Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

Goede Gz-psycholoog op gebied van DCD

Wie weet er een goede Gz-psycholoog op het gebied van DCD (dyspraxie) problematiek in de omgeving van Venlo/Nijmegen?
Als je hele goede ervaringen hebt met de Gz psycholoog dan ook adressen buiten dit gebied.

Ons zoontje is verwezen door de kinderrevalidatiearts en moet nu verder onderzocht worden.

Aangezien er veel Gz psychologen zijn is het lastig een goede uit te kiezen.

Psycholoog?

http://www.balansdigitaal.nl/stoornissen/dcd/dcd-behandelen/

Wat kan een psycholoog met dyspraxie?

elfje 1

elfje 1

09-06-2016 om 16:38 Topicstarter

AnneJ

Je helpen ermee om te gaan.Dyspraxie heeft een grote invloed op je sociaal emotioneel functioneren..Gz psycholoog brengt je gedrag in kaart en zodoende weet men nog beter hoe je kind geholpen/begeleid kan worden.

Maar mijn vraag was eigenlijk weet iemand een goede Gz psycholoog en het liefst ook met goede kennis van Dyspraxie in boven geschreven gebied.
Graag adressen!

Handiger

Lijkt mij om in elk geval uit te sluiten dat mogelijke coördinatieproblemen of onhandigheid in het hanteren van zichzelf komt door slecht horen of zien. Daarna zoek je naar behandeling en aanpassing. Dat geeft meer zelfvertrouwen dan een psycholoog je kan geven.
Zie de link van Balans. Je hebt kinderfysiotherapie en zelfs kinderergotherapie en zelf kun je door goed opletten en informeren ook zaken beter aanpassen.
Dyspraxie gaat vaak samen met autisme en bij mijn kinderen speelde dat dan ook zonder dat ik wist dat je dat ook professioneel kon begeleiden.
En bij een vriendin bleken de praktische problemen en de ongelukjes en rampen over toen haar zoon eindelijk een passende bril kreeg vanwege nogal slecht zicht. Daar komt ook mijn opmerking vandaan.
Het is vooral een praktisch (neurologisch) probleem.

elfje 1

elfje 1

09-06-2016 om 20:27 Topicstarter

Verwijzing is op verzoek rev.arts

Hoi Anne,

Zijn gehoor en zicht is uitgebreid getest.Is allemaal goed.
Hij is door een multidisiplinair team onderzocht en heeft officieel de diagnose dcd gekregen.

Je krijgt trouwens alleen de diagnose dcd als andere oorzaken zojn uitgesloten.

Hij krijgt al jaren fysiotherapie.En krijgt binnenkort ook ergotherapie.
Er zijn wat problemen op soc.emotioneel gebied en concentratie.Deze kunnen wel degelijk voortkomen door zijn dcd problemen,maar er kan naast dcd ook nog een concentratie stoornis zijn.

Dit gaat men nu dus onderzoeken.

Frederique

Frederique

10-09-2018 om 10:21

Psycholoog op gebied van DCD gevonden?

Beste Elfje 1,

Bovenstaande verhaal is exact het verhaal van mijn zoon.
Een copy-paste-verhaal lijkt het.

Hierbij zoek ik nu - na veel onderzoeken en jarenlange fysiotherapie - een psycholoog die hem kan ondersteunen bij sociaal emotionele en concentratie problemen. In zijn geval zit hij vaak in 'zijn eigen wereld', ook in de klas, maar hij is niet perse hoog- of laagbegaafd.

Jouw bericht is van precies 2 jaar geleden. Ben je eruit gekomen? Heb je een goede psycholoog gevonden?

Ik verneem graag je reactie.

mvg,
Frederique

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.