Guinevere
02-06-2009 om 11:58
Herkennen jullie dit? (speelgedrag bij adhd)
Mijn zoontje van bijna 7 met ADHD komt steeds beter in zijn vel te zitten. Ik merk het aan alles en nog wat. Eén ding dat me heel erg opvalt is dat hij nu wél rollenspellen speelt en tenten gaat bouwen, "doet alsof" etc. Het lijkt wel of hij meer fantasie heeft gekregen. Tot voor kort heeft hij nooit op deze manier gespeeld. Herkent iemand dit? Is dit ADHD-gerelateerd gedrag of heeft hij nu eindelijk de leeftijd voor deze spellen? Lijkt me zelf iets waar peuters en kleuters al mee beginnen namelijk.

Mar1
02-06-2009 om 13:15
Herkenning
Hier ook zo, zij het dat mijn zoon geen ADHD heeft, maar Ass (hoewel ik twijfel, zie een draadje hierboven). Maar hij was wel altijd heel druk, vluchtig in speelgedrag, zelf niet/moeilijk tot spel komen etc. En dat gaat eigenlijk steeds beter, zowel alleen als met anderen. Hij gaat nu op zijn kamer spelen, met al zijn auto's, bouwt met lego, kapla, speelt rollenspel etc. Maar ik vind ook dat hij daar laat mee is. Wel heel mooi en fijn ook om te zien, vind je ook niet?

Pippin
02-06-2009 om 13:40
Herken het niet
Onze zoon (adhd) speelde al jong rollenspellen en dergelijke. Eigenlijk precies zoals de andere kinderen. Nu hij tien is, merk ik dat het soms moeilijker is om 'erin' te komen. Vooral met vriendjes lukt dat bijna niet meer. Met z'n zus gelukkig nog wel.

koentje
02-06-2009 om 21:56
Oh?
Mijn zoon van 10 speelt al heel lang veel fantasie spelletjes: tot vervelens toe bijna. Soms probeert hij dit echt af te dwingen bij ons, zijn ouders. Hij kan hier erg ver in gaan, heeft ook veel fantasie.
Dusdanig dat ik wel eens denk dat het een stukje is van zijn hoogst-waarschijnlijke PDD die hij erbij heeft, omdat het veel bepaalde onderweropen betreft.
Zo speelt hij abnormaal vaak dat hij zwanger is en gaat bevallen. Soms van een tweeling, vaak van een knuffeldiertje. Daar loopt hij dan mee onder zijn shirt.
Hij was ook overmatig geineteresseerd in bevallen en zwanger zijn, maar daar weet hij nu ook wel veel van, dus praat hij daar niet meer zo over. Maar hij kan wel van die vaste onderwerpen in zijn fantasiesprel hebben die de vormen van een obsessie aannemen.

Pippie
02-06-2009 om 22:09
Niet
Zoontje van 8 speelt altijd al 'rollenspellen' . Hij zit dan ook helemaal in zijn rol en gaat zelfs zo diep dat we hem met zijn eigen naam niet kunnen roepen. Wel met de personage die hij op dat moment beleeft. Zoon heeft eigenlijk vreselijk veel fantasie. Een heel prettige kant van hem, maar soms ook wel lastig, juist omdat de werkelijke wereld helemaal niet zo spannend (of...?) is als de door hem zelf bedachte ha.
Pippie

Guinevere
02-06-2009 om 22:23
Geen peil op te trekken dus..
Er is tot nu toe niet echt een conclusie te trekken dus, het gaat overal totaal verschillend. Het is misschien wel een beetje een tic van mij, om van alles en nog wat vanuit die ADHD te willen verklaren.
In elk geval leuk om de verhalen over jullie kinderen te lezen. Ik vraag me alleen af hoe je "obsessief" een rollenspel speelt? Komt ie dan niet meer uit zijn rol?

koentje
04-06-2009 om 22:37
Ik heb eens
echt een jongen meegemaakt; autistisch en laag IQ, die als hij in zo'n rol zat en terwijl ik hem riep om hem te waarschuwen voor een naderende auto, wilde hij maar niet luisteren omdat ik zijn echte naam gebruikte en niet die van de rol waar hij in zat. Dat kostte hem bijna zijn leven!
Dat lijkt me dus obsessief?