Gaia*
03-01-2010 om 19:03
Hoe laat je een adhd'er zitten?
Ik weet het... een belachelijke vraag. Maar ik ben echt wel een beetje ten einde raad.
Zoon is 8, krijgt medicatie. Medicatie doet hem echt veel goed. hij voelt zich veel rustiger op school en komt daar redelijk aan zijn werk toe.
Nu wij. Ik wordt zo onderhand echt dol van het gestuiter bij het eten, bij spelletjes, bij.. bij alles.
Want dat kan hij maar niet. Zitten. Het is niet bewegend zitten. Hij rent echt van hier naar daar. Jongste gaat dan ook nog wel eens op pad. Grote zus (ook onder meer adhd) wordt ook heel onrustig en gaat dan bijvoorbeeld onder de tafel hangen. Als zoon er niet is, is het rust en gezelligheid aan tafel.
Er zijn dagen dat ik het echt goed kan hebben. Maar de laatste tijd niet meer. Zoon heeft echt niet eens door dat hij die wandelingen maakt. Hoe krijg ik hem op die stoel? Zeggen werkt niet. Bovendien kan ik (en hij waarschijnlijk ook) echt niet meer zijn naam horen
Hem begeleiden, was een tip van een psycholoog. Ik loop dan naar hem toe, pak hem zacht bij de schouders en geleidt hem naar zijn stoel. maar daarbij begon hij vorige week al tegen te werken. dan wordt het zo'n fysiek iets. Bah.
Wat doen we. Hij wil zelf ook wel zitten, zegt hij, maar het lukt gewoon niet.
Als het dan echt vanzelf, met de tijd over moet gaan. Met welke leeftijd moeten we dan eigenlijk rekening houden?
Help

Bikkel
03-01-2010 om 19:15
Lastig
Onze 10-jarige kan ook zo lekker onder het etem springen. Wij hebben afgesproken dat hij blijft zitten onder het eten, tenzij hij een taak van ons krijgt. Hij krijgt onder het eten alle "haal"taken, dus het zout, de toetjes, saus, borden wegzetten etc. Zo heeft hij legitieme momenten dat hij even van tafel mag en dat helpt hem enorm. Daarna zit hij weer een tijdje rustig. Zijn juf op school doet dat ook, indien mogelijk.
Met spelletjes is het wel eens lastig want dan staat hij inderdaad om je heem te springen. vermoeiend, vooral als ik op verliezen sta en me even goed wil concentreren. Op die manier heeft hij mij al een paar keer verslagen, de slimmerd.

Guinevere
03-01-2010 om 20:12
Geen belachelijke vraag hoor
Ik vind het helemaal geen belachelijke vraag, maar juist heel herkenbaar! Hoewel ik bij de titel dacht dat het over school ging en niet over een stoel.
Stuitert je zoon juist als de medicatie is uitgewerkt, of de hele dag door? Heb je al een zitbal of een wiebelkussen geprobeerd voor aan tafel? Of iets anders waar hij zijn bewegingsonrust in kwijt kan? Desnoods een frummelketting.
Wel erg lastig als de kinderen elkaar aansteken doordat er één onrustig is. Ik had daar laatst nog een draadje over (invloed van ADHD-er op dreumesbroer). Hier is het probleem nu even over doordat ik geen gegil en gekrijs meer tolereer (teken dat het uit de hand begint te lopen danwel aanleiding daartoe). Maar ja, da's weer heel wat anders dan bewegingsonrust.
Ik geef hier thuis wel een kleine dosering valeriaan als zoon het niet meer trekt na uitwerking van de medicatie. Dat scheelt zóóóveel, niet te geloven. Van net té heftig tot gewoon hanteerbaar, een verademing.

Pippin
03-01-2010 om 20:23
Bij ons
Je vraag zet me aan het denken hoe het bij ons dan gaat. Onze zoon was heel bewegelijk, maar het gaat de laatste tijd best wel goed eigenlijk. Het komt erop neer dat onze zoon de hele tijd prikkels zoekt die de 'sta op en wandel'prikkel overstemmen.
Dat kan van alles zijn. Een interessant gesprek, een gekke grap, met eetstokjes eten, met zijn been wiebelen, door zijn moeder op zijn rug gekriebeld worden, op zijn vingers kauwen (bah!), met zijn tenen wiebelen, de radio aan tijdens het eten.
Aan tafel zit hij op een plek waar je niet zo makkelijk van op kan staan. Met zijn rug tegen de muur en ingebouwd tussen zusjes. Dat gaat eigenlijk best goed. Zolang het maar niet te lang duurt. Vijf tot tien minuten is de max. zo'n beetje, vooral met tafelen.
En verder alle begrip voor jouw irritatie want het is verschrikkelijk onrustig, en ook hier worden de andere kinderen hevig aangestoken door het geijsbeer.

Tango
03-01-2010 om 21:10
Medicatie
Ik dacht ook meteen aan het uitgewerkt zijn van de medicatie. Is hier niet iets in te doen, juist omdat het op school wel zo goed gaat? Of eerder eten als dat mogelijk is, op een moment dat de medicatie nog niet uitgewerkt is.

MM.
03-01-2010 om 22:24
Zittenblijfriem
"Wat doen we. Hij wil zelf ook wel zitten, zegt hij, maar het lukt gewoon niet. "
Toen mijn zoon ongeveer de leeftijd had van jouw zoon gebruikten we een 'zittenblijfriem'. Gewoon een kofferband die om hem en de stoel zat (dus geen tuigje of zoiets). Als hij voor de zoveelste keer impulsief opsprong werd hij er door de zittenblijfriem zachtjes aan herinnerd dat ie eigenlijk van plan was om te blijven zitten
Juist omdat je zoon wel WIL blijven zitten is dit hulpmiddel misschien helemaal niet zo gek voor hem. Voordeel: het is een hulpmiddel waarbij je niet de hele tijd zelf hoeft in te grijpen.
Hier werkte het heel goed.
Groet MM

rixt
04-01-2010 om 09:43
Zitkussen
'De' oplossing zal het niet zijn, maar bij de Lidl is vanaf 11-1 een 'dynamisch zitkussen' in de aanbieding. Sommige kinderen reageren daar goed op, doordat ze sensorisch iets geprikkeld worden, en hun lichaam daardoor voelen.
Misschien zou het een klein beetje kunnen helpen?

Clarisse
04-01-2010 om 12:56
Zwaartevestje
Via internet kun je een soort "zwaartevestje" kopen. Het is een soort bodywarmer met kogeltjes er in. Door de druk van het vest schijnt het onrustige gevoel minder te worden, waardoor ze blijven zitten.
Bij mijn zoon op school was er een kindje die zo'n vestje had en deze aandeed als hij aan tafel werkjes moest maken. Dat hielp.
Misschien iets om uit te proberen?
Clarisse

hasse simonsdochter
04-01-2010 om 15:10
Zitkussen ja
Dat hebben ze op school bij mijn stuiterballetje (6,5) uitgeprobeerd en dat werkt prima! Ik had mijn oog ook al op dat kussen van de lidl laten vallen... Ga het gewoon proberen voor thuis!

Bastet
04-01-2010 om 17:01
Hasse
Thuis gaat het ook goed,is mijn ervaring.Bij de fysio van mijn dochter kon ik ook een balanskussen kopen,overigens.
groetjes,bastet

Gaia*
04-01-2010 om 18:39
Ah nieuwe inspiratie
Wat heerlijk. Jullie reacties geven best weer even wat inspiratie. Ik denk wel dat wij als eerste maar eens weer zonder irritatie aan de slag moeten. Het helpt toch echt niet he. Pfff.
Een wiebelkussen helpt zoon ook op school. Ik heb er niet echt aan gedacht om dit ook thuis te gebruiken omdat hij al niet eens zit. Maar het is te proberen. Leuke aanbieding van de Lidl.
Ik denk dat we gewoon alle tips eens gaan bekijken en dan zien wat het beste bij hem past. Het viel op dat hij vanmiddag bijvoorbeeld heel rustig zat. Er at een vriendinnetje mee. Heel rustig meisje en het was gewoon gezellig. Ik heb dat ook bij hem benoemd.
Ik kan nu weer wat positiever staan hierin. Dat is zo fijn.
Bedankt

calien
05-01-2010 om 19:39
Goede tip
Ik ga ook maar eens naar de lidl maandag....misschien ook wel wat voor hier thuis!

Gaia*
11-01-2010 om 19:11
Zitkussen
Ik heb 'm gekocht! Er lag er (nog) maar een, dus ik had geluk. Vanavond hebben we met een zittende zoon gegeten. Waaah, heerlijk. Hij vond het heel boeiend. Hopelijk gaat dit steeds zo.

anna van noniemen
11-01-2010 om 19:16
Hier ook!
man is vanmorgen al om 8:30 naar Lidl gegaan!! 2 stuks, voor beide wiebelkonten (wat wel weer een scheef gezicht van dochter opleverde). Eten ging al een stuk beter, hoop dat het zo blijft. Morgen ook mee naar school!

anna van noniemen
13-01-2010 om 13:18
En? gaia
werkt het een beetje? Juf was wel positief bij zoon2. Zoon 1 heeft hem vandaag ook mee.

Gaia*
13-01-2010 om 21:25
Hihi
Op zich wel komisch, gisteren begon hij met dat zitkussen te spelen. je kan 'm mooi door de kamer rollen, wist je dat al? Sjonge jonge. Direct afgepakt hoor. Hij is om op te zitten. Vandaag ging het dan weer wel.
Op school had hij er al een. Daar werkt het ook goed. Maar opstaan is daar niet ter sprake.
Goed dat het bij jouw zoons ook goed werkt op school.
Mooie tip he.

anna van noniemen
13-01-2010 om 22:15
Ja multifunctioneel
dat hadden mijn druktemakers ook al ontdekt ja, dat je er meer mee kan dan zitten
Juf van zoon 2 zei, het 2 kanten op, of het werkt en dan 100% of niet....dus we wachten af!