Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

Hoe lang nog spelen

Ik heb een vraag voor ouders/bekenden van tieners of jongvolwassenen met een verstandelijke beperking. Maar ook van anderen hoor ik graag ideeen.
Wij hebben een zoon van 11 met een ontwikkelingsleeftijd van 4 jaar. Hij houdt erg van rommelen met zijn speelgoed, kan bijvoorbeeld een half uur met zijn duplo/lego of met playmobil bezig. Hij heeft dan ook vaak een fantasie, maar wel aansluitend bij het dagelijks leven van hem. Hij zal bijvoorbeeld niet met ridders spelen, maar vandaag werden alle playmobilpoppetjes in de taxi naar school gebracht en in de kring neergezet. Ook speelt hij buiten graag met de aquaplay.
Natuurlijk wil hij ook vaak een DVD kijken of met ipad bezig zijn -vooral filmpjes van K3- maar hij speelt toch het meeste deel van zijn vrije tijd. Verder vindt hij het leuk om aan tafel te puzzelen of te kleuren maar dan wil hij wel graag dat een ouder in de buurt is.
Nu vroegen wij ons af hoe lang een verstandelijk gehandicapt kind nog blijft spelen. Een deel van de "gewone" kinderen blijft als tiener knutselen en puzzelen als vrije tijdsbesteding, en veel volwassenen doen dat ook. Vrijwel alle tieners en volwassenen kijken in hun vrije tijd TV of zijn met de computer bezig. Dus ik kan mij voorstellen dat die activiteiten gewoon doorgaan. Maar het met speelgoed spelen, stopt dat op een gegeven moment. Is een 20 jarige met een verstandelijke leeftijd van een kleuter nog met playmobil of lego bezig?
We vinden het heel fijn dat hij zo lekker speelt en gelukkig helpt hij ook mee met opruimen maar vragen ons toch wel eens af staan over 10 jaar de IKEA bakken nog in de kamer?

Katniss

Katniss

22-07-2014 om 21:04

Verschillend, denk ik

Mijn vriend heeft een neef van 30 met Down die ook nog wel met Lego speelt of voetbalt in de tuin. Ik vind het dan wel weer grappig dat hij met andere dingen zich wel meer naar zijn leeftijd gedraagt, hij drinkt wel eens een biertje en kijkt naar meisjes Mijn nicht (52) met het ontwikkelingsniveau van een 2-jarige is in haar hele gedrag een 2-jarige, dus zij speelt alleen maar.
Overigens is het dan weer best gangbaar dat een 11-jarige met Playmobil speelt, puzzelt of kleurt. Ik denk niet dat je nu al kunt voorspellen hoe je zoon in de toekomst gaat spelen.

amk

amk

22-07-2014 om 21:04

voor zover ik ervaring heb

Het hangt af van de verdere ontwikkeling. Als daar nog groei in zit zal het waarschijnlijk meegroeien met de ontwikkelingsleeftijd.

Mijn zus heeft bijna haar hele leven in een instelling gewoond en kwam zelf niet verder dan een ontwikkelingsleeftijd van 1,5 jaar en heeft haar hele leven dan ook met baby speelgoed gespeeld, rammelen, voelen, proeven. Andere bewoners bij haar in de groep waren verder en deden dingen die bij hun ontwikkelingsleeftijd hoorden ook toen ze de dertig ruim gepaseerd waren. Zo ook op de ouderen groepen.
Natuurlijk werden ze wel gestimuleerd met andere activiteiten zoals zwemmen, paardrijden, maar de eigen voorkeur ging/gaat uit naar ontwikkelingsleeftijd gebonden activiteiten.

Mijn 15-jarige puber

heeft juist nooit echt kunnen spelen (autisme en adhd), hij had geen fantasie en kon niet echt lekker spelen. Nu, sinds een jaar of 1,5/2, speelt hij eindelijk. Hij heeft een fascinatie voor weg- en grondwerk, heeft voor zijn laatste verjaardag (juni) een Bruder kiepauto en shovel gekregen, en hij speelt! Wij vinden het heerlijk, voor hem en voor ons. Als hij een poosje buiten gespeeld heeft, is hij daarna zeker nog een half uur beter te handelen dan als hij niet speelt. De buurt weet wie en hoe hij is, en geniet met ons mee als hij lekker bezig is.

Heerlijk toch, als een kind lekker kan spelen, kan niet schelen hoe oud zijn 'kalenderleeftijd' is!

Marijke

Marijke

23-07-2014 om 21:26

vraag het eens aan een deskundige

De orthopedagoog op zijn school of dagverblijf kan daar vast ook wel iets zinnigs over zeggen.
Bij mij op school (meervoudig gehandicapte leerlingen) zie ik vaak dat kinderen zich gedragen naar hun ontwikkelingsleeftijd. We hebben er wel voor gekozen om bij de pubers minder Bassie en Adriaan of Kabouter Plopmuziek te draaien (hoewel ze dat nog wel leuk vinden), maar meer popmuziek.

Rafelkap

Rafelkap

24-07-2014 om 07:06

hier

Mijn jongste van ruim 7 (ontwikkelingsleeftijd anderhalf jaar) geniet nog wel van de dvd'tjes van zijn oudere broer. Hoeveel hij ervan meekrijg is de vraag, maar hij kan soms echt lachen om Shaun het schaap, wallace & gromit etc. Toy story vind hij ook leuk. Hij kiest het ook zelf uit. Dus niet alleen Muis en zandkasteel.

Ik dub hier over speelgoed wegdoen, waarvan ik niet weet of hij er ooit aan toe kan komen (hij staat praktisch stil in zijn ontwikkeling).
En ik ben wel benieuwd of mijn jongste als volwassene ook nog graag wil springen de hele tijd Volgens mij verandert er wel wat in gedrag als ze groter worden.

Tango

Tango

24-07-2014 om 22:51

Spelen

Ik denk inderdaad dat er weinig van te zeggen is. Maar het is best waarschijnlijk dat hij voorlopig nog blijft spelen omdat hij w.b. ontwikkelingsleeftijd veel jonger is. Is het duidelijk in hoeverre hij zich nog ontwikkelt? Daar hangt het misschien ook wel vanaf.
Hier trouwens een 9-jarige die eigenlijk zijn hele leven nauwelijks gespeeld heeft met lego, duplo of playmobil. Vind ik dan eigenlijk weer heel jammer, want zelf vond ik het vroeger zo leuk. Die van mij voetbalt alleen maar.

judith70

judith70

25-07-2014 om 08:29 Topicstarter

bedankt

Iedereen bedankt voor de reacties. Voorlopig kan zoon nog heerlijk languit op de grond liggen rommelen met zijn duplo en playmobil. (Lego doet hij altijd aan tafel en niet op de grond en dat soort dingen krijg je ook niet veranderd en dat hoeft ook niet) En hoe het later gaat zien we dan wel weer. We proberen nu wel om wat meer dingen aan te bieden met wat meer uitdaging, net als Marijke zei. Als het aan zoon zou liggen zou hij altijd de veilige thomas de trein dvd's pakken maar we hebben nu ook ontdekt dat hij een nederlands gesproken natuurfilm leuk vindt.

Nancy

Nancy

28-07-2014 om 11:47

15jarige kijkt nu naar bruine beer in blauwe huis

Zoals ik al schrijf hierboven kijkt mijn ene 15 jarige dochter nu naar de bruine beer in het blauwe huis. Ze is bijna net zo groot als ik en ziet er (behalve in haar gezichtje) uit als een volwassen vrouw. Haar tweelingzusje ligt nog te slapen. Zij is nog dol op spelen en toen we recent verhuisden was ze bang dat ik haar Playmobil weg zou doen. Ze heeft wel een duidelijke ontwikkelingsachterstand, is erg kinderlijk nog, kleiner van stuk ook. Kortom hier nog steeds speelgoed. Vriendjes zijn voor beiden om mee buiten te spelen en verkering is nog steeds stom....hoe lang dit nog blijft??

spelen

Dochter heeft tot haar 14e met playmobil en poppenhuizen gespeeld. Op haar 12e begon ze pas met verstoppertje. Inmiddels is ze 16 jaar.
Vandaag heb ik voor alle pubers op de camping die zich vervelen door de regen belleblaas meegenomen. Vinden ze ook nog leuk.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.