Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Laila

Laila

14-11-2018 om 10:46

Gemeente vergoeding IQ test.

Goedemorgen,

School van mijn zoontje dringt aan op een IQ test en observatie, maar om eerlijk te zijn wil ik het in eigen beheer houden. Nu heb ik een doorverwijzing gekregen van mijn huisarts. Praktijk die mijn kind kan testen heeft gezegd dat het vergoed wordt als ik hem aanmeld bij 1NP...dus het wordt door de gemeente vergoed...wie heeft dit weleens gedaan en zitten hier addertjes onder het gras?? Mijn zoon is trouwens 7 en is erg onrustig in de klas vandaar dus IQ test.

Flavia

Flavia

14-11-2018 om 11:42

geen addertjes

Ik ben, omdat de resultaten achter bleven en we wat add achtige trekjes zagen bij dochter, ook via de huisarts bij een vrijgevestigde psycholoog terecht gekomen met dochter.

Ik heb geen factuur gezien en de resultaten van het onderzoek zijn alleen met ons als ouders gedeeld.

Bij de ene school hebben we gedeeltelijk de resultaten gedeeld (met name het stuk waar de achterstanden aangegeven werden) bij de andere school hebben we meer gedeeld omdat dat zou helpen met het bepalen van de strategie bij overplaatsen.

Pennestreek

Pennestreek

14-11-2018 om 12:54

Hier ook geen addertjes

Maar mijn ervaring dateert van 12 jaar geleden. Ook 1NP, trouwens.
Wij hebben wel de resultaten met school gedeeld, er kwam niets uit dat echt nieuws was, maar de resultaten hielpen wel om alle juffen en meesters mee te krijgen en handvatten aan te reiken.

V@@s

V@@s

14-11-2018 om 12:59

je beseft toch wel het verschil?

12 jaar geleden ging de rekening naar de ziektenkostenverzekering, nu naar de gemeente. Het is al lang duidelijk dat lang niet elke gemeente goed om gaat met de privacy en de jeugdzorg.

Maar qua betalen is dit nu inderdaad de route.

Laila

Laila

24-11-2018 om 17:53

Behandelplan

Dank jullie wel. Het gaat mij alleen puur om de
IQ test. Ben je verplicht om eventueel aan overige behandelingen mee te doen?? Of heb je de regie nog altijd zelf in handen?

Laila

Laila

26-11-2018 om 09:38

V@@s

Kan het veel kwaad dan om het via 1np te doe ? Omdat je het over privacy hebt.

mirreke

mirreke

27-11-2018 om 21:45

Privacy

Het gaat niet zozeer om welke instelling het werk uitvoert, alswel om het volgende: als de gemeente betaalt, zijn ze feitelijk ook eigenaar van het dossier, van de gegevens van je kind. Die gegevens blijven lang bewaard, en bovendien weet je dan niet wie die gegevens allemaal kan inzien. Stel dat er over een paar jaar extra ondersteuning nodig is en het zorgteam raakt daarbij betrokken, dan komt ook dat dossier met die iqtest van je kind weer in beeld.

Als jij zelf het iq-onderzoek betaalt, blijft het onderzoek van jou. Je kunt zelf ervoor kiezen of de gegevens ergens bekend worden gemaakt.

Wij hebben ook zelf bij de kinderen onderzoeken laten uitvoeren. Die onderzoeken hebben we zelf betaald. We hebben (voor zover men dat wilde, want dat is ook nog een dingetje) twee verslagen laten maken, 1 verslag voor onszelf met alle gegevens erin, en 1 verslag voor bv. de school, zonder harde cijfers maar met bv. de aanwijzingen van de instelling over hoe om te gaan met kind.

mirreke

mirreke

27-11-2018 om 21:46

Officieel is het natuurlijk zo

dat jullie toestemming moeten geven voor het delen van een dossier, maar dat gaat vaak mis.

Laila

Laila

28-11-2018 om 12:50

Mirreke

Dankjewel voor je reactie. Ik heb nu achteraf best veel spijt want ik hoor van veel mensen dat ik het niet via de gemeente moet doen...kan het veel kwaad als ik ze opbel en ervan af zie?? En wat zijn de nadelen eigenlijk dat de gemeente in het dossier kan kijken...want het gaat hier puur om de IQ test alleen

🎶🎵Sinbads vrouw🎵🎶

🎶🎵Sinbads vrouw🎵🎶

28-11-2018 om 13:13

Nadeel gemeente/ geen eigenaar test/dossier zijn

het nadeel is als je geen eigenaar van dat dossier bent, je niet weet wat er “ooit” met dat dossier kan gebeuren. Je weet niet of en wanneer je die test weer voor je kiezen krijgt.

Laila

Laila

28-11-2018 om 13:20

Sinbads vrouw

Wat is het ergste wat er eventueel kan gebeuren...want het gaat alleen om een IQ test en niks anders

🎶🎵Sinbads vrouw🎵🎶

🎶🎵Sinbads vrouw🎵🎶

28-11-2018 om 13:28

Laila

Omdat je niet weet hoe dat tzt geïnterpreteerd wordt.

Stel, over 3 jaar zit je kind niet lekker in zijn vel omdat er gepest wordt op school. School kijkt weg, en wil er geen actie op ondernemen omdat er een lerarentekort is.
In die situatie kan ik mij levendig voorstellen dat dan “spontaan” die IQ test weer bovenkomt, waarmee de school het volgende punt gaat maken: “De pesterijen waar Kareltje last van heeft, dat komt niet door de school, maar omdat Kareltje een IQ heeft van XXX, waardoor hij hier niet mee om kan gaan.”

Laila

Laila

28-11-2018 om 13:36

Sinbads vrouw

Ok dankjewel.

Nou dan ga ik de moed verzamelen en ze opbellen dat ik er toch van af zie, hopelijk zal dat makkelijk gaan

🎶🎵Sinbads vrouw🎵🎶

🎶🎵Sinbads vrouw🎵🎶

28-11-2018 om 13:39

Laila

Voordat je afbelt, regel dan eerst dat je ergens zelf die test kunt laten doen. Dan kun je aangeven dat die test wel afgenomen wordt maar bij een andere aanbieder.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

28-11-2018 om 14:08

Maar.....

is het echt zo dat de gemeente eigenaar is van het dossier dat voorkomt uit een test die door de gemeente bekostigd is? Waar staat dat?

Een van onze kinderen had een dystexieonderzoek nodig. Daar hoort ook een iqtest bij. Uitslagen werden alleen aan ons gegeven, wij bepaalden waar die terecht kwamen. Er werd expliciet gezegd dat wij eigenaar zijn van het dossier van ons kind.

Dat moet volgens mij ook wel het gaat om zorg. En in de zorg is de privacy vziw best strak gereguleerd. In de ‘gewone’ gezondheidszorg is het ook niet zo dat degene die betaalt eigenaar is van het dossier. Dan zou geen patiënt meer eigenaar zijn van het eigen dossier, maar de zorgverzekeraar. En dat is ook niet het geval. De uitslag van het onderzoek dat mijn verzekeraar betaalt gaat naar mij en niet naar de verzekeraar.

Dus in mijn beleving rieken een aantal reacties wel een beetje naar bangmakerij.

Aagje

Flavia

Flavia

29-11-2018 om 07:36

Geheimhoudingsplicht

Ook als de gemeente betaalt heeft de zorgverlener geheimhoudingsplicht net zo als bij alle andere vormen van zorg.
Hetzelfde geldt voor de schoolarts, de consternatie euro arts etc.

Pluk

Pluk

29-11-2018 om 08:12

Gemeente

De gemeente krijgt het rapport niet. Wel de huisarts (als de aanvraag via de huisarts is gegaan). Zo gaat het bij ons.

Flavia

Flavia

29-11-2018 om 08:34

Huisarts

De huisarts ook alleen als jij daar toestemming voor geeft.
Huisarts geeft een verwijzing geen aanvraag zoals bij bloedonderzoek wel het geval is.

aardbei

aardbei

29-11-2018 om 10:38

Niet afbellen!

Niet afbellen hoor!
Het is gewoonweg NIET waar dat de gemeente zomaar dat rapport ontvangt. Echt niet waar. De gemeente moet betalen, maar dat betekent niet dat rapportages, evaluaties etc. 'dus' bij een ambtenaar op het bureau liggen.

Het is goed om kritisch te zijn, het is nog beter om niet paranoia te worden.

Vraag anders gewoon even bij de gemeente hoe het in zijn werk gaat en waar eventuele gegevens terecht komen. Als je nu gaat afbellen, dan is het op basis van sentiment en angst, terwijl je geen idee hebt hoe het precies zit.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.