Polly Shearman
26-04-2010 om 14:40
Het is zover: medicatie
beide heren hebben vandaag Ritalin voorgeschreven gekregen, met een keurig opbouw schema erbij.
ze beginnen met halve pilletjes van 10 mg.
Morgen hebben ze echter schoolreis, dus ik wil ze alleen smorgens een halve geven voor ze weggaan. Om ze gelijk al de eerste dag zelfstandig een half pilletje te laten inmenen om 12 uur, gaat me iets te ver. Bovendien is concentratie niet erg vereist op schoolreis toch?
Ik ben heel benieuwd hoe het halve pilletje van deze middag bevalt.
Beide heren eten vreselijk veel, dus voor verminderde eetlust ben ik niet bang ( scheelt alleen in de boodschappen, ahhaha)
Hoe zijn de eerste weken medicatie bij jullie ADHDers verlopen?
groet, Polly

cqcq
26-04-2010 om 16:04
Overmorgen beginnen?
Ik zou gewoon overmorgen beginnen. Waarom het risico lopen op een rebound tijdens de schoolreis. (of last van de opstartverschijnselen, dat kan ook).
Als je toch laat nemen dan zou ik de leerkracht of de begeleiding vragen om te zorgen voor inname van de pil van 12 uur.

Jade
26-04-2010 om 19:17
Eens met....
...cqcq.
Mijn zoon slikt sinds 1,5 week Ritalin (2x per dag 10 mg en alleen onder schooltijd). Hij voelt zich erg hyper, maar kan zich nu wel goed concentreren ("Mem, ik weet niet wat mij overkomt"). Hij heeft geen officiele diagnose ADHD, omdat hij geen hyperactief gedrag vertoond. Maar omdat hij ontzettend impulsief is, zich slecht kan concentreren, gauw is afgeleid ("Het is druk in mijn hoofd") hebben ze toch besloten hem Ritalin te geven (en hij wou zelf ook wel).
V.w.b. het eten: ik merk niet veel verschil met voor het slikken van de Ritalin, het is nog steeds eten als een bootwerker. Wel is ie sneller moe en kan aardig inkakken na schooltijd.

anna van noniemen
26-04-2010 om 19:34
Nog liever
begin op een dag dat je zelf kan zien wat het doet....wij zijn bijv in het weekend begonnen....dan weet je zelf tenminste dat het iets doet...

Pippin
26-04-2010 om 19:56
Eens
Ik zou ook niet op zo'n rare dag beginnen. Onze zoon heeft de eerste weken best wel veel gewenningsverschijnselen gehad. Hij bleef vooral heel lang hangen in zijn negatieve gevoelens. Hij kon ze niet meer op zijn adhds wegduwen. Confronterend en verdrietig was dat. Daar wil je bij zijn als ouder....
En verder had hij last van hoofdpijn en misselijkheid. Dat lijkt me ook niet prettig op een schoolreisje.

Guinevere
26-04-2010 om 20:00
Wachten
Ik zou inderdaad wachten tot het meivakantie is. Je hebt nog geen flauw idee wat de uitwerking van die pillen is. En heb je wel eens van de rebound gehoord?

Polly Shearman
26-04-2010 om 20:46
Vandaag
ging het prima, ze hebben beide niks gemerkt van het pilletje, en ze liggen op de normale tijd beide lekker te snurken in bed.
Op de schoolreis zijn ze in goede handen, ik heb besloten toch morgen 1 halve te geven, en dan pas woensdag naar 2 halve te gaan. Er gaan moeders mee die ze heel goed kennen, en die zijn op de hoogte van hun medicatie, de juffen natuurlijk ook.
Opbouwen zal een keer moeten gebeuren, zoiets komt nooit echt uit, koniginendag komt eraan dat is ook geen relaxte dag.
Volgens de kinderarts moet het prima gaan, van die 5 mg vandaag hebben ze geen last gehad.
Groet, polly

ijsvogeltje
26-04-2010 om 22:19
Onze eerste ervaringen
Ha Polly,
Mooi dat je mannen nu ook starten met de Ritalin.
Zoon van 8 is nu 2,5 week 'bezig' met de medicatie. Eerste week 3 x 2,5, tweede week 3 x 5, en sinds dit weekend 3 x 7,5. Komend weekend waarschijnlijk weer iets omhoog.
Eerste week merkten we helemaal niets. Sinds halverwege vorige week hebben we het gevoel dat hij een stukje rustiger en beheerster is. Maar ik vind het erg lastig te beoordelen hoor. Op school was hij vorige week wat geirriteerd vertelde de juf. Door de medicatie of door het jongetje dat sinds kort naast hem zit en nogal veel praat tijdens de les? (kan zoon heel slecht tegen).
De weken voor hij begon met de medicatie-trial was hij sowieso behoorlijk relaxed. We hebben zelfs nog even overwogen om pas later met de trial te starten. Daarnaast merken we dat we zijn drukke/hyper gedrag altijd snel 'vergeten'. Hij heeft wel vaker (korte) perioden gehad van relatieve rust, en daar wen je héél snel aan. Dat maak het vind ik extra lastig om het effect in te schatten. Maar op school is hij in ieder geval behoorlijk rustig en geconcentreerd, hij werkt goed.
Sinds vorige week lijkt de eetlust ietsje minder (maar nog steeds prima) en heeft hij een paar avonden moeite gehad met inslapen. Verder geen klachten of bijzonderheden. O ja, 's avonds begint hij soms (niet altijd) enorm te stuiteren door het huis. Gelukkig op een vrolijke manier, hij heeft er zelf dan ook helemaal geen last van, integendeel zelfs.
Zoon is trouwens opvallend gedisciplineerd met het innemen van de pillen, dat verbaast ons echt. Hij heeft een horloge met alarmfunctie. En als hij zijn pilletje heeft gehad, stelt hij keurig het volgende tijdstip in. We dachten dat we veel mensen in de omgeving zouden moeten instrueren, maar dat is helemaal niet nodig. We hebben gekozen voor 7.15 - 11.15 - 15.15 uur als slikmomenten, dat is logistiek handig.
Hij is 's ochtends altijd om 7 uur wakker (meestal eerder), het pilletje ligt klaar op het aanrecht. 11.15 uur zit hij in de klas, ook prima slikmoment dus. En om 15.15 uur zit hij thuis aan de limo met een koekje (of op de BSO aan de limo). Het zijn dus allemaal rustige momenten.

Elisa Gemani
27-04-2010 om 13:57
Ritalin
Hier ben ik op een rustige dag begonnen met 3 x 0.5 mg bij zoonlief. Geen sprake van opbouwen. Juf en naschoolse kregen ook een doosje Ritalin met gebruiksaanwijzing en het advies om het bij wat te eten te geven op dezelfde vaste tijden. Een verschil van een kwartiertje is best, niet langer. De dosering moet nu eenmaal zo gelijkmatig zijn ivm rebound en de uitwerking voor het naar bed gaan. Qua concentratie merkten we niet veel verbetering de eerste weken, echter zoonlief was erg misselijk en had duidelijk geen eetlust meer terwijl hij normaal eet als een bootwerker. Daarnaast ging hij nog slechter slapen dan hij al deed. Melatonine werkte eerst wel, toen een tijd niet. Door deze bijwerkingen heb ik vrij snel gevraagd om over te mogen stappen op Concerta en daarnaast hadden we veel problemen met het geven van de Ritalin door school en naschoolse. Het aan zoonlief overlaten was geen optie, dat vergeet hij. Hij slikt sinds bijna een half jaar Concerta en dat gaat veeel beter. Geen misselijkheid, zijn eetlust is onverminderd terug, hij kan zich hartstikke goed concentreren en hij slaapt ook weer wat beter. Het feit dat je aan een pilletje 's morgens genoeg hebt schept ook veel rust. Overigens moest de juf hier de eerste weken een observatielijst invullen toen zoonlief met de Ritalin begon. Dan heeft het niet zoveel zin om maar een pilletje per dag te geven. Dat verbaast me sowieso toch; waarom niet meteen 3 x per dag? Dan heb je veel beter idee hoe het werkt en met name kan je dan de rebound in de gaten houden.

Sharon*
27-04-2010 om 19:45
Hier ook ritalin
vandaag zijn we ook begonnen met Ritalin. Hij begint met eerst 1 maal daags een halve pil van 5 mg, dan 2 maal en dan 3 maal daags. Hele lage dosering dus. Kinderarts wil heel voorzichtig met zoon beginnen omdat ze erg behoedzaam is voor verergering van gedrag omdat er mogelijk ook ASS problemen bij zoon spelen. Nou ik geloof niet dat die 2.5 mg gewerkt heeft. Het leek wel of hij zelfs net wat gekker deed! Is zelfs tijdens het eten 2 keer toen hem iets niet beviel naar buiten gelopen op zijn blote voeten.
Maar goed, morgen verder en als ik na enkele dagen niks merk mag ik de dosering verdubbelen naar 3 maal 5 mg.
Hoe lang duurde het bij jullie voordat jullie iets merkten? Dus zowel verbetering of juist verergering van gedrag?

Guinevere
27-04-2010 om 20:14
Ritalin
Hier merkten we na een paar dagen resultaat van de Ritalin (vooral toen we van 2,5 naar 5 mg gingen). Houd er wel rekening mee dat problemen in eerste instantie niet hoeven te verdwijnen. Kinderen kunnen bijvoorbeeld juist MEER met zich zelf in de knel komen te zitten dan eerst. Dit komt omdat ze eindelijk rust in dat koppie krijgen, en alle onverwerkte emoties en kwesties op dát moment pas gaan verwerken. Een bekend verschijnsel, hier op Ouders Online al vaker aan de orde gesteld. Het kan wel een paar weken duren! Wij zagen onze zoon snel na de start van de medicatie meer en meer zichzelf worden. Zijn echte zelf dus, zonder al die frustraties.

Sharon*
27-04-2010 om 20:34
Okee
Okee, dus ook als het aanslaat kan het even erg heftig worden. Nou dan is het maar goed ook voor zoon dat de vakantie voor de deur staat! Voor mij wat minder
Ook heb ik nog wat ouderschapsverlof aangevraagd (zeer tegen de zin van leidinggevende), want mijn zwangerschapsverlof loopt af. En een hele dag BSO kan wel te veel worden voor zoon.
Guinevere, merkte je dat de concentratie op school beter ging?
Ik ben erg benieuwd hoe en of de medicijnen gaan aanslaan! Laten we het hopen.
Polly, hie gaat dat bij jou intussen?

Guinevere
27-04-2010 om 20:49
Kan
Het KAN erger worden he, het hoeft niet!
De concentratie op zich is hier nog steeds pet. Wel stuitert zoon minder en is meer ontspannen. Deze gaven gebruikt hij om op school héérlijk weg te dromen. In elk geval wordt zijn gedrag niet meer als storend voor de groep (en zichzelf) ervaren. Aan de concentratie werken we nu met hulp van een orthopedagoog. Dat hij zijn concentratie in elk geval gericht leert in te zetten, voor een beperkte tijd, daar werken we nu aan. En er zit wel enige vooruitgang in.

Sharon*
27-04-2010 om 21:45
Jaja
Ik weet dat het kan en niet hoeft. Zo schreef ik dat ook. Hoewel ik me wel op het ergste voorbereid, dan kan het alleen maar meevallen
Ik heb niet alleen hierom ouderschapsverlof aangevraagd. Over enkele weken moeten zijn neus en keelamandelen er uit, zal hij ook wel een week ziek van zijn.
Jammer dat bij jullie zoon de concentratie niet is verbeterd, maar ja het is natuurlijk geen wondermiddel.

Polly Shearman
28-04-2010 om 14:39
Hier.
Vandaag voor het eerst 2 halve vanmorgen en vanmiddag. Oudste had reken toets en vond het voor het eerst makkelijker en hij was er zo mee klaar. Verder nog geen werking of bijwerking gemerkt. Morgen weer 2 halve. En dan vanaf vrijdag 3 en daarna beginnen met een hele smorgens. Lekker 2 weken vakantie zodat ik er met mijn neus boven op zit. Ik ben erg benieuwd of deze vakantie ook een uitputting slag word voor mij, zoals meestal het geval is. Groet Polly

Sharon*
28-04-2010 om 19:39
Wat een verschil!
Vandaag ben ik begonnen met 3 keer 5 mg en het verschil hier is dramatisch! Een heel ander kind. Hij was vanmiddag wel even huilerig, een stuk speelgoed was in de sloot gevallen en hij was er erg van overstuur. Hij heeft echt even gehuild, maar niet op een hysterische manier.Hij wilde niet naar binnen maar lipe huilend over straat. Ik heb hem maar gelaten, hij vond het fijn. De buurt zal wel gedacht hebben Grappig was dat het leek of hij zijn eigen verdriet aan het analyseren was, hij zei steeds: nu moet ik er steeds aan denken maar dat gaat straks over en als ik naar binnen ga moet ik er nog meer aan denken daarom wil ik buiten blijven.
Voor het eerst sinds lange tijd hebben we een hele ontspannende avond gehad, geen driftbuien, geen gehyper. hij is nog wel wakker en zit met zijn vader over tempels te praten. Was heel grappig, ik heb toen ik hem naar bed bracht heel lang met hem over tempels gesproken, wel te rusten gezegd en toen kwam hij zijn bed uit. Ik ging naar hem toe en vroeg wat er aan de hand was en hij zei: ik zoek pappa, kan ik even verder met hem over tempels praten. Hij is dus nu wel nonstop aan het praten en vragen, maar op zo'n heerlijke manier. Ik heb tranen in mijn ogen. Zou het medicijn echt werken, of juich ik te vroeg? Hij lijkt zo veel rustiger, ook alsof hij zijn gedachten beter kan ordenen.

Vera*
28-04-2010 om 20:05
Polly
Als je niet gesloopt bent na de vakantie, dan weet je dat die pillen moeten werken.
Ik hoop dat je na de vakantie puf hebt om de zolder een grote beurt te geven en direct er achteraan de keuken ;D.

ijsvogeltje
28-04-2010 om 21:24
Sharon
Wat klinkt dat bemoedigend zeg. En denk maar zo: deze dag kan niemand jullie meer afnemen!

Guinevere
28-04-2010 om 21:45
Fijn
Super deze berichten. Zo zie je maar, nu komt het kind onder de stoornis vandaan gekropen. Kun je eindelijk hun ware karakter weer in alle rust bewonderen!

Vera*
28-04-2010 om 21:50
Sharon
Nu je ziet wat de ritalin doet met je oudste hoop ik voor je dat dit doorzet en je een heerlijk vakantie kunt hebben.
Een erg late reaktie maar zoon had heeeel lang de pc nodig voor school.

anna van noniemen
28-04-2010 om 22:31
Vandaag
sprak ik een moeder bij school....Ik heb haar onlangs wat tips e.d. gegeven omdat de clusteraanvraag niet vlot verliep (had ik hier ook nog een draadje over)....Haar zoon heeft PDD-nos en ADHD. Dan is zijzelf inmiddels ook met ADHD gediagnostiseerd. Haar jongste zoon staat op de wachtlijst maar heeft overduidelijk ADHD. En nog maar heel pas heeft haar man ook een diagnose.....ADHD....Beide ouders hebben nu ook Ritalin....Beide ouders weten niet wat hen overkomt....Man raakte zelfs helemaal ondersteboven omdat heel veel onverwerkt leed van vroeger naar boven kwam.....Beiden voelen zich zoveel beter nu ze Ritalin krijgen.....Ze kunnen wel een apotheek beginnen straks

Sharon*
29-04-2010 om 06:43
Ben benieuwd
Ja precies Guinevere, alsof hij onder zijn stoornis vandaan gekropen was. Ik ben benieuwd hoe het vandaag gaat, vooral op school. Hij was krankzinnig vroeg wakker, maar dat zit er altijd wel in met hem. Je kan niet alles hebben
Ik laat jullie weten hoe het verder gaat!

Polly Shearman
29-04-2010 om 11:18
Vandaag
de eerste dag dat ze 3 halve gaan krijgen: 8u. half1: en 4 uur:
Zoons stonden te springen vanmorgen of ze alsjeblieft hun pilletje mochten, hmmmm volgens mij merken ze er echt wel wat van.
NA de vakantie zullen de beide heren medicatie op school moeten gaan nemen, om de dag beter te verdelen zullen ze hem om 12 uur moeten nemen ( ze zijn pas om half1 thuis) Maar oudste wil dat absoluut NIET omdat hij niet wil dat kinderen zien dat hij medicijnen neemt.
Ik zeg dat het vast niet opvalt als je gewoon even naar de wc gaat en het daar in neemt?
Hoe doen jullie kinderen dat?
groet, polly

Pippin
29-04-2010 om 11:33
Polly
Bij ons is het voor zoon ook een heikel punt, hij wil niet dat anderen zien dat hij zijn medicijnen neemt. Nu heeft hij Concerta, dus speelt het niet meer, maar hiervoor wel. Hij wilde daarom niet meer overblijven. Dat kon ook, omdat ik geen baan heb. Gelukkig luisterde het tijdstip van inname niet zo heel erg nauw bij hem. Hij nam de pil meestal pas om half een in of zo. Hij had nauwelijks last van rebound. Pas de laatste maanden, toen de dosis door groei aan de krappe kant was, begon ik te merken dat half een eigenlijk te laat was.
Als hij op woensdagmiddag een feestje had, gaf ik de pil stiekem op het schoolplein. We hebben ook geoefend met wat hij kan zeggen als iemand ernaar vraagt. Nonchalant: 'O, dat hoef je niet te weten.'
Het lijkt me vooral lastig om het niet te vergeten die pil te nemen, voor je zoons. Maar het lijkt mij inderdaad het handigste, pil in je broekzak, (misschien kun je er een speciaal doosje voor vinden?) in toilet innemen. Bij onze zoon was het geen optie om de leerkracht de medicijnen te laten geven, maar misschien hebben jouw zoons wel een vertrouwelijke relatie met de leerkracht?
Wat mij ook steeds zorgen baart, is dat ik zo bang ben dat die medicijnen ergens blijven liggen en dat een klein kind ze dan inneemt. Ik heb hier eens wanhopig de vloer afgespeurd naar een gevallen tabletje, dat onder een enorme kast gerold bleek te zijn. Gelukkig is mijn zoon zich hier goed van bewust, hij past meestal wel goed op. We moeten er niet aan denken dat peuterbroertje zo'n pil slikt, brrrr.

Guinevere
29-04-2010 om 13:43
Geen probleem
Mijn zoon vindt het niet erg als een ander ziet dat hij medicijnen gebruikt. De meeste kinderen weten heus wel dat hij problemen heeft met opletten en stuiteren. Dus daar is hij dan weer open over. Overigens is hij NIET open over zijn ADHD, ik heb 'm verteld dat hij die term niet mag gebruiken tegen andere kinderen. Aangezien de halve wereld denkt dat ADHD = "vervelend klierkind".
We hebben nu trouwens ook langwerkende medicatie, dat zien wij dus alleen. Af en toe ziet een vriendje dat hij een valeriaantabletje krijgt, dat geven wij als het nodig is na het uitwerken van de medicatie (na schooltijd dus). Dat gebeurt maar zelden trouwens.

Elisa Gemani
29-04-2010 om 14:17
Eerlijk
Toen zoonlief nog Ritalin had hebben we gewoon iedereen verteld dat hij ADHD heeft en Ritalin slikt. Op school mag een kind alleen onder toezicht zijn/haar medicatie nemen, net als op de naschoolse. Geen punt. En ik heb ook regelmatig, als hij bij een vriendje ging spelen, de ouder de pil gegeven met instructies. Ik zie werkelijk niet in waarom je daar niet open over zou kunnen zijn. Al zijn vriendjes weten het, zijn voetbalteam, de kapper etc. Vooroordelen kunnen alleen weggenomen door open en eerlijk te zijn en ze niet in het verdomhoekje te schuiven. Ik heb tot nog toe alleen maar zeer positieve reacties gehad en zoonlief ook.

Polly Shearman
29-04-2010 om 16:33
Hoera
Middelste zoon heeft vaak prachtige ideeën die in de praktijk dan vaak niet kunnen, of niet uitkomen of gewoon niet handig zijn. Als wij hem dan moeten vertellen dat het idee goed is maar dat het toch niet kan is dat bijna altijd reden voor een gigantische huil en driftbui. Waarin hij altijd tot de conclusie komt dat wij stomme ouders zijn. Hem niks gunnen en altijd zeggen dat iets niet kan. Zie je het plaatje voor je! Vanmiddag na school kwam hij weer met een prachtig idee wat qua tijdsplanning niet kon in de praktijk. Ik leg hem dat uit. En sta klaar om de driftbui op te vangen. Zegt hij: oh jammer zeg, haalt schouders op en gaat verder met zijn ding. Wow is dit toeval of ritalin?

Pippin
29-04-2010 om 16:52
Openheid
Het is heel erg mooi om open te zijn over de adhd van je kind. Ik hou ook niet van geheimzinnigheid en zou het mooi vinden als adhd wat meer algemeen geaccepteerd wordt. Maar het gaat niet om mij, het gaat om mijn zoon. Mijn zoon is inmiddels elf jaar (net als de oudste van Polly volgens mij) en zich heel erg bewust van zijn recht op privacy (terecht). Het is in het verleden weleens gebeurd dat mensen/kinderen vervelende opmerkingen over adhd maakten in zijn nabijheid. Dat vindt hij kwetsend.
Vandaar dat ik het respecteer als hij niet wil dat kinderen weten dat hij adhd heeft en medicijnen gebruikt. Zijn vrienden weten het overigens wel. Maar er zitten in de klas echt een paar vervelende pestkoppen.
En daarnaast is het op deze leeftijd heel erg belangrijk om niet op te vallen, apart te zijn, uit de groep te vallen. Ook dat gevoel van zoon wil ik respecteren. Niet iedere leerkracht heeft de vaardigheid om zorgvuldig en respectvol met de privacy van kinderen om te gaan. (zeg ik het zo netjes en genuanceerd?)

Pippin
29-04-2010 om 16:55
Hey polly
Dit klinkt overigens als een gevolg van Ritalin hoor! Adhd = impulsief = moeite met scheiden van gevoel en feit. Vandaar de heftige reacties op teleurstellingen. Heel herkenbaar overigens.
Ik wens je (en Sharon en wie dan ook) van harte toe dat het allemaal wat makkelijker gaat op deze manier.

Jade
29-04-2010 om 18:00
Mijn zoon...
...kan het niet schelen dat andere kinderen weten dat hij Ritalin slikt. Eerst wilde hij het niet ("ik neem het wel in als ik op het toilet ben"), maar hij heeft het toch verteld.

Sharon*
29-04-2010 om 20:40
Gaat nog goed
Polly, dat heb ik hier nou ook met zoon. Hij lijkt ineens heel erg tot rede vatbaar. Wat is dat voor spul, ik wil het ook
Nou weer een superdag achter de rug! Weer een relaxte avond. Eventjes een driftbuitje meegemaakt, was heel snel weer over. Daarna kwam hij ons een briefje brengen waarop stond:
Sorry dat ik zo boos werd lieve papa en mama.
Nou als dat niet ontroerend is! Heerlijk relaxed gaan slapen (wel veel later dan normaal), geen drama, geen schuldgevoel van mijn kant dat het weer uit de hand liep en hem moet troosten terwijl ik zelf bijna moet huilen van onmacht en verdriet.
Het is echt wonderbaarlijk!