Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Geurtje

Geurtje

23-01-2019 om 15:20

Hoe krijg ik mijn autistische puber onder de douche

Zie titel.
Zoon (15 jaar) heeft van kleins af aan een hekel aan douchen. Snap ik wel met zijn prikkelgevoeligheid: je moet je uitkleden, de temperatuur van het water en het water op je huid zijn sensaties, dan moet je weer af- en opdrogen, aankleden...
Inmiddels neemt zijn doucheweigering ernstige vormen aan. Ik het gunstigste geval doucht hij eens per week, in het ongunstigste geval duurt het twee weken met alle gevolgen voor uiterlijk (vet haar) en geuroverlast van dien.
We hebben geen bad, wassen met een washandje wil hij niet. Dreigen helpt niet, belonen helpt niet, ik weet het niet meer.
Hij gaat helaas niet naar school, dus feedback van leeftijdsgenoten is ook geen stok achter de deur.
Wie heeft de gouden tip?

juf Ank

juf Ank

23-01-2019 om 17:17

tja

om die reden heb ik die van mij aangeleerd in een vaste structuur dagelijks te douchen. Geen uitzonderingen. Daar ben je nu laat mee. Maar misschien kun je dit op een of andere manier brengen waardoor je het aannemelijk voor hem kan maken. Misschien met een lesje over hygiene en toename van geuren in de puberteit. Positief brengen in de vorm van je bent nu bijna volwassen dus.... Trapt hij daar nog in?

Alison

Alison

23-01-2019 om 17:40

Leuk meisje

Hier werkte het. Er kwam een mooi en leuk meisje hier over de vloer en ineens werd er elke dag gedoucht. De autist ruimt zelfs de vaatwasser leeg en gaat met de hond wandelen. Ik heb met open mond gezeten. Zo lang van alles geprobeerd en haar lukt het in een oogwenk.

Elke dag inderdaad

Mijn zoon was ook jonger en bij toeval kreeg ik hem zover dat hij dagelijks ging douchen. Na een jaar van bidden, smeken, onder de douche zetten, onderhandelen.
Op een dag vroeg hij of ik hem niet wat vroeger wakker wilde maken omdat hij zich zo gestresst voelde in de ochtend door alles wat er te gebeuren stond. En dat hij dan ook eerder naar school kon om daar wat rustig aan te beginnen.
Ik legde zijn kleding in de avond op volgorde van aantrekken klaar. Ik zorde dat wat hij nodig had klaar lag in de douche, die verder opgeruimd was, niets dat afleidde, Handdoek klaar aan het haakje.
En daar ging hij. Elke schooldag in de ochtend. Hij had er zelf controle over en deed het voortaan helemaal zelf. Als ik het maar klaarlegde.
Ik had daarvoor recent de tip gehad dat routine belangrijk is omdat dat voorspelbaar is. En niet onderhandelen of er te lang overheen laten gaan, incidenteel, dat helpt niet.
Elke dag aanbieden is beter, beklijft beter, wordt onderdeel van de routine.

Ik denk dat hij toen een jaar of 8 was.

O ja, de truc

Toen hij vroeg of hij vroeger op kon staan heb ik direct, bij ingeving, gevraagd of hij dan ook elke dag in de ochtend ging douchen? En daar heeft hij toen ja op gezegd.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

23-01-2019 om 19:14

Toch een bad?

Je hebt ook van die minibaden die op een douchebak passen. Zou ie dat niet fijner vinden?

Mams

Mams

23-01-2019 om 21:37

Mandieen

In Azië scheppen mensen uit een grote bak met water telkens een kopje water dat ze over zichzelf leegschenken. Als je zorgt dat de badkamer lekker warm is en er een grote emmer water in de douchecabine staat zijn dit minder prikkels (en keer controle over de prikkels) dan douchen.

Fluit

Fluit

23-01-2019 om 21:56

Haarwasmuts

Mijn moeder heeft ook altijd een hekel gehad aan douchen. Vooral het haar wassen vond ze eng, met name aan het eind van haar leven toen ze dementerend was. Iedere keer weer drama. Ik weet niet of het voor je zoon helpt als hij zijn haar niet onder de sproeier hoeft te wassen.
Er zijn namelijk een soort badmutsen waarmee je je haar kan wassen zonder water. Je legt ze in de magnetron en dan komt er een soort droogshampoo vrij, dat je niet hoeft uit te spoelen. Helaas kwamen wij hier pas na het overlijden van moeder achter. Het had haar heel wat angstige momenten gescheeld.

Beck

Beck

24-01-2019 om 00:00

Nou

Die shampoomutsen zijn prima in geval van nood maar niet voor de langere termijn. Ik heb ze ook gebruikt bij schoonmoeder maar na een paar keer krijg je het haar niet meer echt schoon.

Vriendin! Toen mijn zoon een vriendin kreeg was alles waar ik al jaren voor vocht ineens mogelijk. Regelmatig douchen, iedere dag een schoon shirt, met mes en vork eten, enz enz. Van ons mag ze nog lang blijven Zoon interesseerde het ook niet dat hij niet fris rook, was een constant discussiepuntje.

Deal

Ik weet niet, maar zoon van ts gaat momenteel niet naar school. Neem aan dat dat te moeilijk is/veel te veel prikkels voor hem zijn. De kans dat hij opeens een vriendinnetje krijgt, lijkt me klein.
Ik zou proberen een deal te maken. Geen idee welke, dat is afhankelijk van waar hij gevoelig voor is. En à la AnneJ, het verder zo makkelijk mogelijk voor hem maken. Ook hier: weet niet wat nodig is, maar dat weet jij wel. Misschien is dat alles klaar leggen, misschien is dat dat jij zijn haar uitspoelt, misschien de garantie dat dat douchen niet van zijn gametijd afgaat, I don't know. Maar in die hoek zou ik het zoeken. Dat zijn dan de randvoorwaarden.
En de deal zit hem dan in iets wat _hij_ graag wil, waar jij tegenover zet: oké, maar dan ga jij dagelijks douchen/wassen.

Pirata

Pirata

24-01-2019 om 08:31

Helpen en forceren

Enerzijds: faciliteren door alles zo gemakkelijk mogelijk te maken.
Maar ik zou hem ook gaan "afdwingen". Je stinkt, je gaat vóór het eten onder de douche. Eerder geen eten.
Trekt hij wel dagelijks schone kleding aan?

Hier eentje met PDD-Nos, maar die gaat het liefst in de douche wónen.

Geurtje

Geurtje

27-01-2019 om 11:17

Dank

Bedankt voor het meedenken.

Een los bad heb ik wel eens overwogen, maar de badkamer is zo klein dat ik geen idee heb waar ik het moet laten als de rest van het gezin (dagelijks) onder de douche staat.

Dat mandieën is nog wel een idee, dat ga ik zeker voorleggen.

Ook het aantal prikkels in de douche kan wel wat minder, ik ga daar eens even flink opruimen.

Helpen met douchen is geen optie bij een 15-jarige, de deur gaat stevig op slot.

Ja, een vriendinnetje! Dat lijkt mij inderdaad een uitkomst voor vele problemen. Maar inderdaad, zonder sociaal netwerk zie ik dat niet zo snel gebeuren.

Ik heb in ieder geval weer wat ideeën en moed om de strijd de komende tijd weer aan te gaan.

2 tips

Herkenbaar hoor. Wat hier werkt is een vaste douche dag. Hij heeft er2, maandag en donderdag. Lukt niet altijd hoor. En soms helpt een muziekje naar keuze. Ik leg verder alles klaar. Maar structuur is heel belangrijk. Het gekke is trouwens, hij houd van zwemmen en stapt daar ook zonder problemen onder de douche. Ook wel eens gedaan, gaan zwemmen. Was ie toch schoon. Maar op die leeftijd gaan ze ook zo stinken vreselijk. Wordt nu beter, hij is 17. En goede deo. Wij hebben therme. Geen geur etc en helpt geweldig. Succes

Mussie

Mussie

28-02-2019 om 10:46

Geen autisme maar wel zelfde probleem gehad

Zoon heeft altijd al hekel gehad aan douchen. Ik werd er wanhopig van. En dan moest ik als een soldaat bij de badkamerdeur staan, want ik verdacht hem ervan dat hij de douche wel aanzette, maar er niet onder ging staan.
Ineens kwam ik erachter dat het aan het tijdstip lag. Hele gezin doucht hier ‘s morgens dus dat wilde ik hem ook aanleren. Maar dat vindt hij vreselijk. Hij wil wel douchen maar dan uren in de badkamer kunnen doorbrengen. Muziekje erbij, scheren en weet ik veel. Duurt echt rustig 3 kwartier. Dus die ontdekking scheelde een hoop. Hij gaat nu lekker ‘s avonds en in het weekend een keer overdag. Ik denk dat hij nu 3x per week doucht en dan nog 1x na zn sporttraining. Ik ben allang blij.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.