Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

Herkeuring Wia

Vorige week heb ik een brief van de UWV ontvangen dat de aanvraag voor Wia toegekend is voor 80/100%. En vandaag werd ik gebeld voor een afspraak "herkeuring"?? Kan iemand mij dit uitleggen? Wie heeft dit meegemaakt? Ik maak me er geen zorgen over want ik ben erg ziek. Xx


Roos55 schreef op 28-03-2023 om 22:42:

[..]

Ik merk dat je mij echt boos maakt

En de lol van forummen weg neemt

Bedankt

Voor je leuke reactie dus

Ik denk dat er een misverstand is. Jouw reactie klinkt alsof je geen antwoord wil geven maar dat ze zelf maar het UWV moet bellen voor een antwoord. En dat klinkt niet zo vriendelijk. Terwijl jij denk ik de vraag hebt wat er in het gesprek gezegd is. Maar UWV belde TO, TO belde niet zelf naar het UWV.

Roos55 schreef op 28-03-2023 om 22:42:

[..]

Ik merk dat je mij echt boos maakt

En de lol van forummen weg neemt

Bedankt

Voor je leuke reactie dus

Het is een vervelende zeikvraag waarmee je iemand onder druk zet. Misschien een terechte vraag, maar wat verwacht je voor antwoord?

Roos55 schreef op 28-03-2023 om 22:31:

[..]

Waarom ?

Ik merk dat je antwoord wat in mij triggert. TO komt hier met een vraag. Ze vraagt wat ze moet doen?  Een antwoord kan zijn dat ze zelf zou kunnen terugbellen. Prima als je dat wil schrijven maar schrijven 'wat zeiden ze toen je ze belde?' insinueert dat ze dat al zelf had moeten bedenken en doen. Alsof het verkeerd of dom is dat ze dit nog niet zelf bedacht of gedaan heeft. Lichtelijk passief agressief, al klinkt dat misschien ook weer wat overdreven. 

Het is een manier van reageren die in het verleden vaker tegen mij gebruikt is waardoor hulp vragen voor mij lange tijd moeilijk is geweest (en nog steeds af en toe, de gedachte was 'wat zullen ze wel niet van me denken, ze zullen me wel stom vinden). Door hulp van een psycholoog ben ik er wel achter dat deze manier van communicatie daaraan bijgedragen heeft, samen met andere dingen natuurlijk. Vandaar dus ook dat het mij triggert en ik het niet zomaar wilde laten gaan. 

Zelf weer terugbellen als je net gebeld bent door instanties als het uwv is voor veel mensen best een stap.  Dat iemand daarvoor bevestiging zoekt of wellicht een andere oplossing is helemaal niet raar. Daar mag wat mij betreft best een vriendelijke geformuleerd antwoord opkomen. Gelukkig maakt TO zich geen zorgen over een eventuele herkeuring. Ik herinner me de stress die ik had in de tijd dat ik een wia uitkering had nog volop als het uwv belde of ik ze zelf moest bellen om een of andere reden. En dat terwijl het uwv vele malen minder streng voor mij was als ik voor mezelf....

Misschien heb je het niet zo bedoeld. Sorry dan maar je maakte dit dus in mij los. 

maar terug on topic. 
Hopelijk kun je iets met de antwoorden die gegeven zijn. In ieder geval sterkte. Met je ziekte en hopelijk hoef je niet teveel energie te besteden aan het uwv.

Max88 schreef op 28-03-2023 om 15:00:

even terugbellen. Het UWV is veel te druk om te keuren ivm de achterstand. Als je de toezegging hebt kijkt er verder niemand naar je om. Ik heb mijn eindkeuring nooit gehad, via telefoon meegedeeld gekregen. De herkeuring na 2 jaar is stilzwijgend verlengd tot aan pensioen...daar heb ik notabene zelf achteraan moeten bellen.
De ene afdeling heeft geen idee wat de andere afdeling doet, dus ik denk dat ze een fout hebben gemaakt.
Dat had je kunnen vragen, maar je kunt ze ook even bellen nog. De mensen die ik tot nu toe sprak waren erg behulpzaam.

Het UWV heeft een tekort aan verzekeringsartsen. Het keurt uiteraard wel, maar minder dan het zou willen. Bijvoorbeeld een (ex-)werknemer van 60 jaar of ouder kan vanaf 1 oktober 2022 een vereenvoudigde WIA-keuring krijgen. Dan wordt beoordeeld op basis van schriftelijke informatie.

Hannemeike schreef op 29-03-2023 om 09:08:

[..]

Het UWV heeft een tekort aan verzekeringsartsen. Het keurt uiteraard wel, maar minder dan het zou willen. Bijvoorbeeld een (ex-)werknemer van 60 jaar of ouder kan vanaf 1 oktober 2022 een vereenvoudigde WIA-keuring krijgen. Dan wordt beoordeeld op basis van schriftelijke informatie.

Klopt, maar die leeftijd had en heb ik nog niet. Het scheelde mij een stressvolle keuring, al had ik de laatste liefst nooit nodig gehad.👍

Van iemand die hier, vanuit werkgever ervaring mee heeft. 
Door drukte bij eerste keuringen (dus als gevolg van de aanvraag WIA) wordt vaak een voorschot uitgekeerd en vindt de keuring in sommige gevallen/bij sommige UWV-kantoren soms later plaats. En ontvang je alvast een brief waarin ze aangeven een voorschot uit te keren tot de definitieve beoordeling heeft plaatsgevonden.

Heeft er bij toekenning al een beoordeling/keuring plaatsgevonden?  Of kan het  zijn dat je in eerste instantie een brief hebt gehad met mededeling dat er voorschot op je uitkering is toegekend en wordt je kort daarna voor de feitelijke beoordeling uitgenodigd? 

Zo snel vindt herkeuring in mijn ervaring enkel plaats als er bezwaar is aangetekend tegen de door UWV uitgebrachte beoordeling. Dus als je volgens jouw mening/mening vanuit werkgever bijvoorbeeld 80-100% duurzaam (dus IVA) toekenning had moeten krijgen en UWV heeft 80-100% maar met kans op verbetering beoordeeld. Dan kan herkeuring ivm bezwaar van toepassing zijn.

Patries70 schreef op 29-03-2023 om 10:32:

Van iemand die hier, vanuit werkgever ervaring mee heeft.
Door drukte bij eerste keuringen (dus als gevolg van de aanvraag WIA) wordt vaak een voorschot uitgekeerd en vindt de keuring in sommige gevallen/bij sommige UWV-kantoren soms later plaats. En ontvang je alvast een brief waarin ze aangeven een voorschot uit te keren tot de definitieve beoordeling heeft plaatsgevonden.

Heeft er bij toekenning al een beoordeling/keuring plaatsgevonden? Of kan het zijn dat je in eerste instantie een brief hebt gehad met mededeling dat er voorschot op je uitkering is toegekend en wordt je kort daarna voor de feitelijke beoordeling uitgenodigd?

Zo snel vindt herkeuring in mijn ervaring enkel plaats als er bezwaar is aangetekend tegen de door UWV uitgebrachte beoordeling. Dus als je volgens jouw mening/mening vanuit werkgever bijvoorbeeld 80-100% duurzaam (dus IVA) toekenning had moeten krijgen en UWV heeft 80-100% maar met kans op verbetering beoordeeld. Dan kan herkeuring ivm bezwaar van toepassing zijn.

Herkenbaar.  Ik had 80-100% WGA maar mijn ex werkgever (eigen risicodrager) wilde,  vanuit financieel oogpunt voor hen,  graag IVA. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.