k
27-01-2010 om 13:12
Hierboven al verhaal over mijn dochter vermoedelijk s.m, nu kan de psycholoog er nog niets mee!
Ik ben met ons dochtertje die waarschijnlijk selectief mutisme heeft,met de logopedie gestopt,want ze kan er geen vooruitgang in krijgen helaas de logopediste(is maar enkele keren geweest),ze maakt geen contact ook niet via een eigen vertrouwde knuffel ofzo,dus heeft ze contact gezocht met een psygoloog die vertelde alleen oudere kinderen te kunnen helpen,die bijv.plots niet meer praten ofzo,maar niet zoals bij ons dochtertje van net 4 die helemaal niet praat op school(ook nooit heeft gedaan),vreemd vind ik het,maarhet zal er op neer komen dat ze niet eerder kinderen hebben behandeld met s.m,nu adviseren ze mij een doorverwijzing naar het GGZ,maar ik vraag me af ofdat ik daar iets mee opschiet,zal zelf eens gaan googlen,voor therapeuten die weten om te gaan met kinderen met s.m,heeft er iemand tips/ervaringen?
Ik wil er echt verder mee en niet wachten tot ze wat ouder is...

Gaia*
27-01-2010 om 13:37
Behandelplan bascule
Hoi k
Voor mijn dochter (zoals je weet ook selectief mutisme) wordt de behandelmethode van de Bascule gebruikt. Die lijkt nu goed aan te slaan. Els Wippo van de BAscule is daarvoor heel goed benaderbaar. Wat je kan doen is, contact met haar opnemen met de vraag of ze iemand in jouw omgeving kent die er ervaring mee heeft. Je kan bij haar ook het behandelplan aanvragen. Je kan die aan een therapeut geven zodat die het kan toepassen.
Ik heb nog ergens een e-mail adres van Els Wippo liggen. Als je wilt kan ik het je mailen. Hier openbaar is misschien niet zo netjes.
Ik heb zelf nog weinig kennis, ervaring, inzicht kunnen vinden bij de reguliere zorg. De Bascule heeft voor onze dochter veel versnelling in haar proces betekend.
Zeker niet wachten tot ze ouder is. Hoe jonger, hoe beter en sneller te behandelen.

k
27-01-2010 om 15:00
Dank je ben emailadressen kwijt geraakt dus kon niet meer mailen
Dank je wel ,zou erg fijn zijn als je het emailadres van haar zou willen mailen,ik heb zelf het idee dat ze bij het GGZ toch geen ervaring hebben hiermee,want zelfs bij psygologie kunnen ze onze dochter niet helpen!
Op school komt dinsdag ook iemand(weet even niet hoe je het noemt)en daar legt de juf het probleem ook aan voor,maar ik ga het liefst zelf zoeken naar een therapeut ofzo die ervaring heeft met deze kinderen
Maar fijn dat die methode goed aanslaat bij jou dochter succes verder...

k
27-01-2010 om 15:04
Oh ja het is mijn vermoeden s.m en de logopediste vindt het er o
maar ik weet het nog niet 100% zeker,maar ik heb zelf het gevoel dat het dat is!

mar-ank
27-01-2010 om 15:19
Even kijken
Ik heb net een (lange) reactie bij je eerdere berichtje achtergelaten. Onze dochter was 3 toen SM is gediagnostiseerd, en is ook op die leeftijd al behandeld. Het was voor de psychologe wel een experiment, want zo'n jong kind hadden ze nog niet eerder behandeld. Maar ook zij zeiden; hoe jonger hoe beter, en we gaan het in ieder geval proberen. En na anderhalf jaar (toen was ze dus nog geen 5) kon de behandeling gestopt worden omdat ze sprak. Ik weet natuurlijk niet waar jij woont, maar hier in Arnhem kon het wel!
Dus lees even mijn verhaaltje hierboven!

T&T
28-01-2010 om 09:09
Tip
Helaas kan ik je niet in praktische zin helpen. Maar mijn dochter is autistisch, en heeft verschillende therapieen gehad (ook logo), wat mij altijd is opgevallen is dat ze de persoon werkelijk zelf uitzoekt! Soms heel lastig maar wel begrijpelijk. Zo hadden we een therapeute die, in mijn ogen, echt alles probeerde, en ook zeker vakbekwaam was, maar mijn dochter reageerde bij haar totaal niet! Later merkten we dat ook op school, de ene juf leert haar alles, de andere komt geen stap verder...
Gewoon de overstap naar een collega kan al helpen, deze kan dezelfde opleiding hebben, en precies hetzelfde met haar doen, maar toch net die klik maken die de ander niet heeft.
groetjes, Tess

jacci
28-01-2010 om 23:29
Ook bascule
Hier ook, de bascule heeft mijn zoon er van af geholpen. Zoek zeker contact als je haar (els wippo) mailadres hebt!

k
31-01-2010 om 10:34
Dank je voor de reacties,gaia wil je me het email adres van els
Dank je voor de reacties,Mar-ank,ik heb je verhaal gelezen erg herkenbaar en ongelooflijk dat die psygoloog wel het een uitdaging vond en er mee aan de slag ging,ik wacht nog op een telefoontje van de huisarts,die heeft overleg gehad met onze logopediste,over het doorverwijzen naar het ggz,waar ik zelf niet zo voor ben,omdat ik het idee heb,dat die ook geen ervaring hebben met s.m!
Gaia mijn emailadres is j.verbruggen6@chello,nl,zou je me het emailadres van Els door willen mailen,bedankt alvast!

mijk
01-02-2010 om 13:28
Tv-tip
las net in mijn tv gids dat de bbc morgenavond (meer nacht) een documentaire over seluctief mutisme uitzend.
Is onderdeel van 4delige serie over ouderschap.
Being mum
bbc 1 23.35- 0. 35
MIjk

k
02-02-2010 om 09:49
Dank je voor het emailadres en ga vanavond kijken op bbc
bedankt gaia voor het emailadres en ook bedankt voor de tip van degene die vermelde dat er vanavond een progamma op tv kwam over s.m,ik moet to 22.00u werken
en kan daarna toch nooit direct slapen,dus ga kijken!