Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
21-04-2010 om 13:36
Mijn dochter uit groep 7 heeft een vriendinnetje met een oudere zus (ca. 15) met een gedragsstoornis. Volgens mij heeft mij dochter de benaming ODD gebruikt. Heb even gegoogeld en denk dat het om ODD-CD gaat, de gewelddadiger vorm. Dochter zit daar tegenwoordig bijna continu, echt dikke vriendinnen. Ik ken de ouders en het gezin niet goed (kinderen zijn pas in groep 6 bij elkaar in de klas gekomen), volgens mij zijn die meestal niet thuis. Het is mij ook niet helemaal duidelijk of de zus er dan wel is, volgens mij laat ze zich meestal niet zien. Toch hoor ik af en toe verhalen waar ik niet vrolijk van wordt, zo snijdt ze zichzelf, was ze vorige week ca. 24 uur verdwenen en zat vader op het politiebureau vanwege die verdwijning en toen ze daarna weer terecht was was ze zo boos dat mijn dochter "echt bang" was (haar eigen woorden).
Van een bekende van mij, van wie de dochter bij de zus in de klas heeft gezeten heb ik ook eea gehoord. Zo is er door deze kennis aangifte gedaan tegen het meisje vanwege zeer ernstig digitaal pesten van haar dochter. De zus is ook geschorst van school. Waar ze nu zit weet ik niet.
In de eerste plaats lijkt het me allemaal zeer vervelend voor de ouders en de zusjes, dit lijkt me enorm moeilijk. Maar heel egoistisch maak ik me ook wel zorgen om de veiligheid van mijn dochter, zeker als de zus weer zo'n gewelddadige woede-aanval heeft. Heeft er iemand ervaring met ODD en kan ik mijn dochter daar veilig naartoe sturen?
21-04-2010 om 16:30
Jee je stelt een onmogelijke vraag
Hoe weet iemand anders nu of je kind veilig is bij dat meisje.
Mijn neiging is te zeggen van wel maar stel dat het niet zo is?
Ga praten met die ouders, dan kan je een zinnig antwoord verwachten! Hier enkel speculaties omdat niemand het kan weten!
21-04-2010 om 16:39
Eh...
Ik ken dit gezin niet en ik ken dat meisje niet. Ik weet niet wat de ouders hieraan doen. Ik kan dus zo niet beoordelen of jouw kind daar veilig is...Ik ben bekend met ODD, zeer bekend zelfs. En voor ODD geldt hetzelfde als voor welke aandoening dan ook, er is geen standaard, alle ODD/ASS/ADHD-ers zijn anders....