Wenli
31-03-2011 om 09:31
Hoe is het mogelijk
Voor dochter van 10 hebben we in 2006 een aangepaste tandem aangevraagd bij de gemeente en ook gekregen.
Logischerwijs een stapel papieren moeten invullen, verslagen van kinderarts, school, fysiotherapeut, psycholoog, orthopedagoog moeten bijvoegen en een lang gesprek met een keuringsarts.
Nu wordt onze dochter te groot voor die fiets (zo'n tandem waarbij zij voorop zit en wel kan meefietsen maar niet sturen)en ik voorzag alweer een berg papieren en gesprekken.
Dus ik belde vanmorgen onze gemeente, en vertelde waarom ik belde. "Oh ja, ik zie hier in het dossier dat we al veel gegevens hebben. Dat hoeft niet allemaal nog eens. De betreffende firma neemt contact met u op om het een en ander door te spreken en een afspraak te maken om te kijken wat er nodig is. Als dat duidelijk is brengen zij de nieuwe fiets en nemen meteen de oude mee."
Klaar, binnen 5 minuten!?! Het kan toch nog!!!! Viel bijna om van verbazing, hulde aan onze gemeente!

Monet
31-03-2011 om 12:01
Zo hee!
Dat is bijna te mooi om waar te zijn! Heerlijk dat het blijkbaar ook gewoon makkelijk kan!

Quin van der Veer
31-03-2011 om 13:20
Mooi
Mooi zeg, zo kan het dus ook. Maar... krijgt ze nu weer zo'n zelfde fiets of wordt er gekeken of een ander model geschikter is?

Jade
31-03-2011 om 18:49
Zo hoort het:
als er in het verleden een positieve indicatie is gesteld en de fiets moet nu worden vervangen omdat jouw dochter te groot is geworden voor die fiets dan moet de aanvraag zo klaar zijn.

Wenli
31-03-2011 om 19:06
Inderdaad
Zo hoort het ook
Toch blijft het raar dat we voor leerlingenvervoer ieder jaar dezelfde stapel papieren moet invullen; gewoon simpelweg "alles is hetzelfde gebleven" zou voor zowel de gemeente als voor ons toch veel makkelijker zijn...
En Quin, het bedrijf wat de fiets levert gaat kijken welke fiets nu het meest geschikt is. Ik neem aan dat we nu niet meer zo'n fiets als we nu hebben krijgen. Bij deze zit dochter voorop, en omdat zij niet kan sturen moet degene achter haar goed over haar heen kunnen kijken om goed te kunnen sturen. Want je moet rekening houden dat er een stuk voor je stuur zit.
Zij zit dus lager.
Ik denk dat we nu richting gewoon tandemmodel gaan, waarbij zij dus achter zit.
Stiekum hoop ik dat ook, want ik vond deze toch wel lastig te besturen. Je moet zo vooruit denken bij oversteken, bochten enz. Het stuur is ook erg breed. Ik liet dat meestal aan man over

Jade
31-03-2011 om 20:18
Precies wenli,
waarom bij de 1 weer alles opnieuw in moeten vullen en bij de ander niet. Als er niks is veranderd zou je zeggen "klaar".
Maar goed, in ieder geval gefeliciteerd........

Petra vanB
02-04-2011 om 22:19
Fiets en llv
Hey, ik hoor heel graag welke fiets jullie krijgen, ik zit nl met precies hetzelfde probleem! Zoonlief is inmiddels veel te lang, zit voorop de tandem en ik moet steeds langs hem heen kijken. Ik heb ook geprobeerd een andere fiets te krijgen maar door nieuwe leverancier (geen dossier, denk ik) en WMO (die vorig jaar het betalen van een eigen bijdrage heeft bedacht), moeten we het hele feest wel opnieuw meemaken en dat duurt gewoon een half jaar. Dan maar wat minder gefietst..
Ik heb er wel eens over zitten denken om de fiets te delen met iemand anders - iemand uit de woongroep in onze wijk, of een ander kind met een beperking. We gebruiken 'm niet dagelijks en zeker nu zoon zo groot is, wordt het inderdaad vrij zwaar om met hem te fietsen. Wie weet kunnen we er iemand nog een plezier mee doen op die manier.
En over het invullen voor de stapel papier voor het leerlingenvervoer: onze cliëntenraad leerlingenvervoer heeft ervoor gezorgd dat het aanmeldformulier begint met vraag 1: had u vorig jaar een indicatie? Vraag 2: Zo ja, is er iets gewijzigd ten opzichte van vorig jaar? Zo niet, onderteken en retourneer het formulier. Klaar!

Wenli
03-04-2011 om 00:29
Petra
Bij ons was het dossier gewoon bekend bij de gemeente. En die geven dus aan de leveracier door dat de gemeente akkoord gaat met een nieuwe fiets. De leverancier gaat ons dus bellen voor een afspraak, en dan gaan we daar kijken wat nodig is. De leverancier geeft dat weer door aan de gemeente, en die besluiten dan (binnen 8 weken) of het akkoord is. Over een eigen bijdrage is ook met geen woord gerept. De dag na mijn telefoontje lag er al een bevestigingsbrief van de gemeente in de bus.
Wat raar dat dat per gemeente blijkbaar zo verschillend is.
Wij ruilen de oude fiets in feite in, maar dat is misschien bij jullie door de nieuwe leverancier niet mogelijk?
Ik zou als ik jou was toch nog eens bellen, een half jaar wachten is wel erg lang! Bij onze huidige tandem duurde van aanvraag tot fiets nog geen 2 maanden. En dat was inclusief medische keuring.
Wel super trouwens, dat de cliëntenraad leerlingenvervoer die vereenvoudiging heeft geregelt! Dat is dan wel weer positief
Als we de nieuwe fiets hebben laat ik hier wel weten wat het geworden is, ben zelf ook erg benieuwt!

Wenli
04-04-2011 om 12:26
Tussentijdse update
Vanmorgen ging de telefoon; de leverancier. Ze hadden bericht gehad van de gemeente, en wilden een afspraak maken bij ons thuis. Ze zouden dan een fiets meenemen.
En ze komen morgen al!
Ik rol van de ene verbazing in de andere...

Jade
04-04-2011 om 18:50
Wenli,
"Wat raar dat dat per gemeente blijkbaar zo verschillend is."
Elke gemeente is verplicht de Wmo uit te voeren, maar ze mogen de regels zelf bepalen. Dus de ene gemeente vraagt een bijdrage, de andere niet. Het komt voor dat als mensen naar een andere gemeente verhuizen en ze hebben bijv. een elektrische fiets van hun oude gemeente via de Wmo gekregen dat het in de nieuwe gemeente een afwijzing gaat worden.
"Wij ruilen de oude fiets in feite in, maar dat is misschien bij jullie door de nieuwe leverancier niet mogelijk?"
Een nieuwe leverancier neemt het hele depot over van de oude leverancier, dus als de oude fiets vervangen gaat worden dan kan de oude fiets in het depot gezet worden. Maar goed, dat is bij ons in de gemeente zo, ik weet dus niet of dat in elke gemeente zo is

Wenli
05-04-2011 om 16:29
Leverancier is geweest
Hij had een zelfde soort duofiets als we al hadden bij zich, maar dan voor 2 volwassenen. op ons verzoek hadden ze het achterste stuur al vastgezet. Ze paste er prima op, en na een kwartiertje was het bekeken! Ze hebben de nieuwe fiets weer meegenomen, die wordt nog even helemaal nagekeken en er komt een ander (smaller) stuur op. Over 1 a 2 weken komen ze terug, dan zetten ze de nieuwe hier neer, en nemen de oude mee.
We hebben nu trouwens een Nijland Sunny Nindo, en we krijgen een Nijland Sunny Nando.
Super, ben zo blij!!!!! Dochter was razend enthousiast, die wilde al meteen een stuk gaan fietsen.