carolien
28-05-2011 om 13:16
Hoe zoon laatste weken door helpen?
Mijn zoon van 11 (groep 7) heeft het weer even moeilijk op school. De afgelopen weken waren erg onrustig door entreetoets, verkeersexamen etc. Volgens de juf moeten de kinderen weer even terug in het normale schoolritme. Bovendien zijn veel kinderen erg zenuwachtig voor de uitslagen. Allemaal heel logisch, maar mijn zoon met pdd-nos trekt het allemaal even niet. Hij irriteert zich mateloos aan het gehyper van zijn klasgenootjes. Zij reageren momenteel ook weer erg op hem als hij iets zegt of doet. Dus escalaties dreigen (zoon loopt weg of wordt agressief). Zoon heeft nog 5 weken school voor de vakantie begint en ik zie erg tegen deze laatste weken op. De rust in de klas zal niet meer terugkomen vrees ik. Ik ga even met de juf in gesprek hoe we zoon het beste door deze laatste weken kunnen loodsen. Hebben jullie nog een idee? Ik zat zelf te denken om hem af en toe maar een dagje thuis te houden en daar aan het werk te zetten. Op school heeft hij een eigen werkplek in de klas (met een scherm) en hij heeft een time-out plek op de gang. Maar ook op die gang is het nu niet rustig door musicaloefenen etc. Veel andere mogelijkheden zijn er niet denk ik. Het ging zo goed en het is zo balen dat door allerlei onrust zoon nu zo'n terugslag krijgt (reageert zich ook thuis af). Ik hoop op tips!

Leen13
28-05-2011 om 14:53
Begrip
van school is belangrijk. En een vast dagje thuiswerken zou ik zeker overleggen. En vooral bij zoon benadrukken wat hij zelf kan doen om de rust te bewaren. Mag hij werken met een mp3 op? Weglopen, aan een rustig tafereel denken. Zen.
Hopelijk kan school dat begrip opbrengen. En kan zoon zich inzetten voor zijn eigen rust.

Andrea
30-05-2011 om 00:16
Herkenbaar
Carolien, jouw verhaal kon het mijne zijn. Begrijpen ze bij zijn school het probleem? Denken ze mee?
En wat kan je als ouder doen als school het helemaal niet begrijpt? Dan zijn het nog heel wat lange dagen en weken.

carolien
30-05-2011 om 09:27
Meedenken
Vanmiddag heb ik een afspraak met de juf om te bedenken hoe we de laatste weken goed door kunnen komen. We kunnen vast wel iets verzinnen, maar we kunnen niks veranderen aan het feit dat het van die onrustige weken zijn. Zelfs de juf niet. Morgen is er schoolreis en woensdag zijn de juffen jarig. Niet echt fijn voor zoon dus. We gaan alleen bedenken hoe we zoon kunnen helpen om rustig te blijven, een goede time-out procedure en evt. thuis blijven. Begrip is er gelukkig van 2 kanten.
Ik had eigenlijk gehoopt op tips van andere ouders hier die dit ook mee hebben gemaakt en wat toen goed werkte.
Jammer dat het bij jou ook niet rustig is Andrea die laatste weken. Krijg je wel begrip?

Andrea
30-05-2011 om 12:10
Was dat maar waar
Ze snappen op zijn school weinig van kinderen met ASS. Hoe ze taal letterlijk nemen is zelfs al een probleem. Open staan voor een gesprek, zonder dat we hun de schuld geven, is zelfs al een groot probleem.
We lopen daar met de kop tegen de muur.

carolien
30-05-2011 om 13:19
He bah
Wat vervelend Andrea. Dat ze zelfs niet eens open staan voor een gesprek is balen zeg. Als ze dat dan nog deden kon je in ieder geval zelf wat meer vertellen over ASS en hopen dat ze er nog iets van op zouden steken.
Heb je al eens overwogen om naar een andere school te gaan kijken waar ze wel kennis van zaken en begrip hebben?

Leen13
30-05-2011 om 13:44
Begrip van school
Fijn dat het begrip er wel is. Zoon had in groep 8 vanaf januari een alternatief programma met 'leuke' dingen, heel rommelig voor hem dus, maar ook heel leuk. Er werd groot uitgepakt voor het afscheid en dat was werkelijk heel leuk. Tegelijkertijd was hij zo gestresst dat hij zijn voeding niet binnen kon houden en een paar keer op een dag vond je een theekopje halfvol maaginhoud. Op school ging dat stiekum in de wc, ja ze zouden eens wat merken! 1 a 2 dagen per maand hield ik hem thuis omdat de stress onhoudbaar was. Totaal onbespreekbaar met de basisschool. Naast het gedonder over het onderwijskundig rapport dat ze maar niet wilden invullen en de schoolkeuze die volslagen amateuristisch ging van de kant van de school uit zodat zoon dreigde niet geplaatst te worden schoof de school van alles in mijn schoenen en dreigde uiteindelijk ook nog achteraf met de leerplichtambtenaar voor de gemiste dagen dat ik zoon toch echt ziek gemeld had vanwege de stress en het spugen. Ja echt, begrip van school maakt een wereld van verschil. Is het niet voor kind dan wel helemaal voor jezelf!

Andrea
30-05-2011 om 16:48
Andere school
Dat gebeurd zo wie zo komend schooljaar. Alleen nog de vraag welke school, REC4, SBO of een andere reguliere basisschool. Net als AnneJ staat het verslag vol onwaarheden en verdraaiingen. Als moeder voel ik me overgeleverd aan de wolven. Voor mijn kind ga ik door het vuur, echt waar, maar dank zij de huidige school kan ik de weg naar het vuur niet vinden door alle stapels die ons het zicht belemmeren.
Wisten we maar waar we heen kunnen met onze vragen, iemand die een richtingwijzer heeft. Met een mogelijke REC4 (waar de problematiek ernstig genoeg voor is), zijn we nog aan school gebonden.
Een kind met ASS kan gewoon lichamelijke klachten hebben (hoofdpijn, buikpijn) waar je dan toch niet voor naar de dokter moet, omdat de oorzaak geen virus of bacterie is. Zelfs dat wordt niet begrepen.

dihanne
30-05-2011 om 18:08
Andrea: onderwijsconsulent
Hallo Andrea
wat een nare situatie.
je schrijft: Wisten we maar waar we heen kunnen met onze vragen, iemand die een richtingwijzer heeft.
wij zijn een paar jaar geleden door iemand van dit forum verwezen naar de Onderwijsconsulenten (hebben eigen website)
Dat heeft voor ons een wereld van verschil gemaakt! Misschien ook iets voor jullie?
sterkte,
Dihanne

Leen13
30-05-2011 om 19:57
Speciale school
Andrea ik weet niet hoe oud je kind is maar er zijn diverse mogelijkheden.
Bij zoon heb ik onderwijsconsuMENTEN ingeschakeld, in Amsterdam en onderwijsconsulenten. Die konden mij in elk geval de weg wijzen en kenden de sociale kaart en de klachtenprocedures. Verder heb ik met zoon zijn autismedeskundige psycholoog naar school gehaald, dat was echter ook een debakel. De IB-er spoorde niet, maar de psychologe spoorde nog minder. Maar als je een behendig iemand hebt is het mischien een optie.
En verder heb ik zoon zelf aangemeld voor speciaal voortgezet onderwijs en zelf de indicatie in gang gezet. Dat is uiteindelijk na anderhalf jaar (!) gelukt met hulp van een nieuwe directeur op de basisschool die zelf uit het REC4 onderwijs kwam (zoon was inmiddels al van school af) en begeleiders van het speciaal voortgezet onderwijs met goede contacten bij de hoger beroep -zeg maar- indicatiecommissie. Wat een toestand was dat!
Dochter heb ik met hulp van de leerplichtambtenaar overgeplaatst naar een kleinere school. Waar eerst contact mee gelegd werd.
In beide gevallen had het dus in elk geval zin om alvast contact te leggen met de beoogde school.
Ook heb ik voor dochter indertijd zelf contact opgenomen met de directrice van de speciale school in het samenwerkingsverband en die heeft ons ook goed geholpen, hoewel dochter op het reguliere basisonderwijs gebleven is kregen we goede adviezen voor het formuleren van de beoogde hulp en uiteindelijk daar een SOVAtraining.

Leen13
30-05-2011 om 22:53
Andrea
Of mensen van de beoogde school kunnen je helpen met het dossier voor de indicatie. Ik weet niet of het overal op dezelfde wijze georganiseerd wordt maar je kunt hen vragen waar je je moet melden voor de indicatie. REC-4 indicatie is een formulering in het verslag van de diagnose.
Als school met jou niet meewerkt doen ze dat ook niet met andere ouders, je kunt eens rondvragen bij de leerkracht of andere ouders. Bij ons was het vooral de directie en de IB-er die dwars lagen.
Het formulier voor ouders kun je zelf invullen, zoek iemand die er verstand van heeft om het met jou te doen, het doet er toe.
Ik heb de school zelf een deels ingevuld onderwijskundig rapport toegestuurd. Dat ze verder ingevuld hebben met NVT in alle vakjes. Dat was tenminste duidelijk. En het gebrek aan medewerking van school, door onbekendheid denk ik en een wat aparte opvatting over wsns namelijk dat de kinderen zich maar aanpassen en alle kinderen zijn gelijk en blijven op school, heb ik aangegeven bij de indicatiecommissie waar ik persoonlijk contact mee onderhield om te volgen of zaken al binnen waren en hoe ver het ermee was.
Ik dacht dat de school het wel zou weten, maar je slaat die mensen te hoog aan. Er zitten volslagen nitwits op sommige plaatsen.

Andrea
01-06-2011 om 12:05
Indicatie
De indicatie hebben we inderdaad zelf in de gang gezet. Maar ja, de rapporten en verslagen moeten ook door school worden aangeleverd. Daarin krijgen we geen medewerking.
Wat er op papier staat is vooral "wij willen dit doen, maar worden hierin tegengewerkt", andere blijven in gebreke en ouders houden ons niet op de hoogte.
We kunnen alleen maar hopen dat de indicatiecommissie in de aangeleverde stukken de handelingsverlegenheid kan lezen.
We hebben zelf nog geen contact opgenomen met een andere school. Is dat zo maar mogelijk?
We weten immers niet of hij daar voor in aanmerking komt (op papier). Nodig heeft hij het zeker.

Andrea
01-06-2011 om 12:20
Nitwits
Je hebt helemaal gelijk. Misschien dat ze zich alleen zo voordoen, zonder medewerking is het namelijk zo veel moeilijker voor ouders om hun kinderen op een andere school te krijgen (REC4, of ander speciaal onderwijs) en houden ze zelf meer kinderen binnen hun poorten.
Met het "samen naar school"-project of hoe ze het nu ook noemen, voldoen ze dan ook beter aan de verwachtingen die de overheid heeft van het reguliere onderwijs.
Dat daar mee voorbij wordt gegaan aan wat het beste is voor leerlingen, tja...

Leen13
01-06-2011 om 14:15
Medewerking
Zelfs de raadsmedewerkster van de kinderbescherming -gedonder met een zorgmelding door de Bascule- kreeg de school niet zover dat ze het onderwijskundig rapport invulden. Dan kun je kiezen: klachtenprocedures of zelf je tanden erin zetten met hulp van de volgende school. Je kunt allicht eens informeren. Bij beide kinderen was de begeleiding van het speciale voortgezet onderwijs bereid zich in te zetten om de kinderen te helpen met een indicatie, zij hebben namelijk ook een belang. Met reguliere scholen zul je er denk zelf veel harder aan moeten trekken maar toch zijn er ook scholen die daar wel helder mee omgaan hoor.

Leen13
01-06-2011 om 14:18
Medewerking
We kunnen alleen maar hopen dat de indicatiecommissie in de aangeleverde stukken de handelingsverlegenheid kan lezen.....
Andrea, hier moet je niet afwachten denk ik. Meldt de indicatiecommissie gewoon dat om hen moverende redenen de basisschool niet meewerkt en daarvoor de schuld bij jou legt in plaats van constructief samen te werken. De aanval is hier echt de beste verdediging, dat heb ik er in elk geval van geleerd. Ik was zelf nogal naief en te vol van vertrouwen, maar doorpakken kan ik wel als het moet en het moet hier. Ze behandelen je gewoon als oud vuil.

Leen13
01-06-2011 om 14:24
Okidoc
Zodra je kind elders is ingeschreven is de school verplicht het okidoc op te leveren aan jou en aan de nieuwe school.http://www.onderwijsconsument.nl/ouders/sleutelwoorden.artikel.php?aid=332&tid=66%2C65
Daar kun je een verzoek toe doen, verder zou ik er niets van verwachten want zal net als bij ons onzin zijn. Uiteindelijk kan de indicatiecommissie ook een ouderwijskundig verslag van de nieuwe school accepteren, niet op voorhand natuurlijk maar als de oude school niet meewerkt heb je geen keus.

Andrea
01-06-2011 om 18:39
Annej
Dank je wel voor je tips en de links. Ik ga het zeker lezen.
Ik kom uit een andere regio van het land. Dit soort scholen, niet meewerkend en meedenkend zitten blijkbaar door het hele land verspreid.
met alle websites waar je tegenwoordig kan lezen hoe een school functioneert in het oog van de inspectie, blijkt dit toch nog een hol vat te zijn. Op papier klopt het, maar de praktijk is toch even heel anders.

Leen13
01-06-2011 om 18:59
Indicatieorgaan
Wat ik ook gedaan heb is het indicatieorgaan gevraagd of zij de school willen vragen het onderwijskundig rapport op te leveren. Het is zelfs wettelijk verplicht voor de school om dit binnen een bepaalde termijn te doen. Niet dat dat veel hielp, maar dan weten zij ook hoe de school er inzit. Overigens in ons geval ook nog de leerplichtambtenaar aan het werk gezet want je wilt toch schooluitval voorkomen, maar dat maakte al evenmin indruk. Je snapt niet dat die scholen daarmee weg komen.

Andrea
02-06-2011 om 14:24
Okr
Dat hebben ze ingevuld, maar de dingen die door hun genoteerd zijn in dat rapport, komen niet overeen met de werkelijkheid. Het vingerwijzen is vooral naar anderen die niet meewerken, ingebreke blijven en dat school niet met hun plannen vooruit kan door tegenwerking van ons.
Zo ook in de handelingsplannen.
De papieren aanpassen? Dat zit er niet in.
Op papier hebben ze nog heel veel mogelijkheden om te helpen, ondersteunen. Precieze plannen zijn er niet. Waarom deze mogelijkheden nog niet hebben ingezet? Tja....

Leen13
02-06-2011 om 14:36
Ouderformulier
Heb je het formulier voor ouders al wel ingediend Andrea? Hier zat in de aanmelding ook de route dat dan het REC beoordeelt naar welke school je kind kan gaan. Als je alle papieren al hebt kun je je daar op richten. En neem een man mee, je eigen of die van een ander. En je realiseren dat het vaak allemaal ambtelijk is. Kijk waar je wel aan de voorwaarden kunt voldoen in de procedure en compenseren wat de school laat liggen. En orienteer je zelf op andere scholen in de buurt. Ik vond zelf het speciaal onderwijs een verademing.
Probeer om die school heen te werken. Als je de fut hebt dien dan een klacht in tegen deze school. Gewoon omdat ze de aanmelding in het nadeel van jou kind frustreren.

Leen13
02-06-2011 om 14:40
Rapport van school
Wij hebben het okr 'voor gezien' getekend voor het ingestuurd werd. En daarna heb ik er een commentaar op geschreven als bijlage.
Wat school allemaal had kunnen doen maar niet doet kun je ook benoemen. Je kunt elk gezeur van school pareren. En er op wijzen dat je bezig bent met scholing van je kind en niet van plan bent dat te laten verzanden in samenwerkingsproblemen die de school opwerpt, niet jij. De zaak moet nou eenmaal door. En je kunt het gezeur van school niet oplossen maar je kind moet wel door. Dus daar kun je een voorstel voor formuleren. Bij voorkeur na eigen onderzoek naar een volgende school.

Leen13
02-06-2011 om 14:48
Afwijzingen
Wat uiteindelijk ook geholpen heeft is dat zoon niet regulier geplaatst kon worden door onhandig gedrag van de basisschool. Misselijk gedrag eigenlijk maar goed, je blijft beleefd. Ik kon aantonen dat ik er alles aan gedaan had maar kind kreeg geen school. Je kunt ook wachten op de basisschool, dat realiseer ik me wel. Dan zal school met een oplossing moeten komen maar daar zou ik zelf niet al teveel vertrouwen in hebben. Dat zou zomaar eens een jaar verdermodderen kunnen worden en frustratie voor je kind en schooluitval en de leerplichtambtenaar op je dak. Negatieve spiralen die je voor niemand wenst.

Leen13
02-06-2011 om 14:54
Huisarts
Gaf weleens een briefje mee voor het verzuim. Maar op een gegeven moment waren die het ook zat en wilden niet voor elk conflictje ingezet worden. Er was een standaardbriefje van de KNMG die ik gekopieerd heb en als school weer eens zat te zeuren dat je toch naar de dokter moet dan kregen ze een kopietje dat de huisarts daar niet steeds mee lastig gevallen wilde worden. Ik kom zelf uit de zorg dus ik kan die flauwekul wel pareren. Dat ze met een stalen gezicht melden dat het toch vanzelf spreekt dat je naar de dokter gaat? Bij griep ga je toch ook naar de dokter? Ze zien je aankomen.

Leen13
02-06-2011 om 15:04
Autibril
Waar het eigenlijk op neer komt is dat ze de problemen van je kind niet kunnen zien. De 'autibril' opzetten heet dat. En daar kom je zelf echt niet doorheen. Het enige dat helpt is steun zoeken bij professionals die dat wel kunnen en die weten waar ze over praten. Je zit namelijk in de slechtst denkbare positie dat jij de ouder bent.

Leen13
02-06-2011 om 15:10
Handelingsverlegen
De school moet aantonen dat zij handelingsverlegen is met jou kind. Je kunt het zo formuleren dat ze met de situatie rondom een zorgenkind an sich handelingsverlegen zijn en dat maskeren door naar de anderen te wijzen. Ze zijn niet in staat hun verantwoordelijkheid te nemen en hun eigen aandeel op te pakken. En verschuilen zich daarvoor door naar anderen te wijzen.

Leen13
02-06-2011 om 15:11
Los
Ik hoop dat je wat aan mijn teksten hebt Andrea. Ik weet nog niet waar ik het vandaan gehaald heb want we zaten diep in de shit in die tijd en het roept weer heel wat bij mij op. Daarom ga ik er zo over los!

Leen13
02-06-2011 om 15:19
Tip voor carolien
Ik bedenk me ineens nog iets. Vooral dat dochter zelf de regie heeft helpt. Dochter is hier op kamp geweest. Ik heb met haar overlegd of dat wel ging. Maar dochter wilde graag en ik heb zo ontzettend van haar genoten toen ze terug kwam. Ze benoemde heel goed de situaties die lastig voor haar waren en hoe ze die oplostte of niet... we hebben er samen maar even om gelachen. Maar de dag na kamp heb ik haar thuisgehouden. Totaal overprikkeld en een drukte in haar hoofd. Stof moet zakken.
Dus wat je ook kan doen is afspreken met de juf dat je het programma met zoon doorneemt. Hem zoveel mogelijk laat meedoen, ook aan de intensieve zaken, je bereid hem voor en laat hem nadenken hoe hij zaken kan aanpakken en dan kun je hem altijd alsnog een dagje thuishouden als het teveel is geweest. Zoiets.

Andrea
02-06-2011 om 21:36
Annej
Ik heb heel veel aan je berichtjes.
Kamp is een heikelpunt. Dat staat binnenkort op de agenda. Het opzetten van de autibril is niet iets wat ze kunnen op de basisschool. Begrijpen voor een kind dat veel taal letterlijk neemt, snappen ze niet.
Ik kan er verhalen over schrijven, zeer herkenbaar voor jou en voor andere ouders met een kind met ASS op het reguliere onderwijs. Jammer genoeg zou het dan waarschijnlijk ook erg herkenbaar worden voor anderen.
We lopen al jaren met de kop tegen de muur en willen nu actie. We willen onze zoon helpen zodat het voor hem beter is. Dat zien ze blijkbaar niet zitten op zijn school. Gelukkig zijn er nog andere, professionals, die wel begrijpen hoe moeilijk het voor hem is op school. Jammer genoeg vullen hun niet het OKR in.
Met de leerplichtambtenaar heb ik me overigens al een keer in verbinding gesteld. Je doet wat je kunt, voor je kind, maar of we een kans maken zonder dat OKR? Zonder de duidelijke handelingsverlegenheid?

Leen13
03-06-2011 om 11:20
Vragen
Een goede vraag is het begin van een goed antwoord Andrea. De vraag wat je kunt doen in de aanmeldprocedure als de school zit te onderpresteren kun je voorleggen aan onderwijsconsulenten of -consumenten. Maar ook aan het REC of het indicatieorgaan.
Neem maar van mij aan dat je niet de enige bent.
Je kunt ook eens rondkijken of een andere basisschool je kind wil aannemen en jou daar verder helpen met een indicatie. Voorals nog kun je natuurlijk zonder allerlei papieren rompslomp ook je kind van school laten veranderen. Dat heb ik indertijd ook met mijn dochter gedaan. Daar kwam geen dossier aan te pas.

toja
03-06-2011 om 16:48
Niet alles gelezen
Maar na wat ik gelezen heb, ben ik zeer blij met onze school. Afgelopen woensdag nog heb ik onze zoon (met ass) thuis gehouden. Hij was letterlijk ziek van vermoeidheid ( hoofdpijn en koorts, hij zegt ook dat zijn hoofd te vol is). Juf is dan vol begrip, had het al zien komen. Gelukkig hebben we nu een vakantie; want we moeten nog door tot eind juli. Na de vakantie hebben we trouwens een gesprek over het schoolreisje; zodat hij alvast weet waar ze heen gaan en wat er kan gaan gebeuren. Ook gaat mijn man weer mee met schoolreisje om hem te begeleiden. Die ruimte is er.
School denkt goed mee met ons; en na dit gelezen te hebben waardeer ik het des te meer.
Succes
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.