Polly Shearman
19-07-2010 om 11:01
Het gaat een stuk minder
goed de laatste week met mijn adhd-mannen.
Ik begrijp het wel hoor, want ze zijn nu aan de laatste week van school begonnen, en ook vorige week was het een rommeltje op school, dan weer een dvd mee, dan weer naar een uitvoering kijken. Dan weer zwemmen, dan weer zus en dan weer zo...
Maar wat een inpact dat heeft op hun gedrag! wauw, dat was nog nooit zo opvallend!
Komt waarschijnlijk om dat het nu al zo lang zo vreselijk goed gaat, dan valt dit ineens op.
Hun ochtend routine is volledig spoorloos, hun avond routine ook, en vooral middelste is gewoon heel veel boos! Waarschijnlijk is hij gewoon heel moe!
Oh mensen nog maar een klein weekje en dan gaan we over op vakantie modus... en dan zal het wel beter gaan.
Ik wil in de vakantie, de ochtenroutine en avond routine er wel inhouden, echter verschuiven naar een later tijdstip. Hoe doen jullie dat?
welke regels blijven in de vakantie en welke vervallen?
Ook de medicatie blijven we gewoon geven in de vakantie, de heren kunnen echt niet zonder, en wij ook niet.
stoppen jullie wel in de vakantie? en waarom?
groet, polly

Sharon*
19-07-2010 om 12:56
Oja, herkenbaar hoor, hier was de laatste schoolweek ook heel zwaar. Zoon was cht op. We zijn nu enkele weken vakantie verder en hij is helemaal bijgekomen en opgebloeid.
En wij zijn zeker niet gestopt met de medicatie in de vakantie. Kom op zeg, wij kunnen zeker niet zonder!
Ik ga nu ook wat medicijnen schuiven omdat zoon toch wat later mag opblijven en na het eten buitenspelen Dat ging nl goed de laatste 2 avonden), dus heb ik alles een half uur opgeschoven. Meneer wordt ook af en oe niet meer zo belachelijk vroeg wakker, vandaag was het 7.15 uur, dat geeft een mens hoop!
Sterkte met de laatste loodje en hopelijk knappen je jongens snel op!

Guinevere
19-07-2010 om 12:57
Routine?
Ik vraag me altijd af of dit door een weggevallen routine komt. Het kan ook gewoon zijn dat het allemaal te druk en te onrustig is (ook nog een feestje zag ik!!!). Kan ook aan mij liggen, want ik heb een ADHD-er zonder behoefte aan routine (integendeel). Wij doen dus gewoon alles wat er in ons opkomt, maar zorgen er wel voor dat er voldoende rust bij komt.
Ik ga wel door met medicatie geven in de vakantie. Alleen halveer ik het op sommige dagen. Want dan merk ik echt niet dat ie ADHD heeft, dus heb ik eigenlijk geen zin om iets te geven.

Sharon*
19-07-2010 om 13:04
Routine
Ik moet zeggen dat hier in de vakantie de routine ook zoek is hoor. Wel dingen als 's ochtends en 's avonds aan tafel eten enz , maar verder niet veel. Ik moet zeggen dat ik het heel moeilijk vind om structuur aan t brengen en zeker op zo'n lange dag met nog 3 kinderen thuis. Maar vooralsnog lijkt zoon er niet onder te lijden.

Polly Shearman
19-07-2010 om 14:47
Ik weet het niet
waar het precies door komt, maar het is mis gegaan na de finale van het wk. DIe mochten ze zien, dus laat op gebleven en daarna was de routine zo;n beetje zoek...
ze hebben smorgens een strak schema, en dat ging super goed... maar nu krijg ik ze nauwelijks gemotiveerd om hun schema af te werken.
ach.. nog maar 4 daagjes...

toja
19-07-2010 om 20:21
Hier ook
maar ik heb geen adhd-er, maar een (klassiek)autist. De laatste week op school was de structuur weg en hij was meteen een stuk vermoeider en sneller van slag. Hij kon ook niet veel hebben. Nu heeft hij al ruim een week vrij; maar hij is nog steeds niet helemaal zichzelf. Meestal vind hij vakanties heerlijk; lekker zijn eigen ritme volgen. Maar nu is dat een nog een beetje zoek.
Ik hou nu dus ook een ritme aan met ontbijt, lunch en avondeten thuis en niet meer dan 1x per dag iets doen. Hij kan nog een paar dagen bijkomen voor we op vakantie gaan. Voor jullie succes met de laatste loodjes op school.

Polly Shearman
20-07-2010 om 08:33
Vanmorgen weer
zo, ze zijn net de deur uit, maar ik heb al weer het gevoel dat ik er een hele dag op heb zitten....
koffie tijd..
Toen hun wekker ging, kwamen ze wel direct uit bed en bij mij in het grote bed liggen zoals ze elke ochtend doen.
Ik heb toen gezecht dat ik er goed van baal dat het de laatste tijd weer zo rommelig gaat smorgens, en dat we weer te vaak ruzie en discussies hebben terwijl dat helemaal niet nodig is.
Beide heren vonden dat ook wel en ze gingen hard hun best doen om keurig zonder gezeur, gemopper en geklier hun lijsten af te werken. Nog geen half uur later vond ik mezelf in de woonkamer, met rook uit mijn oren schreeuwen tegen de oudste...! aaaargh!!!
daarna gelukkig rustig uit kunnen praten en toen hij naar school reed was alles weer goed, maar ik baal er zo van...
ze zijn zo hysterisch en dan zitten ze aan elkaar te plukken en dan huilt er weer een.
Middelste is horloge kwijt maar gaat gewoon rustig tv kijken, alsof die horloge vanzelf naar hem toe komt.
HE middelste, tv uit, en horloge zoeken. Ja maar ik kan hem niet vinden. JUIST!! dan moet je dus blijven zoeken tot je hem wel hebt... niet stoppen met zoeken dat ding komt niet vanzelf naar je toe hoor!!
aargh.
Ik kan ook minder hebben van de mannen, ben moe, loop achter met mijn werk, de jongste is vreselijk vermoeiend met zijn constante getetter.
Nu de grote naar school zijn, zet ik dus koptelefoon met muziek op, en ga aan mijn werk. Dat getetter kan ik er even niet bij hebben, en jongste kan zich gelukkig nu heel goed vermaken met zijn nieuwe speelgoed wat hij voor zijn verjaardag heeft gekregen.
Mijn koffie is op, ik ga aan de slag.
jullie ook succes vandaag.. zucht nog 4 dagen.
Groet, Polly

alberta
20-07-2010 om 09:22
Ach polly
Ze zijn gewoon heel erg moe, denk ik. Daar helpt helemaal niks aan, behalve bijtanken en eisen omlaag schroeven.
Hier ook even wel lastig gehad na wk, ik was het niet van plan geweest maar toch gaan kijken bij cafe buiten, de kinderen met allemaal andere kinderen dus super voor hen. Maar het werd natuurlijk wel verschrikkelijk laat. Gek genoeg had oudste,9, zorgenkind, eigenlijk geen last. Maar jongste, geen zorgenkind (maar wat is dat vraag ik me soms af) heeft een paar dagen flink geklierd, ze is 7 dus kon het slaaptekort blijkbaar niet zo goed aan. Maar goed, voor wat, hoort wat.

Guinevere
20-07-2010 om 09:53
Ja, ik kan me voorstellen dat ADHD-gedrag versterkt wordt als je TWEE van die pipo's hebt die elkaar gaan zitten opjutten.
Maar toch: pick your battles! Dat middelste zijn horloge kwijt was, daar hoef jij je toch niet druk over te maken? Gaat ie toch zónder zijn horloge?
En je ziet dat je zoons bereid zijn om mee te werken, maar af en toe lukt het gewoon niet. Iets om in elk geval in je achterhoofd te houden. "Ach, de schatten, kijk ze eens hun best doen, jammer dat het niet lukt....AAAARGH". Dat idee. Wat ik ook wel eens doe (hier 1 ADHDer, maar in combi met een makkelijk opjutbare peuterbroer levert dat ook bijzondere effecten op): weglopen. Laat ze het maar uitzoeken met hun gebler en gestuiter. Of ik zet ze in de tuin. Ik heb ook recht op rust, anders trek ik het niet.

Guinevere
20-07-2010 om 09:56
Trouwens
Het is ook handig om ze 's morgens een paar meter uit elkaar te houden. En ik heb hier een principe verbod op schreeuwen en rare geluiden en rennen in de woonkamer en op de trap. Begint er nl. één mee, dan staat binnen no time het hele huis op stelten.
Momenteel heb ik even rust, ik heb ze in de douche geparkeerd met zijn 2-en. Ik hoor alleen zingen en gespetter. Wat kunnen ze toch leuk zijn samen, ondanks het leeftijdverschil van 5 jaar.

Polly Shearman
20-07-2010 om 10:17
Kwinnie
ja, maar zonder horloge, heeft meneer geen benul hoe laat hij naar school moet, hoe laat hij thuis moet zijn, waneer het medicijnen tijd is enz?!
Dus toch wel erg noodzakelijk dat horloge.
maar idd ik pick m'n battles whahah want dat hun kamers een zooi zijn, ach.. en dat ze hun ontbijt boel niet opruimen, ach..
nog maar een paar dagen.....!!