Nikus
30-06-2010 om 22:45
Graaicultuur
Het graaien moet stoppen claimt Halsema. De zorgverleners moeten meer geld, schreeuwt Emiel Roemers. Wij leven in een staat waar saamhorigheid en zorg samen gaan. Daar mag geen plaats zijn voor graaien, oreert Cohen op zijn geruststellende vaderlijke toontje.
Samen trekken ze als Robin Hood ten strijde tegen het vermeende onrecht dat ons burgers wordt aangedaan door de graaiers. Even waan ik me veilig in mijn comfortzone. Immers links buiten zal strijden voor mijn recht. Als mens met een spierziekte en een zieke zoon die ook nog autistisch is val ik wel onder de groep mensen die wat te verliezen heeft.
Het dromen duurt maar even want de pgb hulp roept mij letterlijk terug naar het land van de werkelijkheid. Ze staat voor me en wil loonsverhoging. Immers het is natuurlijk belachelijk dat ze maar achttien euro bruto verdiend aan het schoonmaakwerk. Dat moet met reiskosten en btw etc minstens vijfentwintig euro zijn. Mijn PGB is toch toereikend genoeg? Op de vraag of ze die middag met mij mee kan om boodschappen te doen antwoord ze ontkennend. Ze moet namelijk op pad voor de politieke partij alwaar ze prominent lid van is.. Ze trekt ten strijde tegen de graaicultuur.
Die zelfde middag raak ik in conflict met de gediplomeerde zorgverlener uit de softe sector, van onze klassiek autistische zoon. Hij claimt dat wij meer hulp bij het huiswerk begeleiden nodig hebben. Het is volstrekt schadelijk voor ons kind als wij hem overhoren. Dat is niet goed voor zijn ontwikkeling. Beter is dat hij het overneemt . Het kost wel vijfenveertig euro per uur. Terwijl ik hem verbijsterd aankijk gaat hij verder met het vertellen dat de vakantie ingedeeld dient te worden. Er moeten minstens wat uitjes voor onze dertien jarige zoon gepland worden. Dit moet natuurlijk onder begeleiding. De kosten van een dergelijk uitje zijn maar drie honderd euro, een koopje. De groep zal bestaan uit 8 jongeren. Snel reken ik uit dat een dagje pretpark de hulpverlener 2400 euro oplevert.
Vriendelijk bedank ik ook daarvoor en besef dat het PGB op een veel effectievere manier ingezet kan worden.
Wat ik mij nou afvraag. Hoe kan het dat de mensen die werkzaam zijn in deze sector en de aanhangers zijn van de politieke partijen die de graaicultuur willen bestrijden zelf de grootste graaiers zijn? Ze graaien en grabbelen de AWBZ pot schoon leeg. Waar ze geen rekening mee houden is dat wanneer ze zelf in deplorabele staat, aan een plek binnen de awbz zorg toe zijn de awbz pot door henzelf is leeg gehengeld.
Luidkeels wordt er verkondigd dat het graaien moet stoppen. Gezondheidszorg moet gewaarborgd blijven. Hier geld maar 1 leus, verbeter de wereld, begin bij jezelf!

T&T
01-07-2010 om 10:07
Oh grrrrrrrrrrrrrr....
Zou je ze niet het liefst allemaal de deur uit fl****keren )
Dit is echt een probleem ja, ik kan me je reactie zo goed voorstellen.
Ik doe er niet meer aan mee, ik was het zo zat! heb alle hulpverlening "eruit" gegooid. En soms moet je toch weer in gesprek met zo'n softie die daar vet geld aan zit te verdienen om dan een verslagje te schrijven dat mijn dochter nog steeds niet genezen is van autisme... ja op school hebben we de hulp WEL nodig, dus soms moet je.
Wat ik uit jou berichten begrijp heb jij ook veel meer hulp nodig dan mij, je zit niet in de positie dat je kunt zeggen "bekijk het maar, ik regel het zelf wel!"
Maar je kunt wel "wakker blijven", zoveel mogelijk in eigen hand houden, en je hulpverleners op z'n tijd eens goed "de oren wassen" waar ze nou helemaal mee bezig zijn. (weet je wel wat de poolse poetsvrouw van mijn buurvrouw verdient? en die werkt ook heel hard hoor!)
groetjes, Tess

Nikus
01-07-2010 om 10:21
Tess
Ik heb er nu 2 uitgeflikkerd. Vrijdag heb ik een sollicitatie met een nieuwe hh hulp. En verder heb ik even een hulpverleners stop. Ik heb even tijd en ruimte nodig om zelf na te denken.Maar wij kunnen inderdaad niet zonder en dat is knap irritant. Ik heb al 12 jaar hulpverlening over de vloer en al 12 jaar leven we in een glazen kasteel want iedereen ziet hoe wij leven. Privacy hebben we niet en men heeft allemaal een mening over hoe het zou moet. Ondanks dat het mij toch niet aan gezond verstand ontbreekt meent men mij allemaal te vertellen hoe het moet! Ik ben het zo spuug en spuug zat! Ik heb alle pgbers en dat zijn er nogal wat verteld dat ik bepaal hoe we het doen en niet omgekeerd!
Ik vind het een onmogelijke constructie. Immers ik ben niet als leidinggevende opgeleidt en of je nu ZIN hebt of PGB het is rampzalig! De aansturing maakt in deze niet uit.

Tinus_p
01-07-2010 om 12:02
Het is weinig
Nikus:
"Immers het is natuurlijk belachelijk dat ze maar achttien euro bruto verdiend aan het schoonmaakwerk. Dat moet met reiskosten en btw etc minstens vijfentwintig euro zijn."
18 euro IS weinig. Zelfs 25 euro is niet echt veel. En de vraag is, hoeveel uur je schoonmaakster per maand daadwerkelijk maakt.
Ik schreef ditzelfde al eerder deze week; die 25 euro is de brutobruto prijs. Het grootste deel van dat geld komt helemaal niet op de huishoudrekening van je schoonmaakster terecht, maar verdwijnt in de vorm van diverse belastingen, verzekeringen, pensioenpremies en kosten. Een zwartwerkende schoonmaakster die 10 euro/uur krijgt, houdt netto meer over, vrees ik.
Kortom, je schoonmaakster is geen graaister, maar een krabbelaarster die probeert te leven van een marginaal salaris.

Mamarijke
01-07-2010 om 12:39
Ik ben gek
denk ik volgens Tinus, want werkte zelf als PGB-er voor 12,50 het uur. Daar hield ik ongeveer 8 euro aan over.
Ik heb PGB-ers in dienst voor 9 euro (oppas) en 12,50 (logeer)opvang. Ik hoor ze niet klagen hoor.
Ik stort dus ieder jaar geld terug (met alle liefde).

Nikus
01-07-2010 om 12:56
Tinus
Hou op man. Mijn man werkt op een groot bedrijf waar hij heel erg zwaar werk moet doenm De man verdien 15 euro bruto. Waar heb je het over! Het is waanzinnig veel voor hh werk. Iemand die het zelfde werk doen via ZIN verdiend aanmerkelijk minder. Namelijk 18 uro bruto per uur! Als ik tegen mijn man zou zeggen, je mag de ramen lappen voor dat geld deed hij het onmiddelijk!

Nikus
01-07-2010 om 13:13
Verbijstering
Ik sta echt paf. Ik ben aan het neuzen op per saldo wegens de bruto bedragen maar ik lees oa dit!:
Ik doe echt iets fout hoor. Ik stop per direct met sparen voor de vakantie. We kunnen gratis op vakantie. Goh, gek he dat de pot leeg is!

fladder
01-07-2010 om 14:39
Ook hier verbijstering
Ik zit (bijna: zat) bij een instantie die met PGB mijn kinderen (asperger) begeleidt. De prijzen vond ik fors, maar volgens de instantie was het net zoveel als AWBZ-zorg.
Tot ze voor de fitnessbegeleider (geen luxe, maar broodnodig) 60 euro!!! vroegen (voor toezicht houden of kind zijn programma wel afdraaide) plus 30 euro reiskosten (als in: kwartiertje fietsen enkele reis).
Ik ben nog eens gaan rekenen en heb de begeleiding met onmiddellijke ingang stop gezet. Het bizarre is, dat de begeleiding me helemaal gelijk gaf.
Inmiddels hoor ik ook achter-de-schermen-geluiden over de graaizucht van de instantie, de onvoorstelbare misstanden, het enorme personeelsverloop, en plotseling besef ik dat zij destijds ook enorm misbruik hebben gemaakt van de afhankelijke situatie waarin ik zat, als moeder die er helemaal doorheen zat.
Nikus heeft gelijk: je zit in een glazen paleis!
Die bemoeienis ging heel ver. Zo kreeg ik een kritiekpuntje van de toenmalige begeleider, tevens de baas van het geheel, op de manier waarop ik destijds bezig was met het organiseren van mijn werk. Dat mág, we leven in een vrij land. Ik was het niet met die baas eens, het ging trouwens nergens over en ik was het al gauw weer vergeten. Minder leuk werd het toen ik daar later als moeder(!!!) op werd afgerekend ("eigenwijs, neemt geen raad aan", ja duh, ik had nergens om gevraagd en het had ook nog eens niks met de kinderen te maken) en húp, nog een hulpverlener erbij...
De begeleiding zelf ben ik enorm dankbaar, ze hebben heel veel bereikt met de kinderen. Maar helaas werken ze voor een instelling... Een instelling die inmiddels een steeds slechtere reputatie krijgt.
En wat salaris betreft: ik heb net de post rondgebracht onder tamelijk oververhitte omstandigheden. Krijg daar nog geen 9 euro bruto voor per uur. Maar elke cent kan ik hard gebruiken, dus zolang ik niets beters heb gevonden doe ik het.

fladder
01-07-2010 om 14:42
Vakantie
Het gaat niet om vakantie die betaald wordt van het PGB. Het gaat om de begeleiding tijdens de vakantie. Ik heb mezelf tijdens de vakantie nog nooit uitbetaald, maar ik overweeg het wel, want ik ben 24/7 met de kinderen bezig, heb zelf géén vakantie en tegen de tijd dat de vakantie weer voorbij is, ben ik behoorlijk oververmoeid. Het geld dat ik mezelf als begeleidster kan betalen, kan ik dan weer gebruiken om na de zomervakantie bijtank-verlof van mijn werk op te nemen. Want ik ben allang door mijn snipperdagen heen omdat ik zoveel moet regelen en organiseren rond de zorg en opvang van de kinderen (en nee, vader geeft in dat soort gevallen niet thuis).
Ik doe het nog niet, maar overweeg het wel (en geloof me als ik zeg dat ik niet de hoofdprijs reken).

Tinus_p
01-07-2010 om 15:54
Verschil uurtarief en uurloon
Nikus:
"Hou op man. Mijn man werkt op een groot bedrijf waar hij heel erg zwaar werk moet doenm De man verdien 15 euro bruto. Waar heb je het over!"
Het bedrag dat jij betaalt is veel hoger dan het bedrag dat op het loonstrookje staat. Je man krijg zelf 15 euro per uur, wat betekent dat zijn uurtarief (kosten werkgever) al gauw richting eurootje of 30 gaan. Meestal meer, trouwens. Hangt ook beetje vanaf wat je meerekent, cq wat voor overhead/materiaalkosten er zijn.

Nikus
01-07-2010 om 16:33
Neuh
Dat klopt niet Tinus. Als ik via opting in het netto maandslaaris laat uitbetalen dan zit ze vele malen hoger dan mijn man netto. Inderdaad heeft ze geen pensioen opbouw maar dat is een keuze die iemand maakt. Immers ik dwing haar niet om zzper te worden. Het vakantie geld en de reiskosten vertalen wij in uren. dus per saldo verdiend ze te veel. Ze wilde ook reistijd rekeken. Nou dat mochten wij willen dat mijn man reistijd krijgt uitbetaald zeg! Ander voorbeeld. Vriendin is psychotherapeut. Standaard tarief 45 euro p/u. PGB tarief 60 euro per uur. lekker cashen!!!
Wat is het verschil tussen 40 euro bruto betaald door de client zelf of 60 vanuit het PGB? Bij beide bedragen die ze verdiend moet ze hetzelfde deel belasting betalen!
gv

inkie1979
01-07-2010 om 17:59
Slaakt diepe zucht
daar gaan we weer...
hoe was het ook al weer???
iets met kam en scheer en niet?????

vogeltje
01-07-2010 om 21:46
Reactie
hoi,
De kostprijs is inderdaad echt iets anders als het bruto uurloon. Een psychotherapeut vraagt echt meer als 40 euro per uur. Ik ken mensen die als choach of iets dergelijks in het alternatieve circuit al 50 euro per uur vragen. Dat wordt dan vergoedt uit het aanvullende pakket van de zorgverzekering. Ik vindt het ook redelijk dat een zzp-er meer verdiend als iemand in loondienst, die ZZP-er moet een buffer opbouwen voor als het werk ineens terug loopt dat is in andere branches ook zo!
Ik kost als maatschappelijk werker zón 80 euro per uur,netto levert dat me ongeveer 18 euro per uur op, stel dat ik bruto ruim 25 euro per uur verdien? De rest is dan overhead voor de instelling.
Een paar jaar geleden werkte ik in een instelling, daar vroegen ze voor een uur ambulante begeleiding 50 euro en voor een uur ZIN 80 euro per uur.
Ik denk dat er makkelijk gepraat wordt over graaiers in de zorg. Na ruim 12 jaar in de zorg te werken kan ik jullie verzekeren dat je er niet rijk van wordt.
Het is toch vaak heel hard werken, voor weinig geld.....
groeten vogeltje

Nikus
02-07-2010 om 08:39
Vogeltje
Mijn vriendin is nog niet klaar met haar opleiding en doet pastorale en contextuele gespreken alwaar ze wel al voor gediplomeerd is.
Zodra ze afgestudeerd is gaat de prijs omhoog. Ze is nu ook nog niet geaccrediteerd. de overhead die jouw instelling krijgt heeft een zzper niet.
Ik heb dagelijks met een zzper te maken en ik weet drommels goed wat ze overhoudt en dat is geen 18 euro netto in het uur. Ik weet van haar exact wat ze netto overhoudt en dat is heel wat meer dan waar mijn man voor werkkt! Het is te zot voor woorden dat een hulpverlener 2400 euro op een dag verdiend aan een uitje. Daarbij extra kosten in rekening brengt voor eten en drinken en dat dat dus dubbel betaald moet worden want anders kan het niet uit voor de hulpverlener. ja doeiiii. Waarom moet de buffer van iemand betaald worden uit gemeensschapsgeld? Denk jij nou echt dat wij een buffer kunnen opbouwen? Mijn man werkt zich te pletter op een bedrijf dat bijna failliet gaat en wij hebben geen geld om een buffer op te bouwen! Dat heet tering naar de nering zetten!

Nikus
02-07-2010 om 09:28
Tinus
Een hoop PGBers zijn geen ZZPers. ZZPer ben je alleen als je daadwerkelijk een registratie bij de KK hebt. Veel PGB mensen verhuren zich op basis van flexibele uren maar betalen geen premies en hebben een partime baan bij een instelling als basis inkomen.

Therapeutje
02-07-2010 om 10:30
Tarieven
Als Integratief kindertherapeut wil ik ook even reageren op de tarieven. Als ik therapie geef aan een kind reken ik een tarief van 65 euro. Clienten kunnen dat zien als een uurtarief. Dat klopt natuurlijk ook voor hen. Voor mij zit er ook wat voor- en nawerk. Dat verschilt per client. Soms ben ik heel veel tijd extra bezig waar ik niet voor reken. Dan naar een uurtarief omgerekend zal het dan op 20 euro uitkomen. (telefoon, verslagemen maken, afspraken met andere hulpverleners, juffen etc, waar ik vaak niet voor reken). Ook wat avond uren aan intervisie en ik doe ook graag supervisie om in ontwikkeling te blijven.
Vaak ook materiaalkosten. De kosten voor de opleidingen laat ik graag helemaal erbuiten want dan lijkt het heel uitzichtloos voor mij (inkomen ha). Daarnaast natuurlijk nog de belasting en premies. Wat reserves voor mindere tijden etc.
Met andere worden je wordt er niet heel rijk van. Wel van binnen want het werk is heel verrijkend en het voelt goed om iets te kunnen betekenen voor een kind (en ouders).
Ik overweeg wel eens om kinderen met/vanwege indicatie in behandeling te nemen zonder therapie. Dat kan dan uit pgb en krijgt meer een begeleidend karakter. Voor mijn gevoel zou ik juist minder moeten vragen. De BTW kan er al af. Maar begeleiding vraagt ook iets anders dan een therapeutische inzet van mij. Ik vind wel dat mijn kennis als therapeut veel meer toegevoegde waarde (op de binnenwereld van het kind) biedt dan een 'kennis' die de kinderen begeleid. Maar ook dat hoeft natuurlijk helemaal niet zo te zijn. Bij het leren van alledaagse bezigheden (opruimen etc) is dat helemaal niet nodig.
Geldt vragen voor mijn diensten blijft altijd een wat gevoelig onderwerp. Da's mijn kant dan even.

T&T
02-07-2010 om 10:36
Gedoe
Het is ook altijd al een gedoe geweest... ik ben opgegroeid met gezinszorg, vanwege een (lichamelijk) zieke moeder. Soms troffen we het geweldig met de hulp, en soms kwam er een draak in huis waar niemand op zat te wachten. Ws ben ik daarom ook zo gebrand op het "alles-zelluf-doen", ik ben een sterke dame (lichamelijk in ieder geval), ik heb geen hulp nodig! )en ik hoef al helemaal geen bemoeienissen met mijn opvoeding.
De vooruitgang met de pgb's is wel dat je zelf kunt bepalen WIE je komt helpen! Wij hadden dus twee leuke studenten die dat naast hun studie (en later werk) doen en dus niet belachelijk duur zijn en heel belangrijk: ik heb ze zelf in de hand! IK bepaal wat er gebeurd! Maar al met al betekend dat voor hun echt niet dat ze zich rot moeten werken, eerste vereiste is dat ze met mijn kinderen overweg kunnen, veel geduld hebben, en eens wat leuke dingen met ze ondernemen... nee geen pretparken... gewoon lekker knutselen, buiten spelen, zwemmen, een keer mee naar de winkel.
De meisjes komen nu wat minder, dus ik word minder "ontlast" het regelen, voorstructureren, dingen aanleren die op school niet geleerd worden, dat deed ik toch al zelf, maar de hulp was desalniettemin zeer welkom! en ik ben blij dat ik nog een beroep op ze kan doen en ze dan maar zwart betaal.
De hulp die mensen in natura krijgen gaat via een organistaie en zal altijd duurder zijn, een organisatie maakt nl ook veel meer kosten dan een zzp-er, of nog beter; iemand die het gewoon naast een studie of andere baan doet.
Tess

T&T
02-07-2010 om 10:42
Oh ja
Ik vind het trouwens ook wel normaal dat een therapeut duurder is, en ook dat hulp via een thuiszorg organisatie duurder is, maar daar heb je dan ook meer aan!
Ik denk wel dat iedereen zich eens goed achter de oren moet krabben WAT er echt nodig is, natuurlijk zet je die "dure" therapeut in als dat nodig is, maar als het niet meer om therapie, maar om gewone begeleiding gaat is er ook wel een goedkoper alternatief denkbaar. En als we de zorg voor iedereen toegankelijk en betaalbaar willen houden, zal iedere gebruiker daar ook zelf een beetje in mee moeten denken.
Tess

amk
02-07-2010 om 10:45
Tess
even reageren op het zwart betalen.
JIj betaalt gewoon WIT. Pas als zij de inkomsten niet opgeven wordt het zwart.
Van de site van de belastingdienst:
Bent u particulier en huurt u iemand in voor huishoudelijk werk in en om het huis voor maximaal 3 dagen per week? Dan geldt voor u waarschijnlijk de regeling dienstverlening aan huis. Deze regeling houdt in dat u voor de Belastingdienst geen administratieve lasten hebt. U hoeft als opdrachtgever geen loonheffingen in te houden en af te dragen. U moet dan wel aan de voorwaarden voldoen.
Meer dan 3 dagen inhuren
Huurt u iemand in voor huishoudelijk werk in en om het huis voor meer dan 3 dagen per week? Dan is degene die u inhuurt meestal bij u in loondienst. De regeling dienstverlening aan huis is dan niet van toepassing. Dan geldt wel de vereenvoudigde regeling voor personeel aan huis.
Inhuren via uitzendbureau
Werkt degene die u inhuurt via een uitzendbureau of een ander bedrijf? Dan is de regeling dienstverlening aan huis niet van toepassing. Hij is dan in loondienst bij het uitzendbureau of bij het bedrijf.
Onderstaand werk valt bijvoorbeeld onder de regeling dienstverlening aan huis:
koken en afwassen
onderhouden van de tuin
oppassen op de kinderen
schoonmaken van de woning
uitlaten van de hond
uitvoeren van allerlei klusjes, zoals bijvoorbeeld boodschappen doen en ophalen van medicijnen
uitvoeren van klein onderhoud aan de woning
werkzaamheden door een alfahulp
wassen en strijken
werken als privéchauffeur
Persoonsgebonden budget
Hebt u een persoonsgebonden budget? Ook dan geldt de regeling dienstverlening aan huis.
http://www.belastingdienst.nl/particulier/inhuren_huishoudelijk_werk/
http://www.belastingdienst.nl/particulier/dienstverlening_aan_huis/dienstverlening_aan_huis.html

inkie1979
02-07-2010 om 10:51
Duur
wat ik jammer vind is al die burootjes die de grond uit schieten
uit principe werkt ik niet via een buro omdat ik vind dat ouders zoveel mogelijk hun budget moeten kunnen uitgeven aan werkelijke zorg en ondersteuning, en niet zoveel euro extra omdat er een buro tussenzit...
Ook die dure hoge rekeningen voor wekeeind opvang, huisje huren op park 4 kids er in 500 per persoon... en vangen maar...
gelukkig zijn er ook andere logeermogelijkheden zoals bij bekenden oid
je krijgt namelijk 104 ? euro per etmaal... dat red je dus niet met twee etmalen per maand... kan je kind 1 keer in de drie maand logeren inlaats van elke maand...
mijn zucht komt er vandaan dat ik baal als wij als werknemers zo neer worden gezet... er zitten namelijk ook echt andere mensen tussen die wel begaan zijn met gezinnen en niet het onderste uit de kan willen halen en iemand het vel over de neus willen trekken...
ik zei het al ik deed het met liefde gratis... net zoals 1 van mijn werkgevers altijd roept:
als ik de postcodeloterij win zou ik je meteen veel meer uitbetalen voor wat je voor ons doet...
en als je iemand in dienst hebt die jou wil vertellen hoe het moet dan heb je niet de juiste mach volgens mij!

Tinus_p
02-07-2010 om 13:21
Boos
Nikus:
"Als ik via opting in het netto maandslaaris laat uitbetalen dan zit ze vele malen hoger dan mijn man netto. Inderdaad heeft ze geen pensioen opbouw maar dat is een keuze die iemand maakt. Immers ik dwing haar niet om zzper te worden."
*boze mode aan*
Ik vind jou asociaal en egocentrisch. De mensen die voor je werken hebben recht op fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden, inclusief pensioen. En dat kost geld.

cqcq
02-07-2010 om 15:59
Reistijd
Als je een hulpverlener hebt met veel reistijd t.ov. het aantal uren dat ze bij jouw komt lijkt het me heel redelijk om ook die reistijd uit te betalen. Dat kun je niet vergelijken met een normale baan, waarbij je werkt op een vaste plek en je dus alleen 's ochtends en 's middags reistijd hebt.

Nikus
02-07-2010 om 20:43
Tinus
Dat is de keuze die mensen maken. Als ik iemand onder een bepaald congtract aanneem en we hebben het er uitvoerig over gehad dan moet je na 3 maand niet zeiken dat je 25 euro wil voor het strijken van mijn was. Het PGB heeft zijn eigen voorwaarden. Ik heb iemand in vaste dienst via het PGB en dat onder uitstekende voorwaarden. Dat kon deze mevrouw ook maar wilde ze niet. Ik vind het asociaal als mensen mijn autistische partner een opdacht geven voor loonsverhoging en heel slim om mij heen gaan. Dat is asociaal. Als je als ZZPer werkt maak je een keuze maar ik gebruik mijn PGB geld niet om haar pensioen te betalen. Daar is het niet voor. Wil ze dat wel dan moe ze of in vaste dienst of ander werk zoeken! Zoals ik al zei, de SVB heeft perfecte voorwaarden dus ik zie het probleem niet!

Nikus
02-07-2010 om 20:49
Cqcq
Reistijd voor hh werk is zot. Dat krijg je bij een thuiszorginstelling ook niet. De uren zijn bij mij vast en de tijden ook. Ik heb nog nooit mensen gehad die reistijd claimden. Dus ik betaal dat ook niet. Daar ben ik heel helder in. Reiskosten uiteraard wel conform de pgb norm!

Nikus
02-07-2010 om 20:51
Tinus
De mensen die bij mij werken hebben conform de POGB contracten en normen uitstekende arbeidsvoorwaarden!

Tinus_p
02-07-2010 om 20:58
Ach ja
Nikus:
"De mensen die bij mij werken hebben conform de POGB contracten en normen uitstekende arbeidsvoorwaarden!"
Argumenten? Het waren toch zzp-ers zonder pensioenopbouw?
Nogmaals; 25 euro/uur als uurtarief is objectief niet veel.
Nikus:
"Dat is de keuze die mensen maken."
Ah. laten we dat even doorredeneren. Het was jouw keus om kinderen te krijgen. Dan moet je daar ook de gevolgen vaan aanvaarden. Dus ook het gevolg dat je kind mss ziek is. Dus heb je geen recht op ene pgb, wan het is je eigen verantwoordelijkheid.
De moraal van dit verhaal: Niet zeggen dat het 'de keuze is die mensen maken'. Want dat argument keert zich tegen je.

Nikus
02-07-2010 om 21:09
Tinus
Deels ben ik het absoluut eens met je. Mijn zoon is mijn verantwoordelijkheid. Daarom zie ik het ook as mijn plicht om het PGB geld goed in te zetten en niet te besteden aan de pensioen opbouw van en ZZPer. Daar is het PGB niet voor bedoeld (overigens was de hh hulp waar ik het over had mijn pgber .

amk
02-07-2010 om 23:01
Dat snap ik niet
als zzp-er ben je zelfstandig ondernemer, als je in loondienst bent mag je wel aan pensioen opbouw doen en als zzp-er niet? Lijkt me een nogal kromme redenering.
Voor iemand in loondienst zit dat bedrag ook in het tarief verrekend.

anna van noniemen
02-07-2010 om 23:04
Psies
plus dat je als ZZP-er nog voor heel veel andere verzekeringen bent uitgesloten, waar je jezelf voor moet verzekeren. Premies die normaal ook door je werkgever worden afgedragen (WW, ZW enz....).

Nikus
03-07-2010 om 08:53
Beemer
Precies, jij hebt de kern te pakken. Er was een cntract afgesloten. Het contract is door een accountant doorgespit (haar man heeft een bedrijf en dus al een accountant) Als je daar een handtekening onder zet dan moet je niet via slinkse manieren (via mijn man die makkelijk beinvloedbaar is) een ander tarief er doorduwen. Dan mag je bij mij reizen! aLS JE ALS zzper hh werk gaat doen dan is dat een keuze en mijn pgb is niet toereikent genoeg om 25 euro per uur + alle kosten te betalen. Ik ken zat mensen die het een stuk goedkoper willen en heel wat minder noten op zang hebben! Daarbij vind ik het bijzonder dat ik haar toekjomst mag opbouwen maar zij mijn interieur mag afbreken en dan zeggen dat dit mijn risico is!

Jakiro
03-07-2010 om 14:47
Klopt allemaal niet
Iedereen die zegt dat hij minder betaald of betaald krijgt dan 9,81 inzake hulpverlening vanuit een PGB praat quatch !
Een AWBZ werkweek is 36 uur en het minimumuurloon voor een 23-jarige of ouder is € 9,81.
Volgens de regels van een PGB mag je daar niet eens onder zitten !
En een postbezorger verdient ook minimaal € 9,29 per uur. Dus minder dan € 9,00 per uur is echt onzin. En doet je baas het wel, dan moet je het rapporteren bij het ministerie van sociale zaken.
Jakiro