calien
21-11-2009 om 11:35
Hoe omgaan met sintstress
Onze zoon van 9 met adhd en pdd-nos is al een week niet te genieten. Erg kort lontje etc. Hij gaat helemaal op in alle sint gebeuren op school en tv. Hij weet sinds het voorjaar dat sint niet bestaat , dus we hadden gehoopt dat het dit jaar allemaal wel wat rustiger zou zijn voor hem, maar helaas. We hebben hem deze week nog eens gevraagd of hij het grote geheim nog weet en ja hij weet dat wij overal voor zorgen. Desondanks is hij toch helenaal in de ban. We houden het al zo rustig mogelijk. We gaan nergens heen waar sint is en zoeken de drukte ook niet op. Maar ja ze kijken hier wel naar sinterklaasjournaal (broertje gelooft nog), en hij moet een surprise maken, ze zetten hun schoen. Maar that's it. Jongere broertje is er veel minder mee bezig lijkt wel.
Wat kunnen we nu nog meer doen?

rodebeuk
21-11-2009 om 11:56
Grondig ontsinten
Hoi Calien,
Het is lastig hé.
Ik ben de gelukkigste moeder van het schoolplein door een zeer onverdiende omstandigheid... Mijn kinderen hebben niet gevraagd om Sinterklaasjournaal te kijken en ik heb het niet voorgesteld. Ze zijn 4 en 8.
Het is voor het eerst dat dit gebeurt en ik vind het fantastisch. Er is rust, ruimte, licht in huis. Jongste heeft nu weer de Sintbeleving zoals ik hem uit mijn eigen jeugd ken. Wel veel ermee bezig, altijd kijken of er een Piet buiten loopt, maar alleen maar Sint gezien bij de intocht en op de grote dag op school. Verder alleen maar in zijn hoofd.
Weet je, in mijn beleving is het Sinterklaasjournaal een leuk en met veel liefde gemaakt programma dat helaas niet aangeraden kan worden voor kinderen tussen 3 en 10 jaar oud. Als ze al de hele tijd aan Sint denken, vragen wanneer ze weer schoen mogen zetten en 's avonds het donker in turen op zoek naar een schimmel op een dakrand... dan is het journaal overbodig.
Weet je, je vraagt wat je nog meer kan doen... en ik kan het verder niet bedenken. Want aan symptoombestrijding heb je niet zo veel als aan de andere kant gewoon de kraan open staat door al die prikkels uit de omgeving en van TV.
Gevoelige kinderen worden gewoon overprikkeld in deze tijd van het jaar. Mijn oudste is heel gevoelig en die heb ik ook jaren kunnen wegdragen in november. Zo jammer. We verzinnen mooie feesten om de donkere dagen op te leuken en vervolgens wordt er in de aanloop naar die feesten zoveel over die kinderen uitgestort dat ze de donkere dagen niet eens meer ervaren, gehinderd als ze zijn door al die prikkels.

Pippin
21-11-2009 om 12:54
Ideetjes
Weet hij al wat hij krijgt? Dat heeft hier zo'n rust gegeven, sinds een paar jaar vertel ik het gewoon, niks geen stiekem gedoe meer. Hij weet ook wat hij in zijn schoen krijgt. Het is saai, maar saai=goed in dit geval. En verder betrek ik zoon ook in het kopen van de cadeaus van de andere kinderen. Ik vraag hem bijvoorbeeld of hij ideetjes hiervoor heeft. Zo krijgt hij controle over het gebeuren.
Heeft hij de surprise voor school al af? Dat kan ook helpen, maken en twee weken in de kast zetten, dan is dat uit zijn hoofd.
En wat al die rare tv-programma's betreft, weet hij ook dat dit ook gewoon een toneelstukje is? Soms weten ze dat die cadeautjes wel door pa en ma worden gekocht, maar denken dan toch dat die sint op tv wel 'echt' is.
En verder, misschien een dag extra thuis uit school houden? Hoe gaan ze er op school mee om? Sommige leerkrachten vinden het leuk om het heel spannend te maken allemaal .

T&T
21-11-2009 om 13:04
Ooooh yes!
Rode beuk heeft zo'n gelijk: "We verzinnen mooie feesten om de donkere dagen op te leuken en vervolgens wordt er in de aanloop naar die feesten zoveel over die kinderen uitgestort dat ze de donkere dagen niet eens meer ervaren, gehinderd als ze zijn door al die prikkels"
Het is gewoon van alles TE veel. Je kunt de sint ook niet helemaal uitbannen, maar hij is OVERAL, en dat al drie weken vantevoren (dat is heeeel lang voor een kind). Gelukkig doet de school van mijn kinderen niet zo heel veel aan sinterklaas; er wordt een keer een liedje gezongen, en in stijl geknutseld, en op 5 december komt natuurlijk sint in de klas met een paar pieten, maar verder is het vrij rustig.
Maar ik hoorde vanmorgen nog iemand vertellen dat bij hun op school iedere dag gezamelijk het sinterklaasjournaal werd gekeken (?) en mijn neefje kwam met hele verhalen uit school over een gezonken stoomboot, en boeven die de schatkist van de sint hadden gestolen (zucht) er zijn ook kinderen die op 3 tv netten alles volgen over sinterklaas. Het komt de geloofwaardigheid niet ten goede, want die verhalen kunnen onmogelijk allemaal met elkaar kloppen.
Mijn dochter van 8 geloofd nog heilig, maar twijfelt hard aan neefjes sterke verhalen... boot gezonken, sint op een eiland... "hoe kan dat nou, ik heb gezien dat hij in nederland is!" Ook het "boeven" verhaal is erg ongeloofwaardig, de manier waarop de diefstal zou zijn gepleegd "nou ja zeg! sinterklaas is ook niet achterlijk, daar geloof ik niks van".
Maar, de Sint bestaat! daar zijn ze hier van overtuigd. En ik vind het ook wel leuk, maar probeer het binnen de perken te houden, dus alleen het sinterklaasjournaal op tv, en we gaan naar de intocht hier in de buurt, en verder niet naar wat voor sinterklaasfeesten en vieringen dan ook. Want er is ontzettend veel, en dan vinden wij het gek dat er kinderen zijn die daar horendol van worden! En onze kindjes worden nog net ietsje eerder dol van dat soort dingen. Het is heel moeilijk, maar toch is de beste oplossing: nog minder aanbod aan sint prikkels.
groetjes, Tess

rodebeuk
22-11-2009 om 08:47
Tegensint - wat we juist wel kunnen doen
Misschien moeten we dit draadje een beetje omdraaien. Ik begon over ontsinten maar misschien is het beter om na te denken hoe we die twee wachttijden in de aanloop naar Sint en Kerst en vervolgens de Kerstvakantie wel leuk en helend kunnen maken. Helend klinkt wat zwaar, maar ik zelf heb echt een rustpunt nodig rond Kerst. Dat merk ik vooral als ik het mis, daarom ruim ik er nu bewust tijd voor in.
Ik vond het heel speciaal dat je als ouder zelf de feestdagen kunt maken, dat je zelf rituelen kunt doen ontstaan. Kinderen pikken dat ook heel snel op.
Misschien kan dat ook helpen Calien. Dat je thuis een tegenSint opzet. Eentje die meer rekening houdt met de behoeftes van jouw kinderen. Lekker voorspelbaar en regelmatig met genoeg lege ruimte voor je kinderen.
Dan denk ik aan tafelkleed, muziek, bepaald eten. Of andere vaste punten. Zekerheid in plaats van spanning. Of iedere dag een pagina maken voor een eigen Sintboek, als een soort dagboek voor die periode. Ik zeg maar wat. Als ik het opschrijf lijkt het algauw weer te veel.
Knurf: misschien kunnen dat soort rituelen ook helpen om de Kerst thuis al zo leuk te maken dat je het uitrusten ook kunt opnemen in je schema. De eerste dagen van de vakantie moet iedereen meestal bijkomen en vaak kan het dan helpen om speciale dingen te hebben die je alleen maar dan doet. Wij zetten de oude Märklintrein van mijn man op. Paar jaar stress gehad omdat jongste er te klein voor was, toen deden we het op zolder. Uiteindelijk wordt er weinig mee gespeeld maar het markeert wel die dagen.
En ik heb een enorme verzameling Kerst CD's... naast het obligate zelfklimperen op de piano... is ook een vast punt geworden voor de jongens.
Nou staat er een jongetje naast me dat aandacht vraagt...

timsmama
23-11-2009 om 10:15
Calien
Hoi Calien,
Ook hier is de sint-stress flink.
We doen het een beetje op dezelfde manier: zo min mogelijk confrontatie thuis... Wel sint-journaal op school (kan ik niks aan doen), maar geen tv thuis. Deze periode mogen ze alleen dvd-s kijken op tv.
Wel één maal in de week schoen zetten, maar verder geen sint bezoeken of ontmoeten ergens (behalve op school en bij het sporten).
De surprise die gemaakt moet worden staat op de kalender, tot die tijd wordt er niet over gepraat.
Ik steek wat meer tijd in -samen wat leuks doen- zoals knutselen of spelletjes. Zet een ander muziekje op dan de sinterklaasliedjes.
We praten na over wat ze hebben meegemaakt. Kleine meid vertelde ineens dat zij zich zo gecontroleerd voelde door zwarte piet: immers ze moet zoet zijn. Hmmm... zoiets heeft ze toch ergens en niet bij mij opgepikt en kon ik dus prachtig weerleggen.
We gaan strikt op tijd naar bed: uitgerust kunnen ze het beter aan.
We eten bewust gezond: gevulde buik maakt ook rustiger.
Zo krijgt de stress meer iets weg van spanning die bijna aangenaam is.
Maar helaas, al deze dingen werken nog niet helemaal voldoende naar mijn zin. Ook hier wordt er plots slecht geluisterd, veel onderling gekibbeld en zie ik een heel andere kant van mijn doorgaans rustige, wel extra gevoelige maar lieve kinderen.
Ik hoop dat je wat kunt met mijn verhaal, al is het maar herkenning
Op naar januari... dan is alles weer "gewoon".
Timsmama

calien
23-11-2009 om 14:23
Bedankt
Bedankt voor jullie reacties. Tja....ik vrees dat we de tijd gewoon moeten uitzingen. Hij geniet er op zich ook wel van, maar is zo onrustig en explosief. Zaterdagavond mochten ze hun schoen weer zetten en prompt kon hij niet slapen. Ik heb nog met hem gepraat: je moet nu echt gaan slapen hoor, want IK moet de schoenen nog vullen etc. Maar het lukte gewoon niet. Wel weer vreselijk vroeg wakker gister. En vandaag doordeweekse dag moeten we hem weer wakker maken.
En wat Timsmama ook zegt. Alle 3 de kinderen hebben er wel wat last van, maar middelste gewoon het meest. Veel gekibbel, gemopper, geschreeuw en vooral weing van elkaar kunnen verdragen.
Gelukkig is het na 5 dec. wel minder. Kerstvakantie gaan we lekker weg (weekje centerparcs) en dan kan iedereen weer tot rust komen en gezellige dingen doen. Ik kijk er vreselijk naar uit!!!!!!

Gaia*
23-11-2009 om 19:12
Hier anders
Op de een of andere manier is het bij mijn zoon (8) nou net helemaal anders. Hij is helemaal in zijn sas met alles wat met Sinterklaas te maken heeft. Zijn leven lang al wil hij Piet worden. Al zijn creativiteit borrelt op en floept er gelijk uit. Als hij zijn creativiteit maar de vrije loop kan laten gaan is het heerlijk voor hem. Het helpt hem blijkbaar.... op de een of andere manier.
Nou ja, geen tips dus, maar wel een idee hoe hier een ADHD'ertje juist helemaal lekker in zijn vel zit met dat wat grote mensen hebben neergezet.

Guinevere
23-11-2009 om 20:56
Hier ook hoor gaia
Bij ons levert het hele Sint-gebeuren ook helemaal geen problemen op voor onze ADHD-zoon van 7. Hij geniet er gewoon echt van, en er zijn niet te veel extra spanningen. Komt misschien (mede) omdat wij er relaxed mee om gaan? Hij gelooft er wel heilig in maar we doen alsof het allemaal heel gewoon is. Sint en Piet zijn eigenlijk heel gewone mensen. We hebben het hier bv regelmatig over de tijd dat Sinterklaas opgroeide en hoe het dan toch gekomen is dat ie Sinterklaas wilde worden. Het is voor zoon dus nét een gewoon mens.