Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

Handenwrijven

Mijn dochter (7) is geen officieel zorgenkind , maar heeft wel twee opvallende kenmerken;
-Ze heeft grote moeite zich te concentreren, en heeft een bijzonder zwak ontwikkelde taakgerichtheid. Dat geeft uiteraard op school moeilijkheden. Ik probeer actief (met het beroemde boek) te werken met haar aan executieve vaardigheden .
-Ze fantaseert excessief, over prinsessen, sprookjes, prachtige zeemeerminwerelden. Ze lijkt t soms als vlucht te gebruiken om uit de (saaie) werkelijkheid te stappen, maar ze zet het ook vaak bewust in om zichzelf te vermaken. Alsof ze in haar hoofd een film aanzet, ze benoemt het zelf ook zo. Ze kan dit héél erg lang volhouden. Nu mijn vraag; tijdens dat fantaseren wrijft ze heel opvallend in haar handen. Ze kan ook niet fantaseren als ze niet wrijft. Het ziet er gek uit (alhoewel ik t wel lief vind ogen) en andere kinderen benoemen het ook wel. Kent iemand dit?
En dan een onderliggende angst; herkent iemand een (klein) diagnose-tje? T is verder juist weer een extreem open meisje, veel
Moeite zich af te sluiten voor impulsen.
Of zouden deze twee dingen juist causaal zijn? Fantaseren gebruiken om even rust te krijgen?
Iemand zin om mee te denken? Ook in hoe ik haar kan helpen?

Aandoeninkje...?

waarom zou je een diagnose willen zoeken? wat win je er mee om een etiket te plakken? zou het niet kunnen dat je kind gewoon een heel levendige fantasie heeft en bij wijze van concentratiestrategie in haar handen wrijft? je ziet ook soms dat een gitarist zijn mond beweegt tijdens het spelen.

Zilli

Zilli

28-08-2013 om 13:52 Topicstarter

Nee, ben niet op zoek naar stickertje

Maar naar herkenning. En ook wel zoekende hoe ik haar kan helpen met de spagaat tussen een uiterst boeiende binnenwereld, en een vragende wereld op school...

Karmijn

Karmijn

28-08-2013 om 14:13

Hoort het misschien bij elkaar?

Als ik je post lees, dan denk ik dat die twee dingen inderdaad bij elkaar horen.
Aan de ene kant heel open, veel prikkels, veel waarnemen, aan de andere kant een vlucht in een binnenwereld. Dat handen wrijven kan een manier zijn om zichzelf te prikkelen? Maar goed, ik ben geen psycholoog of zo.

Ze loopt wel op school en sociaal nu tegen beperkingen aan begrijp ik? Heb je voor je zelf al duidelijk wat die beperkingen zijn? Dat hielp hier wel goed. Dan schreef ik iedere drie maanden op, hoe het ging. Zo heb ik een aardig beeld van hoe lang de 'problemen' bleven bestaan. Het bleek langer te zijn, dan ik dacht en dat was dan voor ons een reden om hulp te zoeken.
Zou het een idee zijn om een kinderpsycholoog of othopedagoog eens met je mee te laten denken?

Syl

Syl

28-08-2013 om 14:19

Mijn eerste reactie

was min of meer van: 'niks ad hand'. Want de concentratie en taakgerichtheid van elke 7 jarige is nou niet echt geweldig te noemen. Maar in het archief vond ik meer draadjes over je dochter. Op school werkt(e?) ze met een koptelefoon en apart in een kamer. Ze doet haar werk niet, krijgt haar werk mee naar huis en zo nog wat dingen. Hoe is ze met samenspelen? Hoe gaat ze om met frustraties?
Als ze op school nog steeds niet tot werken komt, zou ik toch eens naar een orthopedagoog gaan, zeker als er ook problemen zijn op het sociale vlak(samenspelen) en omgang met emoties/frustratie.

Tijgeroog

Tijgeroog

28-08-2013 om 15:42

Redelijk herkenbaar

Voor mij zijn het gebrek aan concentratie en de fantasie herkenbaar, bij mezelf. Ik kon heerlijk in m'n fantasiewereld opgaan. Zeker als ik van school naar huis moest fietsen ofzo, inderdaad om mezelf bezig te houden. En dat gebeurt nu nog wel eens. Handenwrijven heb ik dan weer nooit gedaan (wel veel geduimd).
Inmiddels heeft m'n zoon een diagnose voor add en weet ik eigenlijk wel zeker dat ik dat zelf ook heb. Misschien is er een verband met de fantasie.

mirreke

mirreke

28-08-2013 om 17:03

Ik ook

Ik heb enorm, zelfs excessief, in een fantasiewereld geleefd. En ook nu nog, als ik bv fiets of autorijd, of in de tuin werk, bij lichamelijke bezigheden waarbij je geest vrijaf heeft. Ik moet mezelf ook echt bewust bij elkaar pakken als ik wil gaan werken.
Voor zover ik weet zou ik niet in aanmerking komen voor een diagnose. Het heeft me ook niet noemenswaardig belemmerd bij het leren, maar zoals gezegd, ik moest en moet wel vrij bewust een knop omzetten.

Ik heb tijdens het fantaseren geen lichamelijke 'tics' (om het even zo te noemen).

Als je je zorgen maakt zou ik naar de huisarts gaan.

Vanaf 2015 zou dat wel eens heel veel moeizamer kunnen gaan, (transitie jeugdzorg, inclusief jeugdggz).

mirjam

Zilli

Zilli

28-08-2013 om 18:27 Topicstarter

Dank allemaal

Dank voor de tips. Ik ga t even laten bezinken en dan beslissen of ik überhaupt actie wil ondernemen ..

Zilli

Zilli

28-08-2013 om 18:29 Topicstarter

Off topic:

Ik lees hier dat iemand mijn andere postings ook heeft gezien. Hoe kun je dat eigenlijk opzoeken op de site?

anoniem

anoniem

28-08-2013 om 22:22

Doe dit normaal nooit

Maar ga alsjeblieft met je dochter naar de huisarts. Handenwrijven zoals jij beschrijft is niet standaard.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Rafelkap

Rafelkap

29-08-2013 om 08:09

het kan ook niet neurologisch zijn (epilepsie??), ik zou ook naar de huisarts gaan.

Prakje

Prakje

29-08-2013 om 21:00

Herkenning

Onze jongste zoon (10jr autisme, Mcdd) heeft dezelfde concentratieproblemen op school. Een hele lage frustratiegrens en een hele grote fantasie daarnaast is hij enorm chaotisch, niet de handigste eigenschappen voor een goede schoolcarrière

Hij noemt zijn hoofd ook zijn eigen Youtube-kanaal, hij zet filmpjes aan en kan ze dan 'bekijken' op school is het een vlucht thuis een heerlijk tijdverdrijf. Hij beweegt er niet bij. Hij duimt nog wel en dat krijgen we hem voorlopig niet afgeleerd vrees ik.

Onze middelste (12jr, nadh) maar wel wat autistische trekken heeft we het bewegen icm fantasie. Hij _moet_ heen en weer lopen en bewegingen maken terwijl zijn fantasie loskomt. De verhalen _moeten_ ook echt zijn hoofd uit anders krijgt hij er last van. Hij kan zo een uur door de tuin lopen om zijn fantasieverhalen uit zijn hoofd te laten.

Een kenmerk van autisme is overigens repeterende bewegingen en dat kan van alles zijn, bij middelste dus heen en weer lopen.

Zilli

Zilli

29-08-2013 om 21:59 Topicstarter

Mmm tja

Ik herken t autisme zo helemaal niet!! Het is een heel open kind, graag in contact, flexibel, goed met leeftijdsgenoten en volwassenen...
Maar bedankt voor de input. Al lezend denk ik eigenlijk dat ik t teveel problematiseer en het gewoon een gek trekje is.
(Maar dat ze wel geholpen moet worden met taakgerichtheid en concentratie)

Linkje

Hierbij een linkje waar je misschien wat aan hebt

http://www.vakbladvroeg.nl/nieuws/artikel/147/

Rafelkap

Rafelkap

30-08-2013 om 11:30

Ook een linkje

niet om je bang te maken, maar wel alert genoeg om een arts te laten beoordelen of je ongerust moet zijn of niet
http://www.kinderneurologie.eu/ziektebeelden/beweging/stereotypie.php

antura

antura

03-09-2013 om 12:32

Hoeft niets te zijn

Ik ken ADD'ers die het doen, autisten en NADH-ers. Bij NLP heb ik ooit een trucje geleerd: om zachtjes mijn vuist te ballen en in mijn hand te knijpen en daar een 'positief' gevoel bij te krijgen. Daarbij werd verteld dat veel jonge kinderen dit automatisch doen, een beweging maken die met een hersenactiviteit (zoals fantaseren) of het voelen van spanning gepaard gaat. Iets met hersendelen die nog niet gescheiden van elkaar functioneren. IJsberen, fladderen, met de handen draaien of wrijven, met de voet wippen, spartelen van blijdschap - allemaal heel normaal en bij het ene kind blijft het langer hangen of gaat het nooit helemaal over. Of wordt het zelfs gecultiveerd en kun je iets niet meer doen zonder de beweging erbij! Orthodoxe Joden lezen zo de Thora, met heen en weer bewegen. Inderdaad is het iets wat sommige autisten ook doen, maar de beweging is dan veel mechaniser.

Zilli

Zilli

03-09-2013 om 23:59 Topicstarter

Ik denk ook steeds meer dat het niks is. Ben gerustgesteld, vooral door de zorgelijker postings. Dat is het niet, dat herken ik allemaal niet. Bedankt voor de input!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.