Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

Ervaringen met overstappen na ritalin

Onze zoon van 10 heeft ADD. Daarvoor slikt hij al een aantal jaren Ritalin, wat een klein beetje lijkt te helpen. Maar hij tilt er erg zwaar aan dat hij bij de overblijf een pilletje moet innemen. Zo erg zelfs, dat hij de laatste tijd ze gewoon niet inneemt. Dus wij zijn op zoek naar een alternatief. Dinsdag heb ik een telefonisch consult met de kinderarts, maar daar wil ik me goed op voorbereiden.
Voor de hand ligt concerta, maar er zijn meer opties natuurlijk. Is er iemand die dezelfde situatie heeft meegemaakt? Voors en tegens van andere medicatie?
En dan is er nog de vergoeding door de zorgverzekeraar. We hebben gebeld, maar ze verwezen ons daar naar de apotheek, 'daar weten ze het wel'. Vond ik een vreemde reactie, de apotheek weet toch niet wat welke verzekeraar vergoedt? Of vergis ik me daarin? Morgen ga ik er uiteraard langs, maar nu ik hier toch bezig ben...
Dank vast voor alle info!

Engeltje (en zoon)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
anna van noniemen

anna van noniemen

31-01-2010 om 20:19

Ritalin - concerta overstap

hebben wij nu 1 jaar geleden gedaan. Dat was best even slikken, de Ritalin werkte goed, dus ja, wat gaat andere medicatie doen? Maar ook hier wilde zoon het zelf graag, nog maar 1 keer per dag iets innemen. Het is me uiteindelijk erg meegevallen en dacht bijna, waarom hebben we dat niet eerder gedaan

Je zorgverzekering moet zelf inderdaad antwoorden wat zij wel en niet vergoeden. In principe vergoed geen enkele wat anders dan Ritalin, maar je aanvullende verzekering kan een deel opvangen. Ik ben naar Zorg en Zekerheid overgegaan omdat die de Concerta beter vergoed dan Menzis.

Guinevere

Guinevere

31-01-2010 om 21:51

Of je vraagt Medikinet CR, dat werkt langer dan gewone ritalin, maar korter dan Concerta. Hebben wij ook, we betalen zelf bij. Het is weer goedkoper dan Concerta.

Janeway

Janeway

03-02-2010 om 00:20

Concerta

Onze dochter van 11 en zoon van 7(bijna 8) gebruiken beiden concerta, dochter nu een jaar of 2 misschien al 2 jr en zoon nu een jaar. Ze merken beiden wel voordeel, de oudste had voornamelijk erg veel last van rebounds. Dat was voor haar toch echt niet prettig. bij zoon zijn we overgestapt omdat hij veel meer ritalin nodig had dan zijn zus op die leeftijd, en de onrust van aan het pilletje denken er ook nog bij kwam. Helaas wordt het niet helemaal vergoed. Wij krijgen van Dsw tot 200 euro per jaar per persoon vergoed, ieder maand de helft van de kosten, dus 20 euro per potje. (in ons geval dan)
De voors zijn dus 1x per dag een pil, die werkt niet 12 uur maar wel 10/11 uur, voor ons genoeg. Je hoeft niet continue op de klok te kijken of het tijd voor een pilletje is, je hoeft dat dan ook niet te zeggen Pietje het is tijd voor je pilletje.
Nadeel het is dus duur. Als ik afreken voor 2 kinderen 1x per maand 2 potjes concerta, sta ik 80 euro af te rekenen. Maar ligt verder aan verzekering hoe en wat.
Nadeel is ook dat het wat lastiger in te stellen is als ritalin. Je hebt nl 18 mg, 27 mg, 36 mg en 54 mg. Nu kan je wel 2 verschillende waardes bij elkaar doen maar dan wordt het een duur grapje.
Ik ben wel blij met de concerta, het is voorons zelf ook wat rustiger, want oudste kreeg op andere tijdstippen ritalin als haar broer, dus wij waren 6 keer per dag bezig met de medicatie.. En vooral de rebounds die ze niet meer hadden was echt heel prettig.
Over medicinet en euquasim kan ik niet zo veel vertellen, alleen dat ik weet dat het bestaat.
Oja de overstap was simpel, gewoon op een dag begonnen met Concerta, geen bijwerkingen enz want inprincipe waren ze al gewend aan de werkstoffen.

Engeltje

Engeltje

03-02-2010 om 11:16 Topicstarter

Dank voor reacties en afloop gesprek

Bedankt voor jullie ervaringen. Ik heb gisteren gesproken met de kinderarts en zij koos voor Medikinet, omdat dat 8 uur werkt en dat voor zoon voldoende is (hij gebruikt alleen voor school medicatie). Dus geen concerta. Over twee maanden heb ik een afspraak op de poli, dan kunnen we evalueren. Ik ben heel benieuwd! Zoon is in ieder geval heel blij dat hij nog maar een keer per dag een pil hoeft te slikken, dus dat is sowieso al winst.

Engeltje

Elisa Gemani

Elisa Gemani

08-02-2010 om 22:54

Concerta

Zoonlief (9 jaar) is vorig jaar begonnen met Ritalin (3x5mg) maar ook wij vonden het overdag pillen moeten nemen erg lastig dus hij is een aantal maanden geleden overgestapt op Concerta 18mg. Ging gemakkelijk. Met de Concerta heeft hij ook nog eens veel minder last van verminderde eetlust dus dat is ook mooi. Ik geef het consequent, dus ook in de weekenden en vakanties. Nadeel is idd dat het niet helemaal vergoed wordt; een potje voor een maand kost 34 euro en ik krijg maar 200 euro per jaar van de verzekering maar de rest van de kosten dien ik in bij de bijzondere bijstand. Hoeveel er vergoed wordt is afhankelijk van je zorgverzekeraar; zij moeten weten wat je eigen bijdrage is. Succes!

Engeltje

Engeltje

10-02-2010 om 14:00 Topicstarter

Bijwerkingen?

We zijn nu een paar dagen verder, maar nu blijkt zoon ineens last te krijgen van bijwerkingen. Minder eetlust, 's avonds moeilijk in slaap komen, stemmingswisselingen, hij heeft het allemaal. En dat terwijl hij al jaren Ritalin slikt, dus ik begrijp het niet helemaal. Wel had hij 2 x 10 mg Ritalin en nu 30 mg Medikinet, dus wel een verhoogde dosis. Maar ik had niet verwacht dat hij er zo'n last van zou hebben.
Nou ja, jullie kunnen er ook niks aan veranderen, maar ik wilde het even kwijt . De arme jongen, weer een teleurstelling...
Engeltje

anna van noniemen

anna van noniemen

10-02-2010 om 21:51

Herkenbaar

ook hier kwamen bij de overstap de bijwerkingen in 1e instantie weer terug, maar na een aantal weken waren die weer weg....het lichaam moet er toch weer even aan wennen...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.