Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
koentje

koentje

13-10-2010 om 12:30

Fraude pgb

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
anna van noniemen

anna van noniemen

14-10-2010 om 23:14

Loftrompet

ach Dollar, nogmaals, je hebt werkelijk waar geen flauw idee....blijf vechten meid, gelijk Don Quichotte, misschien word je nog eens werkelijk gehoord....Tot die tijd blijf ik gewoon PGB aanvragen en het inzetten zoals ik denk dat juist is.

Overigens, zal ik het je eens sterk vertellen??? Die vervoerskosten heb ik zelfs nooit aangevraagd, die kreeg zoon spontaan op de indicatie van BJZ afgelopen jaar! Is dat even aardig? En ja, wat je daadwerkelijk krijgt mag je dan ook daadwerkelijk uitgeven. Het staat er gewoon, vervoer naar Tijdelijk Verblijf! Ik fraudeer er dus niet eens mee meid!!! Zo eerlijk ben ik namelijk!

Dollar

Dollar

14-10-2010 om 23:38

Zieltjes

Anna van N en Guinevere, ik ben niet bezig met zieltjes te winnen, ik hoef de handen niet op elkaar voor wat ik vind.
Vergeijk met de uitkeringen in de jaren 70 en begin 80. Het was volstrekt normaal in bepaalde kringen om niet te gaan werken en dat ook nooit van plan te zijn, om en uitkering aan te vragen en vervolgens zwart bij te gaan werken. Er waren wel mensen die hun wenkbrauwen optrokken, maar de instanties deden er helemaal niets aan.
Nu kunnen we ons niet mee voorstellen dat het er destijds zo aan toe ging. Ik denk dat het met het PGB dezelfde kant op gaat. Let op mijn woorden.

anna van noniemen

anna van noniemen

14-10-2010 om 23:47

Jomanda

in hoogst eigen persoon....en ik denk dat het wel meevalt, hooguit een aanpassing, strengere controle. Mag, ik heb niks te verbergen. Kaf kan van koren worden gescheiden. Geen probleem mee dus.

Kabinet heeft wel andere zorgen de komende periode, namelijk, hoe ze de 4 jaar volmaken....

Gewoon toch?

Mijn zoon met ADHD gaat naar een zorgboerderij en we hebben ook vervoerskosten. Slecht hè? Hahaha...Ik ben er blij mee! Ik heb een groot gezin en je kan niet voorzien dat je een kindje krijgt die zoveel zorg nodig heeft. Dus gaat hij lekker naar de boerderij, hoef ik niet met de andere kinderen te lunchen in de auto als ik hem moet wegbrengen en komt hij met een grote dosis zelfvertrouwen en meer rust in zijn lijf terug. Gezin ontlast die middag, moeder blij, iedereen gelukkig.
Had ik al verteld dat hij niet eens ritalin gebruikt? Goed toch?

Ooievaar

Ooievaar

15-10-2010 om 07:25

Per saldo

Anna reken je niet rijk. Per Saldo protesteert al, want er staan al maatregelen op de rol. Zie daarvoor de punten die ik eerder noemde in dit draadje. Dat overleg waar Gonzo het over heeft is een poging om verdere maatregelen voor te zijn, dat vindt per saldo dus nodig.
Wat betreft die vervoerskosten: dat jeugdzorg die toekent, maakt de regeling niet minder discutabel. En verder merk ik nogmaals op dat degenen die hier overeind komen om de huidige regeling te verdedigen, ook degenen zijn die er fors van profiteren. Jij hebt er inkomen en vergoedingen uit, Gonzo heeft dankzij per saldo werk. Tja lobbyen is niet verboden maar het is ietsje minder overtuigend, snap je?

Dollar

Dollar

15-10-2010 om 08:54

Sterke lobby

Ik denk dat ADHD-ers (en in het kielzog Aspergers en PDD-NOSsers) een heel sterke lobby gehad hebben. Ik wil niet die apotheker uit Belgie achterna (hoe heet hij ook al weer?) maar ik vraag me wel eens af hoeveel vingers de farmaceutische industrie hierin heeft gehad, want die verdienen er toch ook heel dik geld mee, met al die kinderdiagnoses.
Een jaar of 15 geleden waren er ineens veel meer kinderen die leden aan het vermoeidheidssyndroom. Je hoort daar werkelijk nooit meer iets over, er is geen kind meer die dat tegenwoordig heeft.
Eigenlijk denk ik zelf dat het met ADHD ook zoiets is, maar dan nog veel verder uit de hand gelopen. Naast een zinnige therapie (die uit je ziektenkostenverzekering betaald moet worden) en extra hulp op school vanwege drukte, slechte concentratie etc (die niet uit het pgb betaald mag worden) heb je eigenlijk voor een ADHD-er niet zoveel meer nodig. Medicatie is een standaardgegeven waar je bijna niet onderuitkomt (ziekekosten), hulp in de huishouding, hulp bij aankleden, hulp bij wassen etc is allemaal helemaal niet nodig. Jaaa, je kan het zo draaien dat je daar toch kosten uit het pgb voor vergoed krijgt, maar eerlijk is het niet.
Ja, je moet ADHD-ers extra controleren na de douche, misschien langer afdrogen of controleren, misschien vaker een nieuwe fles shampoo kopen omdat ze 'm helemaal gebruikt hebben, hun tenen niet wassen of drogen, hun hemd verkeerd aantrekken etc etc, maar het is toch niet vergelijkbaar met een kind met een spierziekte die dat allemaal in de verste verte niet eens kan!
Dáár moet dat PGB voor zijn. Voor die kinderen en mensen die échte hulp nodig hebben.

T&T

T&T

15-10-2010 om 09:16

Beetje zuur dollar?

Jee Dollar, ik proef steeds meer citroenen als ik jou berichten lees. Want je weet WEL waar je het over hebt, dat is intussen wel duidelijk, en je geeft ook extra zorg aan je kinderen, maar je krijgt er geen drol voor! schat ik de situatie zo goed in? Dan kunnen we elkaar de hand schudden want ik zit in net zo'n situatie.
De dingen die ik zinnig vind kunnen niet vanuit een pgb, de dingen die ik onzinnig vind en niet wil (voor mijn kinderen) zoals logeeropvang, zou ik zonder moeite kunnen krijgen... IK doe dat niet, jij dus ook niet.
Maar daarom hoef je niet iedereen tegen het kruis te nagelen die dat WEL doet. Ik ken gezinnen die erg blij zijn met de logeeropvang, om diverse redenen, maar ik hoef die redenen eigenlijk niet eens te weten, ieder werkt naar eigen kracht.
De grootste fraude met pgb-s zit naar mijn idee niet zozeer bij de ouders van zorgenkinderen (maar die worden er wel altijd op aangevallen, en trekken zich dat ook aan) maar bij de tussenpersonen, zorgkantoortjes die het "allemaal" wel voor je regelen, en zorgverleners die belachelijke uurprijzen hanteren. DAAR zou idd een keurmerk op moeten komen! dat scheelt bakken met geld. Een uurtje paardrijden met een autistisch kind hoeft echt niet 4x zo duur te zijn dan een uurtje paardrijden met een normaal kind.
groetjes, Tess

Pippin

Pippin

15-10-2010 om 09:25

Tess!

Ik ben het helemaal met je eens.

Ooievaar

Ooievaar

15-10-2010 om 10:07

T & t en dollar

Interessant. Dat is nu de tweede keer dat iemand zegt dat allerlei onzindingen voor vergoeding in aanmerking komen, maar serieuze therapie niet.
????
Hoe zit dat dan? Ik stel me het volgende voor: serieuze therapie moet bewezen effectief zijn. Dat kan dus worden vergoed door de ziektekostenverzekering, maar die zal daar niet aan beginnen als de therapie zijn nut niet heeft bewezen. Vergelijk psycho-analyse, dat is zojuist afgeschaft. Anderzijds vergoeden ziektekostenverzekeringen soms wel homeopathie en andere gillende onzin. Dus die redenering gaat niet helemaal op.
En wat betreft de lobby: ik ben bang dat die niet alleen van de farmaceutische industrie af komt. Er zijn boeiende studies verschenen over de ontwikkelingen van de hulpverleningsindustrie. Over het algemeen zijn hulpverlenersgroepen geneigd niet alleen te professionaliseren (aparte opleiding, standaarden enz.) maar ook op steeds meer maatschappelijke terreinen werk en inkomsten te claimen. Voorbeeld: vroeguh bemoeide een arts zich met mensen als ze ziek waren op hun eigen verzoek. Tegenwoordig treden artsen ook op bij sportbeoefening, heeft de medische stand een scheidsrechtersrol bij het uitdelen van uitkeringen en vergoedingen (diagnoes stellen), bij verzekeringen enz. Iets dergelijks geldt voor psychologen en pedagogen. Ook die groep heeft het werkterrein uitgebreid naar sectoren van de samenleving waarvan je je soms kunt afvragen of ze er wel nodig zijn. Bijvoorbeeld het te hulp schieten na rampen en dergelijke. Recent is gebleken dat het "debriefen" en eindeloos laten praten over wat er is gebeurd, een slecht idee is en de kans op psychische klachten achteraf bij de slachtoffers vergroot. Toch blijven de psychologen toesnellen bij drama's en rampen. Ook worden orthopedagogen steeds meer ingeschakeld op scholen om kinderen te observeren/diagnosticeren waar op zich niet zoveel mee mis is. En via het bureau dok20 laten studenten pedagogiek zich dik betalen voor huiswerkbegeleiding, kinderen mee uit nemen enz. Er ontstaat zo een hele industrie waar niet alleen de concertaproducerende farmaceuten aan verdienen, maar ook allerlei beroepsbeoefenaren. Daar zijn dan recent allerlei bemiddelingsbureautjes, zorgboerderijen, maneges, sportvoorzieningen en dergelijke bij gekomen. En vervoerders, niet te vergeten. Er ontstaat een hele nieuwe industrie op deze manier de belangen zijn inmiddels enorm. Het gaat een flinke worsteling worden om de belastingbetaler hiervan te verlossen denk ik. Maar het zal wel een keer moeten, want zo wordt het een financiele ramp.

Ooievaar

Ooievaar

15-10-2010 om 10:26

Knurf

Dollar is er dan ook mee opgehouden, lees ik. Dat was dus een goed idee

Dollar

Dollar

15-10-2010 om 11:05

T&t, ooievaar en knurf

T&t, zuur ben ik beslist niet, integendeel. Ik denk alleen dat het zorgsysteem niet kan blijven bestaan op deze manier. De hulp die ik voor mijn kind nog zou willen wordt vergoed door de ziektenkostenverzekering en als dat niet zo zou zijn, zou ik er voor sparen.

Ooievaar, ik ben het eens met jouw posting. Alles rondom het pgb is een industrie geworden en dan met namen in de categorie hulp aan ADHD, PDD-NOS en Asperger. Daar zitten namelijk zoveel "lichte" gevallen bij die een PGB krijgen, dat die makkelijk door een leek begeleid kunnen worden. Daar valt dus heel veel geld te verdienen.
En in het verlengde daarvan: Knurf, ik heb een opleiding gevolgd om ADHD-ers (etc, etc)te begeleiden. Dus waar het "kunstweekend" voor ADHD-ers ophoudt voor de echte "zware" gevallen (de hoofd-boom-bonkers die niet aan te raken zijn omdat ze dan heel hard gaan gillen en bijten bijvoorbeeld) omdat er geen (of nauwelijks) gekwalificeerde krachten aanwezig zijn op de centerparclocatie en deze wat zwaardere gevallen niet mee mogen doen met zo'n weekend, zou ik dus opgeleid genoeg moeten zijn om er wat mee te kunnen.
Ik heb een aantal van dit soort opvanglocaties gezien, soms op een zorgboerderij bij "gewone" mensen thuis, die er zo lekker wat bij kunnen verdienen met die paar adhd-ers die lekker in het weiland kunnen rennen en mogen helpen met de koeien, soms op zo'n centerparcslokatie waar de kinderen volledig uitgeput worden op klimmuren, wildwaterbanen en allerlei wilde spelletjes, want daar worden ze zo lekker rustig van...(om dan vervolgens volledig doorgedraaid thuis te komen)
Het is echt een industrie. Dit hele ADHD/PDD-NOS ,aspergerverhaal. Triest genoeg.

Dollar

Dollar

15-10-2010 om 11:08

Opleiding

Ik heb trouwens die opleiding niet afgemaakt (orthopedagogie), er zaten zoveel mensen op die mijn kinderen zouden moeten gaan begeleiden die zulke vreemde ideeen hadden over ADHD-ers en over hun functioneren, dat ik die hele opleiding niet meer "hebben" kon.

Gaia*

Gaia*

15-10-2010 om 11:48

Dollar teleurstelling

Je schrijft:

"Ik heb 3 pgb's hier in huis gehad. Heb ze de deur uitgedaan omdat ik niet wist wat ik met het geld moest doen. Zinnige therapie mag je er niet van betalen. Zorg die met school te maken heeft ook niet. Tja, wat dan nog? "

Is het niet zo dat je zelf teleurgesteld bent en omdat je zelf niets met pgb kon, je nu op alles afgeeft wat daar wel iets mee kan? Als jij wel iets met PGB had kunnen bereiken had je misschien helemaal niet zo negatief gereageerd. Ooit heb je het ook nodig gehad en je had er goede ideeen mee. Je wilde iets verbeteren voor je kinderen. Dat is jou niet gelukt en nu is alles wat wel iets met PGB weet te doen, slecht?

Wij hebben ook PGB voor de kinderen. We hadden ook graag therapie gehad, kan niet. Rugzak voor school gehaald en goede begeleiding die daar goed is afgestemd. Zo nu en dan een heel leuk kamp, waar de kinderen heel veel plezier beleven. En wij als ouders kunnen weer een beetje bijtanken. Wij vinden wel goede hulp, jij niet. DAt maakt niet dat de hele PGB voor kinderen met ADHD, PDD-nos en alles van dat niet meer mag.

Beetje egoïstisch hoor.

Dollar

Dollar

15-10-2010 om 12:22

Gaia

Gaia, jij schrijft het volgende:
Wij hebben ook PGB voor de kinderen. We hadden ook graag therapie gehad, kan niet. Rugzak voor school gehaald en goede begeleiding die daar goed is afgestemd. Zo nu en dan een heel leuk kamp, waar de kinderen heel veel plezier beleven. En wij als ouders kunnen weer een beetje bijtanken. Wij vinden wel goede hulp, jij niet.
Een leuk kamp is toch voor ALLE kinderen leuk? Het is toch voor ALLE ouders heerlijk om even bij te tanken? Ik vind dat je met jouw posting juist heel goed onderschrijft wat ik bedoel. Voor dat soort dingen is een pgb niet.
En ik heb die leuke kampen ook wel gevonden hoor, die betaald kunnen worden van je PGB, alleen vind ik het heel leuk om zelf met mijn kinderen iets te doen in de vakantie.

Ooievaar

Ooievaar

15-10-2010 om 13:55

Wiens geld

Het probleem is dit: omdat die leuke kampen voor speciale kinderen betaald worden met PGBgeld, heeft dat een enorm prijsopdrijvend effect. De PGB stimuleert de vraag en dat stuwt op zijn beurt de prijzen omhoog. De aanbieders weten dat de ouders niet in hun eigen portemonnee hoeven te tasten en dat drijft de prijs verder op. Onder het mom van: "speciale begeleiding" en "bemiddeling", wordt grof geld verdiend. En voor ouders die zichzelf betalen uit het PGB wordt het een soort toeslag waar ze aan gewend raken. Allemaal ongewenste neveneffecten.
Ik vind de suggesties dat het allemaal aan Dollar en haar persoonlijke ervaringen ligt niet constructief voor de discussie. Zelfs als dat zo zou zijn, dan nog blijven de feiten overeind staan. En die zijn: er zijn aantoonbare negatieve effecten van de huidige PGB-regeling voor kinderen. Dat zie je ook al aan de reacties van bijvoorbeeld Anna, die vindt dat haar zoon er recht op heeft. En de verzuchting van Koentje: "en wat moeten we dan?" waar dit draadje mee begon. De ontvangers verliezen uit het oog dat ze gebruik maken van collectieve middelen. Ze vergeten dat de extra inkomsten niet te danken zijn aan noodzaak, maar aan politieke keuzes over besteding van collectieve middelen die vanwege het huidige bodemloze-put-effect ook weer teruggedraaid zullen worden. Ze zijn zich afhankelijk gaan voelen van het PGB zodat ze zeggen: "en wat moeten we dan", alleen al bij de gedachte dat het beleid zou kunnen wijzigen. Ouders die zonder dit geld misschien inventiever zouden zijn in het voor zichzelf regelen van rust, zonder dat daar een logeerpartij van honderden euro's aan te pas moet komen. En allerlei hulpverleners zouden bij het afschaffen van een aantal mogelijke bestedingen misschien genoodzaakt zijn om meer zaken aan te bieden die niet de effecten van het gedrag van de kinderen opvangen, maar die structureel verbeteringen van dat gedrag geven. Zodat het kind geen weekeind weg hoeft om de ouders te ontlasten. Maar dan hebben we het niet over goedwillende studenten en boeren die hun melk- mestquota aan de dijk hebben gezet om iets anders te gaan doen, maar over gekwalificeerde (gedrags) en gezinstherapeuten die niet studerend zijn, maar hun opleiding hebben afgerond en daar bovenop hebben geleerd om te werken met evidence-based behandelingen.
Het PGB is bedoeld om chronisch zieken en gehandicapten meer zeggenschap over hun hulp te geven. Voor zover het om lichamelijke problemen bij mondige mensen gaat, kan dat best lukken. Maar waar het om kinderen met bepaalde diagnoses gaat, schiet het PGB zijn doel voorbij. Dan zie je gezinnen juist afhankelijker worden van zowel het extra budget als de veel te dure en soms zelfs regelrecht malafide "zorg"aanbieders. En nu maar weer allemaal over me heen vallen en roepen dat ik er niks van snap.

T&T

T&T

15-10-2010 om 14:26

Het plaatje is natuurlijk groter...

Kijk eens rond in de maatschappij, 1,5 baan is wel een must in een gezin, eigenlijk moet de vrouw ook meer dan halve dagen werken... In relaties staat een draadje waarin gevraagd wordt hoe het in godsnaam mogelijk is dat een vrouw zich in zo'n afhankelijke positie laat duwen door grotendeels voor de kinderen te gaan zorgen... nee, man doet dat meestal niet.
Nou ik kan je vertellen hoe je in zo'n situatie komt: krijg maar eens twee kinderen die niet in het standaard veeleisende plaatje van tegenwoordig passen. Kinderen die niet naar een creche kunnen, die op school vastlopen, die niet naar een gewone opvang kunnen, die heel veel begeleiding, regelmaat, en structuur nodig hebben... en je merkt als moeder al snel dat dat heel slecht te combineren is met een baan. En dan? dan is het voor veel mensen een oplossing dat ze zichzelf een stukje kunnen uitbetalen vanuit het pgb, en alhoewel ik dat zelf niet doe, daar heb ik totaal geen moeite mee! Als zoiets ineens niet meer kan, dan moet moeders weer (meer) buitenshuis gaan werken, kind is zijn rust en vastigheid kwijt, proffesionele hulp moet ingeschakeld worden...en die is heel wat duurder dan mammie!!! en ten wiens gunste is dat?
Ik zie kinderen om mij heen die van bso naar sportclub naar vriendinnen naar "kijk maar of je met iemand kunt afspreken" worden gestuurd omdat er niemand thuis is. En dan heb ik het over gezonde kinderen, en die worden er soms al horendol van (je zou bijna adhd vermoeden ) ... ik kan dat soort dingen met mijn kinderen NIET. Ik ben er gewoon ALTIJD! als ze niet op school zitten. Dat is de veilige stabiele factor die ze heel hard nodig hebben. En ja, het was een tegenvaller dat dat kleine pgb, en daarmee ook de tog-regeling kwam te vervallen. Ik zoek nog steeds een oplossing om dat gat in mijn huishoudboekje op te vullen, maar voorlopig komt het erop neer dat ik zelf weer inlever.
Geeft niet hoor, ik had als huismoeder toch al niks anders te doen dan de libelle lezen
Tess

T&T

T&T

15-10-2010 om 14:29

Oh haha...citroenen...

Ja, proef de zure ondertoon maar die zit er bij mij ook zeker!
Tess

Gaia*

Gaia*

15-10-2010 om 15:13

Getsie dollar

Ik leg eenvoudig weer wat er bij ons met PGB wordt gedaan.
Op het deel van besteding aan begeleiding ga je niet in.
Dan het kamp. Wij zoeken heel gericht een kamp uit waar niet misbruik van pgb-tarieven wordt gemaakt. De kosten zijn zoals elk kamp en zoals die voor elk kind.
Verder is het kamp voor onze kinderen een soort 'toets'. je moet je voorstellen dat ook kinderen met ASS heel veel begeleiding vragen bij bijvoorbeeld douchen (zo'n alledaags ding). Ik sta mijn kind van 11 nog steeds heel uitgebreid te helpen met douchen. Richt me er op dat zij dat eindelijk eens zelfstandig gaat doen. Ze begint nu zo'n beetje te begrijpen hoe het flesje van de shampoo er uit ziet. Wel shit dat dat eens in de tijd weer aangepast wordt. Kleur, vorm etc. Heel gewoon voor gewone kinderen, maar niet voor een kind met ass.

Op het kamp leert zij dit (zelfzorg etc) ook zelfstandig te doen. Voor osn meteen weer een moment om te kijken waar ze staat. Geloof niet dat ik achterover leun als mijn kinderen daar zijn. Ik hang steeds aan de lijn met begeleiding etc etc. Dollar, het is zeer beledigend hoe jij hierop reageert, zeg.

Blijkbaar heb je een bepaald beeld bij opvoeding van een kind met ass en dat beeld klopt helemaal niet met de werkelijkheid.

Ook wij gaan met onze kinderen met vakantie. En wij besteden eigenlijk alle tijd die we hebben aan de kinderen. Ons sociale leven ligt daardoor behoorlijk op z'n gat. het heen en weer brengen naar begeleiders EN dat wat 'gewone' kinderen ook nog eens doen vraagt alle tijd. Mij hoor je niet klagen. Het gaat met alle liefde. Maar ook ouders hebben een grens in tijd en energie. Soms zijn ook buitenstaanders nodig om dat te bereiken wat een kind in ontwikkeling nodig heeft. Zoals zelfredzaamheid. Een kamp is dan een heel mooi moment om dat nog net even een zetje te geven. En dat is niet zoals alle kinderen, die daar dan alleen voor plezier komen. Mijn kinderen komen van kamp terug met een nieuw lijstje waaraan gewerkt gaat worden in de begeleiding, omdat veel ook moeilijk is.

Probeer je blik eens te verbreden en je vooroordeel weg te halen. Je weet totaal niet waar je het over hebt.

Dollar

Dollar

15-10-2010 om 15:18

Gaia

Ik begrijp werkelijk niet waar ik nu beledigend ben. Het is ook nog eens een "gewoon" kamp, zonder heel veel begeleiding.
En ik begrijp die toets best hoor, om te kijken of ze het kunnen. Maar dat kan ook thuis?? Niet dat ik je dat kamp niet gun, maar het hoeft gewoon niet van een PGB.
Schoolkamp is ook een toets.
En weer dat zinnetje: "je weet totaal niet waar je het over hebt" Volgens mij heb ik nu in mijn postings aangegeven dat ik heel goed weet waar ik het over heb.
Ik zeg niet dat PGB's altijd onzinnig gebruikt worden, ik zeg alleen dat je er geen PGB voor nodig hebt. Er zijn heel andere dingen die betaald zouden kunnen worden van dat gemeenschapsgeld, die veel dringender zijn.

Dollar

Dollar

15-10-2010 om 15:20

T&t

Ik heb geen last van citroenen of zuur hoor

Ooievaar

Ooievaar

15-10-2010 om 15:31

Interessant

Kijk, nu komen we ergens. Tess schrijft: "Kijk eens rond in de maatschappij, 1,5 baan is wel een must in een gezin, eigenlijk moet de vrouw ook meer dan halve dagen werken..." En als dat niet kan omdat het kind zoveel zorg vraagt, schrijft Tess, dan is het redelijk als dat ene inkomen wordt aangevuld uit het PGB. Tja. Hoeveel geld dat bedoeld is voor zieken en gehandicapten mag naar een gezinsinkomen, dat wordt dan de vraag. Want een alleenstaande ouder, die heb je bij bosjes tegenwoordig, heeft ook geen 1,5 inkomen. Wat moet die dan? Een hele baan hebben en van het PGB hulpverleners inhuren én zichzelf een extra half inkomen extra verschaffen uit het PGB? Rottig voor alleenstaande ouders die óók een hele baan hebben, of een hele uitkering, maar de financiële pech dat hun kinderen gezond zijn. Waar moeten die dat noodzakelijke extra halve inkomen vandaan halen? En ouders van gezonde kinderen die besluiten huisman- of vrouw te worden terwijl de partner een full time baan houdt? Ook een PGB? Of moet je het PGB maar inkomensafhankelijk maken?
Kijk, dat zijn de problemen die je krijgt als je het PGB op deze manier gaat inzetten. En kennelijk worden er al PGB's afgeschaft. Die trend zal zich voortzetten als er op deze manier geredeneerd blijft worden.

Gaia*

Gaia*

15-10-2010 om 15:42

Dollar

"Er zijn heel andere dingen die betaald zouden kunnen worden van dat gemeenschapsgeld, die veel dringender zijn."

dat zijn in jouw ogen heel andere dingen, dat snap ik. In mijn ogen mag ook wat budget naar kinderen die zorg nodig hebben omdat ze een dergelijke diagnose hebben.

Ik vraag me nu ook af wat maakte dat jij destijds wel vond dat je recht had op een PGB? Hoe stond je er tegenover toen je een PGB aan ging vragen? Toen vond je ook dat jouw kinderen recht hadden op een budget voor het kunnen inschakelen van hulp, begeleiding etc. Wat was toen je stelling? Of konden je kinderen 'fysiek' niet veel? Want nu is dat blijkbaar voor jou het punt. Toen niet (omdat JIJ er niets mee kon voor JOUW kinderen) Je moet een fysiek gebrek hebben voor een budget waar een persoon zorg/hulp/begeleiding voor kan vragen?

En ik heb het dan niet over een aangename aanvulling op je inkomen. Wij zijn zeker niet afhankelijk van een pgb voor de alledaagse dingen. Het gaat helemaal naar hulp.

En ja, je weet niet waar je het over hebt. Niet wat mijn kinderen en hun situatie aangaat. Hoeveel kinderen jij ook hebt gezien met diagnoses. Die van mij ken je niet. Dus nee, je weet niet waar je het over hebt.

Inkomensafhankelijk

Even ter info. Het pgb is inkomensafhankelijk, middels een eigen bijdrage. Alleen geldt die eigen bijdrage niet voor kinderen.

Enne, ik haak af. Zo'n leuke opmerking trouwens, ik heb werk dankzij het pgb, moest hier wel om lachen want werk hier bijna 2 jaar na een hele dikke commerciële baan, dus ja, zodet pgb geen baan
Ik haak af omdat het pgb hier niet de discussie is maar de verzekerde zorg via de AWBZ. En je kunt kiezen tussen een pgb of zorg ontvangen rechtstreeks van een instelling. En het pgb is een belangrijk instrument voor zorgvragers om de regie over hun leven te houden. Dat ze niet afhankelijk zijn van goedbedoelende zorgverleners. Ik (of voor mijn kind) vind ik dit belangrijk dus ik wil het zo. Dat is de kracht van het pgb. En als het om de discussie gaat wat wel in de AWBZ moet en wat niet, dat is een ander draadje en heeft niets met het pgb te maken. Want zorgboerderijen kan ook in natura.
Groetjes,
Gonzo

Dollar

Dollar

15-10-2010 om 17:02

Gaia

Ik kreeg de papieren voor een pgb en tog in mijn handen gedrukt, samen met de diagnose. Aan te vragen vanwege hulp. Omdat de diagnoses van mijn kinderen vanwege druk van school uit zijn gekomen, nam ik in eerste instantie aan dat dit voor hulp voor school was. Destijds nog helemaal groen in zorgland voor ADHD. En ik keek op Balans en daar werd ook van alles met een PGB gedaan. Toen bleek dat ik er niets mee kon op school alleen als we er "creatief" mee aan de slag gingen, heb ik ze weer de deur uit gedaan.

Guinevere

Guinevere

15-10-2010 om 17:15

Toon

Dollar, het gaat me helemaal niet om de discussie op zich. Het gaat me om de toon waarop je die voert. De discussie is wat mij betreft welkom.
Wel jammer dat jij dergelijke ervaringen hebt met begeleidingsweekenden. Dan vraag ik me wel af wat jouw rol was in het programma?

Ooievaar

Ooievaar

15-10-2010 om 17:24

Eitje gonzo

Ook goed. Let wel: de PGB voor kinderen is niet inkomensafhankelijk, zeg je zelf. Er kan dus een discussie zijn of dat niet alsnog moet worden ingevoerd, omdat de ouders het geld nu eenmaal besteden en niet het kind. En die ouders hebben wel meer of minder inkomen. En er wordt hier ronduit gezegd dat het PGB als inkomensaanvulling dient voor minstens sommige ouders.
En ja, een fiks aantal diagnosen zullen op den duur uit de AWBZ worden gehaald, denk ik. Een zorgboerderij die de collectieve middelen een poot uitdraait in natura, daar schieten we nog steeds niks mee op. En de AWBZ wordt inderdaad onbetaalbaar. Niet voor niets ziet Per Saldo de bui al hangen en komen ze zelf met voorstellen voor een reductie in de kosten van tien procent. Er lekt dus nu standaard tien procent geld weg, dat is dan alvast duidelijk.

Ooievaar

Ooievaar

15-10-2010 om 17:39

Tonen

Guinevere, jammer dat je alleen valt over de toon van Dollar. Je zou ook kunnen vallen over de toon van Anna: "Je generaliseert nogal en dat irriteert me mateloos, maar ik ken jouw soort. En het is beter je daardoor niet op de kast te laten jagen. Tabee!" Even verderop vergelijkt ze Dollar met Don Quichotte. En dan Gonzo: "Ongelooflijk dat jij zo oordeelt zonder zelf een pgb te hebben. Hoe weet jij dan hoe het in zijn werk gaat?"
LilaJolie (een lange neus trekkend naar de medeburgers die de collectieve pot volstoppen): "Mijn zoon met ADHD gaat naar een zorgboerderij en we hebben ook vervoerskosten. Slecht hè? Hahaha..."
Knurf: "Pfff, voor dat geld had JIJ heel wat bejaarde billen kunnen wassen."
Gaia (over Dollar): "Beetje egoïstisch hoor."
En dan vliegen er nog wat "je weet niet waar je het over hebt's" her en der door de draad.
Wat ik zie langskomen zijn allerlei deelnemers die een toon aanslaan over iedereen die iets zegt over het PGB en over Dollar in het bijzonder. Om vervolgens Dollar voortdurend voor te houden dat haar toon verkeerd is. Kom op dames, inhoud graag, niet steeds zeuren over tonen.
Terug naar het PGB. Joehoe, ik zit ook bij te dragen en ik voorspel dat het echt veel te duur wordt. Iemand? Of is mijn toon te gematigd?

Nancy

Nancy

15-10-2010 om 19:56

Ooievaar en dollar

Ik vind best dat eea gezegd kan en mag worden maaarrrr..
Cést le ton qui fait la musique.
Overigens degene waar het eerst de discussie mee aan is gegaan, Koentje, heeft een lichamelijk ziek kind, vandaar dat ik ook reageer. Hier zijn maar weinig ouders van lichamelijk zieke kinderen het gros van de moeders die hier posten hebben een kind / kinderen met een gedragsstoornis. Jullie zullen hier dus weinig bijval vinden. Gelukkig ben ik niet degene die hoeft te beslissen wie wel of niet in aanmerking komt voor een PGB en oordeel er niet over. Ik zou het echter wel vreselijk vinden als bv. mijn beste vriendin, die door haar zware lichamelijke handicap (rolstoelgebonden)volledig afhankelijk is van zorg door derden die hulp zou verminderen door de toenemende druk op het PGB, immers het PGB wordt al gekort. Dat is wel iets wat me zorgen baart....ja...dat mensen die het echt heel erg hard nodig hebben niet de dupe zullen worden maar ik denk dat iedereen die zorg wel deelt

anna van noniemen

anna van noniemen

15-10-2010 om 20:09

Ooievaar en dollar

ik ben geen enkele verantwoording aan jullie schuldig over hoe ik de PGB voor zoon inzet. Ik ben verantwoording aan het zorgkantoor schuldig. Ik ga hier dus ook geen uitleg meer aan jullie geven over het hoe en waarom wij een PGB hebben aangevraagd. Ik maak GEbruik van de mogelijkheden die er zijn. Niets meer en niets minder. Ik reken mij niet rijk, ik word ook niet rijk. De vergoeding die vanuit het budget van zoon komen kan ik bij lange na de kosten niet dekken die ik maak bij het wegbrengen met de auto. Daar leg ik eerder op toe. Omdat ik er niet op hoef te verdienen. Maar een kleine vergoeding vind ik niet onredelijk...

En hier laat ik het bij...

Guinevere

Guinevere

15-10-2010 om 22:46

Tja ooievaar

Tja Ooievaar, wil je dan persé het punt horen waar het mis ging in deze draad? Dat was toen Dollar deze verfijnde zinsnede erin gooide: "Of jullie moeten al van het soort zijn dat je kind alle hoeken van de kamer laat zien als hij het weekend thuis blijft, met de kans dat hij met gebroken botten opgenomen moet worden omdat jullie je niet konden beheersen. "
Vind je het vreemd dat mensen dan een andere, onprettiger toon gaan aanslaan?
Ik heb overigens niet echt een mening over PGB en de wijzen waarop je dat mag inzetten. Ik vind dat een zaak van de overheid. Ik heb niet de portemonnaie van de overheid in beheer, en bovendien te weinig kennis over de beste, meest efficiente wijze van zorgverlening. Dus ik ga hier geen harde oordelen geven over het zwemmen met dolfijnen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.