Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

Hoe ga je hier mee om?!

Hey allen, misschien een heel ongebruikelijke vraag. In mijn straat woont een gezin die helaas 2 kinderen hebben met een bepaald stofwisselingsziekte.  Ik weet niet welke helaas. Ik zoek me een ongeluk op internet om van 1 het gedrag te begrijpen. Het gaat om een jongen die nu net in puberteit zit. Spraak is heel slecht. Hij kent me vanwege mijn zoontje. Ik ben altijd aardig tegen hem maar geef mijn grenzen wel aan. Daar heeft hij wat moeite mee. Ik ben een kleine vrouw. En hij wordt een grote jongen. Onlangs werd ik best bang.. hij hield me vast.. hoorde wel wat ik zei.. maar dat is nu juist wat hem beperkt maakt.  Nu weet ik dat allemaal. Maar vandaag gebeurde het weer. Ik was weer overstuur. Ben al een keer naar zijn ouders gegaan. Zij zijn zich ervan bewust dat hij eigenlijk niet maar naar buiten kan. Maar moet ik dan weer bij hun aanbellen? 

Lastig. Die jongen kan er waarschijnlijk niks aan doen, maar een kind dat zijn eigen grenzen niet kent en die van anderen niet begrijpt zou ik niet alleen ergens heen laten gaan. Ik zou het wel met die ouders bespreken. Vooral het ongewenst en ongevraagd vastpakken van andere mensen kan een probleem worden. Zeker met corona niet helemaal veilig, maar ook omdat mensen dat vervelend kunnen vinden. Als een kind dergelijke persoonlijke grenzen niet kan begrijpen of respecteren, heeft het begeleiding nodig. Blijkbaar zien de ouders dat ook in, maar gaat het toch fout. Dan mag je ze daar best op attenderen. Niet per se op een verwijtende manier, maar wel dat ze weten dat het gebeurt zodat ze beter op kunnen letten.

Ja, je moet weer naar die ouders toe gaan. Het is begrijpelijk dat ze het moeilijk vinden hun zoon zo te beperken maar je moet ook bedenken dat dit gedrag ertoe kan gaan leiden dat hij zelf op een bepaald moment klappen gaat krijgen van dees of gene.

Waarschijnlijk weten de ouders meer over de ziekte dan jij in sneltreinvaart op internet kunt vinden. Ze hoeven je daarover verder niet in te lichten. De ouders zijn zich ervan bewust dat hij eigenlijk niet naar buiten kan. Je weet nu waarom. Dus een simpele vraag zou zijn: wat kan ik doen als hij toch bij mij komt (dus toch naar buiten is gegaan)?

Tsjor

gewoon nee is nee en ja is ja niet als hij iest wil moet hij dat Persie dan leert hij het niet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.