Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
anna van noniemen

anna van noniemen

20-04-2009 om 19:59

Gelezen op nu.nl, adhd-poli in nijmegen

http://www.nu.nl/gezondheid/1951384/umc-st-radboud-start-eendagspoli-adhd.html

UMC St Radboud start eendagspoli ADHD
Uitgegeven: 20 april 2009 11:42
Laatst gewijzigd: 20 april 2009 11:55

NIJMEGEN - Het Universitair Medisch Centrum St Radboud (UMC) in Nijmegen start een ééndagspoli voor kinderen met een ongecompliceerde vorm van ADHD.

Het academische ziekenhuis doet dat samen met Universitair Centrum voor Kinder- en Jeugdpsychiatrie Karakter, aldus het UMC maandag.

De eendagspoli opent woensdag de deuren en is bedoeld voor kinderen uit de regio, bij wie een ongecompliceerde vorm van ADHD wordt vermoed. Binnen één dag ontvangen ouders en kind een diagnose en een behandelplan, inclusief ondersteuning.

De verwachting is dat drie van de vier kinderen na de sneldiagnose door hun eigen huisarts behandeld kunnen worden met medicatie en gedragstherapie.

Training

De huisarten krijgen daartoe een training. Ook kunnen ouders op de poli terecht voor groepstrainingen in de omgang met een ADHD-kind.

Karakter en het Nijmeegse ziekenhuis hopen dat de poli tot kortere wachtlijsten leidt. Kinderen moeten nu soms zes maanden of langer wachten voor zij terechtkunnen bij een kinderarts of kinderpsycholoog psychiater.

Geen onderscheid

In de aanloop naar een diagnose wordt momenteel geen onderscheid gemaakt tussen lichte en ernstige vormen van psychische aandoeningen. Ieder kind gaat door hetzelfde starttraject, terwijl dat lang niet altijd noodzakelijk is, aldus het UMC.

Ongeveer 3 procent van de Nederlandse kinderen krijgt te maken de diagnose ADHD. De stoornis gaat niet zomaar over, maar kinderen kunnen er wel mee leren leven of er minder last van krijgen.

Impulsiviteit, hyperactiviteit en aandachts- of concentratieproblemen zijn de belangrijkste symptomen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Guinevere

Guinevere

20-04-2009 om 22:06

Vraag me af...

Ik vraag me af hoe ze vooraf kunnen bepalen wat een "ongecompliceerde vorm" van ADHD is? En hoe lang het duurt voordat de wachtlijst daar ook een half jaar is....
Op zich prettig trouwens dat ze alles in 1 dag proberen te stoppen, ben je lekker snel klaar met alles. Wij waren 5 weken bezig (vanaf aanmelding tot diagnose) en dat was al extreem kort.

anna van noniemen

anna van noniemen

20-04-2009 om 23:46

Ik denk

dat ze bedoelen voor de problemen ontstaan....zoals bijv nu bij zoon 2 bij ons, wel kenmerken van, maar geen noemenswaardige problemen, maar wel verdacht van....ik zou er zo voor gaan als het zou kunnen om zoon daar in 1 dag te laten testen en dus in 1 dag ja of nee te weten....ik ga er zeker naar informeren!

anna van noniemen

anna van noniemen

20-04-2009 om 23:51

Van de umc site zelf

http://www.umcn.nl/overhetumc?path=overhetumc/nieuws/homepage/in_n_dag_diagnose_en_behandelplan_voor_ongecompliceerde_adhd

Ik denk niet dat ik er terecht kan, tenzij ik ga verhuizen

koentje

koentje

22-04-2009 om 22:15

Zorgelijke ontwikkeling

De diagnose is soms heel moeilijk te stellen en dat gaan deze mensen dan even na een cursus doen.....

Geef een kind te weinig structuur en hij vertoont ook vaak adhd achtige verschijnselen. Toch maar een ritalinnetje erin???

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.