Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
mirreke

mirreke

30-04-2009 om 10:50

Help! slechte fijne motoriek (8 jaar, pdd-nos). tips voor schrijven?

Mijn zoon 8 jaar met pdd-nos heeft een slechte fijne motoriek. Hij is steeds lelijker gaan schrijven, op het moment is het vrijwel onleesbaar. Met school heb ik afgesproken dat hij opnieuw de letterbladen gaat oefenen. Ook mag hij met een stabilo-pen schrijven, wat hopelijk al een beetje helpt.
Toch heb ik er een enorm hard hoofd in.
Over vier weken krijgt hij (en wij) een intake voor mogelijke behandeling mbt tot zijn pdd-nos in Nijmegen.
Bijkomende lastige bijzonderheid: we wonen in Duitsland en in onze regio zijn de mogelijkheden voor hulp voor pdd-nos bedroevend, vandaar ook dat we naar Nijmegen gaan met hem. Hoewel school erg geïnteresseerd is heb ik het vermoeden dat ik qua begeleiding niet veel hoef te verwachten. Ik zal dus zelf met hem aan de slag moeten, wat extra frustratie oplevert. Heeft er iemand tips, hoe vijzelen we samen zijn handschrift op zonder al te veel problemen? Is dat überhaupt wel mogelijk?
Mirjam

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Enkel handschrift?

je vernoemt enkel zijn handschrift dat steeds slechter wordt. Hoe staat het met andere fijn-motorische activiteiten?

En waarom gaat hij steeds lelijker schrijven? Wil dit zeggen dat het vroeger beter ging. zoja, kan je ergens een reden vinden (mijn zoon ASS, 7) schrijft vooral lelijk als hij snel wil schrijven om er vanaf te zijn.

Verder zou ik ook andere fijnmotorische activiteiten stimuleren zoals schilderen, strijkparels (er bestaan ook auto's in), laat hem mee groenten snijden, knippen en collage maken, deeg kneden, ... .

Mij is vroeger aangeraden met zoon naar een psychomotorische therapeut te gaan, specifiek voor schrijfmotoriek (ik spreek vanuit Belgie maar in Duitsland moet er toch ook zoiets bestaan.)

Verder kan je in de bib misschien eens zoeken naar het boek: "Mijn kind leert schrijven" van Marc Litière. Op website Lannoo kan je 60 pag. afprinten (gratis) met werkblad-oefeningen. Ik weet echter niet of dit nog voor 8-jarige kinderen bedoeld is.

http://www.deboomgaard.org/e-school/e-map-kleuter/downloads/schrijfoefeningen-voorbereidend-schrijven.pdf

Nog even

De auteur (M. Litiere) somt (in zijn boek) ook 10 situaties op waarin je best hulp inroept of het kind doorverwijst voor verder onderzoek.

"1 Ondanks tips en uitleg is er geen duidelijke verbetering van de schrijfmotoriek.
2 Het kind blijft traag schrijven.
3 Het handschrift blijft onleesbaar.
4 Het kind ondervindt zelf last van zijn schrijfmotorische problemen.
5 Er zijn nog andere problemen aanwezig: leerproblemen, emotionele problemen.
6 Het kind is motorisch duidelijk zwak.
7 Het kind is momenteel bezig volledig foutieve gewoontes in te slijpen.
8 Het kind valt buitensporig op in de klasgroep, zowel wat het schrijfproduct als het schrijfproces betreft.
9 Het kind kan zijn eigen handschrift niet lezen.
10 Het kind weigert te schrijven of probeert voortdurend het schrijven uit te stellen." (p. 277)

mirreke

mirreke

30-04-2009 om 12:58

Nou

Op dit moment levert vooral zijn handschrift problemen op. Het is vrijwel onleesbaar. Ik schrik dan wel als ik kijk naar zijn schrijven van begin dit schooljaar. Dat ziet er een stuk beter uit.
Het zal deels met slordigheid te maken hebben, deels ook met het Duitse onderwijssysteem (een ander, tragisch, onderwerp helaas) waardoor er veel te laat is gereageerd.
Zoonlief kan wel goed legoën, maar de priegelstukjes lukken hem dan niet goed, wat frustratie oplevert.
Ik denk dat er zo ongeveer 6 á 7 van de punten uit het lijstje op hem van toepassing zijn. Ik heb al met de juf gesproken over mogelijkheden, maar het enige dat zij kan verzinnen is het hele schrijfschrift opnieuw oefenen. Zucht. Nog meer werk voor het ventje, hij kan al zo slecht tegen het vele huiswerk maken thuis. En dan moet hij ook nog alle tafels oefenen, weten wat een verb en een nomen is in een zin, ook thuis oefenen...

ishtar

ishtar

01-05-2009 om 11:11

Mirreke

wat ze (de rt en juf) met onze zoon (toen ook 8 en pdd-nos, groep 4) gedaan hebben, is de lettervellen uitvergroten, en hem daarop laten schrijven. Dus eerst de letters weer heel groot schrijven. Dat vereist best wel wat precisie en 'penbeheersing'. Dat hielp bij hem goed. Ook 'droogschrijven' in een bak macaroni ed. En hij schrijft met een stabilo. Is er bij jullie op school geen rt? Die weten vaak wel meer 'truukjes'
Maar het handschrift van mijn zoon blijft beroerd, en het kost hem zoveel energie dat hij een gedeelte op de pc mag doen. Dat haalt er ook een deel van de (tijds)druk af, waardoor hij meer zijn best doet op wat hij moet.
Ik kan juf afraden om nog meer te oefenen, ik ken jouw zoon natuurlijk niet, maar oefenen wekt hier enorme weerstand op (lees: huil- en krijspartijen en woedeuitbarstingen, en nog meer tegenzin) Gerichter oefenen werkt bij ons beter.

Mirreke

Van pddnos heb ik geen verstand. Van het wonen in duitsland ook niet. Mijn Tim krijgt hier in Nederland kinderfysiotherapie om het schrijven te verbeteren.
Op internet heb ik zelf gezocht naar leuke oefeningen om thuis te doen (om niet alleen met de letters bezig te zijn) en ik kwam op de volgende sites:
http://motoriekoefeningen.mysites.nl/mypages/motoriekoefeningen/107834.html
http://www.oudernetwerkdenkstimulering.nl/schrijven.htm

Voor het oefenen voor de vormen van de letters gebruik ik deze foto's:
http://mattus.web-log.nl/vibe_visual_brand_experie/alfabet/index.html
Ik heb de foto afgedrukt op een a-4 papier.
Eerst goed kijken waarvan de letters gemaakt zijn.
Dan met zijn vinger over de vorm van alle letters.
Dan knip ik alle letters los en moet hij ze zelf op volgorde van het alfabet leggen.
Als dat klaar is maken we de letters nog eens op zijn rug of op zijn hand.

Elke dag oefenen, iedere week een nieuwe oefening, die hij zelf mag kiezen en nu 5 weken later zien we echt een grote verbetering.

Als je ook nog wilt weten welke schrijfoefeningen de fysio met hem doet, moet je maar even mijn mail adres vragen, dan kan ik het je wel uitgebreid beschrijven.

Veel plezier met oefenen en sterkte met alles
liefs, timsmama

De reden

dat het handschrift van je kind achteruit gaat, is waarschijnlijk omdat het schrijftempo en de hoeveelheid schrijfwerk vanaf groep 5 toeneemt.

Kinderen met fijn-motorische problemen kunnen dit tempo niet aan.

Een oplossing is dit aan de school duidelijk te maken en je kind te leren typen en vragen of hij grote schrijftaken op een tekstverwerker mag maken.

Een fijn apparaat is de Alphasmart: past in een bureaulade, kan tegen een stootje, slaat alle toetsaanslagen op en heeft een opstarttijd van vijf seconden. Mijn kind werkt er mee op school en gaat prima. De enige "last" die de leerkracht er van heeft is dat hij de teksten via een USB-kabel naar een PC moet uitprinten.

In mijn ogen slaat het nergens op om hem zijn hele schrijfschrift nogmaals te laten doen. De lettervormen kent hij - zijn handschrift was eerder beter- maar hij kan het schrijftempo niet aan. Het is wel nodig om de lettervormen te blijven oefenen maar dat kan bij kleinere schrijfopdrachten.

Groet,

mirreke

mirreke

04-05-2009 om 11:10

Dank voor de tips!

Ik ga hier eens over broeden.
De Alphasmart lijkt ideaal. Maar ik weet niet of zoiets bij ons (Duitsland) vergoed wordt, en ook niet of het op school mag. In Duitsland is hij trouwens wel veel goedkoper zie ik.
Ik ga er eens met de juf over praten.
Ik ben het helemaal met je eens Joio, ik vond het ook al niets. Ik denk net wat je zegt dat het met de snelheid te maken heeft. Hij moet bv. dictee's schrijven waar hij ook al over klaagt, het gaat hem gewoon allemaal te snel met dat schrijven.
Timsmama, ik mail je nog, want ik vind het sowieso best handig om oefeningen voor zijn handen/vingers te doen.

Mirreke

Ik weet niet hoe de verhoudingen op Duits scholen liggen maar als juf haar oplossing als enige en de juiste blijft zien, moet je misschien in gesprek gaan met Herr / Frau Director.

Ik zie er zelf geen heil in om gericht de motoriek van mijn kind te oefenen. Dus niet samen oefeningen uit een boekje doen maar samen spelen en aanbieden wat je kind leuk vindt om met zijn handen te doen: tekenen, bouwen, kleien, goochelen, spelletjes met pionnen en dobbelstenen etc.

In NL wordt een AS door het UWV vergoed, die vergoeding heeft niets met rugzakken te maken. Wellicht dat er in Dld ook zo'n regeling bestaat.

mirreke

mirreke

04-05-2009 om 15:12

Oefeningen

Ik wil ook niet uit boekjes oid werken. Ik denk wel dat het handig is om allerlei tips en mogelijkheden paraat te hebben. Vandaar dat ik zoveel mogelijk 'op de plank' wil hebben. Wat ik al schreef, hij kan erg goed legoën, bouwt af en toe heel moeilijke dingen, en prutst dan wat af met de kleine stukjes. Dat is ook al oefenen natuurlijk. En af en toe wil hij graag dingen snijden, maar ook niet altijd.
Speelt ook regelmatig met kapla of k'nex, allemaal handig voor de fijne motoriek.
Wat hij ook erg leuk vindt is doolhoven volgen, met een potlood.

Marleen

Marleen

05-05-2009 om 20:26

Schrijfdansen

Mijn zoon heeft op school schrijfdansen gehad, en ik zag dat het hier in het dorp ook werd aangeboden voor kinderen die bijv. moeite hebben met hun handschrift. Ik ewet niet hoe eefectief hte is, het is in ieder geval erg leuk. Volgens mij zijn er ook kinderfysio's die met fijne motoriek werken. Succes! Groetjes, Marleen

mirreke

mirreke

05-05-2009 om 23:40

Vroeger ook gehad

Toen we nog in Nederland woonden werd het ook op school gedaan. Helaas (zeg ik inmiddels, wat school en onderwijs betreft) wonen we inmiddels in Duitsland. Ik kom er langzaam achter dat dat land wat betreft onderwijs in de Middeleeuwen lijkt te verkeren, in ieder geval loopt het zo ongeveer 30 jaar achter...
Geen schrijfdans hier, ben ik bang.
Ik ga ook eens achter de fysiotherapie aan.

mirreke

mirreke

07-05-2009 om 10:21

Kent iemand de stichting schriftontwikkeling?

Ik heb hen een mail gestuurd en een heel aardige mail terug gehad met het aanbod om zijn handschrift te analyseren en het vervolgens te helpen verbeteren. Dit geschiedt ook nog eens helemaal gratis!
Daarvoor moet ik voorbeelden van zijn handschrift mailen en een foto van zijn houding. Aan de hand daarvan kunnen zij een analyse maken. Op basis van die analyse sturen zij ons een soort op maat gesneden cursus inclusief feedback voor onze zoon. Die duurt minimaal acht weken.
Ik vind het helemaal geweldig!

mirreke

mirreke

11-05-2009 om 14:45

Niemand?

Ik ben zo benieuwd of het niet een wassen neus is...

*Twinkel*

*Twinkel*

12-05-2009 om 12:10

Ergotherapie/revalidatiecentrum

Mijn zoon gaat starten met een behandeling bij een revalidatiecentrum voor DCD. Door de stoornis die hij heeft heeft hij grote moeite met oa schrijven. Hier gaat de ergotherapeut in het revalidatiecentrum dus aan werken.

Veel succes in ieder geval!
Groetjes Martha

mirreke

mirreke

15-05-2009 om 21:46

Binnenkort intake

Binnenkort hebben we een intake voor behandeling (wat dat dan ook gaat inhouden in ons geval) en ik ga daar al dit soort dingen ook aankaarten. Misschien kan hij idd ook ergotherapie krijgen. Hij heeft bv. ook dat rare een beetje stijve loopje als hij hardloopt. Maar hij kan daarentegen heel erg goed en soepel skeeleren.
Nu ik mijn zoon een beetje beter in de peiling heb en zijn boze reacties en opvliegers ook beter kan plaatsen (als ik het draadje van madelief in algemeen lees komt er trouwens wel weer veel boven van hoe ik me een aantal jaar geleden voelde..) kijk ik eigenlijk elke dag vol verwondering en bewondering naar mijn zoon. Hij is een vat vol tegenstrijdigheden maar hij is als mensje zo bijzonder. En hij kan zo grappig zijn...

Hier...

zoon met dcd , schrijven gaat zeer moeilijk,we hebben van alles geprobeerd,verschillende pennen,grote vellen,zodat er meer schrijf ruimte is,groot schrijven gaat bij hem makkelijker.Daarnaast heeft hij schrijftherapie en ergo/fyso gehad in het revalidatie centrum. Vanaf dat hij een jaar of 10,11 is gebruikt hij een laptop,eerst een alpha smart en nu een laptop.
Voor mijn zoon is er uitgehaald wat er in zit,meer is niet mogelijk.
Hoe dat voor jou zoon is weet ik natuurlijk niet,ook niet wat in duitsland de mogelijkheden zijn.
Maar ik zou eens informeren naar ergotherapie. Verder veel uitproberen en kijken wat er werkt. Stabilo schrijft hier het beste,maar echt leesbaar is het niet.
Veel succes ermee.

O,ja

Al geprobeerd hoe het gaat als hij los schrijft? Gaat hier ook beter dan aan elkaar.

mirreke

mirreke

15-05-2009 om 22:51

Grinnik

Als hij schrijft (hij kan alleen nog maar los, aanelkaarschrijven heeft hij jammer genoeg verleerd) ziet het er heel mooi uit (als hij netjes schrijft) maar het is vrijwel niet te lezen, het lijkt wel een ander schrift, spijkerschrift of zo. De steen van rosette. Ik heb een prachtig beschreven hart gekregen voor moederdag, maar het is dat ik weet hoe hij zijn letters schrijft...

Mirreke

Dat herken ik niet,hier ziet het er echt vreselijk uit o).
In je vorige reactie lees ik dat je binnenkort een intake gesprek hebt,succes ermee.
Wat je verder schrijft herken ik wel,het is niet altijd makkelijk,maar hij is ook een bijzonder en mooi persoon!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.