Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
ff andere naam

ff andere naam

01-02-2011 om 21:41

Herkenning gezocht

ik was gisteren op een feestje waar een 17 jarig meisje was.Zij kende alleen haar vriendin op dat feestje,verder niemand.
wat mij echter opviel: zij gedroeg zich of ze iedereen al jaren kende,noemde mijn moeder oma,ging spontaan bij verschillende neven op schoot zitten,was zeer aanwezig en aanhalig,kletste honderduit tegen iedereen.Dook zomaar de keuken in om hapjes te maken,terwijl ze de gastvrouw niet eens kende.
verschillende gasten keken wat meewarig naar haar,ik was min of meer verbijsterd.het leek wel of dit kind geen sociale rem had.ik vroeg me opeens af of dit gedrag bij een bepaalde stoornis hoort?Overigens,dit meisje is 5 jaar terug plotseling haar moeder verloren,zou dit er mee te maken kunnen hebben?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Begrip

Om te weten wat hier achter zit denk ik dat je het meisje goed moet kennen. Het zou van alles kunnen zijn. bijvoorbeeld een verstandelijke beperking, die zie je echt niet altijd aan de buitenkant en mischien heug je je de verhalen over het sociale vriendelijke spontane gedrag van kinderen met het syndroom van Down aan wie je het wel kunt zien.
Het doet me ook denken aan mijn pleegzusje met een verleden van sexueel misbruik.
Kortom, zonder kennis van het meisje zelf kun je er weinig mee. Behalve je realiseren dat er een kwetsbaarheid is waar je attent op kunt zijn ook als buitenstaander.

Polly Shearman

Polly Shearman

02-02-2011 om 13:06

Gaat wel ver

Iemand die je niet kent, vertoont gedrag wat jij opmerkelijk vind ( of wat gewoon anders is dat wat jij gewend bent) en je wil er gelijk een stoornis op plakken.
Ik vind dat heel ver gaan.

groet, Polly

ff andere naam

ff andere naam

02-02-2011 om 14:06

Hoho polly

het is niet mijn bedoeling om er een stoornis op te plakken,ik vraag me alleen af waar dit gedrag vandaan kan komen.
ik had medelijden met dit meisje,ze leek me ondanks haar gemaakte zelfvertrouwen zo verschrikkelijk kwetsbaar.en ik ken inderdaad nog een persoon met dit gedrag,deze vrouw heeft het syndroom van down,maar dat speelt bij dit meisje niet.eigenlijk plaatste ik mijn berichtje om een verklaring te vinden voor dit opvallende gedrag.

Tango

Tango

02-02-2011 om 15:14

Hechting

Ik vind het vooral kenmerkend gedrag voor hechtingsproblematiek. Maar goed, dat zeg ik vooral omdat ik hier in mijn werk vaak mee te maken heb (pleegzorg). Ik weet natuurlijk helemaal niet of er bij dit meisje sprake van is. Heeft ze naast het overlijden van haar moeder nog meer nare ervaringen gehad toen ze klein was? Was haar moeder bijv. toen al ziek? Hechtingsproblematiek ontstaat op jonge leeftijd, als je ouders er niet of onvoldoende voor je kunnen zijn, bijv. door ziekte, beperking, psychiatrische problematiek etc. Het kind gaat geen of onvoldoende een band aan met ouders, heeft onvoldoende vertrouwen in hen. Een gevolg ervan kan zijn: heel makkelijk zijn naar vreemden (met hen hoef je immers geen band aan te gaan), maar zodra mensen dichterbij komen het contact juist afwijzen.
Maar goed, er zijn ook veel andere mogelijkheden, inderdaad verstandelijke beperking, psychiatrische aandoeningen etc. We weten te weinig van dit meisje om er over te kunnen oordelen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.