Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
anna van noniemen

anna van noniemen

21-04-2010 om 11:42

Hoe pak ik dit nu aan? nare uitspraken..

Zoon 2, nog geen diagnose maar kenmerken van ASS/ADHD, heeft tegenwoordig uitspraken waar ik niet zo blij van wordt. Met name : "ik wou dat .... overleden was" vind ik nogal boud. Als je zoon er op aanspreekt lacht hij eigenlijk alleen maar, hij lijkt niet te snappen dat dit bijzonder kwetsend is....Hoe krijg ik dit aan zijn verstand gepeuterd??

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Hoe oud is zoon?

Hier deed zoon het ook. Duidelijk maken dat het niet kan. en verder niks. Gaat ook wel weer over!

anna van noniemen

anna van noniemen

21-04-2010 om 16:36

Zoon is

6,5 ....

Ja, dat geef ik ook aan, alleen....hij lacht er om als ik hem er op wijs dat dit niet zo aardig is om te zeggen....Andere kinderen snappen dit natuurlijk niet als hij dit zegt....wat ik me ook kan voorstellen, en die reageren dus verdrietig

anna van noniemen

anna van noniemen

21-04-2010 om 17:02

Bemeer

dat truukje werkt dus inderdaad niet nee, het naar hem toe projecteren....hij lacht dat dus inderdaad weg....

Vandaag gebeurde het toevallig op school....de schoolfotograaf kwam en ja, dat is natuurlijk een rommelige ochtend....De groep van mijn kinderen is geen gemakkelijke groep, er zitten behoorlijk wat druktemakers in...Juf moest ook nog op de foto dus ik bood aan om even in de klas op te letten, wat juf dankbaar aanvaardde....Terwijl ik daar dus sta, fluistert zoon dit over zijn buurman.....die dat dus vervolgens tegen mij zegt....nu heeft zoon dit soort dingen al vaker gezegd en ik heb hem dus steeds gezegd dat dit niet zo aardig is....Het is sowieso verboden om dit te zeggen....Hier thuis stuur ik hem dan ook altijd meteen naar zijn kamer om er daar over na te denken....Dan komt het meestal al snel weer goed....Op school stond ik nu ff in dubio....ik kan daar niet de juf gaan uithangen natuurlijk, en ook niet echt de moeder....Als je diep in mijn hart kijkt had ik hem op dat moment gewoon de klas uit willen zetten om op de gang maar even na te denken....

Hoe dan ook, zal voor een volgende keer met juf overleggen hoe ik, mocht zo'n situatie als vanmorgen weer voorkomen, dat het beste met hem kan oplossen....

anna van noniemen

anna van noniemen

21-04-2010 om 19:54

Absoluut

speelt dat mee! Zo heb ik je niet opgevoed, dat gevoel....Maar inderdaad, het duurt langer voor het kwartje valt...

Anna

Ben het volmondig met Beemer ens. En mijn advies is, til er niet te zwaar aan. Het is nog maar een kruimeltje van 6,5. Ze lijken heel groot maar zijn nog maar zo klein. Inderdaad een grens trekken en niet te veel woorden aan vuil maken!

anna van noniemen

anna van noniemen

21-04-2010 om 22:12

Ja....

IK kan wel zeggen ik til er niet te zwaar aan, maar de kinderen in zijn klas en ook de juf zullen dit niet op prijs stellen, om over de andere ouders nog maar te zwijgen....

Euh

Leg het de juf uit, en de juf kan toch met je afspreken de zelfde grens te hanteren?

Ja de andere kindjes is een ander verhaal. *denkt*

anna van noniemen

anna van noniemen

21-04-2010 om 22:41

Ik denk

dat wat dat betreft juf en ik ook wel op 1 lijn zitten, we accepteren het niet....ik zat vanmorgen dan even met het mama/juf dilemma, maar dat kan ik afspreken...

Wat ik gewoon minder fijn vind, dat zoon zoiets tegen een klasgenoot zegt en dat die klasgenoot 's middags uitgebreid tegen mama gaat vertellen wat Annazoon die dag tegen hem heeft gezegd....Ik kan me heel goed voorstellen dat die mama dat absoluut niet op prijs stelt....

Roos Vicee

Roos Vicee

21-04-2010 om 22:52

Maar idd wel...

Maar idd wel serieus nemen en een heel duidelijke grens stellen. Want nu is hij idd nog maar goed 6 jaar, als je dit nu niet serieus aanpakt wordt het steeds normaler dit te zeggen (maar dat is natuurlijk een open deur :s). Persoonlijk maak ik het momenteel helaas van heel dichtbij mee. Mijn ene puberdochter (asperger) wenst mijn andere, wat oudere, puberdochter (vermoedelijk adhd) ook dood. Enkel omdat dochter1 steeds op haar hoede moet zijn voor dochter 2 (dit lijkt meer met haar te doen dan wij voor mogelijk houden/hielden). Het gaat je echt door merg en been als je bij herhaling hoort dat ze zegt dat ze haar dood wenst. Vanavond net weer een heel gesprek gehad met mijn 'doodwensende' dochter...
Maar goed, je hebt niets aan deze bijdrage denk ik. Ik wil alleen aangeven dat ik heel goed snap dat dit heeel moeilijk is.
Is het misschien een idee om zelf contact op te nemen met de moeder van het betreffende jongetje? Misschien kun je het uitleggen en gelijk vertellen dat jij het absoluut niet accepteert dat jouw zoon dit gezegd heeft en dat je dit hoog opneemt en er zeker ook met je zoon over praat oid. Ik denk dat ik dit persoonlijk heel erg op prijs zou stellen als ik de moeder van dat jongetje was. Want als mijn zoon met dit verhaal zou thuiskomen zou mij dat zeker ook wat doen.

anna van noniemen

anna van noniemen

21-04-2010 om 23:01

Serieus

neem ik dit zeker! En juist omdat ik weet dat dit soort dingen langer duurt bij een kind met een stoornis, en we nog steeds twijfels hebben bij hem, juist daarom zit ik er zo bovenop....Hier thuis zegt hij het inderdaad ook weleens, vooral over zijn grote broer (hij heeft het soms ook wel zwaar met broer....), en dan mag hij meteen boven gaan nadenken! Nadien snapt hij dan wel dat het niet kan, maar ja, dat onthoudt hij maar korte tijd

Naar he, Roos Vicee, dat je 2 kinderen elkaar onderling zo "dwars" zitten....dat stel je je toch anders voor niet?

Hier vanmiddag richting zwembad weer drama tussen de 3 kids....

anna van noniemen

anna van noniemen

21-04-2010 om 23:02

Oh ja

de moeder aanspreken is een goede tip. Zal ik zeker doen. Ik ben alleen niet zo vaak bij school vanwege werk...en volgens mij heb ik geen nummer....Ik weet ook niet of klasgenoot dit inderdaad aan mama heeft verteld natuurlijk....

T&T

T&T

22-04-2010 om 10:35

Grote waffel...

Oh ja, ik schaam me best wel eens voor mijn zoon, en welke taal er soms uit komt
Hij is autistisch, maar hij is ook gewoon een jongetje van 7, en hij pikt stoere praat nogal vlot op. Bepaalde dingen mag je niet zeggen, het waarom ontgaat hem idd totaal, maar het mag niet! dat heeft niks te maken met autisme, maar wel met onbeschoft gedrag. En dat kun je echt afleren, al zul je er bij deze mannekes een lange adem voor moeten hebben.
Het overal om lachen komt me ook heeel bekend voor, als je zegt dat hij iets niet mag zeggen, en hij blijft er dan zelf alleen maar om lachen en het nog eens extra herhalen, want HIJ vond het erg grappig... dan helpt hier maar een ding, en dat is even apart zetten (op de gang of zo) en ga daar maar zelf om je eigen gapje lachen, en als je klaar bent kom je maar weer terug, want IK wil het niet meer horen!
Op zijn gevoel spelen werkt niet, hoe zou je het vinden als iemand dat over jou zei? hij kan zich daar geen voorstelling van maken. Letterlijk uitleggen helpt soms wel; laatst had hij een nieuw woord geleerd, en riep te pas en te onpas Homo! Toen heb ik hem verteld dat "homo" helemaal geen scheldwoord is, maar dat een homo een jongen is die later met een jongen wil trouwen ipv met een meisje. Dat was helemaal niet grappig in zijn ogen, en het woord "homo" werd daarmee net zo interressant als het woord "koelkast", niet dus
groetjes, Tess

billie

billie

22-04-2010 om 10:50

Betekenis?

Misschien is het gewoon copier gedrag, en kickt hij op de aandacht die dat oplevert. Maar het kan ook zijn dat er vragen van hem onder zitten, waar je misschien best wel iets mee kunt.
Overigens wel herkenbaar, mijn kinderen roepen dit niet te pas en te onpas maar over en weer is het weleens gevallen. Zoon met ass diagnose en met dochter is niets aan de hand, maar die kon er ook wat van. Hier zaten er ook wel wat heftige emoties onder die nog niet goed verwoord konden worden.
Maar het kan best zijn dat hij vragen heeft over de dood, of de betekenis van overleden niet eens goed vat. Neem niets vanzelfsprekend aan als je ass vermoed. Naar boven sturen kan dan ook wel, maar ik denk niet dat je zoon iets kan met de boodschap´denk erover na`. (ja, hij weet inmiddels wel wat hij dan moet zeggen daarna maar dat is iets anders) Beter lijkt het me hem te helpen met nadenken, dus heel veel uitleggen. En probeer te achterhalen wat hij eigenlijk bedoelt op dat moment, zodat je hem alternatief gedrag kunt leren, daar kan hij meer mee dan met verboden. Maar het maakt heel veel uit of hij het zegt omdat hij wóest is op een kind, of dat hij wil zeggen ik vind je aardig, of ik verveel me, etc etc.

koentje

koentje

22-04-2010 om 12:51

En hier

hebben wij ook nogal eens moeite met het taalgebruik van zoonlief.
Wij laten hem wel eens 'strafregels schrijven' (ik gebruik alleen nette taal) in de hoop dat het verminderd. Ik kan nauwelijks zeggen dat het echt helpt. Hij baalt er wel van...gelukkig/.

Vanochtend hoorde ik hem op zijn kamer scheldwoorden voor zich uit roepen. Gewoon in het niets er was ook niet iets gebeurd.
Dat vind ik dan weer moeilijk. Moet je er iets van zeggen, of dernken: fijn dat hij het daar doet, denkende dat niemand er last van heeft?
Later vroeg ik waarom hij dat deed. Weet ie niet.....

T&T

T&T

23-04-2010 om 09:33

Haha

Ik heb eens van iemand gehoord die zijn kinderen het betreffende scheldwoord een uur lang of zo de ruimte in liet roepen, net zo lang tot de lol er helemaal vanaf was. Vond ik ook wel creatief; komop, laten we 500X k*t roepen, dan is de lol er vast vanaf ))
weet echt niet of het helpt trouwens, maar wel lollig...
groetjes, Tess

koentje

koentje

23-04-2010 om 16:10

Ik vrees

dat het woord zich alleen maar vastnesteld in die hersentjes, tess......

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.