Moek
08-03-2010 om 11:03
Hoe zorg je voor jezelf?
Ik ben benieuwd hoe andere ouders van zorgen kinderen voor zichzelf zorgen. Ik lijd gewoon enorm onder alle zorgen, ook voor de toekomst. En iedereen die daar zin in heeft kan me zonder enige moeite kwetsen. Ook onbedoeld, zoals die twee jongetjes die even naar Zoon keken en tegen elkaar zeiden: "Wat doet dat jongetje raar, hè?". Om over mensen die beter zouden moeten weten maar te zwijgen.
Het zijn dus eigenlijk twee vragen: hoe kweek je een dikke huid, en hoe zorg je dat je zelf ook nog een leven hebt. Ik denk namelijk dat dat wel iets met elkaar te maken heeft.

Pippin
08-03-2010 om 11:44
Geen idee
Moek, ik heb werkelijk geen idee. Ik loop hier zelf ook enorm tegen aan. Vooral dat stukje van die kwetsbaarheid voor opmerkingen van anderen, en het zorgen maken....
Ik lees mee, misschien volgt hier de allesverbeterende zondoordewolkenbrekende tip?

Nikus
08-03-2010 om 12:14
Zorgen zijn nutteloos
Je kan je zoveel zorgen maken maar uiteindelijk zullen ze altijd overbodig zijn.
Beter is je zorgen opschrijven en kijken wat je concreet kan doen om handen en voeten te geven aan die storende gedachten. Want dat zijn zorgen eigenlijk.
Zo heb ik jarenlang gepiekerd over de toekomst van onze zoon. Inmidels weet ik dat het wel loopt. Het balletje gaat rollen en vervolgt zijn weg wel.
Ja je kind is anders maar kijk eens bewust om je heen. Hoeveel mensen zijn er normaal? En wat is normaal?
Probeer de kwaliteiten van je kind te zien en probeer zoveel mogelijk je kind eigenwaarde bij te brengen.
Als ik naar mijn man kijk, ook die is er gekomen.Mijn man is klassiek autistisch en kokmt er na jaren vechten ertegen voor uit. Ook hij snapt nu dat het meer over de ander zegt dan over hemzelf als men er niet mee kan omgaan.
Maak dingen niet zwaarder dan ze zijn.

Moek
08-03-2010 om 15:36
Eelt op de ziel
Het grappige is dat ik van dat kind zelf alleen maar plezier heb. Wat dat betreft heb ik dus ook geluk gehad, als je sommige verhalen leest (en niet alleen in deze rubriek!). Logeerweekends zijn dus niet echt een optie, tenzij hij dat zelf graag zou willen. Maar dan zit ik nog met de andere twee kinderen, dus echt rustig is dat niet.
Ik heb wel een hobby, maar het malen gaat door, en ook de overgevoeligheid. Een beetje eelt op de ziel zou dus welkom zijn. Maar tot nu toe (ruim een jaar na de diagnose) heb ik dat nog niet kunnen aankweken. Misschien moesten ze daar eens een pilletje voor uitvinden...

Nikus
08-03-2010 om 15:43
Neuh
Gewoon de tijd geven. Eelt moet groeien. Als het eelt er eenmaal is kan je ineens zien dat de opmerkingen helemaal niet zo kwetsend waren als jij ze ervaren hebt.

Moek
08-03-2010 om 15:54
Nikus,
En dat zorgen voor jezelf? Ik begrijp namelijk helemaal niet hoe je dat zou moeten doen, terwijl alle gedwillende mensen dat steeds roepen.

toja
08-03-2010 om 17:40
Eelt en nikus
begint bij mij nu pas te komen. Het ligt ook wel aan mijn bui. Heel soms heb ik nog de neiging om uit te leggen waarom hij anders is; maar meestal laat ik het maar gaan. En ik heb vooral geleerd om niet te ver vooruit te kijken. Dat heeft helemaal geen zin; het loopt toch nooit zoals ik het zo verwachten. Dit jaar bijv. heeft hij twee juffen en vooraf dachten we dat problemen zou geven. In de praktijk is dit helemaal niet het geval. Juf X doet het nou eenmaal zo en juf Y doet het anders. Punt.
En nikus wat goed om te lezen dat je man ook zover is gekomen (hier ook een klassiek autist namelijk).
Voor mezelf kiezen is mijn geval geweest door te stoppen met werken. Ik was voor mijn gevoel overal maar half bezig; en dat gaf veel onrust. En door er thuis te zijn gaf dat ook veel meer rust en regelmaat en verloopt alles veel rustiger waardoor ik ook weer meer aan mijzelf toekwam. (Toen hadden we trouwens nog geen diagnose; die kwam pas later)

Tineke
08-03-2010 om 17:47
Zorgen voor jezelf
Goed zorgen voor jezelf is iedere dag iets doen waar je energie van krijgt. Dat kan van klein (een half uurtje ongestoord in bad liggen) tot wat groter (creatieve cursus volgen, avondje sporten, mindfulness-training volgen). Of genieten van iets simpels: een dropje, de eerste sneeuwklokjes. Even bewust stilstaan en bewust genieten. Dat kost nauwelijks tijd en levert wel veel op. Doe in elk geval iets wat bij je past, want dat avondje sporten helpt niet als je sporten haat.
Uiteindelijk sta je dan wat meer ontspannen in het leven, dat maakt je minder gevoelig voor nare opmerkingen.

Nikus
08-03-2010 om 18:56
Ja..voor jezelf zorgen
Ik kan dat nog erg slecht. Het is heel lastig om tijd voor mezelf te nemen. Dingen doen die ik echt leuk vind. Ik begin het steeds beter te leren. Ik ga nu rustig een zaterdagmiddag winkelen met een vriendin.
Regeldingen heb ik uitbesteed aan mijn pgber.

Guinevere
08-03-2010 om 21:24
Samen
We vangen alles hier zoveel mogelijk samen (pap en mam) op. Dat put een tikkeltje minder uit, doordat we voor elkaar inspringen als het even niet meer wil. Dat betekent dus ook dat we elkaar de ruimte geven iets voor jezelf te doen. Een sport oid is daarbij een goed idee, het geeft energie, maar je kunt je ook even uitleven en even kindvrij zijn.
Een eeltlaag heb ik geloof ik niet en die zal ik ook niet krijgen. Ik blijf gevoelig waar het zoonlief aangaat, en dat wil ik blijven. Moet wel zeggen dat hij gedragsmatig een eitje lijkt in vergelijking met zijn mede-ADHDers. En dat maakt het leven een stuk makkelijker.

Dilap
09-03-2010 om 16:13
Iets voor jezelf
Ik heb, net als K. Heksenvet schrijft, bewust gekozen om iets voor mezelf te doen. Toen onze zoon met zorgen net geboren was, had ik soms weinig energie maar met vriendinnen had ik een vaste afspraak in de week dus moest ik wel. Soms bij mij thuis, soms bij een van hen. Lekker kletsen, vaak ook over je zorgen en de kinderen maar ook over de dingen die zij beleefden. En nu, jaren later, zijn deze avondjes nog "heilig".
Dat eelt kweken is lastig. Toen mijn zoon baby was werd er soms ook geschokken naar hem gekeken. Dan kwam ik zo verdrietig thuis. Mij hielp het om van te voren na te denken hoe ik kon reageren, met welke opmerking ik de situatie positiever draaien. Dat hielp me. En dan nog blijft je kind een zwakke plek en wil je dat iedereen hem of haar geweldig vindt, net zoals jij hem/haar geweldig vind!Gelukkig zie je die leuke dingen vooral. Ach, de rest weet niet wat ze missen
Sterkte,
Dilap

Rianne Anders
15-03-2010 om 11:39
Enige gedachten over zorgen en tips
Hoi,
Als eerste herken ik veel in wat je vertelt. Ik denk dat het niet makkelijk is om jezelf emotioneel uit te sluiten. Ben zelf ook emotioneel en kan tot en met een leeuwenmoeder worden...grrrrrrrr
Wat ik je wil zeggen is dat zorgen ook op je kinderen door kunnen werken. Ik merk aan mijn kind dat hij dat snel oppikt en dat soms vertaalt met bv zeggen, mamma is boos.
Ik heb ook wel eens kinderen horen gillen dat mijn zoon nog niet naar de wc gaat op de speelplaats of bv dat ze hem nadoen. Ik denk niet dat je aan reakties van anderen kan ontsnappen. Zelfs blikken kunnen een soort van druk op je uitoefenen. Het beste is je hoofd hoog te houden en te denken aan de mooie dingen van je kind, lacht hij of zij lief, kan je kind mooi zingen kan hij mooie dingen vertellen ook al is zijn fantasie een andere dan die van gewone kinderen
Kun je bv een dagboek aanleggen, elke avond een muziekje opzetten al is het 5 minuten of aan iets moois denken, zulke dingen helpen vaak als je het maar genoeg herhaalt.
Je bent een goede moeder en als je dat weet draag die liefde uit als een toorts of een kaars en, om het maar even plat te zeggen, denk aan jezelf, stoor je niet aan de beperkingen van anderen, kop op en sterkte ermee,
groet van een mede zorgen moeder

Moek
15-03-2010 om 14:37
Dank je rianne,
Wat is dat mooi gezegd: stoor je niet aan de beperkingen van anderen! Zo is het natuurlijk. Gelukkig kan ik wel van mijn kindjes genieten, dat is zelfs wat me op de been houdt. En verder...tja, ik begin eens om me heen te kijken, wat ook al helpt. En ik ben dankbaar dat iedereen fysiek gezond is.

Tineke
15-03-2010 om 17:45
10 tips
10 tips om jezelf in de puree te werken
1. De grote S van Schuldgevoel : het gevoel steeds tekort te schieten
2. Fysiek, emotioneel, mentaal en sociaal niet goed voor jezelf zorgen
3. De grote P van Perfectionisme : alles goed willen doen
4. Niet om hulp vragen
5. De ' alles willen ' valkuil : teveel dingen van jezelf moeten doen
6. Het " ik kan geen nee zeggen" probleem : geen grenzen stellen aan de hoeveelheid tijd en energie die je aan iets geeft
7. Nooit helemaal tijd voor jezelf hebben, om bij te komen of om zomaar even alleen te zijn
8. Niet weten wat echt belangrijk is voor jezelf of je niet aan je prioriteiten houden
9. Verwachten dat anderen wel zien wat je nodig hebt, en dat jou uit zichzelf aan zullen bieden
10. De verantwoordelijkheid voor alle taken en verplichtingen die je hebt alleen op je schouders te nemen : visite, relatie, kinderen, (schoon)ouders, vrienden, huishouden, hobby's financiën etc.