoordig tenminste hulp" nou, dat valt ook nog wel tegen. Er is veel meer bekend over autisme, maar die kennis wordt niet echt handig toegepast.
Grappig zijn de vergelijkingen soms wel, van bijvoorbeeld opa en kleinzoon; soms lijken ze zoveel op elkaar, kleinzoon is klassiek autistisch, opa is... gewoon opa. We zijn nu een paar generaties verder, en wij weten nu meer. Maar gelukkig was mijn oma ook een bijzondere vrouw, die heel veel rust en structuur wist te bieden. Veel meer dan mij! waar haal je de rust en structuur ook vandaan in 2010? opa is er goed groot mee geworden, voor kleinzoon moeten we het veel bewuster opzoeken, maar ook hij zal er wel groot mee worden.
Ik ben bang dat er nog veel kinderen bij komen met een "etiketje" en ze kunnen het autisme of hsp, of het groenpaarse spikkel syndroom noemen... punt blijft dat de kinderen er zijn! en dat ze op hun manier ook in de maatschappij moeten passen. Moeilijk hoor.
groetjes, Tess

rodebeuk
13-02-2010 om 18:57
Tess
Ik loop er momenteel zelf ook weer keihard tegenaan in mijn werk. Ik wil gewoon meedoen maar ik heb meer rust, meer slaap, meer duidelijkheid, meer vulmaarin nodig. En anders wordt het niets.
Hmmm... wat jij zegt met die kleuren, toch maar eens mijn bril ophouden onder de douche. Groenpaarse spikkels zei je?

Guinevere
14-02-2010 om 12:22
Grappig
Ah, dan krijg ik ook eindelijk een etiketje! Super, dan ga ik een knappe mannelijke PGB-er inhuren om me te begeleiden.