Syl
04-02-2012 om 16:47
Geen enkele vo-school, kan dat en wat dan?
Een hypothetische vraag, omdat ik eens wil weten wat ons mogelijk te wachten staat.
Mijn zoon heeft een hoog iq en is intelligent maar met een slechte werkhouding, snel afgeleid. Selectief geïnteresseerd zeg maar. Daarnaast is hij eigenwijs en kan hij heel dwars (vasthoudend) zijn. Hij zit nu in de bovenbouw en de juf geeft aan dat als hij zulk moeilijk gedrag blijft vertonen dat hij door geen enkele vo-school aangenomen zal worden ....
Afgezien dat ik dit geen prettig vooruitzicht vind, wil ik graag eens weten of dat idd kan gebeuren. En wat dan?

T&T
04-02-2012 om 17:05
Fijn zo'n juf!
En wat gaat ze daaraan doen dan? Even on je gerust te stellen, ik denk dat er vast wel vo voor hem te vinden is, er zijn wel kinderen met gekkere problemen Hoe oud is hij nu? wanneer gaat hij naar het vo? Er zijn ook vo scholen die hier extra aandacht voor hebben hoor, en wat meer begeleiding geven.
Voor onze dochter (nu 10 jaar, groep 7) zijn we ook al aan het rondkijken. En het gaat best moeilijk worden... ze is intelligent, maar heeft een vorm van autisme, en kan daardoor sociaal gezien vaak moeilijk mee. Alles is al snel te druk, tja, en dan moet je eens op de gemiddelde vo school gaan kijken waar in de pauze 1500 tot 2500 kinderen tegelijk "los gelaten" worden. Ook zij is snel afgeleid, in die zin dat ze te druk is met andere dingen en niet meer tot leren komt in een te drukke omgeving.
We zijn gaan kijken op een school met een soort tussenklasje, waar kinderen het 1e en 2e jaar in kleinere klasjes werken, en extra worden begeleid in het plennen en huiswerk maken en zo. Zag er best goed uit, en ik ben nu weer wat positiever geworden.
Laat je niet te snel in de put praten door zo'n juf, en ga zelf op tijd op onderzoek uit naar de mogelijkheden bij jou in de buurt.
groetjes Tess

Tineke
04-02-2012 om 17:14
Wat bedoelt ze?
Als juf bedoelt dat er nu aan gewerkt moet worden om het gedrag van zoon te verbeteren, dan heeft ze natuurlijk wel een punt. Hij is intelligent, hij is geen ukkie meer, dus hij kan best zijn verstand inzetten om dat te leren wat hij moeilijk vindt. Als daar thuis en op school aan gewerkt wordt, dan gaat het best lukken op het VO.
Als het echt dramatisch gesteld is en er ook geen verbetering mogelijk is, dan zijn er ook VO-scholen voor moeilijk opvoedbare kinderen. Maar ja, daar wordt het beslist niet beter van.
Dus ik zou zeggen, ga oefenen, praat erover, speel rollenspelletjes. Daar valt echt veel winst mee te behalen.

erwtje
04-02-2012 om 17:24
En wat doet school?
Hier een dito dochter, zeer hoog iq, zeer slechte werkhouding.
Waar school veel investeert om juist die werkhouding op peil te krijgen.
Ik zou bij zo'n opmerking ook een plan van aanpak van school willen hoe ze dit aan gaan pakken. (en als ze dat volledig bij jullie en hem neerleggen toch eens nadenken over een andere school).

Syl
04-02-2012 om 18:42
Best wel veel
School doet volgens mij wel hun best. Hij krijgt minder herhaling, samen met juf werkt hij in een boekje over onderpresteren, zijn werk wordt soms aangepast en hij heeft een tafeltje apart in de klas. Dat soort dingen. Maar verder zou ik het niet weten. Ik heb ook geen plan van aanpak zwart op wit gezien, dat is idd nog een punt dat ik wel op kan nemen met juf. Ik ben wel heel benieuwd, erwtje, wat ze bij jullie doen aan aanpak van werkhouding. Wie weet heb ik er ook iets aan voor mijn zoon en kan ik het aan school voorstellen. Ze staan wel open voor suggesties en dat is al heel wat.
Welke oefeningen zou ik thuis kunnen doen? Ik weet dat als ik schoolse zaken ga oefenen hij boos wordt en niet zal willen meewerken. Dan heb ik hetzelfde probleem als de juf!

Tineke
04-02-2012 om 18:52
Reflecteren
Natuurlijk moet je geen schoolwerk gaan zitten doen, daar gaat het namelijk helemaal niet over. Het gaat om reflecteren op eigen gedrag, het leren zich te gedragen, desnoods belangstelling kunnen veinzen, je mond houden, etc.
Met rollenspel kun je dit oefenen, en vooral andersom: hij is de leerkracht, jij gedraagt je zoals hij. Wat vindt hij vervolgens van jouw gedrag? Ziet hij in dat hij net zo doet? Wat heeft hij nodig om wenselijker gedrag te tonen? Ga daarover in gesprek met hem.

Tineke
04-02-2012 om 18:56
En ik vergeet iets
Benoem wat wenselijk gedrag is. Oefen daar mee, in rollenspel. Dat kan gewoon tijdens het eten. Dit kan best hilarisch zijn. Hoe ziet de brave leerling eruit? Hoe ziet de irritante leerling eruit? De boze? De verveelde? De slaperige? De hyperactieve? De rustige? etc.

Fiorucci
05-02-2012 om 10:33
Mja
Ik heb zo'n kind met kop erop, hij is gewoon aangenomen hoor, je kind is echt niet uniek hierin. Het gaat eigenlijk best lekker op het vo, hij is blij dat hij niet meer op de basisschool zit. Je zoon zal alleen niet aangenomen worden als de leerkracht van de basisschool dit zal benoemen als groot probleem. Bij mijn zoon stond ook gewoon in het onderwijskundig rapport dat hij een slechte werkhouding had. Zoals veel slimme kinders die zich vervelen....ik vermoed dat de leerkracht dit benoemt als een soort schrikeffect naar je zoon toe....in de hoop dat hij zijn houding zal veranderen.

Evanlyn
05-02-2012 om 11:45
School
Je moet straks wel zorgen dat je een VO school neemt met veel structuur. En ik zou het onderwijskundig rapport opvragen voordat het naar de VO school gaat (in groep 8). Als daar rare dingen in staan, kun je eisen dat die eruit gaan. Onze school raakte daar wel van in de stress, maar het is je wettelijk recht om dat in te zien. Bovendien zullen ze wel twee keer nadenken om daar irrelevante dingen in te zetten als ze weten dat jij het gaat opvragen.

Fiorucci
05-02-2012 om 13:33
Evanlyn
Volgens mij hebben scholen een inforamtieplicht en mag je als ouders het rapport inzien en correcties voorstellen voor het naar de vo school gestuurd wordt. Wat betreft de school met structuur: Niet teveel, want juist dit type leerling kan daar behoorlijk obstinaat van worden. Hard tegen hard werkt zeer averechts bij mijn zoon. Met een omweg kom je bij hem sneller waar je wezen wilt, hoe tegenstrijdig dat ook klinkt.

Karmijn
05-02-2012 om 17:01
Het is niet de structuur
Onze zoon is ook zo'n eigenwijs portret. Stuctuur (strakke regels en duidelijke straffen) werken bij hem ook averechts.
Hij doet het tot nu toe erg goed op het middelbaar, omdat hij op deze school wordt gezien als een gesprekspartner. Daar hebben wij dus op gelet, dat de school met kinderen praat en niet er tegen.
Nu is er af en toe nog een docent waarbij alle opstandigheid getriggerd wordt, maar dat zijn uitzonderingen. Juist doordat de school eerlijk en oprecht op zoon overkomt. En ze bereid zijn om de kinderen een mazzeltje te gunnen, als dat kan.

Syl
05-02-2012 om 17:16
Structuur of juist vrij?
Hard tegen hard gaat hier ook niet werken nee. Maar veel structuur hoeft toch niet te betekenen dat het hard tegen hard gaat? Of zie ik dat fout? Bij mijn zoon moet je dan wel een omweg nemen, maar waar je heen wilt, moet wel vastliggen, als je begrijpt wat ik bedoel. Als je te lankmoedig bent met hem, dan loopt hij 'dwars over je heen' en gaat hij helemaal uitproberen hoever hij kan gaan.
Ik ben juist zo bang dat er niet veel te kiezen zal zijn omdat de scholen gewoon NEE verkopen aan moeilijk te hanteren kinderen. Al was het maar om een max te houden aan aantallen ass-ers in een klas.

Fiorucci
05-02-2012 om 18:53
Maar syl
Ik vind dit niet 'moeilijk te hanteren' of er moet meer spelen wat je niet hebt verteld in je eerste posting?

Syl
05-02-2012 om 21:51
Meer details
'Een slechte werkhouding, snel afgeleid, selectief geïnteresseerd, eigenwijs en som heel dwars (vasthoudend)'
Zo heb ik mijn zoon omschreven in mijn eerste posting.
Nee, er speelt naar mijn gevoel niet echt veel meer, maar het is natuurlijk wel een samenvatting en anderen zullen daar niet een compleet beeld bij hebben. (was voor mijn vraag ook niet nodig, dacht ik en ik wil ivm privacy ook niet teveel info op het internet zetten)
Maar voor het beeld: zijn eigenwijsheid brengt bijv dat hij zijn zin wil doordrijven en zijn eigen ding wil doen, ook op school: met samenwerken met medeleerlingen en als hij een opdracht van de juf krijgt. Dat hij gaat zitten spelen ipv werken. Als hij zijn zin niet krijgt kan hij van woede/frustratie boos gaan schreeuwen of huilen. Dat hij zijn aandacht er niet goed bij heeft (zeker als iets hem niet zo boeit, en dat zijn op school doorgaans de triviale dingen), dus achter zijn vodden aangezeten moet worden, slordig is. Dat soort dingen. Hij eist veel aandacht op in de klas. Maakt dit mijn vraag of jouw antwoord anders Fiorucci?

Evanlyn
05-02-2012 om 22:43
Structuur
Volgens mij is structuur vooral voorspelbaarheid. Dus niet opeens van je verwachten dat je gedachten kan lezen of zo, zoals mijn zoon's huidige juf. Dat leidt idd. tot woede-aanvallen (in ons geval gelukkig pas thuis). En die zal hij af moeten leren, of in elk geval voor thuis bewaren. Maar ja, ze groeien zo enorm in die jaren tot groep 8. Het lijkt wel of ze overal net op tijd klaar voor zijn (waar het systeem natuurlijk ook op gebaseerd is).

Fiorucci
06-02-2012 om 07:27
Syl
Ik begrijp volkomen dat je hier geen pagina's vol schrijft over hem, inderdaad ivm privacy bijvoorbeeld. Speelt ASS een rol, zoals je terloops aanhaalt? "Al was het maar om een max te houden aan aantallen ass-ers in een klas."
Hoe dan ook, ga en blijf in gesprek met de school. Want echt, nav je beschrijving in je eerste posting zie ik geen reden om een kind te weigeren, ik ken er zat zo. Maar als er meer speelt, is in gesprek gaan en blijven beter dan afwachten en je verbijten. Uit je zorgen!