Jolinar
24-01-2011 om 17:33
Ervaringen concerta en aanverwante artikelen
Hoi,
Ik navolging van mijn eerdere draad over ervaringen met Stratera nu de vraag om ervaringen met Concerta en andere langwerkende (10 tot 12 uur) medicijnen in de stimulantium-groep. Vooral; Hoe werkt het (zelfde als kortwerkende)? Meer/ minder kans op rebounds? Meer kans op bijwerkingen? Slechte / goede ervaringen... Alles is welkom.
Zoon (CP, Hypermobiel, ADHD en stoornis impulsbeheersing-nos) heeft nu 2 weken 2 x daags 2,5 mg medikinet (4 uur werkend) gehad. Zijn ervaringen na 2 dagen: Mam hebben ze dit spul ook in de vorm dat het de hele dag werkt? Ik wil mij de hele dag namelijk zo voelen. En planning van vandaag en zelf taken van volgden dagen al af op de ochtend (en dat met een invaljuf of 2 a 3 per week, want eigen leerkracht is helaas langurig ziek geworden. Gelukkig nu inmiddels stabiele invallers gepland.
Wij zelf en de juf (RT) hebben ook zo onze positieve kijk op deze medicatie. Tot nu toe geen bijwerkingen, geen rebounds, driftbuien, huilbuien. Alleen het herstarten van druk en impulsief gedrag na uitwerking van de medicatie. Maar dan wordt ie gewoon weer etn zo druk als zonder. Geen bijzondere dingen dus.
Sinds zondag 2 maal daags 5 mg (we zijn nog bezig de juiste doering te bepalen). Soon geeft aan nog beter te kunnen concentreren.
Over 2 weken afspraak met behandelaar en dan wil ik goed beslagen ten ijs komen of we richting een 12 uurs medicatie gaan bijv.
NB: van het stratera idee zijn we wat afgestapt door ervaringen etc die o.a. hier gemeld zijn. Feit dat het een lange aanlooptijd/inwerktijd heeft eer je op een goed nivo zit, de slaapproblemen, de ansgten die gemeld zijn etc. Met zoons hersenbeschadiging voelt dit soort medicatie niet goed aan.

Kobalt
24-01-2011 om 18:37
Concerta
Onze zoon gebruikt nu bijna een jaar concerta. Daarvoor twee jaar methylfenidaat. Die concerta heeft hier een enorme verbetering gegeven, op alle fronten. Alleen slapen gaat niet zo, maar dat was toch altijd al om te huilen.
Zoon is wel een periode (nog) minder gaan eten, maar na twee maanden verdween die bijwerking. Nu eet hij weer even weinig als hij normaal at.
We merken niets aan zoon als het uitgewerkt is, alleen dat hij dan vaak zich niet meer zo goed kan concentreren.
Zoon kan zijn emotionele impulsiviteit echt veel beter sturen en reflecteren met dit spul. Wij zijn er blij mee.
Van de arts begreep ik wel, dat het ook puur mazzel is, dat het zo veel beter helpt dan het kortwerkende spul. Het schijnt voor iedereen weer anders uit te pakken.

Jolinar
24-01-2011 om 21:14
Kobalt
Ja dat het voor ieder anders is weet ik idd. Ik had een mail gestuurd naar de psych (behandelend arts) en die meldde dat als zoon nu 2 maal daags 5 mg goed verdraagd zonder bijwerkingen er goede hoop is dat hij op de concerta over kan stappen (18 mg = laagste, staat gelijk aan 3 keer 5mg van wat hij nu krijgt)
Wat ze nou precies met goed verdragen bedoeld weet ik niet. Wrs qua bijwerkingen. Zoon is een lekkere eter trouwens en heeft zowel gister als vandaag gewoon normaal gegeten. Naar bed gaan is altijd een heel verhaal, maar dat is met mijn andere kind ook. Kind eiegn hoor dat je er wat aan moet trekken dat ze naar bed gaan. Gaan slapen heeft gister en vandaag nog geen problemen gegeven. Dus dat is allemaal hoopvol. Zelf vindt hij na 2 dagen dat het "dieper" werkt... dat hij zich nog beter kan concentreren.
Ik merk aan de bewoordingen dat psych ook erg voorzichtig is ivm d hersenbeschadiging die hij heeft (al voor geboorte)Tot nu toe klinkt alles hoopvol.
Meer ervaringen zijn van harte welkom!

Kobalt
24-01-2011 om 23:09
Jolinar
Laatst heb ik een paar interessante uren doorgebracht op deze website. In het stukje teens and adult (voor zover ik me herinner, maar helemaal zeker weet ik het helaas niet meer) zegt Barkley in de map impairments and treatments, in het gedeelte medication (volgens mij was het in dit stukje) iets over medicatie bij verworven (dus niet genetische adhd). http://www.caddac.ca/cms/video/teens_adults_player.html
Voor zover ik me herinner, kwam het erop neer, dat je bij genetische adhd makkelijker gebruik kunt maken van medicatie, omdat de hersenstructuren wel aanwezig zijn, maar niet goed functioneren. De medicatie schudt ze wakker. Als er sprake is van hersenletsel, is dat veel lastiger te voorspellen. Er is nog weinig onderzoek aan gedaan. Dat wou moeten gebeuren.
Nu ja, de reserve van de arts van je zoon, past hier wel bij volgens mij. Misschien heb je nog zin om die videos te gaan bekijken. Die Barkley is wel een beetje een strenge dominee af en toe, zeg niet dat ik je niet gewaarschuwd heb!

Jolinar
25-01-2011 om 09:59
Kobalt
Dank voor deze links! Ik heb met veel interesse de lezingen gezien. Ben wel wat gewend qua colleges etc dus vond het wel weer eens leuk.
Probleem emt zoon is dat we niet weten of zijn ADHD genetisch is of verworven door de trauma (hersenbloeding). We kunnen helaas de CP niet uitzetten of omzeilen om te zien of hij het dan nog heeft.
Door alle gesprekken met de psych ben ik ervan overtuigd geraakt dat ik minstens zelf een flinke ADHD-tik heb meegekregen. En de internet testen en opsommingen van symptomen wijzen daar ook naar. Zowel mijn gedrag als kind (hyper, druk, snel afgeleid) als volwassene (nog steeds de neiging tot hyper, druk zijn, klets veel, wordt erg moe van veel prikkels, hoogsensitief, heb geen idee van tijd (vaak te laat, weet nooit hoe lang iets geduurd heeft zoals bijv een douche nemen)) Ik kan me wel concentreren maar niet als er veel geluiden om me heen zijn, etc. Dus dat neigt weer naar genetisch ADHD
Dus ja, is het verworven of genetisch? we weten het niet. Tot nu toe laat hij positieve effecten zien van de Medikinet...