fladder
08-02-2011 om 19:18
Gezocht: svo vmbo-tl omg. dronten
Lieve mede-OOL-ers,
Wegens brak internet op mijn doordeweekste lokatie roep ik even jullie hulp in.
Zoals jullie misschien weten verhuis ik rond of net na de zomervakantie naar Dronten, omdat onze woonsituatie in onze huidige stad allesbehalve ideaal is en dat heeft na ruim 5 jaar steeds meer problemen met onze asperger-zonen. Ik stijg al aardig op de wachtlijst, maar... Jongste inschrijven op speciaal VMBO lijkt op een drama uit te draaien!
Er is een leerlingenstop bij de enige school die ik ken (Lelystad) en met een beroerd internet lukt het niet alternatieven bij elkaar te googlen. Almere is te ver, helaas.
De verhuizing is echt heel erg belangrijk voor ons, we kunnen als ik straks weer beter ben niet wéér op elkaars lip duiken zonder uitzicht op iets beters.
Wie helpt me meegooglen op een VMBO-tl voor "internaliserende" (heet dat zo?) kinderen met een stoornis in het autistische spectrum? Religieuze achtergrond hoeft geen probleem te zijn, mits niet te zwaar. En kind komt waarschijnlijk in aanmerking voor leerlingvervoer.
Alvast bedankt voor het meezoeken!
Een bloednerveuze Fladder

Guinevere
08-02-2011 om 20:11
Emmeloord?
Fladder, wat rot dat het niet is gelukt met die VSO school. Kan je gezinscoach nog iets voor je betekenen.
Ik zag in Emmeloord deze school: http://www.deoptimist.eduvier.nl/

ijsvogeltje
08-02-2011 om 21:54
Op diezelfde website
Het bestuur van Eduvier onderwijsgroep heeft besloten dat een inhoudelijk besluit over groei dan wel stabilisatie van het aantal leerlingen genomen zal worden nadat de minister (naar verwachting eind januari) haar voornemens over de invulling van Passend Onderwijs kenbaar zal hebben gemaakt.
Dat besluit valt in ieder geval vóór 1 maart 2011. Dit betekent dat de scholen totdat het bestuur het betreffende besluit heeft genomen, geen nieuwe leerlingen mogen inschrijven of toezeggingen mogen doen ten aanzien van plaatsing in het huidige en het volgende schooljaar.
Het plaatsingsbeleid zal ook worden uitgelegd in een brief, die schooldirecteuren kunnen meegeven aan ouders die hun kinderen willen inschrijven voor het lopende dan wel volgende schooljaar.

fladder
08-02-2011 om 22:14
Zoiets had ik dus al gehoord...
ik krijg de site niet goed open momenteel, maar die school die we op het oog hebben valt ook onder Eduvier en zei inmiddels ook al zoiets...
Het gevolg kan zijn dat hij dan naar een gewoon VMBO moet? Pfff, je sluit makkelijker een olifant op in een konijnenhok...

fladder
08-02-2011 om 22:20
Guinevere
coach kan ook weinig doen.
Inmiddels loopt er hier meer uit de klauw, o.a. een ex die er financieel een puinhoop van maakt (wat mij ook raakt, verhaal bespaar ik je even), een exbaas die weigert onterecht ingehouden loon terug te geven en twee pgbs dat maar niet lukt met verantwoorden...
Kortom: ook in het rusthuis is het stressen...

Puck
08-02-2011 om 22:26
Hè?
Ex-baas die geen loon terug geeft. Wat is dat nu ineens weer? Kunnen ze het niet hebben dat je helemaal gelijk had en proberen ze je zo nog even na te trappen. Kan je gezinscoach dààr niet mee aan de slag, ze heeft op dat gebied al veel voor je weten te bereiken. En je rechtsbijstand had toch al een dossier aangelegd. Laat het ze terugvorderen, incl. rente!
Eduvier is overigens het afgelopen jaar op vervelende manier in het nieuws geweest. Was iets met slechte kwaliteit van sommige scholen, directeuren die niet wilden opstappen etc. Ik weet niet meer precies wat het was. Misschien is Kampen of Harderwijk nog een optie. Geen idee of daar SVO op tl niveau aangeboden wordt.

Guinevere
08-02-2011 om 22:27
Fladder
Ik weet het, je hebt het me verteld zaterdag. Mail me anders even prive, of nee, ik mail jou morgen wel even, ben nu te moe aan het worden.
Die PGB's kan de gezinscoach misschien oppakken?

anna van noniemen
08-02-2011 om 22:28
Instantie die de lwoo afgeeft
moet toch wel weten welke scholen dit aanbieden in de omgeving?
En verder, inderdaad, je rechtsbijstand het zaakje met je exbaas laten opknappen!

MoederVan3
08-02-2011 om 22:30
Vmbo met lwoo
Soms hebben VMBO scholen met LWOO speciale auti-klasjes. Hier, (in een heel andere regio) heb ik een paar jaar terug twee scholen bezocht die dat hadden en die hielden dus ook rekening met de bijzondere behoeften van die kinderen in verhouding tot "gewone" LWOO-leerlingen.
Misschien is zoiets ook te vinden in de buurt van Dronten...

anna van noniemen
08-02-2011 om 22:33
School van zoon
heeft dat ook, een autiklas. Vanwege zijn NIO mocht hij er ook in. Zit in totaal met 9 kinderen, max is 10. Maar ik vrees dat wij te ver van Fladder af zitten...

anna van noniemen
08-02-2011 om 22:35
Via deze site
zie ik wel een aantal vo-scholen in de buurt van Dronten: http://dronten.flevoland.to/onderwijs/

MoederVan3
08-02-2011 om 23:14
Vmbo met lwoo
Het Ichtus College in Dronten biedt VMBO met LWOO aan, maar ze zeggen op de site niets over de structuur van het LWOO-onderwijs, dus of ze auti-klasjes hebben weet ik niet. En zoals de naam al zegt, komt deze school uit de gereformeerde hoek. Ik zou zelf om die redenen toch zo mijn twijfels hebben. Maar, ja als er weinig keuze is...
En het Almere City College heeft ook een filiaal in Dronten dat LWOO aanbiedt, zegt ook niets over de structuur en dat moet je wel weten. Er zijn nogal wat VMBO-scholen die LWOO alleen op basisniveau geven en dat moet je dus niet hebben. Waarschijnlijk kan je het beste gewoon even bellen.

poemojn
08-02-2011 om 23:22
Ichthus is niet gereformeerd
wel christelijk, maar niet heel zwaar.
Heb je al naar Zwolle gekeken? Voorlopig met de bus bereikbaar vanuit Dronten, op termijn ook met de trein (Hanzelijn, 2012).

purk
09-02-2011 om 10:29
Zwolle
Zwolle is inderdaad vanuit Dronten goed bereikbaar met het OV. En wie weet kan hij wel leerlingenvervoer krijgen naar Zwolle, omdat er in Dronten wel een geschikte school is, maar geen plek.
Verder dacht ik nog kan het Lumeijn iets zijn voor Fladderzoon. Dat zit ook in Kampen. Geen idee of ik hiermee de plank volledig missla, maar het is even een optie.
groetjes van Purk

Nikus
09-02-2011 om 10:40
Naast zwolle
Is Meppel wellicht ook een optie? Er zit een school voor speciaal voortgezet onderwijs met zelfs een havo. Meppel- zwolle is met de trein prima te doen.

Puck
09-02-2011 om 10:43
Moedervan3, info klopt niet
Ik weet niet waar jij je info vandaan haalt maar het klopt helemaal niet wat je zegt.
Ichthus is een protestants christelijke school en dat is iets anders dan "uit de gereformeerde hoek". Dan denk ik aan reformatorisch en dat is het Ichthus beslist niet! Het is zoals poemojn al zegt niet "streng" christelijk.
En Almere City College heeft een filiaal in Dronten is al helemaal een rare uitspraak. Het is gewoon Almere College en van filialen ('t is geen winkel) is al helemaal geen sprake, het is een school met alleen een vestiging in Dronten.
Maar volgens mij bieden beide scholen alleen LWOO op niveau 1 en 2 aan en niet meer op vmbo-tl niveau.
Is het overigens een optie om gewoon voor het onderwijs in Almere te blijven? Ik weet dat er kinderen bij ons uit het dorp helemaal naar Zwolle gaan, dan is Dronten-Almere toch ook nog te doen?

purk
09-02-2011 om 10:43
Nikus
inderdaad is Zwolle-Meppel prima per trein te doen. Maar al met al is Fladderzoon dan best een tijd onder weg. Drie kwartier met bus, dan 15 minuten trein en dan naar school. En in Dronten moet hij eerst ook naar het busstation. Ik hoop dat het lukt om dichterbij iets te vinden voor hem.
groetjes van Purk

Nikus
09-02-2011 om 11:18
Purk
Dat hoop ik ook voor hem. Ik wil nu een smiley plaatsen maar dat is not done geloof ik op het forum. Hmmm, trek ik mij daar wat van aan? Nee

Puck
09-02-2011 om 11:42
Websites bekeken
Op de site van het Ichthus kwam ik dit tegen:
Voor leerlingen met een ontwikkelstoornis, bijvoorbeeld een vorm van autisme kunnen we extra faciliteiten vrijmaken.. We doen dat weloverwogen en gaan daarom met ouders en toeleverende scholen in gesprek om mogelijkheden te verkennen en een passende aanpak te vinden.
Hierbij gaat het er om tot een afstemming te komen tussen de extra zorg die een betreffende leerling nodig heeft en de zorg die de locatie kan bieden.
Op de site van het Almere (die overigens wél meerdere vestigingen hebben, namelijk ook in Kampen) kon ik niets vinden.
Ik zit eigenlijk helemaal niet in het speciaal onderwijs mat LWOO haal ik vooral informatie uit dat het is bedoeld voor leerlingen met een leerachterstand. Dat is volgens mij in het geval van Fladderzoon toch niet aan de orde?

fladder
09-02-2011 om 18:46
Vervolg
mede dankzij jullie meespeuren heb ik dingen uit kunnen zoeken. Om te beginnen nemen Kampen en Zwolle geen SO-kinderen meer aan uit Flevoland.
Ten tweede zitten de Flevolandse scholen tot 1 maart "op slot". Een medewerker zei me dat de kans groot is dat het niet gaat lukken, waar dan ook, in het SVO. Kind zal dan naar gewoon VO moeten.
En kan kind dat niet aan? Tja, kind redt het al amper op SBO, niet vanwege zijn lage IQ, maar omdat het hem snel te druk is.
"Wat dan?" wilde ik weten.
"Helaas..." Niks, dus.
Het maakt niet uit of ik wel of niet verhuis, het is sowieso lastig een school te vinden. Positief puntje: hij vermaakt zich prima thuis #cynisme aan
Zucht... Met die tenenkrommende verklaring van die minister gehoord... Met wegbezuinigen los je geen etiketjes op, maar kweek je een generatie kansloze steuntrekkers!

MoederVan3
09-02-2011 om 20:56
Toch lwoo proberen
Fladder,
Ik heb even in het archief gezocht en gevonden dat je zoon in de LWOO-range had gescored met zijn IQ-test in groep 8. Als hij een bijpassende leerachterstand heeft komt hij daarvoor in aanmerking en zou ik dat maar proberen als alternatief voor thuis zitten.
Ik zou dan maar sfeer gaan proeven op die twee LWOO-scholen in Dronten en informeren naar hun systeem. Iets is beter dan niets...