Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
28-03-2010 om 19:12
Wij overwegen om een gezin onze hulp aan te bieden aan een kennis. Moeder zorgt voor twee thuiswonende pubers, en twee thuiswonende basisscholieren. Ze staat er alleen voor en geeft geregeld aan het zwaar te vinden om altijd alle zorg te moeten bieden. Drie van de kinderen zijn niet haar eigen kinderen, maar die van een naast familielid (die ik goed gekend heb) die helaas is overleden. Deze vrouw is wel de officiele voogd en de kinderen blijven tot volwassenheid bij haar.
De twee jongste kinderen komen kwa leeftijd overeen met onze drie kinderen. Wij overwegen serieus om aan deze moeder aan te bieden dat deze twee kinderen regelmatig (bijvoorbeeld 1x per drie maanden) bij ons een weekend komen logeren.
Voordat we deze mogelijkheid aanbieden, willen we ons eerst zeer goed laten voorlichten, zodat wij 200% zeker zijn van onze zaak. Zijn er hier ouders die hiermee ervaring hebben?
Doe je dit via Pleegzorg (als officiele pleegouder)? Of juist niet? Ik ben namelijk onder andere benieuwd wat de voors en tegens zijn van beide opties.
Groeten, Betje
28-03-2010 om 19:49
Pleegzorg
Goed van jullie hoor! Ik heb alleen ervaring van de andere kant; mijn zoontje heeft twee keer tijdelijk in een (crisis)pleeggezin gezeten en hij staat nu op de wachtlijst voor weekendpleegzorg/pleegzorg voor als ik zou wegvallen. Doe het alsjeblieft wel via de officiele kanalen! Pleegouder zijn is niet makkelijk en alleen als je officieel pleeggezin bent heb je recht op vergoeding, cursussen, begeleiding etc. Ik heb niet zulke goede ervaring met onofficiele pleegzorg. Teveel onduidelijkheden over de financien, opvoeding, bezoekregeling etc. Via Pleegzorg http://www.pleegzorg.nl/index.php kun je veel info krijgen. De indicatie gaat via Bureau Jeugdzorg. Succes!
28-03-2010 om 22:45
Frequentie
Het is fijn dat jullie moeder willen helpen. En het is verstandig om je goed voor te bereiden denk ik als je aan weekendopvang gaat doen. Maar...eens per 3 maanden een weekend. Waar heb je het over? Ik zou voor 4 keer per jaar een weekendje 2 kinderen over de vloer er niet zo'n toestand van maken. Ik heb veel vaker niet eigen kinderen een weekend over de vloer omdat dat zo uitkomt en zie dat meer als vriendendienst. Gezellig een weekendje logees. Als het je echt gaat om deze frequentie begrijp ik niet waar je je zo goed op moet voorbereiden. Als de frequentie vele male hoger ligt is het in mijn ogen wat anders. Of als het gaat om kinderen die extra zorg nodig hebben. Dan kun je het inderdaad het beste via officiele kanalen doen.
Ik kan mij voorstellen dat moeder het fijn vindt om haar kinderen bij jullie te laten logeren. Eens per 3 maanden; kun je niet gewoon vragen of de kinderen het leuk vinden een weekendje te komen logeren? Of -als je de ouders goed gekend hebt- ze eens een dagje mee te nemen of eens een nachtje in de vakantie laten logeren? Als ze de leeftijd van je kinderen hebben is dat toch niet zo ingewikkeld? Ik zou in eerste instantie het niet zo zwaar maken; geen weekend pleegzorg(vind ik ook een groot woord voor 4 keer per jaar) maar gewoon overleggen met moeder of zij en haar kinderen het leuk vinden om op deze manier de kinderen eens wat te bieden.
Ik neem aan dat je de kindewren goed kent. Als dit niet zo is vind ik eens per 3 maanden erg weinig. Dan blijf je heel lang vreemd voor elkaar. Of dat nou zo prettig is voor ze.
Ik zou het dus eerst eens wat informeel doen.