Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

Geen dyslexie-onderzoek, wat nu?

Ik heb al ruim 2 jaar het vermoeden dat mijn dochter dyslectisch is. In haar vorige twee leerjaren hield haar leerkracht de boot af. Volgens haar was er onvoldoende reden om aan te nemen dat ze dyslexie kon hebben en zou ze nog wel over het e.e.a. heen groeien. Inmiddels zitten we in groep 5 en er is geen enkele verbetering en mijn overtuiging van mogelijke dyslexie is alleen maar meer gegroeid.
Vanmiddag had ik een afspraak met haar juf en heb haar mijn zorgen voorgelegd. Deze juf deelt mijn zorg en vertelde me dat ze zich ook goed kan voorstellen dat mijn dochter dyslectisch is. Vervolgens heb ik haar gevraagd of ze dat willen testen. Nu blijkt dat dat niet kan vanuit school of de schoolbegeleidingsdienst. Het geld is op. Juf adviseerde me om naar de huisarts te gaan. Op zich vind ik dat gek, het gaat hier om een leerprobleem, geen medisch probleem.
Ik ga zo bellen voor een afspraak bij de huisarts maar ik vrees dat ik ook daar met een kluitje het riet ingestuurd wordt.
Heeft iemand tips voor mij? Een particulier onderzoeksbureau inschakelen laat ons budget momenteel helaas niet toe.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
mari39

mari39

03-10-2011 om 20:06

Dyslexieprotocol

op zich is het niet zo raar dat school geen onderzoek doet, lijkt me. Er zijn niet heel veel scholen die dat doen. Als je dochter aan de voorwaarden van het dyslexieprotocol, dan is het gewoon een verzekeringskwestie.
voorwaarden zijn:
-geen comorbiditeit
-een half jaar extra RT (al dan niet via school) wat niet tot verbetering leidt.
- ..?

Heeft je dochter al extra begeleiding gehad zoals voorgeschreven door het protocol?
Balansdigitaal.nl heeft ook veel info over dyslexie en vergoedingsregeling.

Ik geloof niet dat een HA wat kan doen.

mari39

mari39

03-10-2011 om 20:11

Oh ja

als het niet door de verzekeraar vergoed wordt dan is het onderzoek wellicht nog aftrekbaar van de belasting. Verder kun je het onderzoek laten doen door een 1e lijnspsych. De verzekeraar (basispakket) vergoedt een aantal 1elijnspsych. consulten; sommige bureaus zijn bereid om het onderzoek te declareren als consulten.
Maar goed, ik zou eerst kijken of de verzekeraar het onderzoek niet vergoed, dwz. of je dochter aan de voorwaarden van het dyslexieprototcol voldoet.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.