Isabella
27-01-2011 om 12:30
Gesprek middelbare school
Onlangs heb ik een infoavond meegemaakt voor de vrijwel zekere toekomstige middelbare school voor mijn zoon (adhd, groep 8). Daar werden de ouders van kinderen met adhd en een vorm van autisme opgeroepen een gesprek met school te maken om alvast te kijken wat de (on)mogelijkheden zijn op deze school.
Ik wil zo'n gesprek eigenlijk wel aangaan maar ik weet niet zo goed wat te vragen waar op te letten. Wat zouden jullie willen weten/vragen in zo'n gesprek? Zoon heeft geen rugzakje of pgb of tog. Hij gebruikt wel medicatie.

koentje
27-01-2011 om 12:39
Kijk
precies naar de mogelijkheden en onmogelijkheden van je zoon en schat in waar hij tegenaan gaat lopen in het voortgezet. En vraag ze hoe met die zaken omgaan.
Heeft hij een agendabuddy nodig? Kan er met docenten afgesproken worden dat zij bekijken of zoon huiswerk noteert?
Heeft hij extra tijd nodig om toetsen te maken? Is dat mogelijk?
Is er op de website na te gaan welke dingen op school spelen: zoals roosterwijzigingen, huiswerk andere zaken: zodat je zoon kan begleiden bij deze zaken?
Moet hij tijdens schooltijd medicatie gebruiken? Kan hij daar z4elf mee omgaan?

Kobalt
27-01-2011 om 12:42
Hier gedaan
Hoi, Wij hebben in oktober een gesprek gehad met de zorgcoordinator. Onze zoon heeft wel leerlinggebondenfinanciering.
Zij wilde een aantal dingen weten, het kwam er vooral op neer, wat heeft zoon nodig en wat kan school bieden?
Dus vertelden wij over de reden waarom hij een diagnose heeft gekregen. Over dingen waar hij nu tegenaan loopt. En over de zorg die hij nu op de basisschool krijgt.
Zij heeft ook contact gehad met de behandelaarster, maar dat is met name omdat je met een rugzak eigenlijk speciaal onderwijs leerling bent.
De zorgcoordinator vertelde dat ze liefst zoveel mogelijk weet, want dan is het makkelijker voor school om bij beginnende problemen gelijk aan de bel te trekken.
Wij wilden graag weten wat wij konden verwachten aan begeleiding en hoe de communicatie zal gaan verlopen. Daarnaast kwam de zorgcoordinator over alsof ze ter zake kundig was. Ze liet duidelijk blijken te begrijpen dat adhd meer is dan alle dagen heel druk. Ze vertelde wat ervaringsverhalen waaruit veel begrip voor kinderen die het zwaar hebben bleek en ze kwam invoelend en niet veroordelend over. Als dat niet het geval was geweest waren we ook bij andere scholen wezen kijken.

Leen13
27-01-2011 om 13:20
Vertrouwen
Ik had vertrouwen in de school van zoon nadat hij met een intaker een gesprekje had gehad over wederzijdse mogelijkheden en onmogelijkheden. Zoon meldde direct dat dit hem een gepaste school leek. Zelf bleef ik reserves houden gezien mijn ervaringen maar die sloegen al snel om in vertrouwen in de school.

Elisa Gemani
27-01-2011 om 18:51
Vragen school adhd
Zoon met ADHD (geen rugzakje oid, wel medicatie) gaat ook na de zomer naar het VO. Ik heb o.a. hier nuttige tips gevonden http://adhdwatnu.punt.nl/?r=1&id=399230
Er staat een link naar een Word-document "Supplement ADHD" over de overgang PO naar het VO met daarin ook vragen die je als ouder kan stellen bij de evt. toekomstige middelbare school.
Ook hier kan je handige tips vinden http://www.steunpuntadhd.nl/adhd-op-school/omgaan-met-adhd-in-de-klas
Zaken die ik in het gesprek met "onze" toekomstige school heb aangekaart waren vnl. gericht op bijv. welke (extra) begeleiding en hulp school kan bieden zoals huiswerkbegeleiding, leren plannen, studievaardigheden, een rustige plek waar het kind zich even kan terugtrekken, buddy etc. Ook als het kind in kwestie geen rugzakje heeft.
Succes!

Janeway
27-01-2011 om 19:48
Ook hier
Zaterdag gaan we naar een opendag van een middelbare school. Door de Nurce Practitioner werden we geadviseerd om apart een gesprek aan te vragen op de middelbare scholen..
Wilde net een draadje starten toen ik deze draad zag..
Op de basisschool gaat het nu aardig goed met medicatie.. Maar ja ook daar loopt ze wel tegen dingetjes aan. Zoals plannen en huiswerk maken..
Ik ga eens naar bovenstaande links kijken
tnx

Elisa Gemani
27-01-2011 om 23:32
Moedervanoppaszoon
Ja, we hebben net onze keuze gemaakt. Ik zal je zsm even een mailtje sturen

Isabella
28-01-2011 om 11:09
Dank
Hartelijk dank. Daar kan ik wat mee. De meeste vragen had ik zelf ook in mijn hoofd maar er zijn ook geweldige aanvullingen. Ik ga gauw een afspraak maken.

Jolan C
31-01-2011 om 01:35
Doen
snel doen zo'n afspraak. Ik ben een maand geleden op de school van voorkeur langsgeweest als voorbereiding. Ik begreep dat zij een maximum hebben van hoeveel zorgleerlingen (met of zonder rugzak) zij aankunnen en wachten tot na de Cito zou dan te laat zijn, dan hebben ze er 'genoeg' en kom je er misschien niet meer bij, je wil ook geen 8 rugzakkers in één klas.
We zijn langsgeweest en dochter mag volgend jaar komen in de gewenste stroom, die toezegging is er al. Ook als de CITO lager zou uitvallen dat haar schooladvies. Ze stat nu ook voorlopig ingeschreven al. We hadden een duidelijk verhaal inclusief IQ test die overeenkwam met het schooladvies van de juf. Ze gaat de eindcito nog wel maken en goed d'r best doen maar ze is al toegelaten.
ze heeft ADHD/dyslexie en geen rugzakje/PGB oid. (ze neemt dus geen financien mee).
Jolan

Isabella
31-01-2011 om 11:59
Gebeld
ik heb de mogelijke nieuwe school gebeld voor een afspraak en ik word daar morgen over teruggebeld.