Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
-knorretje-

-knorretje-

14-08-2011 om 21:09

Ervaringen met ritalin gevraagd

Onze middelste zoon heeft de diagnose PDD-NOS/ADHD gekregen en heeft te kampen met een grote concentratiestoornis.

Nu is ons geadviseerd om onze zoon Ritalin te gaan geven, wij krijgen komende week een informatief gesprek hierover.

Graag zou ik ervaringen willen horen over Ritalin, we zijn namelijk een beetje huiverig om hieraan te gaan beginnen maar we willen onze zoon natuurlijk wel graag helpen.

Ik hoop op reacties, alvast bedankt!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
anna van noniemen

anna van noniemen

14-08-2011 om 21:12

Goede ervaringen

het enige nadeel is dat het vrij stipt is wanneer je weer een nieuw pilletje moet geven en dat is 1 van de redenen geweest om op Concerta over te stappen, dan heb je maar 1 slikmoment.
Dat het voor onze zoon goed werkt, is geen garantie dat het voor jouw zoon ook zo is...

Medicatie

http://www.watisdiejongendruk.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=52&Itemid=54
Als medicatie helpt zou ik er beslist voor gaan. Hopelijk slaat het aan.
Ik was erg onder de indruk van dit boek en hoe ineens dingen op zijn plaats vallen als je een diagnose hebt en uitleg maar vooral ook medicatie.

Jillian

Jillian

14-08-2011 om 21:54

Ja,,,

Wel ervaring maar mijn zoon heeft alleen ADHD en geen PDD-Nos dus over die combinatie kan ik weinig zeggen. Ik wil voorop stellen dat medicatie voor ons altijd een laatste uitwijkmogelijkheid was. Toen mijn zoon een diagnose kreeg hebben we ervoor gekozen om hem geen medicatie te geven. Rond zijn 11de ging hij door een moeilijke fase en viel het woord medicatie weer. We hebben er met hem over gesproken en hij wilde het wel proberen. We kenden zowel succes verhalen als minder goede verhalen. Uiteindelijk gekozen voor ritalin.

Als ouder moet ik zeggen dat ik weinig merkte aan mijn zoon. Hij was wel iets rustiger maar hij is thuis sowieso rustiger dan op school. Uiterlijk leek hij voor het grootste deel gewoon zichzelf. De school was wel redelijk positief. School is niet zo van de ritalin (ze zijn nogal alternatief en dol op natuurgeneeskunde en andere alternatieve dingen waar wij niks mee hebben). School vond het experiment dus niet geweldig maar gaven toe dat hij rustiger en meer geconcentreerd leek. Dat lijkt dus allemaal redelijk positief, in elk geval niet negatief.

Zoon zelf echter vond het helemaal niks. De eerste week merkte hij niks zegt hij maar daarna wel. Hij voelde zich vreemd, duf, langzamer maar bovenal niet zichzelf. Let wel ik weet niet of de ritalin echt dit effect had of dat zoon dacht dat het dit effect zou hebben en dat hij zich daarom zo voelde maar in elk geval voelde hij zich er niet fijn onder. Er zijn nog gesprekken geweest over concerta maar onze zoon wees dit af. Hij wilde gelijk ermee stoppen en dat heeft hij ook gedaan.

Hij is uiteindelijk door de moeilijke fase heen gekomen en nu gaat het heel goed met hem.

Onze ervaring was dus niet heel positief. Waar dat door kwam weet ik niet maar zoon is nu heel negatief over ritalin en andere medicatie dus ik denk dat we sowieso niet verder op dit pad gaan. Het gaat zonder ook goed.

Je kan het in elk geval altijd proberen. Immers je kan er altijd mee stoppen als het niet bevalt.

Evanlyn

Evanlyn

15-08-2011 om 00:19

Gewoon proberen

Als ze je het aanraden, hebben ze daar meestal wel een reden voor en je kan inderdaad gewoon stoppen als het niet bevalt. Ik vond het zelf ook een vreselijk idee, maar het was een verschil van dag en nacht op school. Thuis is het niet nodig, hij is erg gezegelijk, maar heeft een groot concentratieprobleem op school.

Averechts

Bij onze dochter van 7 (met klassiek autisme en ADHD) werkte het averechts. Ze was drukker als ze het wel slikte, ipv niet. Dus na een aantal weken gestopt.

Bij mij zelf (Asperger + ADD) werkt het wel heel goed. Slik sinds 1 jan. nu Concerta omdat dat makkelijker is qua slikmment. Nu vergoed onze verzekering het, maar anders kost het soms wat veel geld.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

15-08-2011 om 14:45

Ritalin

Hier hielp de Ritalin heel erg goed bij zoon (ADHD) maar hij had behoorlijk wat last van verminderde eetlust. Daarnaast was het meerdere malen per dag een pil (laten) geven erg onhandig. We zijn daarom vrij snel overgestapt op Concerta tot volle tevredenheid. Zoon zou niet meer zonder medicatie willen.
Mijn zus (ADD) beviel Concerta ook beter dan Ritalin. Als je begint met Ritalin hou er dan rekening mee dat je niet te snel moet stoppen; geef het minstens 6 weken de kans. Evt. bijwerkingen kunnen dan minder worden. Daarnaast kan de voorschrijvend arts de dosering tussentijds altijd aanpassen. Het is even een tijdje uitproberen wat wel en wat niet werkt; qua dosering en qua tijdstip van innemen. Verder moet je niet schrikken van "rebounds" en dat het net lijkt alsof sommige gedragskenmerken juist heftiger worden. Dit is niet zo.

Alcedo atthis

Alcedo atthis

15-08-2011 om 18:56

Proberen

Ik denk dat je huiver voor veel ouders herkenbaar is. Onze zoon heeft sinds 1,5 jaar medicatie. En wij zijn er erg blij mee.
Hij is met een heel lage dosering begonnen: 3 x 2,5 mg. Na een week ging de dosering omhoog, een week later weer, net zo lang totdat we het gevoel hadden dat het goed was. Dat was voor hem 3 x 12,5 mg, een behoorlijk hoge dosering voor een jongetje van 8. Later is het nog verder omhoog gegaan naar 15 mg. Begin dit jaar is hij overgestapt op Concerta, de langwerkende variant dus. De Ritalin is bij hem na 3 al uitgewerkt. We stonden voor de keuze om naar 4 slikmomenten per dag te gaan, of over te gaan op Concerta. Nu slikt hij om 7.15 Concerta, en om 16.15 uur nog een Ritalin (omdat de Concerta dan uitgewerkt is).
We merken veel meer rust bij hem sinds hij medicijnen heeft. Hij is beter in staat te luisteren, zich te concentreren, een gesprek te voeren, samen te werken etc. Hij functioneert er beter door.
Ik zou het gewoon proberen. Mocht het niet bevallen, dan stop je er gewoon weer mee.
Pas met het beoordelen van het effect van medicatie wel op voor je eigen interpretatie. Je kind slikt de Ritalin niet voor zijn omgeving, maar voor zichzelf.

Rosase

Rosase

15-08-2011 om 23:34

Wel met ritalin

Maar niet met de merkloze variant.

Bij Ritalin was 1x 10 mg voldoende om de dag door te komen. Bij de B-merk variant zitten we nu op 1x 10 en 1 x 5 mg en nog geen resultaat.

Omdat er dezelfde werkzame stof in zit zou het eigenlijk niet moeten uitmaken, maar blijkbaar doet het dat toch wel... Ga bij receptverlenging dus graag weer over naar Ritalin.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.