Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
blits

blits

13-01-2010 om 23:31

Hoe gedragsvragenlijst invullen?

We mogen weer lijsten invullen, en iedere keer vind ik dat best lastig. Zoon is best lastig te typeren, met alles wel. Het liefst zou ik bij iedere vraag een heel genuanceerd antwoord schrijven maar daar vragen ze natuurlijk niet naar.
Ik zou het fijn vinden om eens van jullie te horen hoe jullie de lijsten invullen. Want tsja, wat is veel huilen bijv. Er is toch veel ruimte voor eigen interpretatie en ik vind veel vragen erg subjectief. Pest mijn kind? Tsja, zijn zus, soms. Valt dat ook onder pesten? Of ga je vooral uit van het afwijkende, maar je zus pesten is toch redelijk normaal? Vullen jullie vrij objectief in of vooral als het ´anders´is zeg maar? Dus bijv de clown uithangen, pas invullen als je kind dit echt vaker doet dan andere kinderen en niet als je zelf het idee hebt, dit valt onder gewoon kindergedrag? Ik probeer de lijsten weleens langs mijn andere kind te leggen (waar geen zorgen over zijn) en als ik heel precies zou invullen zou er best vanalles uit komen komen, lijkt me ook niet de bedoeling?
Enfin, zou het erg leuk, en nuttig vinden om jullie bevindingen te horen!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Pippin

Pippin

14-01-2010 om 09:08

Pff

Ik heb er zo'n hekel aan, die vragenlijsten. Maar wat ik doe: Niet te lang stilstaan bij de vragen. Ik vergelijk hem met een 'normaal' kind van die leeftijd. Dus een peuter huilt veel, dat is normaal, maar als ze de hele dag huilen, is het niet meer normaal. Een broer van elf pest zijn zus, dat is normaal (jammer genoeg) maar als hij de hele dag pest, of als hij op school ook pest, dan is het niet meer normaal. Als dat extreme gedrag dan af en toe een dag voorkomt, vul ik 'soms' in, als het meerdere malen per week is, vul ik 'vaak' in.
Meestal neem ik een vriendje van zoon, een heel gemiddeld jongetje, in gedachten als referentiepunt.
Ik heb laatst zitten te puzzelen op het item: vloekt en gebruikt vieze woorden. Ja, inderdaad, maar hij doet dat meestal niet op een boze manier, meer plagerig, zoals jongens van elf dat onderling doen. Ik heb dat er toen maar bij geschreven.

Tineke

Tineke

14-01-2010 om 09:08

Wat ik zie, zonder oordeel of vergelijk

Ik vul lijsten altijd heel snel in, met zo min mogelijk nadenken. En zoveel mogelijk 'wat ik zie'. Dus juist zonder te vergelijken, zonder me af te vragen of gedrag normaal is of niet.
Dus als mijn kind zusje dagelijks een keer pest, dan zou ik op die vraag 'ja' invullen, al zouden alle broertjes van de hele wereld alle zusjes pesten.

Tineke

Tineke

14-01-2010 om 09:13

Overigens

Ik vul die lijsten haast jaarlijks ook in voor het Ned. Tweelingenregister. Dus puur voor wetenschappelijk onderzoek en niet voor mijn kinderen. Door die antwoorden, van dus alle ouders van tweelingen, weet men ook wat normaal gedrag is voor gezonde ontwikkeling. Als daaruit blijkt dat elfjarige jongens altijd hun zusje pesten, dan is dat bij jouw kind dus niet plots probleemgedrag. Niet alle antwoorden 'vaak' leiden tot stoornis.

ishtar

ishtar

14-01-2010 om 09:56

Net weer een lijst ingevuld

en daarop stond hoe ze het willen hebben:
0 = 'niet' = niet of nauwelijks
1 = 'af en toe' = incidenteel
2 = 'geregeld' = maandelijks
3 = 'vaak' = wekelijks
4 = 'heel vaak' = dagelijks

Ik vul ze ook in op basis van 'normaal gedrag' Als in de vraag staat: "pest vaak", dan is een keertje pesten normaal, en dan vul ik daar '0'of '1' in (hij pest wel eens, maar niet 'vaak'

blits

blits

14-01-2010 om 11:35

K. heksenvet

Ergens ben ik het wel met je eens, maar ik heb dus het vermoeden dat wel meer mensen de vragen afzetten tov ´normaal` gedrag, zoals ik ook al lees in sommige reacties. In dat geval vallen de meer ´objectievere` reacties dan toch op.
De eerste keer dat ik zo´n vragenlijst invulde scoorde mijn zoon daaruit fors autistisch. Voor mijn gevoel maakte dat toch behoorlijke indruk op hv. En mogelijk is mijn zoon autistisch, maar één ding is zeker, thuis vertoont hij zeer weinig autistisch gedrag. Ik vraag me dan ook af of ik zelf de vragen toen niet al te letterlijk heb genomen, want voor mijn gevoel klopte het toen niet.
Tsja, vieze woorden, ook zoiets ja. Mijn kinderen hebben een dvd van een theatervoorstelling rond alfred j. kwak waarin vertelt wordt over afgevallen piemels. De dvd en cd worden grijs gedraaid. Dat zorgt hier voor een enorme opleving van het gek doen en veel vieze woorden eruit gooien. Maar imo is dat heel onschuldig en hoogstens wat kinderlijk (en soms irritant, net zo goed van hem als van zus) gedrag. (hij is 8, dus van mij mag ´ie nog) Terwijl als ik het invul; ja, scheldt en/of gebruikt vieze woorden, dan staat het er zo hard en kan ook weer verkeerd geinterpreteerd worden, ik heb er gewoon moeite mee.
Zoon laat gewoon heel veel gedrag zien, vaak voor korte duur. Voor mijn gevoel probeert hij soms ook gewoon wat uit. Hij probeert nu bijv te vloeken, misschien om te kijken hoe ik reageer. Het staat hem helemaal niet en het past ook niet bij hem, en ik weet zeker dat het gedrag ook zo weer verdwenen is. Ik heb zelf de neiging om vooral gedrag aan te kruisen waarvan ik zelf het gevoel heb dat het echt een probleem is of echt afwijkend, maar dan vraag ik me af of ik helemaal ´eerlijk` ben. (maar voel me dan wel eerlijker tov zoon)
Heel fijn iig om te lezen hoe anderen ermee om gaan!

Guinevere

Guinevere

14-01-2010 om 13:05

Zelfde probleem

Ja, dat probleem hoe je zo'n vraag en het antwoord moet interpreteren herken ik! Eigenlijk moet er gewoon bijstaan wat ze bedoelen, zoals bij de vragenlijst van Ishtar is gebeurd.
De lijst op zich is al zo multi-interpretabel, dat de antwoorden dat automatisch ook worden.
Bij de oudervragenlijst ga ik trouwens niet bedenken wat een "normaal" kind zou scoren. Ik ga er dan vanuit hoe ik het zélf ervaar. De juf ervaarde het trouwens heel anders, waar wij links hadden ingevuld op de antwoordschaal, zat zij nogal rechts. Dus ik zou zéker niet gaan kijken wat de juf invult en dan ongeveer hetzelfde doen. Als alleen naar de vragenlijst van juf was gekeken, was onze zoon eruit gekomen als een "zwaar" geval. Terwijl dat echt onzin is, alleen had zij die vragenlijst en de antwoorden kennelijk anders geïnterpreteerd dan wij.

Pippin

Pippin

14-01-2010 om 16:02

Ja, die juffen

Leerkrachten zijn vooral gewend om deze lijsten in te vullen ten behoeve van rugzakjes. Alom wordt dan aangeraden te overdrijven. Daarom vullen ze de lijsten erg negatief in. Onze zoon was agressief omdat hij een keer, toen hij boos de klas uitliep, de deur hard dichtgooide. Tja.

ishtar

ishtar

14-01-2010 om 21:47

Wat grappig (juffen en lijsten)

van alle lijsten die ik (en man en juffen) heb ingevuld was ik tot voor kort de enige die in het (klinisch) grensgebied scoorde op diverse gebieden. De juffen zagen niks. Nou ja, op deze school zien ze het wel, maar toen had zoon al een diagnose.

emma43

emma43

15-01-2010 om 20:14

Pas op met juffen

Onze lijst kwam nooit overeen met de lijst van school.Toen Edux een middag mee kwam kijken in de klas,zagen ze ook niet wat de juf zag,maar omdat juf langer dan een half jaar problemen had,moest zoon verder.De neuroloog waar we kwamen,vertelde ons dat de juf een heel mooi rapport had gemaakt,maar dat het absoluut niet over het jongetje ging wat zij een week geobserveerd had.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.