Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

Ervaringen strattera

Hoi,
Zoon is nu week met Medikined bezig, kortwerkend dus a la Ritalin. Hij heeft een zeer lage dosering maar vindt het helemaal top. Voelt zich ontspannen. Nu vroeg hij of er ook medicijnen zijn die 24 uur werken. En die is er: Stratera. Dat is ook 1 van de opties (na het bekijken of dit soort medicijnen iets voor hem doet)

Over 3 weken hebben we een vervolgafspraak en de psych heeft wel wat dingen uitgelegd. Maar: wie heeft er ervaring met Stratera? Nadelen, voordelen, bijwerkingen...

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Nancy

Nancy

13-01-2011 om 16:39

Hier...

Hallo Jolinar,

Je schreef dat je mensen wilde horen die ervaring hebben met Strattera. Ik heb deze wel, of je er iets mee kunt is een tweede want hoogstwaarschijnlijk reageert ieder kind weer anders, mijn dochter heeft de diagnose ADD die bij mijn dochter, net als bij jouw zoon voortkomt uit NAH, niet uit psychische problematiek.

Mijn dochter heeft enige maanden Strattera gebruikt. Strattera had bij onze dochter geen effect. Er is was merkbaar verschil in concentratie / alertheid op school Wat ons zorgen baarde was dat de eetlust van onze dochter verslechterde, ze viel af (al was het weinig maar toch) Maar wat ons het meest zorgen baarde waren de toename van angstgevoelens bij haar, ze was bang voor gebeurtenissen / zaken waar ze voorheen geen angsten voor kende. Wij zijn uiteindelijk gestopt met Strattera en onze dochter heeft tijdenlang (meer dan anderhalf jaar) niets meer geslikt, dat bleek ook geen optie dus nu sinds een klein jaar slikt ze Medikinet, zonder bijverschijnselen maar ook hierover binnenkort een gesprek, aanvankelijk zeker succesvol maar nu twijfels. Nogmaals je vroeg om ervaringen, ik denk dat ieder geval op zich staat, en misschien heeft jouw zoon er wel baat bij. Ik denk echter wel dat het zaak is om alert te blijven op mogelijke bijverschijnselen. Ik wens je veel sterkte bij het nemen van je beslissing.

PS houdt rekening dat het best lang duurt voordat het medicijn werkzaam is (pas na enige weken is het eefect zichtbaar en als je wilt stoppen moet dit ook langzaam afgebouwd worden....)

Ervaring

Onze zoon heeft nu ongeveer een half jaar strattera.
Voor hem werkt het erg goed, hij heeft ADHD. Maar let op, strattera is echt een ander soort medicijn dan ritalin of medikinet. Er is ook langwerkend 'ritalin', dit heet Concerta.
Wat betreft strattera: de nadelen: Duurt lang voordat je weet of het werkt, tot zo'n 3 maanden. Het wordt niet vergoed door de meeste verzekeraars, en het is duur!
Voordelen: voor onze zoon werkt het, terwijl ritalin nauwelijks effect heeft, Strattera beïnvloedt het inslapen niet, 1 capsule per dag.
Zoonlief heeft zelfs 2 capsules per dag nodig, en dit kost ons 345 euro per 8 weken. Wij zijn nu overgestapt op een andere verzekeraar, die deze medicijnen wel vergoed.

Nancy

Nancy

13-01-2011 om 17:38

Wel vergoed

Hallo Jolinar,

Mogelijk wordt bij jouw zoon de Strattera wel vergoed vanwege zijn NAH. Anders wordt de medicatie bij FBTO zowiezo vergoed.

Tango

Tango

13-01-2011 om 22:50

Niet zelf

Zelf heb ik niet direct ervaring, maar via mijn werk ken ik een gezin met een jongetje dat onlangs een periode Strattera heeft gebruikt. Het jongetje heeft ADHD en daarnaast ook angsten en aan autisme verwant gedrag (vermoeden van MCDD)
Hij gebruikte eerst Concerta dat wat betreft gedrag en concentratie goed ging, maar veel slaapproblemen veroorzaakte ondanks hoge doseringen Melatonine. Om die reden dus met Strattera gestart. Het werkte bij hem in het geheel niet, hij was extreem druk, kreeg heftige driftbuien, maar slapen deed hij weer goed. Uiteindelijk zijn ze weer teruggegaan naar de Concerta in combinatie met Melatonine en Dipiperon vanwege de angsten. Dit gaat nu weer redelijk, maar hij is nog niet terug op het niveau waarop hij was voor de Strattera. Nog af en toe driftbuien en teruggevallen in zelfstandigheid.
Denk er dus goed over na voor je eraan begint, want het kan dus best tegenvallen. Als je zoon zo goed reageert op Ritalin zou ik eerder Concerta proberen.

Jolinar

Jolinar

14-01-2011 om 17:46 Topicstarter

Dank en reactie

Bedankt alvast. Het gaat ons idd om de effecten op eetlust en inslapen bijv.

Nancy: Je zegt dat jouw dochter een NAH heeft. Bij mijn weten is dat de afkorting voor Niet Aangeboren Hersenletsel. Mijn zoon heeft een wel aangeboren hersenletsel. Hij heeft een hersenbloeding gehad 2 mnd voor de geboorte en daardoor mist een deel hersenweefsel. Wij zijn daarom erg voorzichtig met toedienen van medicatie. De Medikined (kort werkend) die hij nu inneemt zorgt voor geen bijwerkingen. Al vind ik dat ie wat meer moet plassen. Urine is wel gewoon licht van kleur. En zorgt dus wel voor het beoogde effect: minder impulsief, betere concentratie, en al een verbetering in schoolwerk bijv.

Mamamieke: ja dat het zo lang duurt eer er sprake is van werking houdt me dus ook wat tegen en eht feit dat als het niets doet je dus ook weer rustig af moet bouwen. HEt verhaal van Tango stemt me dan ook niet erg gerust. Overigens dank voor de vergoedingstip. Heb onze verzekering gebeld en er zit een eigen bijdrage op. maar door ons pakket (die wij ook verhoogd hebben voor bijv ergo en andere voordelen voor onszelf) wordt ons eigen bijdrage vergoed tot een aardig hoog bedrag. Al kijk ik wel op van jouw bedragen, want aan ons zijn lagere gezegd door de psych...

Zo te lezen heeft het dus geen nadelig (en misschien zelfs positief?) effect op het inslapen, maar kan het dus nadelig werken op eetlust en op gedrag.

Bij Concerta hoor ik dus idd ook die slaapproblemen en hij slaapt al zo kort... (half 9 slaapt ie vaak pas, soms later. 6 uur of vroeger is ie wakker. En dat was al zo voor de Medikinet)

Nancy

Nancy

14-01-2011 om 20:23

Toch wel overeenkomst...

NAH is idd Niet Aangeboren Hersenletsel. Mijn dochter heeft na haar geboorte 2 hersenbloedinkjes gehad (ze was extreem prematuur) met als gevolg een herseninfarctje. Ik begrijp dus jullie voorzichtigheid met toedienen van medicatie, wij stonden hier ook zeer argwanend tegenover temeer omdat 1 van de neorologen ooit zei 'wat kapot is is kapot dat kun je niet meer maken'. Mede daarom zagen we in eerste instantie geen heil in medicatie. Dat van het vele plassen herken ik niet. Onze dochter kon zich aanvankelijk dankzij Medikinet beter concentreren op school. Binnenkort weer een gesprek met de neuroloog want ze lijkt toch weer meer afwezig....

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.