ijsvogeltje
07-03-2010 om 10:42
Hoe leer je een kind pillen slikken?
Over twee weken hebben we een gesprek met de kinderpsychiater over medicatie voor zoonlief van acht. We voorzien echter nogal wat problemen met het innemen van pillen, dat vindt hij erg moeilijk.
Dit weekend zijn we daarom begonnen met ´oefenen´: met limonade en mini-smarties. Grote pret, maar nog geen resultaat. Vanochtend hebben we smarties met Brinta bij hem naar binnen gelepeld. Van de 20 happen, waren er geloof ik 2 raak, de rest bleef in zijn mond liggen. Dat schiet dus nog niet echt op.
Hoe doen jullie dat? Hoe hebben jullie je kinderen aan het pillen slikken gekregen? Wij willen bij de arts eigenlijk aansturen op Concerta, maar dat zijn capsules, en ik vrees dat hij die al helemaal niet naar binnen krijgt.
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!

Juanna
07-03-2010 om 12:11
Lees even mee
Onze zoon kan ook geen pillen slikken.
We hebben daarom nu voor hem medikinet cr, ook langwerkende methylfenidaat, en daarbij mag je de capsule openmaken en de korreltjes los op laten eten, bv. op een lepel met vla, of op een boterham. Die werken 6 tot 8 uur (en concerta 8 tot 12 uur).
Maar concerta werkt natuurlijk net iets langer dus zou mischien handiger zijn. Dus ik lees even mee.

inkie1979
07-03-2010 om 12:26
Mag je erop kauwen?
wat we hier doen is in een stukje milky way of andere choco (worst kan ookmaar eet ze niet)
dat gaat hier prima, somigge pillen kauwt ze ook zo weg...

Sharon*
07-03-2010 om 12:33
Capsule
Als het een capsule is, zit er wrs poeder in. Misschien mag je de capsules open maken en de inhoud oplossen in limonade oid?

Guinevere
07-03-2010 om 12:35
Gewone methylfenidaat
BIj mijn weten kun je de gewone methylfenidaat (die waarschijnlijk als eerste voorgeschreven wordt) zelfs verpulveren. Of in kleine stukjes breken. Dat slikt makkelijker.
Daarna kun je idd om Medikinet CR vragen. Die capsules kunnen open. Wij geven het hier ook als korrels op een lepeltje, dat vindt zoon iets prettiger dan de capsule. Wel even uitkijken dat ie het niet van de lepel af blaast door op het verkeerde moment uit te ademen...

Pippin
07-03-2010 om 19:45
Onze zoon
Neemt het tablet tussen zijn tanden (dan proeft hij niets, want hij vindt de methylfenidaat erg vies smaken) en neemt dan een grote slok limonade, hij laat het tablet met de limonade meespoelen. Dit gaat erg goed zo. Misschien is dit te oefenen met smarties? )
Het nadeel van medicijnen die gemalen zijn, vinden mijn kinderen dat ze dan zo'n korrelig melig hapje in hun mond hebben.

mimi16
07-03-2010 om 20:57
Ook drama gehad
Hier was het ook een drama met de concerta. inmiddels neemt hij hem alweer bijna een jaar iedere ochtend op een klein stukje brood met pasta of pindakaas. Beetje vreemd maar het werkt wel!
Mimi (succes ermee)

ijsvogeltje
07-03-2010 om 22:07
Ah!
Dat geeft hoop, als de gewone Ritalin verpulverd zou mogen worden. Ik heb op internet de bijsluiter opgezocht, maar er staat niets over vermeld. Maar het klinkt natuurlijk wel erg logisch.
Guinevere, ik weet dat het vrij standaard is om te beginnen met een kortdurend middel. Maar ik heb ook al een paar keer gehoord dat op verzoek van de ouders gewoon direct wordt gestart met een langwerkend middel. Dat lijkt ons wel wat. En waarom dan eerst beginnen met een ander middel? Maar goed, voor Concerta zal hij wel pillen moeten kunnen slikken, en dat lukt dus nog niet. Medikinet zou dan inderdaad logischer zijn.
Zoon vindt het oefenen met smarties gelukkig erg leuk, dus daar gaan we nog even mee door. Brinta lijkt iets beter te werken dan limonade en yoghurt. De hier genoemde tips (met brood, tussen de tanden) gaan we deze week ook zeker proberen.

Vic
08-03-2010 om 09:33
Voor op de tong
Mijn dochter moest laatst capsules slikken die niet geopend mochten worden (gelukkig maar, want de inhoud van capsules is in de meeste gevallen ronduit smerig). Ik heb haar gezegd dat ze de capsule voor op haar tong moest leggen, en dan zonder nadenken een glas water drinken. Het ging zonder problemen, terwijl dat voorheen soms een drama werd.

Polly Shearman
08-03-2010 om 12:37
Hier zoon een stuk jonger
hij is nu 3,5 en moet al bijna een jaar medicatie slikken in allerlei vormen en maten, en alles went! echt!
Het was in het begin erg wennen, maar na en week ofzo word het al routine.
En een kind van 8 die direct het effect van de medicatie voelt, zal het zelf ook wel willen slikken! denk je niet?
groet, polly
beide oudste zoons moeten binnen kort ook aan de ritalin ( waarschijnlijk) maar die nemen ook gewoon paracetamol enz in zonder moeite dus ik maak me geen zorgen hoor.

hasse simonsdochter
08-03-2010 om 13:07
Valt te leren
Zoon van vriendin slikt al een paar jaar 3 keer per dag een handjevol medicijnen, grote en kleine pillen. Hij stopt alles in 1 keer in zijn mond, neemt een minislokje water en weg is alles... Ik zit er nog steeds met verbijstering naar te kijken. Haha, ik stik al in de anticonceptiepil. Maar hij heeft dat geleerd met hulp van een wijkverpleegster volgens mij. Hij is nu 10, moet dit al een jaar of 3/4 en die verpleegster kwam daarvoor thuis, binnen een paar weken ging het vlekkeloos en nu nog steeds dus.

Guinevere
08-03-2010 om 13:14
Even ja-maren...
Ja, maar je moet er rekening mee houden dat niet alle kinderen zo'n pil kúnnen slikken. Er zijn bv veel ADHD, ASS en SI-probleemkinderen die het letterlijk niet weg kunnen krijgen. Dus het is niet altijd te leren, en een goede redenering er bij geven hoeft ook niet te helpen. Sommige kinderen kúnnen het gewoon niet.

Genista
08-03-2010 om 13:33
Bijval voor guinevere
Er zijn zelfs ménsen die het nog steeds nauwelijks kunnen. Dat is een bekend fenomeen bij de farmaceuten, die pilslik-ellende. Voor sommigen valt het te leren, voor sommigen blijft het hangen en wurgen. Ik spreek uit ervaring, want ik heb na jaren nog altijd moeite elke dag mijn miniatuurtabletje naar binnen te krijgen.
Als het kan in combinatie met de betreffende medicijnen, kun je proberen het met een dikke vloeistof naar binnen te krijgen, bijvoorbeeld in yoghurt of vla. Dat was de enige manier waarop ik ooit dikke capsules naar binnen kreeg. Met een hap leverworst wil het ook wel eens lukken. Ik hoop voor je dat het je zoon te leren valt, ijsvogeltje!

Nikus
08-03-2010 om 14:02
Onze zoon
moet 8 grote pillen per dag sloikken voor zijn sw ziekte. Hij kan het niet en doet het dus niet. Ik heb de strijd gestaakt ondanks dat hij een carnitine deficientie heeft. Hij stikt er letterlijk in en het geeft zo'n strijd dat ook de arts na 6 jaar zucht dat het niet meer hoeft.

albana
08-03-2010 om 14:06
Trucje
Pillen proef je met je tong. Tong omhoog en pil eronder ( onder je tong voel je vrijwel niets), dan een grote slok water,limonade of wat dan ook. Tong gaat naar achteren (om te slikken), pil gaat mee...Je proeft dus niets en voelt ook nog 's niks.
Deze truc leerde dochter ooit in het ziekenhuis (was toen 4) ze oefenden daar ook met 'niets'en smarties. De truc was dat dochter moest raden of het iets of niets was geweest. Dat kon ze dus totaal niet aangeven, ook niet als het 'iets'was (een smartie dus). Daarna was pillen (hoe groot ook) nooit meer een probleem...
groeten albana

ijsvogeltje
08-03-2010 om 21:31
Ja, het lukt!
"Mag ik weer oefenen?" was het eerste wat zoonlief vroeg toen hij vanmiddag uit school kwam.
Eerst geprobeerd met mini-smartie tussen de tanden en dan limo drinken: geen resultaat. Toen de smartie onder de tong: geen resultaat. Smartie voor op de tong: geen resultaat. Gr!
Toen heb ik hem stukjes banaan laten inslikken, om hem het gevoel te geven dat je best grotere dingen kan slikken. Dat ging best goed. Dus daar een mini-smartie ingestopt en dat werkte! Zoon stond helemaal te dansen en te juichen. Op deze manier heeft hij vervolgens een hele serie mini's naar binnengewerkt.
Daarna werd het tijd voor de echte smarties, die zijn toch en stukje groter. Met banaan lukt dat niet, de smartie kwam dan toch weer los in zijn mond en bleef daar ook. Toen moest ik denken aan de tip die hier was gegeven over worst. We hadden alleen smeerworst: d, aar dus een mini-smartie in gestopt en hap-slik-weg. Een grote smartie erin gestopt, en ook weer hap-slik-weg. 'En nu wil ik er twee grote smarties in!' En wat denk je: ook weer hap-slik-weg.
Het aardige van dit oefen-gebeuren is ook dat zoon nu zelf helemaal 'om' is als het gaat om medicatie. Tot vorige week wilde hij er helemaal niets over horen. "Ik wil geen pillen! Ik ben helemaal niet druk! Ik ben helemaal nooit boos! Horen jullie mij, IK BEN NOOIT BOOS!!"
Sinds vanmiddag lijkt pillen slikken hem stoer en cool. Wij blij en zoon helemaal blij. Hij wil nu zelfs wereldkampioen pillen slikken worden...

Guinevere
09-03-2010 om 12:36
Haha
Smarties in een stuk banaan, daar zou ik ook wel voor gaan! In de worst lijkt de combinatie mij minder smakelijk. Hoewel, kip of konijn in chocoladesaus schijnt ook een klassieker te zijn.
Fijn dat het gelukt is. En Genista, nog effe pesten: kinderen zijn ook "ménsen" hoor!

Genista
09-03-2010 om 14:54
Guinevere
Dat zeg jij nou wel, maar de meeste kinderen vinden zelf van niet! En ook volgens Midas Dekkers zijn ze een andere diersoort

egberdien
09-03-2010 om 19:58
Hee, ijsvogeltje,
Ik vond je zoon vandaag (overblijf) erg gezeglijk, hij was helemaal niet druk en boos! Eigenlijk heb ik nauwelijks gemerkt dat hij er was, behalve toen hij met een grote grijns een zakje liet knallen. Dus volgens mij hoeft ie niet aan de pillen en helpen de smarties al genoeg
Fijn dat het nu lukt!

ijsvogeltje
09-03-2010 om 21:34
Ha ha egberdien
"hij was helemaal niet druk en boos!"
Kijk, dat horen we graag!
Vanochtend heeft hij (stiekem) wat smarties in zijn broodtrommel gestopt, want hij wilde met de overblijf nog even verder gaan met 'oefenen', ha ha. Hij heeft de smaak helemaal te pakken. Hij was zelfs teleurgesteld toen we hem vertelden dat we de arts gaan vragen of hij 1-x-per-dag-medicijnen wil voorschrijven. "Maar dat wil ik niet hoor. Ik wil juist pillen mee naar de overblijf en de BSO, dan kan ik iedereen laten zien dat ik kampioen pillen slikken ben!"
En vanavond thuis moest er ook direct weer geoefend worden, hij ging voor een nieuw record: drie smarties tegelijk. En dat is het gelukt. Tja, je kunt overdrijven natuurlijk. Maar oh oh, wat is het genieten van zo'n enthousiast en gedreven manneke!

egberdien
09-03-2010 om 22:06
Ijsvogeltje,
heerlijk dat het zo gaat! Ik zal eens beter opletten wat hij bij zich heeft... Hij wordt echt kampioen zo!