Guinevere
10-03-2011 om 11:30
Heftige rebounds
Wat valt er te doen aan heftige rebounds?
Wij hebben de medicatie van onze zoon verhoogd, naar 20 mg Medikinet. Gevolg is dat hij nu opeens weer van die &^$%( rebounds krijgt, niet te genieten is hij dan. Kwaad en zowat aggressief wordt hij ervan. Dus zijn we ritalin gaan bijgeven, 5 mg om 15.30. Met als gevolg dat hij dan zijn rebound weer rond 20.00 krijgt. Een uur lang valt er geen land met hem te bezeilen. Wat zal ik nu doen, die 5 mg verlagen tot 2,5? Vervangen door valeriaan, maar dat werkt zo kort? Zoals het nu gaat met die rebounds is het geen doen in elk geval, absoluut geen optie om zo door te gaan.
Die Medikinetverhoging is in verband met school. Hij werkt daar aanzienlijk beter met 20 mg dan met een lagere dosering.

Fianna
10-03-2011 om 11:33
Vervelend zeg
Hoe laat krijgt hij de medikinet? Hoe laat gaat hij slapen?
want wat je kunt doen is misschien de medikinet later geven en de ritalin ook later en hopelijk krijgt hij dan de rebounds als hij in bed ligt.

Guinevere
10-03-2011 om 11:38
Fianna
De medikinet krijgt hij rond 8 uur. Later geven is lastig, want dan zit hij in de klas en daar moet het al werken natuurlijk. Wat ook jammer is van die ritalin in de middag is dat hij véél meer melatonine nodig heeft om in slaap te komen. Zeker het dubbele, anders ligt hij om 23.00 nog wakker. Hij ligt nu om 21.15 in bed, na lezen en voorlezen en alles.
Heeft jouw zoon geen last van rebounds?

Guinevere
10-03-2011 om 16:29
Huh
Er is ook geen touw vast te knopen aan die ADHD-ers. Vanmiddag had ik besloten geen ritalin erbij te geven. Geen rebound gezien, meneer zit nu voor de derde dag op rij zijn nieuwe hobby uit te oefenen aan tafel. Naaien dus. Ik heb er geen kind aan.

Fianna
10-03-2011 om 16:35
Raar geval hoor jouw zoon, heel apart!
Hier idd rebounds, is nu opvallender omdat zoon later op blijft, meestal lag hij nl al in bed als zijn medicatie uitwerkte. Gisterenavond zat ik met hem te monopolyen en werd helemaal gek van hem. Op alles wat ik zei moest hij rijmen en hij zat de hele tijd onzin woorden er uit te flappen. Gelukkig geen driftbuien.
Nou hopelijk blijft het zo met je zoon, anders denken we verder. De medikinet werkt dus niet lang bij hem, dus misschien kun je een ander langwerkend medicijn overwegen icm ritalin, die je dan later kan geven?

Moek
11-03-2011 om 00:12
Iets anders?
Een kind is natuurlijk meer dan alleen zijn diagnose. Misschien is/was er wel iets anders aan de hand dat niets met medicatie te maken had, bijvoorbeeld op school? Met medicatie worden het niet opeens eeuwig brave schatjes, een "gewoon" kind is ook wel eens totaal niet te genieten, soms maandenlang.

KGO
11-03-2011 om 08:12
Weer naar school?
Heeft t misschien mee te maken dat de vakantie net afgelopen is?
Vorige week was het bij ons drama in de eerste week na de vakantie; nu is de rust weer terug.
Karin

koentje
11-03-2011 om 12:13
Karin
bij ons exact hetzelfde...
eerste week na vakantie: drama; iedere dag.
Deze week gaat het beter.
Ik heb wel eens het idee dat als er spanningen zijn er een duidelijke rebound is , maar dan ook in de ochtend voor de medicatie werkt er veel meer dwarsigheid en onrust is. In betere tijden zijn de overgangen niet zo duidelijk.

Guinevere
11-03-2011 om 20:55
Was beslist een rebound
Het was beslist een rebound, het gedrag was enorm veel heftiger dan normaal. Na de vakantie hebben we hier normaal gesproken nooit last van namelijk. Echt, zo ken ik hem niet. Het zal desalniettemin best meegespeeld kunnen hebben dat er weer school was. In elk geval, ik heb voor nu besloten om geen ritalin meer bij te geven. De Medikinet-rebound moeten we dan maar op een andere manier proberen op te vangen. Desnoods parkeer ik hem in een hoek met een film, zodat hij niet extra geïrriteerd wordt.

ijsvogeltje
12-03-2011 om 12:51
Hier ook heel wisselend
Hier is het ook heel wisselend. Soms stuitert zoon een uur alle kanten op als de medicatie uitgewerkt raakt, maar meestal merken wij (en hij) helemaal niets. Hoe meer prikkels (mensen, geluiden, dingen moeten), hoe meer last hij er van lijkt te hebben.
Maar de hogere dosering heeft dus een positief effect op zijn functioneren op school? Fijn!

Guinevere
12-03-2011 om 19:50
Ijsvogeltje
Klopt, die medicatieverhoging was op dat vlak zo gek nog niet, zoals je al suggereerde. Eerdere pogingen tot verhoging leverden volgens de leerkracht geen resultaat op. Nu wel dus.
Oh, ik zou je nog mailen over de Takkies, straal vergeten!