Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Kopzorg

Kopzorg

20-12-2018 om 10:00

"Gaten" in de regeling leerlingen vervoer en strenge regels

In januari heeft ons kind een hersenontsteking gehad. Na een paar weken ziekenhuis en enige weken thuis gaat hij sinds maart met leerlingenvervoer naar een reguliere middelbare school waar een re-integratie traject is gestart. De afstand is nu nog te ver om zelf te fietsen, vanwege werk en mijn eigen epilepsie kunnen we kind niet zelf brengen en halen.

Veranderingen in het rooster moet ik tien dagen voor de maandag van de week waarin de wijziging plaats vind doorgeven. Bij uitval van een eerste uur is kind dus te vroeg op school, omdat ik wel ritten wegens ziekte kind kan afzeggen maar niet kan wijzigen naar een later tijdstip in verband met uitval. Kind kan alleen thuis opgehaald worden en naar school gebracht worden en vice versa. Als kind wordt opgehaald of thuisgebracht moet er een ouder thuis zijn, wat mij enorm beperkt in de dingen die ik doe op een dag. De griepvaccinatie voor mijzelf moest ik verzetten, omdat het schema van de huisarts (alle mensen met achternaam K- M van 14.00 tot 15.00 uur) niet paste in het protocol leerlingenvervoer.

Nu in de laatste week voor kerst moeten we zelf (lees gemobiliseerde opa) veel gaten dichtlopen, omdat de tijd van de kerstviering morgen niet vroeg genoeg bekend gemaakt was. Ook de sportdag van vandaag kon leerlingenvervoer niet oplossen, want ze mogen kind niet brengen naar de sporthal, alleen naar school. Die 2 kilometer is voor kind zelf onoverbrugbaar. Hij gaat overigens niet sporten maar is coach van het meidenteam van zijn klas.

Vraag aan andere ouders met kinderen die met leerlingenvervoer naar reguliere middelbare scholen gaan: Vinden jullie de regels ook zo star en hoe ga je daar mee om?

Kopzorg

Kopzorg

20-12-2018 om 10:06

vergeet nog wat

Als ik mij dan keurig aan de regels houd en wijzigingen tijdig doorgeef kan het zomaar gebeuren dat de chauffeur toch op de reguliere tijd voor die dag voor de deur staat.
Begin december was er een studiedag voor de leerkrachten, leerlingen vrij. Ik de rit afgezegd maar had toch om 7.30 een woest bellende chauffeur voor de deur die zich afvroeg waarom kind niet naar buiten kwam.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

20-12-2018 om 10:37

het drama dat leerlingvervoer heet

Ik had een kind met autisme op speciaal onderwijs 20 km verderop (dichterbij was het niet). Dus ook leerlingvervoer. Het waren pittige jaren. Naast kinderen in het busje die volkomen losgeslagen waren (naast "ons" speciaal onderwijs zat een school voor ZMOK) kampten we ook met afspraken die niet werden doorgegeven, vrije dagen waarop de chauffeur om half acht voor de deur stond, of dagen waarom de chauffeur helemaal niet verscheen in de veronderstelling dat het een vrije dag was (dan was ZMOK vrij maar "ons" speciaal onderwijs niet).

Mijn ervaring is dat je er telkens opnieuw achteraan moet, bellen, mailen, klacht indienen, vriendelijk blijven, want veranderen doet het niet...

Kopzorg

Kopzorg

20-12-2018 om 10:47

Irritant

Dat ik mij aan de regels en protocollen houd, tijdig doorgeven van wijzigingen en dat chauffeurs dan toch op foute tijden verschijnen.
De regels zijn streng, wat ik kan snappen als het om kinderen gaat die niet zelfstandig kunnen functioneren maar mijn kind kan best in en uit de taxi stappen als ik bij de tandarts ben. Hij heeft een sleutel en weet die te gebruiken.
Dat uitval van het eerste uur niet op te lossen is snap ik en kind gelukkig ook. Maar dat hij morgen langs de sporthal zou rijden, waar de sportdag is, en dan op school afgezet wordt is mij echt volkomen onduidelijk waarom. Dus opa lost het maar weer op.

Blijven bellen, mailen en klagen is mijn wekelijkse klus, daar was ik al achter.

Vogel

Vogel

20-12-2018 om 21:07

Gedoe

Ja, leerlingenvervoer is steevast gedoe.
Het verbaast me wel dat jij thuis moet zijn als je kind thuis komt. Mijn kind is inmiddels 15 en is alleen thuis als het busje voorrijdt, en komt ook alleen weer thuis. Ik sta zelf voor de klas, het zou wat zijn als ik mijn werktijden zou moeten aanpassen aan zijn bustijden.
Was ook al zo toen hij nog op de speciale basisschool zat.
Dus dat is nog de moeite waard om na te vragen: wie stelt die regel. Het vervoersbedrijf, de gemeente? Zou al wel svhelen in je eigen bewegingsvrijheid.
Dat ze niet om kunnen gaan met wisselende tijden, daar doe je niks aan. En ze mogen inderdaad niet zomaar op een ander adres afzetten, zoals een sporthal.

Annelies B.

Annelies B.

20-12-2018 om 23:02

Vreemd ...

Hallo Kopzorg,

Ik ben taxichauffeur leerlingenvervoer. Ik heb een vaste groep kinderen, 8 stuks. En daarvan gaat er 1 op donderdagmiddag naar opa en oma. Weer een ander moet ik op maandagochtend/middag en dinsdagochtend bij vader ophalen en de rest bij moeder ophalen cq thuisbrengen.
Dus er zijn wel degelijk mogelijkheden.
Andere bestemmingen, zoals sporthal e.d. moet toestemming worden gevraagd aan de gemeente, want zij betalen de rekening tenslotte. En die toestemming geven ze eigenlijk nooit. Kost weer extra...
Vorig jaar reed ik kinderen van LeoKannercollege en daarvan hadden een paar de sleutel. Ik keek wel of ze binnen gingen. Daarna naar het volgende adres.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.