Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Anneke

Anneke

06-12-2009 om 14:29

Help [6 jaar, beperking en niet zindelijk]

Beste lezers. Mijn naam is Anneke en ik heb een dochter van 6 en een half met een beperking. Zij heeft iets van ADHD en een autisme verwante stoornis(getest door Triversum) dyspraxie(stoornis in coordinatie van motoriek)en een ontwikkelingsachterstand (volgens testen zit zij ongeveer tussen de 2,5 en 3 jaar) Zij is nog helemaal niet zindelijk, wat volgens het Triversum ook nog niet kan omdat ze de achterstand heeft en ze heeft sinds ongeveer februari dit jaar obstipatie wat ontstaan is door een scheurtje bij haar sluitspiertje. In maart zijn we 4 x naar het ziekenhuis geweest voor klysma's en in juli weer 3 keer. Ze krijgt nu 1 x per dag medicijn macrogolum wat vocht toevoegt om de ontlasting slap te houden. Volgens de kinderarts is het lichamelijk allemaal in orde maar durft ze haar ontlasting niet te laten gaan omdat ze waarschijnlijk denkt dat het zeer doet. Iets van zindelijkheidstraining of andere therapy kan niet omdat ze de achterstand heeft en het door de ADHD en autisme niet aankomt. Doordat ze heel gespannen is poept ze ook niet goed uit wat inhoud dat zij ongeveer 6 poepluiers op een dag heeft, wat vaak kleine beetjes zijn. Ik heb haar net in iets van 1,5 uur tijd al 3 keer verschoont. We worden hier niet vrolijk van en het vergt veel geduld, energie en tijd. We hebben niet eens zin om leuke dingen te ondernemen omdat je haar lang niet overal makkelijk kunt verschonen. Daar komt bij dat ze groot is voor haar leeftijd en 28 kilo weegt dus je legt haar ook niet even op een commode. Ondertussen zijn we sinds maart van dit jaar onder behandeling voor oa haar achterstand bij een elektro accupuncturist en die zegt dat haar darmen niet genoeg geprikkeld worden door blokkade. Dit zou te maken hebben met het post vaccinaal syndroom (negatieve gevolgen van HIB vaccinatie) maar daar hoef ik bij een kinderarts niet mee aan te komen. Prikkels komen heel traag binnen en gaan heel traag weer naar buiten. Ik hoop dat wat ik schijf allemaal een beetje duidelijk overkomt en ik zou heel graag advies/opmerkingen/ervaringen of wat dan ook kunnen gebruiken om hier doorheen te komen. Gelukkig is zij zelf een vrolijk en lief meisje wat een hoop goed maakt maar het geeft ons soms ook een hoop verdriet en spanningen. Alvast bedankt voor jullie tijd om dit bericht te lezen en ik hoop op wat antwoorden. Vriendelijke groeten,
Anneke

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
amk

amk

06-12-2009 om 15:05

Staand verschonen

mijn ouders verschonen mijn zus (inmiddels 37) staand. Dat gaat veel makkelijker dan liggend. Ook mijn zus heeft een stoornis in het autistisch spectrum en is geestelijk niet verder als 1.5 jaar.

De taktiek is alles klaar leggen op tafel, aanrecht, etc dan het kind de tafelrand vast laten houden en dan verschonen. Met de huidige luiers een stuk makkelijker dan vroeger met strikslips met losse inleggers.
Billen afvegen door te laten bukken voor de bereikbaarheid als het kan, anders proberen of het lukt om de benen wat wijd te houden.

sterkte want het is een lastig probleem.

Tineke

Tineke

07-12-2009 om 08:02

Vraagje

Wat is het beleid op het kindercentrum/ school waar ze heen gaat? Daar is vaak veel kennis en ervaring aanwezig bij de leidsters.

Tineke

Tineke

07-12-2009 om 21:06

Aanvulling

Zindelijk worden is eigenlijk ook ontzettend complex, zeker voor een kind met handicap. Werk je ook met verwijzers? Een verwijzer is een voorwerp dat je kind vast heeft of met een clipje aan de kleding wordt vastgemaakt. Een houten ring is bijv. voldoende. De houten ring betekent dan: poepen op de wc/po. Zolang ze de verwijzer bij zich heeft, moet ze blijven zitten. Sommige kinderen moeten wel 20 minuten blijven zitten, dan pas lukt het. Die tijd en rust moet haar opgelegd worden.
Maar goed, de ontwikkeling is onvergelijkbaar met 'normaal', dus een zindelijkheidstraining kan wel jaren duren. Ik wens je veel geduld toe, en sterkte erbij.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.