Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Scarlet

Scarlet

09-02-2009 om 15:15

Gedragsonderzoek/nld

Op dit moment zijn we bij de GGZ bezig om te onderzoeken waar het gedrag van mijn zoon vandaan komt. De grootste symptonen zijn: Wiebelig, friemelt aan anderen, doet anderen soms pijn zonder het te beseffen, druk, ineens gillen of opstaan en een kreet eruit gooien, overal op bijten, onzeker en angstig.

Wij en de leerkracht zochten in de hoek van ADHD. Nu heeft het GGZ als eerste een intelligentie test gedaan. Dit omdat mijn zoon met rekenen en lezen nogal voor loopt en ook heel veel dingen weet en onthoud. Dingen die 'normale' zesjarigen helemaal niet weten. Deze test had nogal een opmerkelijke uitslag. Aan de ene kant scoort hij heel hoog, tegen hoogbegaafdheid, de andere kant (inzichtelijk) scoort hij heel laag, tegen zwakbegaafdheid. Hierdoor denken ze aan NLD. Nou heb ik gekeken wat de kenmerken van NLD zijn en ik herken mijn kind bijna op geen enkel punt, terwijl als ik de kenmerken van ADHD bekijk ik mijn kind veel meer herken.

De leerkracht had nog nooit van NLD gehoord en gaat zich hier even in verdiepen om te kijken hoe zij er over denkt. Mijn vraag is eigenlijk, in hoeverre moet ik vertrouwen op alleen een intelligentietest, terwijl ik bij alle kenmerken bijna het tegenovergestelde merk bij mijn kind.

Bijvoorbeeld: Spraak komt langzaam op gang, maar na peutertijd houden ze niet op met praten.
Mijn zoon was juist snel met praten. Op zijn 1e verjaardag al vijf duidelijke woorden en met zijn 2e verjaardag sprak hij zinnen van vier tot vijf woorden achter elkaar en alles heel duidelijk.

Motorische achterstand: Klimmen, aankleden, veters strikken.
Mijn zoon kon zich met 2,5 jaar geheel aankleden, veters strikken, geen probleem, klimmen doet hij juist als de beste. Hoe hoger hoe beter, dus ook geen hoogtevrees.

Evenwicht is een probleem
Mijn zoon liep rond zijn 1e verjaardag en reed na een middag oefenen zonder zijwieltjes weg toen hij 4 jaar was.

Ik heb geen ervaring met instantie, dit is mijn oudste. Is het verstandig om tegen een vermoeden in te gaan als ik mijn zoon hier niet in herken? Hoe hebben jullie dit ervaren en/of opgelost. Wil mijn zoon graag helpen en sta overal voor open, maar bij dit vermoeden krijg ik het gevoel dat het niet het juiste is. Kan ik dat als onwetende toch aanvechten? Ben benieuwd naar ervaringen en adviezen van ouders die dit traject al hebben meegemaakt. Ook ouders met kinderen die de diagnose NLD hebben hoor ik graag, misschien herken ik dan toch dingen terug.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Scarlet

Laat ik vooropstellen dat je niet onwetend bent als het over je eigen kind gaat. Integendeel, jij bent de deskundige als het over je kind gaat. Als je je kind niet herkent in de diagnose, dan klopt er iets niet en dat moet je zeker aankaarten.

NLD is een diagnose die eigenlijk door een neuropsycholoog gesteld moet worden. Over NLD bestaat nog veel discussie. Er hoort een bepaald intelligentieprofiel bij (verbaal hoog, performaal laag), maar dat kan ook wijzen op Asperger. Een intelligentietest moet onderdeel van de diagnose zijn, maar ze moeten er niet blind op varen!

Mijn zoon heeft toen hij jonger was ook een tijdje het 'voorlopige label' NLD gehad, maar er klopte veel niet. Hij heeft nu het etiket Asperger. Ook hier zeer uiteenlopende scores op zijn tests, inderdaad varierend van hoog- tot bijna zwakbegaafd. (De kinderpsychiater noemde dat een 'zaagtandprofiel')
In de praktijk doet hij het heel erg goed op school en haalt geweldige citoscores. Daarentegen heeft hij weinig realiteitszin of praktisch inzicht; hij heeft vaak heel mooie plannen die hij vervolgens niet kan omzetten naar de werkelijkheid; zijn inzicht in sociale verhoudingen is minimaal. De angsten die dit oproept veroorzaken bij hem moeilijk (en vaak ook heel druk) gedrag. Als je goed op zijn problemen inspeelt, nemen de angsten af en ook het problematische gedrag.

Je hebt alleen iets aan die diagnose als het klopt! Probeer anders een andere deskundige te raadplegen.

Christientje

Christientje

10-02-2009 om 09:14

Scarlet

Scarlet, wij staan met onze zoon (5,5 jaar oud) aan het begintraject. Behalve s.i.s. denken we aan een vorm van autisme. Ik heb zelf op het internet gezocht, maar dan zie je door de bomen het bos niet meer.
Onze logopediste (die s.i.s. kindjes en kindjes met autisme behandeld) zou het naar NLD kunnen neigen.
Onze ambulant begeleidster denkt aan asperger en de IB-er op school vermoed ook asperger.
Niemand van deze mensen mag echter de diagnose stellen. Dus gaan we eind volgende maand naar een psycholoog/orthopedagoog.
Wanneer jij je niet kunt vinden in NLD dan moet je verder gaan zoeken. Wacht het niet af, maar ga er tegen in beroep. Is het vervolgtraject bij de GGZ niet dat er een psycholoog benaderd gaat worden ?
Christientje

Stelle

Stelle

10-02-2009 om 12:37

Nld/ autisme etc..

NLD en asperger lijken erg op elkaar (er is zelfs nog altijd discussie over de vraag of NLD wel bestaat. Ik geloof dat psychiaters het niet erkennen als diagnose maar gewoon op de aspergerstapel gooien..).
Maar wat je beschrijft lijkt mij ook eerder een geval AD(H)D dan NLD eignelijk. En volgensm ij hebben ook veel AD(H)D'ers een disharmonisch profiel. Daarentegen kunnen (hoog)begaafden weer heel druk, driftig, gefrustreerd en zefls autistiform gedrag vertonen als ze onvoldoende uitgedaagd worden.
Ik zou zeker de uiteidnelijke diagnose (be/)tegenspreken als die voor jou gevoel niet klopt. Maar ik neem aan dat een gesprek met de ouders en observatie thuis en/ of op school ook deel uitmaakt van de diagnosestelling en niet alleen de intelligentietest wordt gebruikt?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.