Nikus
16-04-2009 om 13:13
Gamen en a.s.s
Wie van jullie heeft ervaring met excessief gamegedrag van kinderen met a.s.s?
Onze zoon heeft veel problemen gehad en mede door het verslappen van mijn aandacht heeft hij het kunnen ontwikkelen tot een game probleem.
Het gaat nu redelijk tot goed met hem maar ik vraag me af of ik de enige ben hier op het forum?
Wat en hoe doen jullie om je kind te begrenzen?

Guinevere
16-04-2009 om 20:04
Nikus
Hier geen ASS, maar wel een gamer. Ik weet eigenlijk niet of het bij begrenzen van gamen uitmaakt of een kind een stoornis heeft. Ik zet hier gewoon een timer. Loopt die af, dan is de gametijd voorbij. Tussendoor kan die timer natuurlijk wel tijdelijk gestopt worden voor toiletbezoek of voor als we gaan eten. Een heel duidelijk systeem (ware het niet dat ik nu al 3 dagen mijn timers kwijt ben).
Wat bedoel je eigenlijk met "gameprobleem"? Hoe erg is het dan? Ik kan me trouwens heel vaag een artikel voor de geest halen over gamen/internetten en ASS. Conclusie was geloof ik dat je voor ASS-kinderen gerust iets soepeler mag zijn mbt gamen, helaas weet ik het fijne van de zaak niet meer.

mirreke
17-04-2009 om 03:27
Nikus timeslot
Ik gebruik hier al geruime tijd Timeslot: www.mijnkindonline.nl/timeslot_software.html
In ons geval vooral omdat we met vier kinderen en twee computers altijd gedoe hadden. Timeslot werkt heel handig, als de computer opstart krijg je direct daarna het inlogscherm van Timeslot. Je moet dan als ouder ook inloggen, maar jij hebt onbeperkte tijd. Je kunt voor je kind de tijd instellen. Ik heb voor onze kinderen alleen het aantal minuten dat ze per dag mogen computeren ingesteld (bv, 40 of 90). Je kunt elke dag hetzelfde aantal minuten opgeven maar je kunt ook per dag opgeven. Je kunt zelfs de tijd opgeven wanneer, misschien handig met ASS, altijd op dezelfde tijd. Daarnaast kun je sites opgeven die het kind niet mag bezoeken, of programma's die je kind niet mag gebruiken. Zo mogen bij ons de jongere kinderen niet MSN'en en heb ik bij hen ook sinds kort youtube uitgezet omdat ze alleen maar nare filmpjes gingen opzoeken, en bv. spele.nl. En jongste mag niet internetten. Dit kun je zelf trouwens heel gemakkelijk bijstellen.
Het leuke is nu dat ik totaal geen ruzie meer heb. Het programma geeft aan dat iemand iets niet mag gebruiken, geeft enkele minuten van tevoren aan dat de tijd om is, enz.
Misschien iets voor jullie? Kan hij toch af en toe even op de computer...

toja
17-04-2009 om 10:04
Nikus
Hoi,ik ben blij met je verhaal. Want ik merk dat mijn zoon met autisme er ook gevoelig voor is. Hij wil het liefst de hele dag wii/computeren of ds-en en kan vervolgens uren praten over een spelletje. Nu nog de eenvoudige; zoals mario.. Runescape kent hij van een vriendje; maar mag hij hier echt niet doen. Wij redden het hier nog met tijd. Hij heeft 2 uren voor de hele week die hij zelf mag invullen (of ds of wii of computer) en dat kan hij aftekenen op 2 klokken op papier. Meer mag echt niet van ons omdat we inderdaad bang zijn dat hij er erg gevoelig voor is. Ga de info over dat tijdslot ook eens opzoeken.
Dus bedankt voor de waarschuwing! Nu weet ik weer waarom ik er zo streng bovenop moet zitten. En natuurlijk sterkte voor jullie.
Groetjes Toja

Petra Lutia
17-04-2009 om 11:21
Gameverslaving
Ik weet niet of je bij psychiatrische kinderen alerter moet zijn op gameverslaving dan bij gewone kinderen. Als je vindt dat je kind teveel games speelt of te eenzijdige bezigheden krijgt, dan moet je dat aan banden gaan leggen.
Ik merk dat lang en veel televisie kijken of gamen mijn kinderen druk, brutaal en opstandig maakt. Niet zomaar een beetje druk, maar hondsbrutaal en onhandelbaar, inclusief schelden, schoppen en slaan.
Het gekke is dat ik de televisie en spelcomputer niet zag als oorzaak van dit gedrag. Zolang ze achter de televisie of computer zaten was er namelijk niets aan de hand en had ik spreekwoordelijk geen kind aan ze. Pas als ze achter het apparaat vandaan komen barst de bom.
Volgens mij is met gameverslaving net zo als met andere verslavingen: de verslaafde ervaart pas problemen bij onthouding, niet tijdens het gebruik. Het verslavingsprobleem wordt een constant opheffen van ontwenningsverschijnselen door steeds weer gaan gebruiken bij ontwenning.

mirreke
17-04-2009 om 11:47
Werken en tv-koters
Ik probeer mijn (zelfstandige) werkzaamheden onder schooltijd of in de avonduren te plannen, zodat ik dat niet met de kinderen erbij hoef te doen.
Vandaag lukte het me niet en omdat ik erg geconcentreerd moest werken heb ik ze maar voor de TV laten zitten... (ik controleer dan wel wat ze kijken, ga met laptop in de woonkamer zitten.) Voel me altijd erg schuldig maar heb op die momenten wel de gelegenheid om hard door te werken.
Nu is het werk af, de tv uit, en ja hoor, beginnen de problemen zoals wat Petra Lutia noemt: erg opstandig, erg brutaal, noem maar op, en ook heel ruzieachtig onderling.
Vroeger kon ik zoiets hebben als ik erg geconcentreerd aan het lezen was, en bijvoorbeeld moest komen eten. Je wordt dan uit je fantasiewereld gerukt, zo ervoer ik het. Maar die tv van tegenwoordig is zo onrustig, zo snel, flitsend, enz dat de onrust bij kinderen veel groter wordt. Zou dat verslavingsgedrag zijn? Zo heb ik het nog niet bekeken.
Bij ons mag normaal gesproken pas vanaf half zes de tv aan. Dan gaan we eten en moet de tv weer uit. En met dit mooie weer gaan ze dan buiten spelen, dus kijken ze niet teveel tv.

mirreke
17-04-2009 om 12:09
Nikus gamen voorkomen
Jouw zoon is wat ouder dan onze zonen (oudste zoon is 10), ongeveer even oud als onze dochter (12?). Dochter heeft heel andere internetbehoeftes dan de jongens. Zij heeft nu msn, hyves en zo ontdekt, en speelt eigenlijk geen games, ook niet op de ds.
Maar ook dochter mag niet te lang op internet, 60 minuten per dag. Kan ze ook haar mail ophalen. Ik vind voor haar met name de msn een handig medium om contact te houden met haar vrienden. Wij zijn naar het buitenland verhuisd maar haar contacten met vrienden worden hierdoor goed op peil gehouden.
Omdat ze na 60 minuten zonder pardon wordt uitgelogd, en ik ervoor zorg dat ze mijn wachtwoord niet te weten komt, kan ze niet vaker op de computer, dus loopt het niet de spuigaten uit. Als ze huiswerk moet maken via internet (bv. wrts) zit ze op een speciaal huiswerkaccount (gewoon ingesteld via timeslot) en doet de MSN het niet. Ze kan dan wel gewoon googelen en youtube luisteren (zij luistert altijd clips onder het huiswerk). Voor de goede orde, dit kun je gewoon helemaal zelf opzetten en instellen.
Mijn kinderen mogen niets als habbo hotel, of runescape of WoW of iets dergelijks, dus geen online games. De jongens weten niet eens dat het bestaat en dochterlief interesseert zich er niet voor. Het leuke vind ik dat ik hier echt geen ruzie over heb. De computer is zo ingesteld, en blijkbaar is dat een autoriteit, ze maken tenminste geen ruzie met de computer.
Ik gebruik de computer vooral om huiswerk op te leuken, we houden bv. het Nederlands bij en jongste wil graag rekenspelletjes doen en dat gaat vooral via internet, digikids, woordkasteel en zo.
Met dit hele verhaal wil ik maar zeggen: ik probeer te voorkomen dat ze game verslaafd raken. Ze mogen ook maar een uur per dag ds'en. Meestal komen ze daar per dag niet aan toe. Maar omdat kinderen de computer wel een heel leuk medium vinden probeer ik ze er wel (elke dag) mee te laten werken, zodat ze leren het als middel te gaan zien, en niet als doel. Zo heb ik onlangs een heel leuk topoprogramma gevonden voor oudste zoon, waarbij de landen of steden net zoals bij tetris naar beneden komen vallen, en ook via OOL een erg leuk tafeltrainspel.
Ook zoek ik knutselsites en zo, waarbij ze zelf bouwplaten kunnen uitprinten, en heb ik een heel leuk programma (mandala maker) via internet gekocht. Mijn dochter maakt zelf filmpjes en monteert die dan op de computer.
Zelf doe ik tenslotte ook alles (werk, bankzaken, mailen, informatie opzoeken, zelfs de telefoongids, enz.) via de computer. Kinderen moeten ook leren de computer verantwoord te kunnen gebruiken. Ik heb de indruk dat verbieden alleen maar tegen je werkt, dus ik probeer ze op deze manier gestuurd toch te laten genieten van de nieuwe media.
Vroeger vond ik het ook fantastisch om op de elektrische typemachine van mijn vader te mogen werken (met zo'n bolletje...).

Pinkelot
17-04-2009 om 13:21
Nikus en mirreke
Hoi,
Nikus ik herken het wel enigzins bij onze zoon met ADHD/PDD-NOS. Hij is erg gevoelig voor elk beeldscherm. Te lang tv of gamen en hij wordt boos en opstandig. Dus hier een duidelijke halt eraan. Maar dan moet ik het dus altijd goed in de gaten houden.
Vandaar Mirreke dat ik jou idee van dat timeslot en daarna ook je uitgebreide uitleg heel erg fijn vond om te lezen. Dat gaan we hier ook zeker instellen. Goed idee ook dat huiswerkaccount.
Bedankt voor de tip en Nikus misschien nog één tip. Ik las dat je zoon niet meer naar beneden wilt en ook 's nachts gaat gamen. Waarom heeft hij dan zijn pc of ds tot zijn beschikking op zijn kamer. Hier is de pc van onze zoon wel eens maanden zonder muis en toetsenbord geweest, sindsdien is er nooit meer misbruik van geweest. Hij weet dat als hij op zijn kamer er gebruik van maakt dat hij het kwijt is. Dus ds is standaard beneden en soms met toestemming dat hij hem gebruikt op zijn kamer, maar daarna weer inleveren. Idem met een oud tv-tje wat hij van zijn oma had gekregen, die is dus niet meer aangesloten, kon meneer niet mee overweg. Onze zoon is trouwens ruim 12 jaar.
Groetjes, Pinkelot

mirreke
17-04-2009 om 14:45
Sites
Ik weet de sites niet zo uit mijn hoofd, ik zit nu op mijn eigen laptop. Komen eraan, vanavond of zo.
Wel weet ik nog een leuke voor tafels (dus niet het spel wat ik bedoel, dat is echt een soort actiespel...) valgetal. www.valgetal.com/nl/ Dit moet je downloaden, heb ik gedaan zonder virus te krijgen.
Sommenplaneet hebben we ook.
Ik breng dus ook regelmatig zoekend op internet door...

mirreke
17-04-2009 om 15:02
Nikus, neem van mij aan
Ik schat het probleem heel groot in. En juist omdat ik ook wil dat ze toch met die computer leren werken is het best lastig manoeuvreren. Wij hebben ook een kind met PDD-NOS. Juist voor hem is het op een bepaalde manier ook heel erg rustgevend. Hij doet bijvoorbeeld heel graag een spel van lego waarbij je zelf een treinrailsnetwerk kunt bouwen met een stad erbij. Maar hij kan ook weer woedend worden als hij bv online spelletjes doet en het wil niet lukken. Hij kan nu dus ook een al poos geen online spelletjes meer doen.
Oh, ik heb de computers een beetje opgesteld zoals dat op de vorige school was, naast elkaar aan een tafel (in een gemeenschappelijke ruimte) en met een koptelefoon, zodat niet iedereen gezellig kan meegenieten.
Ik heb zelf de indruk dat er in ons gezin op het moment geen computerverslaving heerst. Hooguit is mijn dochter nu belverslaafd, maar daar hebben we nu ook weer een rem op gezet.
Maar ik ben het met je eens, ik verbaas mij ook over ouders bij wie alle kinderen een eigen pc en tv hebben (echt, ik ken ze!) met onbeperkte toegang en alleen maar een vaag filter erop. Wij hebben ook maar 1 tv, ik vind het ook vrij normaal dat kinderen leren delen en rekening houden met elkaar, in plaats van allemaal naar hun eigen kamer te vertrekken met de deur dicht. Lekker rustig voor de ouders (ik ben wel zo'n beetje de hele dag bezig met de kinderen, dat wel).
Bijkomend nadeel bij ons is dat mijn partner geneigd is de kids veel op pc en voor tv te laten, omdat hij dan zelf lekker kan werken (we zijn beiden zelfstandig, ik plan mijn werk zoveel mogelijk om de kinderen heen, als het niet lukt is partnerlief aan de beurt.) Hij vindt dat alleen maar lastig, al die ruzietjes bijleggen en zo, en is heel erg geneigd voor de op dat moment rustigste weg te kiezen. Maar dat is weer een andere discussie.

Mari
17-04-2009 om 16:01
Lees met interesse
Zoon van 8 met PDD-nos heeft alle kenmerken om game verslaafd te kunnen worden. Met speelgoed spelen kan/doet hij niet, alleen de beeldscherm kan zijn aandacht vasthouden. Ex heeft in zijn weekend altijd een rustig en tevreden kind, want hij laat zoon de hele weekend achter de computer hangen, heeft ie geen last van hem. Thuis zijn er strakke regels over beeldscherm gebruik en de computer staat in de huiskamer en zal daar altijd blijven voor de controle. Toch vrees ik de tijd dat hij ouder wordt en runescape en WoW ontdekt, dan zullen de conflicten hoog gaan oplopen vrees ik.

Pinkelot
17-04-2009 om 21:55
Nikus
Ik snap wel wat je bedoelt hoor, dat deze kinderen veel gevoeliger zijn voor game verslaving. Misschien ben ik niet duidelijk geweest, ik weet zeker dat als wij het los laten bij oudste dan komt hij niet meer achter dat vierkante kastje uit.
In je andere berichtjes lees ik dat het wel heel heftig is en dat lijkt me heel moeilijk. Voor beide kanten.
Ouders die ik spreek vinden het ook minder zorgelijk dan ik. Mara die kinderen hebben bijv. veel meer vrienden waarmee ze optrekken, die gaan er op uit, dus nee die kinderen zitten niet altijd achter een scherm. Onze zoon heeft ook minder aansluiting in zijn klas en spreekt dus zeer weinig af, dat maakt het ook voor hem wel moeilijk. Ook hij vind zijn ontspanning in een spel. Hij heeft wel eens op runscape gezeten, maar nooit met echt geld dingen kopen en het was gelukkig snel weer af gelopen.
Bij vrienden en kennissen van ons zijn best wat kinderen doe ook een diagnose in het autistisch spectrum hebben en bij al deze kinderen zie ik een erge mate van beeldscherm gerichtheid.
Ik blijf de draad volgen, snap je zorgen. Maar zo streng er op toe zien is denk ik het enige wat je kan doen.
Succes, Pinkelot

mirreke
20-04-2009 om 14:14
Trouwens nikus, school?
Heb je het al op school aangekaart? Wie weet kan er een ouderavond over de gevaren van internet worden belegd? En de mentor van je zoon, hoe ziet hij het?

mirreke
22-04-2009 om 12:16
Voortgezet?
Zit je zoon al op het voortgezet onderwijs? Op 'onze' school is de ouderbetrokkenheid heel groot, en voor dergelijke onderwerpen veel groter dan destijds op de basisschool.
Dus daarom hoop ik dat je nog op de basisschool vertoeft, maar ik meen me te herinneren dat het al VO is.

mirreke
22-04-2009 om 15:40
Sorry, sites
Helemaal vergeten, ik zou nog een topo-site met buitelende landen á la tetris en het tafelspel hierneer zetten. Zit nog steeds niet op de compu van de kinderen en heb pas straks of vanavond tijd. Maar ik denk eraan!

mirreke
23-04-2009 om 09:57
Tafelspel: timez attack
Het is een Amerikaans spel maar de taal is niet van belang.
Je kunt het deels gratis spelen en anders kopen en downloaden (heb ik ook gedaan) van: www.bigbrainz.com.
Topospel heb ik nog niet.

mirreke
23-04-2009 om 10:05
Nikus
Gaat hij volgend jaar naar de middelbare? Misschien kun je het daar eens aankaarten. Krijgen ze op de basisschool geen internetrijbewijs? Ik vind online spellen en hyves en zo inmiddels toch echt horen bij leren hoe je met het internet omgaat.
Bestaat er animo bij de docent om er met de kinderen over te praten?
Op de vorige school van mijn kinderen (de NL school) is er het jaar voor dat van mijn dochter in groep zeven ernstig gepest via sms en het net. Daarna is iedereen vreselijk geschrokken, het is heel goed aanpakt en sindsdien wordt er goed onderricht gegeven over de moderne communicatiemiddelen, en zit er ook een goed filter op de schoolcomputers.
Maar ja, eerst moest er wel iets ernstigs gebeuren.
Inmiddels wonen we in Duitsland, en zelfs hier (want het loopt hier redelijk achter in vergelijking met de Nederlandse scholen die ik ken) krijgen ze op de nieuwe school van mijn zoon (hier middelbaar onderwijs vanaf de vijfde klas, groep 7 dus al) het internetrijbewijs. Dat is ook lang niet op alle scholen zo, dus ik prijs mezelf gelukkig.

mirreke
23-04-2009 om 14:06
Topospel
Bij deze de link:
http://www.mapmsg.com/games/statetris/netherlands/
Je kunt ook andere landen kiezen, of Europa bv, in meerdere moeilijkheidsgraden.
Zelf vind ik door het bewegende visuele dat je snel landen enz. onthoudt.