Guinevere
24-06-2009 om 22:07
Hoe leer ik zoon zelfwerkzaamheid?
Mijn ADHD-zoon van 7 heeft een normale intelligentie. Toch loopt het op school niet helemaal soepel: hij heeft namelijk geen idee wat hij de hele tijd moet doen! De kinderen aan zijn tafeltje moeten hem de hele dag door vertellen waar ze zijn of wat hij moet doen. En dan lukt het hem wel en behoorlijk goed ook nog. Maar juf verwacht dat dit hem op termijn zal kunnen opbreken. Overigens probeert ze hem zelf op allerlei manieren goed aan de slag te krijgen, daar ligt het niet aan.
Thuis herken ik dit gedeeltelijk: soms lándt het allemaal gewoon niet in dat hoofdje. Moet ik dingen 100 keer zeggen, voordat ik een reactie krijg. Wel gedraagt hij zich op andere vlakken tamelijk zelfstandig: ik kan hem bijvoorbeeld om een boodschap sturen en dan komt hij veilig met het gevraagde thuis. En het gaat ook tamelijk goed als hij bv. naar boven moet om zich klaar te maken voor het slapen. Het is dus vooral een schoolprobleem. Voorlopig komt hij er dankzij zijn intelligentie wel mee weg maar ik weet niet voor hoe lang.
Nu de vraag: hoe kan ik hem hiermee helpen? Ik heb geen flauw idee, dus ik hoop dat er hier mensen zijn die met dit bijltje gehakt hebben.

Pippin
24-06-2009 om 22:20
Hoe is de structuur in de klas?
Is de klas wel voldoende gestructureerd? Bij ons op school is het bijvoorbeeld zo, dat er de hele dag op het digitale schoolbord, en op het gewone bord ernaast, staat wat er die dag gaat gebeuren. De volgorde van de lessen, met het hoofdstuk of de bladzijde er bij. Verder hebben alle kinderen een weektaak in hun laatje. Daarop staat wat ze deze week moeten doen. Als er op het bord staat 'zelfstandig werken', pakken ze dat briefje en gaan ze aan de slag. Alle lessen en ook de bijzonderheden staan erop. Ze kunnen afkruizen wat ze af hebben. Alles staat ook nog onderverdeeld in kleine stukjes. (maandag les 2 en 3, dinsdag les 4, etc.)
Dus waar zoon ook kijkt, overal om hem heen staat wat hij moet doen. Die weektaak is echt heel erg geweldig hoor. (verder ben ik helemaal niet zo te spreken over deze school) Het is niet langer een grijze brij van sommen, taallesjes etc.
Ze ronden elke dag dingen af. De juf past de weektaak aan als het kind het niet redt.

Guinevere
24-06-2009 om 22:28
Euh...
Euh....misschien een beetje dom, maar ik heb géén idee! Er staat wel iets op het bord van wat ze moeten doen. Misschien is een lijstje wel een beter idee voor hem, geen gek idee voor groep 4. Een andere optie is dat wij de opdrachtjes vooraf thuis even met hem bekijken, zodat hij al weet wat hij moet gaan doen.
Maar het lijkt me helemaal geweldig als ik iets in zijn gedrag zou kunnen veranderen, op dit vlak dan. Wie weet is er een therapie voor? Zodat hij écht zelfwerkzaam wordt? Schoolpsych heeft trouwens met juf gesproken en die zei dat juf alle juiste technieken al toepaste bij zoonlief.

Jolijt
24-06-2009 om 23:02
Werkbare oplossingen
onze 3e ging in groep 3 niet lekker. Kreeg het werk niet af, werkte niet door etc. Leerkracht moest er bijna naast blijven zitten wilde het lukken. Gevolg was dat ze fors ging achterlopen. (terwijl haar IQ bovengemiddeld werd getest). Ik heb een systeem opgezet waar je misschien onderdelen uit kunt gebruiken.
In eerste instantie ben ik op school gaan helpen als leesmoeder van een groepje. Al snel had ik alleen onze eigen dochter. Toen het lezen beter ging hebben we de tijd wat uitgebreid om ook te rekenen op de gang. Door de jaren heen weet ik nu precies -wat- ze niet ziet. Leerkracht werd nl boos dat ze geen antwoord gaf op 1+1, terwijl ze in werkelijkheid niet wist waar het antwoord te schrijven omdat de kopie bv te donker was.
Voor in de klas hebben we 'dag' boekjes gemaakt. Normaal zegt juf bv 1x spelling, 2x rekenen en pakken de kinderen het zelf. Zij kreeg het in een boekje. Later zijn het 'week'boekjes geworden, en inmiddels heeft ze een map met werk en kiest ze zelf (enige verschil met de klas is dat haar werk uit de map komt en de klas hetzelfde werk uit de kasten pakt). Volgend jaar gaat ze naar groep 6. Deed ze in 3 nog voor spek en bonen mee met de cito, in vier maakte ze 'm in 1,5 keer de tijd... en in 5 heeft ze betere scores en in de normale tijd.
Ze weet nu wat er verwacht wordt en ook dat ze het moet vragen als er plots tijd is met 'niets' ... soms is dat zo... maar soms is ze iets vergeten.

Guinevere
25-06-2009 om 12:26
Bord
Ik heb gekeken, vanmorgen. Op het schoolbord staat alleen het werk van groep 4 en 5, niet van groep 3. Groep 3 krijgt alle uitleg mondeling. Tja, en als je dan met je hoofd in de wolken zit, dan weet je natuurlijk niet wat de bedoeling is... Volgend jaar zou dat dus misschien beter kunnen gaan. Verder spreekt een boekje me ook wel aan, is dat een map met al het werk voor die dag? En dan een lijstje ervoor met wat er moet gebeuren?
Hulpouder zie ik mezelf voorlopig niet worden, met een peuter die alle kanten oprent en nog moet slapen zie ik daar geen kans toe.
Juf is trouwens megageduldig met hem, dat moet gezegd worden. Maar ze heeft natuurlijk niet altijd de gelegenheid op 1 op 1 met hem te werken.

Pippin
25-06-2009 om 21:26
Mondelinge instructie
Dit werkt vooral bij mijn dochter helemaal niet. Ze moet echt zien wat er moet gebeuren, dan lukt het wel. Ze wacht meestal af wat de anderen doen en doet dat dan na. Ook bij ballet bijvoorbeeld. Als je het vertelt dwalen haar gedachten af en is ze het begin alweer vergeten. Ik zou de juf echt vragen of ze een taakbriefje voor je zoon wilt maken. Hopelijk lukt het dan wel. Misschien een goed idee als de juf dat voor de vakantie nog uit te probeert. Dan kun jij in de vakantie ook aan de slag met briefjes.
Dat kun je best leuk maken. Met puzzeltochten door het huis of de buurt. Ook met recepten kun je hem oefenen in het planmatig werken. Wat hebben we nodig? Wat hebben we in huis, wat moeten we kopen in de winkel? Waar beginnen we mee? En dan heb je zo een heerlijke appeltaart gebakken. (tja, je kunt merken dat ik probeer af te vallen, ik zie allemaal redenen om appeltaart te bakken de laatste dagen....)

Jolijt
25-06-2009 om 21:27
Boekje/map
Onze dochter kreeg eerste het werk van de dag, daarna het werk van de week gekopieerd in de vorm van een boekje. Week klaar, boekje af.( niet af, mee naar huis, toch af) Als leerkracht er geen tijd voor had dan was ik de 'copycat'. In de map nu zit werk voor langere tijd; gekopieerd omdat het originele materiaal natuurlijk op school moet blijven, en omdat ik op die manier kan controleren of er genoeg gedaan is en waar de moeilijkheden liggen. Loopt het even niet soepel dan grijp ik direkt in... thuis in tempo bijwerken, extra uitleg, een spelletje/proefje voor meer begrip, hulp van de RT... net wat nodig is.
Op die manier probeer ik de gaten die vallen omdat juf er uiteraard meer heeft zo klein mogelijk te houden of te voorkomen.

Pippin
25-06-2009 om 21:37
Jolijt o.t.
Wat goed zeg, dat je zo goed met de juf kunt samenwerken. Onze zoon is dit schooljaar langdurig ziek geweest en het was een ontzettende ramp om ervoor te zorgen dat hij thuis zijn schoolwerk kon doen. Ik stond dan elke keer 's morgens met een verhit gezicht zijn laatje te doorzoeken op zoek naar een boek of schrift. De juf hielp mij niet.
We hadden dan wel weer die weektaak, waardoor zoon precies wist wat hij die week moest doen.

koentje
25-06-2009 om 22:33
Guinevere
Bij mijn zoon werkt het enigzins om hem takenlijstjes te geven. Vroeger met picto's tegenwoordig met geschreven taal.
Onder elkaar zet je de taken die hij moet doen en alle kleinigheden daarbij waarvan je weet dat hij ze vergeet. Erachter maak je een kolom waar hij af kan kruizen wat hij heeft gedaan.(mijn zoon vindt dat juist heerlijk)
Desnoods kun je een extra kolom maken met een tijdsaanduiding.
Succes

Vera*
25-06-2009 om 22:45
Hier ook
Tegenwoordig laat ik haar zelf de lijstjes schrijven, eerder tekende ze wat ze moest doen als ze haar kamer gaat opruimen. Als ik zeg dat haar kamer opgeruimd moet worden, wordt het niets. Nu kan ze haar lijstje afstrepen en is ze zo klaar.
Bedenken wát ze op haar lijstje moet zetten gaat ook steeds gemakkelijker. Ik hoef tegenwoordig niet meer alles voor te kauwen (gelukkig).

Guinevere
25-06-2009 om 22:52
Natúúúrlijk
Ah, natúúúúrlijk, we kunnen 'm op den duur zijn eigen lijstjes leren op te stellen! Da's pas zelfwerkzaam! Goed plan.

Jolijt
25-06-2009 om 23:41
Pippin
Het is hier ook niet altijd van een leien dakje gegaan hoor... Leerkracht 1 zuchtte en was blij van haar af te zijn; leerkracht 2 zag het systeem werken en deed mee, leerkracht 3 vond in eerste instantie van alles belangrijker en was zeer terughoudend, maar (.....!!!!!) heeft nu bij de rapportbespreking gezegd dat ze het niet gered had zonder mijn hulp.
En dus staat het licht op groen om volgend jaar door te gaan!!
Maar ik baal ontzettend als ik zie hoeveel kinderen er verzuipen omdat ouders geen kans krijgen van school, het zelf niet kunnen, te laat weten dat het niet gaat..al die lieve kotertjes...

Vera*
26-06-2009 om 09:07
Verduidelijken
V.w.b. het lijstje maken van haar kamer opruimen. Alle kasten, het bed, het bureau en de vloer worden op het lijstje gezet. Dan kan ze onderdeel voor onderdeel afstrepen. Toen ik ermee begon heb ik zelf alle onderdelen moeten oplepelen maar nu lukt het haar al bijna zelf maar maken we (zij dus) toch haar lijstje want het geeft haar rust.
Voor het lijstjes gebeuren moesten de kinderen hun kamer opruimen en deed zij helemaal niets behalve op bed zitten en zeggen dat ze niet wist wat ze moest doen.