Sandra
21-07-2011 om 11:04
Ervaring met incontinentieslips
Mijn dochter van 7 gaat ruilt deze week haar oude pampers om voor incontinentie slips (de grote mensen luier). Nu hebben we al een aantal geprobeerd, maar het is toch even wennen (b.v. 4 plakstrips ipv 2 klitteband), we hebben het idee dat ze niet optimaal zitten bij haar. Wie heeft er nog een paar tips met het omdoen van deze slips?

Op mijn werk
21-07-2011 om 12:08
Tips
Ik weet niet wat je al doet, maar op mijn werk (bij ouderen, maar dat maakt in principe niet uit) doen we het zo:
Eerst de slip goed in de lengte vouwen, zodat er bij het gedeelte tussen de benen een soort gootje ontstaat. Soms moet je de elastieken bij de liezen een beetje los friemelen, die blijven vaak tegen de inco zelf aangekleefd zitten. Dan de inco onder de billen, het is bij iedereen anders hoe hoog. Dat kun je uitmeten, door hem aan de voorkant goed te vouwen. De voor en de achterkant moeten even hoog uitkomen.
Dan de voorste flap goed uitvouwen, zodat hij glad ligt richting de flanken.
Eerst doe je de onderste twee plakkers vast. Eigenlijk moet hij dan al goed zitten. Dus symetrisch, niet te strak, niet te los. En dan pas pak je de bovenste twee plakkers en plak je die een beetje schuin naar beneden vast, zodat het bovenste gedeelte van de inco glad om de heupen sluit.
Er zijn overigens verschillende soorten materialen. Er zijn een soort van up and go's. En wat wij veel gebruiken zijn tena flex. Die werkt met een soort van zachte band om de buik. En dan heb je de slips, met de vier plakbandjes. Ik hoop voor je dat je goede productvoorlichting hebt gehad, bij het kiezen van het materiaal. Anders kun je dat bij bijvoorbeeld tena aanvragen. http://www.tena.nl/kinderen/productpaviljoen/productassortiment/
Het zijn dure artikelen en voor iedereen is weer een ander product het beste.

Sandra
23-07-2011 om 11:01
Bovenste plakstrips
We hebben bewust gekozen voor slips ipv flex of pull up broekjes. Ze kan niet lang staan en wil daarom ook liever liggend verschoond worden.
Maar de bovenste 2 plakstrips naar beneden wisten wij nog niet, die deden wij eerst naar boven. De slip sluit nu ook beter aan bij haar ruggetje. Alleen is de luier wel fors aanwezig in haar spijkerbroek (en steekt er ook behoorlijk boven uit)
Wij gebruiken overigens absorin slips en krijgen die volledig vergoed.
Sandra

amk
23-07-2011 om 11:54
Dat blijft
die slips blijven boven alle broeken uitsteken.
Het is ons, mijn zus is bijna 39, nog niet gelukt goed incontinentie materiaal te vinden dat ook nog eens combineert met de huidige mode.
Wat we wel probeerden, maar wat bij mijn zus dus niet werkt, is die boven rand nadat je de plakstrips hebt vast gemaakt, naar binnen om te vouwen zodat het minder hoog zit.

Op mijn werk
23-07-2011 om 17:52
Daar hebben die bejaarden geen last van, dat het inco materiaal boven de broek uitsteekt. Die hebben toch een andere kledingkeuze dan een jonge meid. (gelukkig maar)
Maar dat omvouwen, dat zou misschien kunnen helpen. En anders strakke lange hemdjes dragen, zodat de achterkant erin valt?

Sandra
23-07-2011 om 18:38
Uhu
dat omvouwen van de rand werkt wel, maar dan moeten we voor ook een stukje omvouwen. Verder bevallen de slips t.o.v. de oude pampers stukken beter, geen lekkages meer en we kunnen nu met een gerust hart op stap met haar.
Groet Sandra

judith70
23-07-2011 om 19:07
Aparte broeken
Wij hebben begin dit jaar de overstap gemaakt van de "pampers" naar het de incontinentiemateriaal. Volgens mij hebben wij ook Absorin (xs2) Was best even confronterend, want ik had toch stiekum gehoopt dat onze zoon (8 jaar downsyndroom)zindelijk zou zijn. Maar de echte luieres nemen zoveel meer vocht op en inderdaad veel minder "zijkantlekkage" Maar wat betreft de broeken: er zijn speciale broeken voor kinderen die luiers dragen. Kijk eens bij www.pienenpolle.nl. Zelf heb ik nog geen ervaring maar ik wil deze winter er toch eens eentje aanschaffen. Ook hebben zij grote rompers, misschien is dat voor je dochter ook een idee?

Op mijn werk
23-07-2011 om 19:56
Rompers
Vroeger werkte ik in de gehandicapten zorg. Daar werden rompers zelf gemaakt door de naaikamer. We kochten gewoon ondergoed (voor de dames zelfs met kantjes), zij naaiden het broekje aan het hemd en maakten in het kruis van het broekje drie drukknopen. Het is wel zaak om dan een of twee maten groter te kopen, omdat je materiaal verliest. Bij sommige dames (die nogal de neiging hadden zich te ontkleden) gebruikten we een t-shirt als hemd. Het stond best mooi, omdat het hemd/t-shirt glad getrokken werd. Van de drukknopen in het kruis, merkten ze niets, omdat het incontinentie materiaal er tussen zat.
Misschien is het een goedkope, leuke oplossing?

Sandra
28-07-2011 om 12:08
Rompers
Bedankt voor de tip Judith, ik heb er gelijk 2 besteld 1 paarse met korte mouwen en een donkerblauwe met lange mouwen. Ik gebruik ze alleen ik combinatie met spijkerbroeken (ze wil graag skinny-jeans dragen), als ze een jurkje draagt, dan is een mailloit of boxer voldoende. Het staat haar ook leuk, je ziet niet dat het een romper is (dat verwacht je ook niet met kind van 7, bijna 8)
Wat de absorin slip betreft gebruikt onze dochter de XS(wit) voor overdag en de S(geel) voor 's nachts. Ze zit wat dat betreft precies tussen 2 maten in. En voor 's nachts heeft ze een wel een zwaardere slip nodig.
Ze heeft het triple-x syndroom daardoor loopt haar motorische ontwikkeling erg achter. Haar urine incontinetie is nog niet in verband gebracht met dit syndroom, wel haar overactieve nieren. Ze slaapt ook iedere nacht bijna 12 uur.
Geestelijk loopt ze 2 jaar achter, ze gaat ook naar het speciaal onderwijs.

amk
28-07-2011 om 12:44
Bedankt judith
voor die website. Ik heb een folder aangevraagd zodat ik het aan mijn ouders kan laten zien. Misschien past mijn zus de broeken ook wel, en ze zien er tenminste ook leuk uit.

Elvi
05-08-2011 om 07:48
Absorin, plakstrips?
Ik had ondertussen wel verwacht dat die fabrikanten van Absorin nu ook wel overgstapt zouden zijn op velcro strips. Voormij is het nu wel een hele lange tijd geleden dat ik met Absorin gewerkt heb (werk nu met Tena), vond het toen al rommel en het principe (toen) van de hersluitbare plakstrip, een witte plakker boven op een blauwe plakker, had Pampers halverwege de jaren '80 (toen mijn zusje nog in de luiers was). Dat zou betekenen dat die Absorin slips zo'n 30 jaar achterlopen in ontwikkeling. Hebben ze nog steeds een gekleurde plasic folie aan de buitenzijde?

Sandra
13-08-2011 om 09:37
Jaren 80
Ik kan mij nog herinneren uit de jaren 80, dat een nichtje van mij die toen (een jaar of 9 was)in bed plaste en bij ons logeerde. voor het slapen gaan kreeg ze van mijn tante zo'n plastic luierbroek met drukkers om, waarin een rechthoekige strook in ging. Dan moet ik zeggen dat ik de Absorin slips toch een stuk beter vind dan die oplossing.

Op mijn werk
13-08-2011 om 12:09
Pfff sandra ☺
Ik moest lachen om je berichtje.
Gelukkig maar he? Het incontintentiemateriaal is de afgelopen twintig jaar echt enorm verbeterd in kwaliteit.
Vroegah moest je in de zorg, in de nachtdienst, drie 'verdrogingsrondes' lopen, waarbij alle bewoners gecontroleerd werden en zo nodig verdroogd, omdat anders hun incontintentie materiaal doorlekte. Nu kunnen die mensen lekker de hele nacht doorslapen. Wat een verschil!