Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
21-08-2010 om 20:00
Graag zou ik ervaringen horen van ouders die ook zo'n kind hebben als ons oudste zoon (9,5 jr, groep 6) met een vergeetachtigheid die verder gaat dan 'gemiddeld' (en hij heeft er zelf ook wel last van, sinds kort). Ik ben zelf ook zo iemand die leeft bij de gratie van lijstjes en notities in m'n mobiele telefoon (om invallen/brainwaves/afspraken snel te kunnen noteren), dus ik herken veel in hem. Maar ik wil natuurlijk niet mijn oplossingen, die voor mij werken, direct op hem projecten.
Ze beginnen in groep 6 dit jaar nog niet met een agenda, maar toch dacht ik dat hij misschien wel gebaat zou zijn bij een soort 'hoe onthoud ik handige dingen / waar schrijf ik dingen op die ik morgen moet doen maar niet kan onthouden'-boekje. Hij is het er mee eens dat als je dingen opschrijft dat je nog maar 1 ding hoeft te onthouden en dat is in dat boekje kijken .
Zou het wat zijn, een handig boekje met dagen van het jaar en ruimte voor invallen? Hij kan soms de meest leuke ideeen hebben om te doen als hij thuis is bijvoorbeeld, maar thuis ligt de lego en daar duikt hij dan meteen weer in (hyperfocus) en ja om hem nou altijd te blijven herinneren aan: weet je nog wat je onderweg bedacht had dat je leuk vond om te gaan doen . . of: wat had je nou laatst bedacht voor je verjaardag, zet het op je lijstje etc.
Ik zou hem gunnen dat hij geen last had van vergeetachtigheid en dat hij zich realiseert dat er best mee te leven valt en dat als je een oplossing vindt, dat het je zelf tijd/ergernis en verdriet kan schelen. Maar wat is dan een aardig hulpmiddel hiervoor, heeft iemand daar wellicht wat tips voor?
Alvast bedankt,
groet,
Angela
ps: zoon is al een jaar of 1,5 wekelijks een half uur bij een kinderpsychologe die hem heel goed geholpen heeft met 'angsten' en school-boosheid als hij bang was dat hij iets niet zou kunnen e.d. Ze heeft veel bereikt bij hem en ze wil dit schooljaar eens kijken of 'mindfulness' voor kinderen iets is wat hem kan helpen. We gaan daar over een paar weken wat uitgebreider over praten, kijken wat ze in gedachten heeft en wellicht past zo'n boekje ook wel in een plan.
21-08-2010 om 21:37
Agenda
Ja, hier ook met zoonlief (9 jaar, ADHD). Therapie en medicatie helpt enigszins maar het is dat zijn hoofd vastzit anders zou hij die nog vergeten Zowel school als ik werken al jaren met lijstjes/taakplanners/picto's etc. en nu met het nieuwe schooljaar gaat hij een heuse agenda gebruiken. Ik heb een gewone middelbare school-agenda gekocht en de leerkracht en ik gaan hem nu nog helpen met het invullen en bijhouden van zaken maar uiteindelijk is het de bedoeling dat hij het zelf doet. Een visueel stappenplan en hulpmiddel. Dat is ook een kwestie van gewoon blijven doen, wennen en meteen opschrijven. Het moet een gewoonte worden en ook de vergeetachtigen onder ons kunnen deze best aanleren. Als hij naar de middelbare school gaat denk ik dat we overstappen op zo'n iPhone met elektronische digitale coach http://www.dunov.com/nl/index.html maar dat vind ik nu toch echt nog niet aan de orde en bovendien is het best prijzig. Ik blijf meelezen want ik ben zeer benieuwd naar andere tips en adviezen!