Roos Vicee
24-09-2009 om 21:35
Fysiek geweld in de klas, wat te doen?
Mijn 12-jarige dochter (asperger en 2e klas Havo-Vwo) kwam vandaag thuis met een rode, dikke en zeer pijnlijke neus.
Meid, wat is er met jou gebeurd????
Blijkt dat ze bij het naar binnengaan van het leslokaal een beetje werd tegengewerkt door een klasgenoot. Ze probeerde hem opzij te duwen maar hij duwde terug. ze duwde nog een keer waarop hij begon te schoppen. ze is niet voor de poes dus ze schopt even hard terug. Daarop draait hij zich om en geeft haar zo een flinke dreun op haar neus. Die klap kwam echt gigantisch aan maar leraar heeft er (volgens dochter) bijna geen aandacht aan gegeven. Hij stuurde haar naar de wc om het even schoon te maken en is vervolgens met de les begonnen. Later op de dag heeft de mentor er wel even iets aandacht aan gegeven maar volgens dochter veel te weinig.
Mentor net gebeld maar is vanavond natuurlijk niet te bereiken.
Ik baal! Morgen zijn ze vrij en te wachten tot na het weekend trekt me helemaal niet.

Roos Vicee
24-09-2009 om 21:56
Aanvulling
Moet er even bij vertellen dat het hier gaat om een niet reguliere klas. In deze klas zitten allemaal kinderen met een stoornis binnen het autismespectrum (incl. adhd, odd e.d.). De betreffende jongen heeft dus ook 'iets' waardoor het het wat lastiger maakt om gelijk de telefoon te pakken en die ouders op te bellen. Of zouden jullie dat wel gedaan hebben?

koentje
24-09-2009 om 22:43
Nee, maar
het is toch wel degelijk ernstig genoeg om even met de ouders contact op te nemen. Dit kan toch niet normaal zijn. Juist deze kinderen moeten hun sociale vaardigheden extra trainen en in zo'n geval als dit begeleidt worden door de leerkracht; om het uit te praten en het met thuis op te nemen.

*Twinkel*
24-09-2009 om 23:45
Zo dan!
Dat is niet zo fraai! Wat apart dat de leerkracht er niets mee deed!
Zelf zou ik niet rechtstreeks contact met andere ouders opnemen, maar dit via school doen. De kans dat je een niet begrijpende ouder aan de lijn krijgt is aanwezig en ik weet niet of dat de verhouding tussen je dochter en haar klasgenoot gaat verbeteren.

ijsvogeltje
25-09-2009 om 09:29
School, niet de ouders
Ik vind dit een zaak voor de school, en niet voor de ouders. School moet een veilige plek zijn voor jouw kind. En gaat dat niet naar wens, dan stap je naar de leerkracht. Of zo nodig zoek je het een stapje hogerop: afdelingsleider of directie.
Je geeft zelf al aan dat het geen reguliere school is. Dus het is logisch dat er kinderen zijn met 'afwijkend' gedrag. Het is vervolgens aan de begeleiding op school om excessen te voorkomen en veiligheid te garanderen. Daar moet je dus niet de ouders op aan spreken; zij waren er niet bij en zijn net als jouw kind afhankelijk van de situatie en begeleiding op school.

Roos Vicee
25-09-2009 om 12:54
Ja idd
Dat was dus ook mijn eerste insteek. Nog afgezien van de stoornis van die jongen, als het een 'gewoon iemand' was geweest was ik ook in overleg gegaan met de mentor. School denkt daar zelf ook zo over.
Gisteravond laat toch nog even contact gehad met de mentor en ze gaan het maandag (vandaag zijn ze vrij) alsnog even oppakken. Hij bood ook excuses aan ivm het niet inzien van de ernst van het incident maar vertelde er bij dat er meerdere uit de hand gelopen conflicten tegelijkertijd hadden plaatsgevonden in die klas waardoor hij blijkbaar te weinig overzicht heeft gehad. vond hij erg vervelend allemaal. Maar goed, het gaat alsnog opgepakt en uitgezocht worden.
Gelukkig is de neus niet gebroken, daar was ik even bang voor. Maar wel flink gekneusd dus ze zal er zeker een paar weken last van hebben.