Guinevere
19-09-2008 om 15:31
Hoe instructies geven aan adhd-er?
Aangezien mijn 6-jarige zoon behoorlijke concentratieproblemen heeft, vooral in de klas, zoek ik bij jullie tips hoe zijn leerkracht hier het beste op in kan spelen!
Ze laat hem de opdracht al herhalen, maar dan heeft hij er nog steeds moeite mee. En nu las ik in het blaadje "Peptalk" hetvolgende: "Een instructie in de klas bevat een aantal verschillende onderdelen: uitleg, opdracht en verwerking. BIj een kind met ADHD blijft vaak maar één ding hangen. Check na een instructie altijd even bij de ADHD-leerling of de instructie wel is begrepen. Met de opdracht starten is moeilijk zowel bij kinderen als volwassenen met ADHD."
Mooie tekst, maar hoe werkt zoiets nou in de praktijk? Ik heb er niet echt een beeld van, laat staan dat ik dat aan de juf kan overbrengen...

Vera*
19-09-2008 om 15:57
Meichenbaum
De Meichenbaum beertjesmethode kent vier stappen.
1. wat moet ik doen?
2. hoe moet ik het doen?
3. ik ga het doen?
4. nakijken, heb ik het goed gedaan?
Google er maar eens op.

Guinevere
19-09-2008 om 16:18
Mooi die meichenbaum
Ha, dat is mooi uitgebeeld door die heer Meichenbaum...ik heb hem zelfs gevonden zonder beertjes maar met Spongebobjes. Het ziet er goed uit, dat kan zeker aanspreken.
Heb jij hier ervaring mee Vera?

Vera*
19-09-2008 om 16:50
Guinevere
mijn dochter van 9 gebruikt ze ook.
Ze heeft alleen fotootjes van poesjes met de tekst erbij. De beertjes zijn inderdaad best kinderachtig.
Er moet wel aandacht besteed worden aan het leren werken ermee. Dus de leerkracht kan vragen of Spongebob weet wat die moet doen. Zoja, weet Spongebob ook hoe die dat gaat doen? en dan aan het werk. Het nakijken is ook belangrijk en dan gaat het erom dat ze de opdracht goed uitgevoerd hebben.
Ze zitten bij dochter op haar tafel geplakt.

*Sophie*
19-09-2008 om 18:21
Tips voor docenten: de add leerling
Ik heb een paar dagen geleden ivm onze zoon (14) een lijst van internet afgehaald waar jij wie weet ook baat bij kan hebben, althans; je zoontje. Ik weet het: Add en ADHD zijn niet helemaal hetzelfde en jouw zoon is 6 en die van ons 14, maar ik wilde je deze informatie toch niet onthouden ;- )
groetjes, Sophie.
------------------------------------
Tips voor docenten: De ADD leerling
ADD en School
Een ADD kind heeft behoefte aan:
- Acceptatie
- Duidelijkheid
- Consistentie
- Aansluiting interesse
- Aanmoediging
- Bevestiging
- Onderbouwing
- Herhaling
- Afwisseling
- Reminders
- Motivatie
- Afleiding
- Geduld
- Begrip
Acceptatie
Bespreek met de ouders op welke manieren school zou kunnen bijdragen aan de algemene acceptatie / functionering van het kind in de klas. (Observeer het kind ook tijdens een pauze) Ouders willen graag dat het kind de mogelijkheden krijgt om zo optimaal mogelijk te kunnen functioneren. Pas waar nodig het lesprogramma aan. Evalueer met elkaar of het wenselijk is de klasgenootjes te informeren over ADD.
Duidelijkheid
Bespreek bij aanvang van de les in het kort waar je het allemaal over gaat hebben en geef regelmatig een compacte samenvatting van de besproken onderwerpen. Een ADDer heeft meestal behoefte aan enige mentale voorbereiding wanneer plannen onverwacht worden gewijzigd. Omschrijf uw opdrachten zo eenvoudig mogelijk en vertel welke resultaten u verwacht. ADDers zijn slecht in het nauwkeurig opvolgen van opdrachten wanneer deze niet aansluiten op hun interesse.
Consistentie
ADD kinderen hebben behoefte aan structuur en een luchtige, consistente lesmethode met een tintje humor en enthousiasme. Blijf oprecht! De zintuigen van ADDers werken haarfijn.
Aansluiting interesse
Waar liggen de sterke kanten van het kind? Zorg dat er voldoende aansluitende opdrachten in het lesprogramma zitten.
Aanmoediging
Help het kind uitblinken en laat hem of haar merken dat zijn of haar mening belangrijk is. Een kind met zelfvertrouwen heeft ook minder moeite bij het vinden van aansluiting bij andere kinderen in de klas. Zorg voor veel aanmoediging door bijvoorbeeld het geven van een compliment. Laat de voordelen van ADD voor je werken. Leer het kind vroeg omgaan met een agenda of planning en maak gebruik van kleurcodering. Bespreek met elkaar of het nodig is dat ouders dagelijks op de hoogte worden gebracht van opgegeven huiswerk ter voorkoming van uitstel/afstel gedrag. Overweeg eventueel een beloningssysteem thuis
.Bevestiging
Kinderen met ADD zijn vaak erg onzeker. Het kind zoekt steeds opnieuw bevestiging. Doe ik het wel goed? Voldoet het aan de verwachtingen? Heb ik het niet te snel gedaan? Ben ik te langzaam? Vinden ze me raar? Ben ik anders dan de rest? Een kind met ADD heeft “last” van veel gedachten.
Onderbouwing
Kinderen met ADD zijn vaak erg analytisch en willen graag weten waarom de dingen zijn zoals ze zijn. Om die reden hebben veel ADDers problemen met wiskunde.
Herhaling
Zorg voor veel herhaling van het lesmateriaal. Als het kind 50% van de tijd de concentratie heeft kunnen vasthouden dan heb je al heel wat bereikt. Een beknopte samenvatting tussendoor zorgt er voor dat alles toch is over gekomen. ADDers zijn slecht in het opslaan van vaststaande definities, informatie wordt op geheel eigen / andere wijze opgeslagen. In een mondelinge overhoring krijgt het kind meer kans om duidelijk te maken dat de leerstof toch is begrepen.
Afwisseling
Kinderen met ADD hebben problemen bij het langdurig vasthouden van de concentratie. Zorg om die reden voor veel variatie in het lesprogramma. Maak alles zoveel mogelijk visueel en vertel interessante details. Geef het kind af en toe de kans om even te lopen, bij terugkomst is de concentratie beter.
Motivatie
Een kind met ADD heeft veel motivatie nodig. Vertel het kind bijvoorbeeld dat je benieuwd bent naar het resultaat van een gegeven opdracht of wat het kind kan bereiken bij de voltooiing ervan. Het kind zal dan beter willen presteren. Vertel het kind van welke menselijke onzekerheden andere kinderen ook last hebben en hoe zij hier mee omgaan, zonder de diagnose ADD te bagatelliseren.
Afleiding
Kinderen met ADD zoeken onbewust naar afleiding. Dit gaat automatisch. Soms kan een ADDer heel goed meerdere dingen tegelijk doen. Als dit goed gaat, sta dit dan toe. Vormen van afleiding die moeten worden voorkomen zijn bijvoorbeeld een zitplaats naast de toegangsdeur of een werkplek naast een groep drukke kinderen. Een plek bij het raam werkt rustgevend op de emoties van het kind maar een plek dicht bij de docent helpt bij het vasthouden van de concentratie. Het ADD kind zelf verkiest meestal een plek zo ver mogelijk achter in de klas waar het niet opvalt.
Geduld / begrip
Bij een rondvraag zit het ADD-kind meestal met knikkende knieën in de klas. Het versturen van informatie naar het lange termijn geheugen duurt bij ADDers langer. Waarschuw het kind dat je hem of haar zo iets gaat vragen. Het kind kan zich dan mentaal beter voorbereiden en heeft meer tijd om alvast de gedachten bij elkaar te rapen om tot een zinnig antwoord te kunnen komen. Een concentratiestoornis vraagt om wat geduld en begrip. In een passende leeromgeving kan een ADDer gemakkelijk accelereren en ouders + docent doen verbazen.
Reminders
Help het ADD kind tijdig herinneren dat de les bijna is afgelopen, dat laden moeten zijn opgeruimd en welke opdrachten thuis moeten worden uitgevoerd. Zorg voor veel herhaling en vertel welke materialen nodig zijn voor een opdracht. Geef het kind voldoende tijd om dingen op te schrijven en observeer zijn of haar werkwijze / volgorde van werken. Bespreek dit regelmatig door met de ouders en vorm een team met hen in het zoeken naar aangepaste oplossingen, ezelbruggetjes enz. Kinderen (en volwassenen) met ADD kunnen erg vergeetachtig zijn. Breng het kind niet in verlegenheid.

Pippin
19-09-2008 om 20:03
Kinderen met speciale rechten
Wij vonden dit een heel mooie goed leesbare publicatie.
http://www.kpcgroep.nl/publicaties/publicatie/index.asp?pubID=296
Er staan hele praktische tips in voor leerkrachten en je kunt er ook beloningssystemen uithalen.
Pippin

Guinevere
19-09-2008 om 21:59
Wauw geweldig
Wauw, geweldig, wat een hoop te lezen! Daar heb ik wel even wat huiswerk aan. Ladies, bedankt allemaal, dit is fantastische info!
Groet Guinevere

jasset
18-10-2008 om 15:13
Blij!
Jullie hebben hier nog iemand blij gemaakt met deze tips! Sophie,weet je nog van welke site jouw tips afkomstig zijn?