Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Petra-

Petra-

18-10-2009 om 10:56

Ervaringen equasym xl en/of medikinet cr

We zijn hier tot de conclusie gekomen dat Concerta niet werkt bij onze kinderen. Ze worden er zo opstandig van en reageren overal op. Nu gaat het met ritalin goed, maar ja, drie slikmomenten per dag.

Zijn er hier ouders die ervaringen hebben met de twee andere varianten met verlengde afgifte, Equasym XL en Medikinet CR?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Roos Vicee

Roos Vicee

18-10-2009 om 15:21

Tot voor kort

Tot voor kort hadden wij goede ervaringen met Equasym XL. Zoon heeft het 3 jaar zonder problemen gebruikt, maar na de zomerstop (zoon gebruikt(e) alleen voor concentratie dus alleen tijdens schooltijden) begon hij ineens allerlei (heftige) tics te vertonen. We vermoeden heel sterk dat de tics veroorzaakt worden door de Equasym maar kunnen dat nu nog niet met zekerheid zeggen omdat hij nog maar heel net gestopt is.

Medikinet

Wij gebruiken nu een maand of 3 medikinet. Methylfenidaat werkte wel maar zoonlief had erg veel last van de rebound en hij deed maar 3 uur met 1 pil van 10 mg, dus moest wel 4x slikken.
Ritalin (het merk) was totaal geen succes, hij stuiterde het huis uit als hij moest gaan slapen.
We zijn toen overgestapt op de medikinet, eerst de 30 en dan nu sinds een aantal weken de 20 mg.
Dat bevalt ons tot nu toe goed, het werkt alleen maar een uur of 7 bij onze zoon.
Dus de late middag en avond is nogal chaotisch hier.....

anna van noniemen

anna van noniemen

18-10-2009 om 15:36

Addie

mag je misschien nog ritalin bijgeven eind van de dag? Ik heb dat toen met de kinderpsych overlegd, het is hier niet echt nodig, slechts in bepaalde uitzonderlijke gevallen, en dan geven we nog 5 mg Ritalin er bij.

Roos Vicee

Roos Vicee

18-10-2009 om 16:00

Addie

"Wij gebruiken nu een maand of 3 medikinet. Methylfenidaat werkte wel maar..."
Medikinet is toch ook Methylfenidaat? Maar goed, ik snap wat je bedoelde
Medikinet en Equasym werken alletwee maar 7 tot hooguit 8 uur.
Wij hebben daarom voor onze zoon destijds ook het advies gekregen indien nodig nog een extra Ritalin bij te geven aan het eind van de middag. (We deden dit overigens zelden omdat we in principe alleen medicatie wilden geven voor schooltijden.) Maar dit kun je volgens mij rustig doen als je al gewend was Concerta (dus ongeveer 12 uur) te geven. Maar idd uiteraard in overleg met de arts

Juanna

Juanna

18-10-2009 om 19:19

Medikinet cr

Mijn zoontje van 6 gebruikt ook medikinet cr. Hij krijgt er 2 per dag omdat ze maar 5-6 uur werken bij hem. Hij krijgt hem om 7.30 en 12.30 uur en dat gaat goed. Hij eet gewoon goed, en geen problemen met slapen. Wij zijn er erg tevreden over.
Gewone methylfenidaat gaf bij hem te rebound verschijnselen, daarom zijn we op medikinet overgestapt.

Medikinet cr 10 mg geeft meteen 5 mg af en daarna weer 5 mg.
Equasym xl 10 mg geeft meteen 3 mg af en daarna 7 mg.

Voor ons was daarom medikinet de beste keuze, omdat dat het meest gelijkmatige is voor hem.

Petra-

Petra-

18-10-2009 om 19:30

geven we 3x per dag 20 mg methylfenidaat, werkt prima, maar ja wel continue klokkijken en in het weekend bestaat de dag ook wel eens uit meer dan 12 uur.
En zoals vanmiddag de tabletten van 16.00 uur vergeten en dat is nou niet echt prettig...
Moeilijk, moeilijk!

Guinevere

Guinevere

18-10-2009 om 19:48

Medikinet cr

Hier ook de Medikinet CR. Let wel op, de CR versie is de langwerkende versie, er is ook Medikinet zonder CR erachter schijnt het en dat is gewoon kortwerkend spul.
Hoewel ik indertijd redelijk tevreden was over de gewone methylfenidaat is er een wereld voor me open gegaan toen we overstapten op langer werkend spul. Wat een rust (nou ja, alles is relatief , zie draad boven), geen rebound meer. We hebben de medicatie kunnen verlagen. Bij ons kind werkt het spul maar 6 uur, maar door afwezigheid van een rebound overleven we de medicatieloze uren ook wel. Kan ie mooi oefenen voor het echte leven.
Misschien reageert Jakiro nog, die heeft ervaring met Concerta. Dat schijnt toch iets anders te werken dan Medikinet CR.
Is dat trouwens niet erg veel, 3 keer 20 mg? Poehee.

Bikkel

Bikkel

18-10-2009 om 21:04

Ook

Hier ook een kind met medikinet cr, 20 mg. Hij krijgt het 's ochtends op schooldagen. Hij haalt er net niet het einde van de schooldag mee, dat is voor hem niet erg, dat is ook wat wij wilden. Thuis is hij niet onhandelbaar, wel eens lastig maar daar krijgt hij geen medicatie voor, hoewel we volgens mij zware storm gaan krijgen want hij stuiterde vandaag als Teigetje het huis door. Maar dat kan ook in het weekend. Ik heb in ieder geval heel veel kusjes en knuffels van hem gekregen want als hij zo springerig is, doet hij dat ook. Hij heeft in ieder geval geen last van slapelossheid, wel eet hij tussen de middag weinig, maar dat haalt hij meestal later wel weer in.
Verder heeft hij ook gewone medikinet, 10 mg. Mocht hij het op andere tijdstippen korter nodig mogen hebben.
Over 2 jaar zit hij op de middelbare school en dan heeft hij niet genoeg aan medikinet. tegen die tijd gaan we opnieuw studeren op oa Concerta.

Jakiro

Jakiro

19-10-2009 om 00:39

Petra

Welke Concerta gebruikten jullie ?
Doseerden jullie niet over of onder ?
Wij zijn erg tevreden over de Concerta, het enige waar je rekening mee moet houden is dat het 's morgens iets langer duurt voordat het werkt.
De Medikinet had een te korte werking voor mijn dochter, de rebound kwam als de school uitging en spelen bij een vriendje ging dus fout. Dat is de enige reden dat we na het proberen van Medikinet CR toch weer terug gegaan zijn naar Concerta. Qua werking waren we net zo tevreden.
Mijn dochter gebruikt nu overigens Concerta 36 en heel soms 's avonds nog 10 mg Ritalin erbij.
Jakiro

Petra-

Petra-

19-10-2009 om 16:16

Jakiro

de 3x 20 mg methylfenidaat is wel de juiste dosering voor dochterlief.

De concerta had bij haar de vervelende bijwerking dat ze agressief gedrag kreeg...
Nu is dat gelukkig helemaal weg.

Zoonlief krijgt nu ook diezelfde soort bijwerkingen, het lijkt dus pas na een tijdje te gaan spelen. Morgen heb ik voor hem een afspraak bij de huisarts.

Ik heb liever drie slikmomenten per dag dan dat mijn kids agressief worden.

Maar het blijft lastig....

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.