Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
zilver

zilver

19-03-2009 om 20:50

Ervaring gezocht met neuropsychologisch onderzoek

Mijn dochter heeft n taalverwerkingsstoornis en heeft daardoor met bepaalde vakken problemen, zoals begrijpend lezen en talend rekenen. Nu heeft school ons geadviseerd voor haar( 11 jaar) een neuropsychologisch onderzoek aan te vragen. Via verwijsbrief naar het ziekenhuis. Wachttijd is half jaar!!
En dan nog zal er eerst n neuroloog haar onderzoeken en dan pas bekeken worden OF zo'n neuropsychologisch onderzoek nodig is....aldus de ziekenhuizen die wij hebben gebeld.
Alleen via het ziekenhuis zou het vergoed worden, anders is het 750 euro.
Maar bij particulaire instanties hoorden we (net als bij de ziekenhuizen) dat- als we thuis geen zorgen/problemen om haar hebben (wat zo is)- er niet zomaar zo'n onderzoek wordt gedaan, op verzoek van school.

Hoe is jullie ervaring met de weg naar zo'n onderzoek, hoe pakken we het aan?? Waar moeten we wezen??
Alvast bedankt.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Verwijzing

Hoi Zilver,

Volgens mij heb je in beide gevallen een verwijzing nodig van de HA, een verzoek van school is inderdaad niet voldoende. Wij vonden de wachhtlijsten van de 2e lijn (ZH, GGZ) ook veel te lang en hebben de HA een verwijzing gevraagd voor de 1e lijn (onderzoeksbureaus). Ik weet natuurlijk niet waarop jouw dochter getest gaat worden, maar zij zijn ook bevoegd, zolang het een GZ psycholoog is. De eerste lijn kan ook vergoed worden: de basisverzekering vergoedt 8 consulten voor 1elijns GGZ behandeling, wellicht heb je een aanv. verzekering waardoor dit aantal hoger kan. Ons bureau (www.opdidakt.nl) regelde het zo dat het onderzoek gedeclareerd werd als consulten en derhalve vergoed werd door de verzekering. Meestal is een IQonderzoek ook nodig, dat is 400,- bovenop de psych. testen. Deze hebben wij door schoolbegeleidingsdienst laten doen en was dus gratis. Rapport van de IQtesten sturen wij dan naar het onderzoeksbureau. Deze nemen dat dan mee in hun psych.onderzoek.
Hopelijk kan je hier wat mee. Een verwijzing van HA is in ieder geval noodzakelijk.

Groetjes

Mar1

zilver

zilver

22-03-2009 om 21:58

Thx

hai mar1, daar heb ik wat aan, dankje! We hebben al n verwijzing, daar ligt het niet aan. Maar men wil het onderzoek niet doen, omdat er thuis geen 9opvoed/gedrags) problemen zijn! Ook de particulaire instantie niet. Ondertussen helt iemand ons weer verder op weg...We hebben er vast en zeker wat aan dat het toch (wat) vergoed zou kunnen worden. Altijd meegenomen. Er is al n IQ test geweest, die was prima. Door school aangevraagd, was idd. gratis.
Nogmaals thx voor het meedenken!!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.