Zorra
08-10-2009 om 09:58
Gekleurde bril t.o.v. brusjes?
Mijn zoon is gediagnosteerd met o.a. ADHD. Zijn problemen kwamen in eerste instantie aan het licht toen hij vastliep in groep 3. Hij liep toen ook echt hard vast en de toenmalige leerkrachten zaten met hun handen in het haar en er zijn toen vele lange en zware gesprekken geweest. Eerlijk gezegd was ik blij dat mijn zoon toen door kon naar groep 4 en weer een nieuwe start kreeg met een nieuwe leerkracht want er was nog weinig rek over in de houding van deze leerkrachten richting mijn zoon. Inmiddels is mijn zoon wel weer aardig op de rails maar nu dient zich een nieuw probleempje aan. Nu zit mijn dochter in diezelfde groep 3, met dezelfde leerkrachten. Ze houden mijn dochter nauwlettend in de gaten. Nu, al na zes weekjes lesonderwijs, zijn ze bezorgd over het leesniveau van mijn dochter. Ik lees en oefen zelf ook met mijn dochter en het viel mij op dat ze veel beter leest dan mijn zoon toen en hij viel toen, op die termijn, nog niet door de mand. Maar de leerkrachten zien dat anders. Ze merkten op dat het niet snel genoeg gaat en dat er extra ondersteuning nodig is. Ze krijgt daarom extra leesonderwijs via de RT samen met een drietal andere kindjes uit haar klas. Natuurlijk vind ik het prima dat ze haar goed in de gaten houden en dat ze zonodig extra ondersteuning krijgt. Maar ik twijfel sterk aan hun opinie. De leerkrachten zeiden dat het lijkt alsof mijn dochtertje weinig concentratie heeft. Dat is volgens mij absoluut niet zo, ze is in mijn ogen juist een ontzettend opletzaam type. Ik kan het idee niet van me afschudden dat ze haar bekijken door een gekleurde bril. Dat ze haar, misschien onbewust, op 1 hoop gooien met haar broer. Ik kan dit natuurlijk niet bewijzen maar mijn gevoel hierover is vrij sterk. Ik ben nu al bang dat dit weer zo'n moeilijk schooljaar gaat worden, met wederom deze twee leerkrachten tegenover me die mijn kind (alweer) niet begrijpen, zo voelt het.
Zie ik nu beren op de weg of is het inderdaad goed mogelijk dat deze twee leerkrachten niet objectief naar mijn kind kunnen kijken? Heeft hier iemand ervaring met kind 1 is probleemkind dus kind 2 zal ook wel een probleemkind zijn? Ik ben benieuwd.

amk
08-10-2009 om 11:47
Ikzelf
en wel in heel extreme vorm.
Mijn zus is ernstig gehandicapt en is dus nooit naar school geweest. Toch werd ik beoordeeld op haar ontwikkelingsniveau. Ik was duidelijk aan het onderpresteren op school, maar dat was omdat ik het niet aankon volgens de docent. Dat ik mijn werk niet afhad omdat ik mijn klasgenoten moest helpen van diezelfde docent werd voor het gemak maar even vergeten. Begeleiding die ik wel nodig had kreeg ik dus niet want ik was dom. Gevolg: mijn gramaticale taalvaardigheid in het nl is gewoon slecht.
Met de hoogste cito-score van de provincie werd ik wel naar LHNO/LTS geadviseerd. (Mijn ouders hebben pas jaren later die score gezien. Ook de schoolbegeleidingsdienst werd afgehouden door de school) Dat ik daar gewoon helemaal stuk liep was achteraf logisch.
De basisschool docent had een zeer goede relatie met de docenten van het LHNO en minder met die van mavo en havo. Dat bleek toen ik van school wilde en naar de mavo. (HA concludeerde dat de school te makkelijk was en dat ik daarom steeds hoofdpijn en andere vage klachten had) Dat is heel erg verhinderd door de docenten van LHNO gewoon op basis van de verhalen van de basisschool. Eenmaal op die mavo kwam ik op neutraal terrein en kwamen alle gegevens boven. In mei kwam ik op de mavo en in november zat ik op de havo. Het heeft me wel een studiejaar gekost.

Sasvangent
08-10-2009 om 12:13
Nee
zoon met ass zit nu in groep 5, dochter zit in groep 3, bij dezelfde juf. Ik heb haar nog niet op een vooroordeel kunnen betrappen. Ik moet wel zeggen dat het duidelijk is dat dochter geen ass heeft.
Ook had zoon toenertijd regelmatig slechte punten en dochter doet het goed - ze hoeft niet met alles mee te doen van de juf.
Maar terugdenkende aan mijn eigen jeugd heeft mijn broer (in VO) blijbaar wel afgezien onder mijn wat rebels gedrag, en mijn zus onder dat van mijn broer.
Ik denk dat het zeker mogelijk is dat er een vooroordeel is, maar als een juf ziet dat het goed gaat, zal ze daar wel vanaf stappen.
Trouwens, er wordt toch informatie gegeven door de vorige leerkracht? Als die meedeelt dat met x alles goed gaat, zal de nieuwe juf dat toch niet zomaar wegvegen?

billie
08-10-2009 om 13:32
Zie je goed
Ik denk wel dat je dat niet voor niets zo voelt, ik zou er maar voor het gemak dan ook vanuit gaan dat het zo is.
Hier heb ik daar nooit zo bij stil gestaan maar dochter is hier zo enorm anders dan zoon dat het niet speelt. Dochter is zeg maar het tegenovergestelde, niet echt maar zo lijkt ze, zeker op school.
Het viel me wel op dat haar nieuwe juf wilde weten wie haar broer is en bij wie hij zit etc. Dat gaf me te denken, ik snap er niets van waarom ze daar in geïnteresseerd zijn. Ik geloof niet dat dat puur wat belangstelling is, blijkbaar willen ze kinderen graag ´plaatsen`. Nu heeft dochter daar dan geen last van want tot dusverre is ze op alle fronten een voorbeeldige leerling. (maar dat kost haar natuurlijk veel energie maar da´s weer een heel ander verhaal) Maar ik kreeg er een beetje een onaangenaam gevoel bij.
Verder is mijn hoge pet van leerkrachten in het algemeen wat minder hoog geworden. (enkele parels daargelaten) Leerkrachten kijken doorgaans sowieso heel gekleurd is mijn ervaring. Ik geloof dat ik heel ´dom` in gesprekken heel erg de verschillen tussen de kinderen zou gaan benadrukken, en vaak zou verzuchten dat het zo heerlijk is dat dochter niet de problemen heeft van broer oid. Of in ieder geval dta waar ze gevoelig voor zijn om hun bril wat anders mee te kleuren. Heb er zelf spijt van dat ik leerkrachten vaak erg serieus genomen heb en er serieuze gesprekspartners in zag.

Pippin
08-10-2009 om 21:28
Billy, volledig ot
'Heb er zelf spijt van dat ik leerkrachten vaak erg serieus genomen heb en er serieuze gesprekspartners in zag.'
Amen

anna van noniemen
08-10-2009 om 23:27
Wij hebben
voor onze 2 andere kinderen om deze reden een andere school gezocht dan waar oudste op gestart is. Ik wilde niet dat zij al met dat soort argwanende blikken (dat zijn die Van Noniemen) bekeken werden. En ik kan niet anders zeggen dan dat me dat nog steeds goed bevalt! Op deze school geen voorgeschiedenis en ze worden dus blanco bekeken. Ze weten wel dat oudste ADHD heeft, maar hebben de ergste periode van hem niet meegemaakt, dus dat scheelt een heleboel!