Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
ayla

ayla

24-07-2009 om 08:19

Hoever vragen anderen rekening te houden met...

Zoals wel bekend heft dochter coeliakie en lactose intolerantie, ze mag absoluut geen gluten binnenkrijgen en op dit moment ook absoluut geen melk. Over het algemeen hebben we geen klagen hoe iedereen, en dan bedoel ik de school, de ouders van vriendinnetjes, ermee omgaat. Ze mag op feestjes komen, iedereen houdt rekening met haar en daar zijn we ook echt heel blij mee. Maar soms lopen we tegen problemen op en dan weten we niet goed wat we moeten. Moeten we verwachten dat anderen rekening houden met een kleuter van 5 of moeten we dochter maar gewoon leren dat pech bij het leven hoort en dat het voor haar pech is dat bepaalde dingen gewoon niet kunnen.

Het laatste voorbeeld is van gisteren. Ayladochter bezoekt de NSO, heeft daar haar eigen snoeptrommeltje, haar eigen drinkbeker, we hebben pas afgesproken dat ze een eigen bakje met appelstukken krijgt etc dus zover alles goed. Gisteren was dochter ziek, een geluk bij een ongeluk. Want ’s avonds hoorde ik dat ze bij de NSO de oudere kinderen pizzaatjes en koekjes en pannenkoeken hadden laten bakken en alle kinderen hadden die gezamenlijk opgegeten. Toen ik het hoorde was ik in eerste instantie alleen maar blij dat dochter ziek was, dit was echt niet leuk voor haar geweest, ze mag het allemaal niet. Daarna kwamen bij mij de zorgen, wat als ze dit nog een keer gaan doen? Ik kan ze toch niet verbieden dat te doen want dan zijn de andere kinderen weer de dupe. Zijn dit nou de teleurstellingen waar ene kind met zo’n ziekte mee moet leren leven. Ik weet dat straks het koekjes bakken bij de kinderboerderij komt, sinterklaas met pepernoten.
Zijn er hier ouders die daar ervaring mee hebben?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Leren omgaan met

Ik denk dat het inderdaad neer gaat komen op leren omgaan met teleurstellingen en misschien dat jij later thuis nog het eea zou kunnen compenseren door bijv. koekjes/pizza met haar te bakken die ze wel mag eten. Heel lastig en vervelend op deze leeftijd maar ik denk dat als zij zelf het verschil voelt (of gaat voelen) in haar lichaam van wel/niet goed eten dat het makkelijker wordt voor haar. Sterkte, het blijven lastige dingen.

ayla

ayla

24-07-2009 om 09:43

Dat is juist het moeilijke

het blijft een kleuter, het ene moment komt ze heel verstandig over door te vertellen wat ze heeft en wat ze mag en wat z e niet mag. Het volgende moment is ze aan het huilen omdat ze het gemeen vind dat zij die dingen niet mag en vraagt ze me waarom haar buikje anders is dan die van andere kinderen.

Ik weet dat ik haar niet tegen alles kan beschermen en dat ze moet leren met haar dieet om te gaan. Maar sommige dingen zijn voor een 5 jarige moeilijk te bevatten. En daar lijkt mij het niet mogen eten van pizza en pannenkoeken terwijl de rest van de groep heerlijk aan het smullen is 1 ding van.

ik was erover aan het deken de BSO te mailen om aan te gevenm dat ik het heel leuk vind watz e voor de kinderen doen maar of zij mij van te voren willen waarschuwen, dan kan ik of ayladochter die dag ophalen datz e niet naar de nso gaat of haar iets meegeven of van te voren met haar erover hebben.

Bastet

Bastet

24-07-2009 om 10:00

Ayla

Ja,dat zou ik zeker overleggen,dat lijkt me een goed idee!
Ik heb verschillende ervaringen,mijn oudste hield zich altijd prima aan zijn 'dieet',maar mijn middelste zoon had er soms ronduit schijt aan,en die had er dan zelf last van naderhand.Hij moest kennelijk op die manier zelf leren wat al dan niet kon...
Groetjes,Bastet

ayla

ayla

24-07-2009 om 10:09

Die verantwoordelijkheid

die durf ik haar nog niet te geven, daar vind ik haar echt nog te klein voor. Ze beseft nog niet volledig wat het met haar lichaam doet als ze een dieetfout maakt. Ik moet wat dat betreft echt goed op haar dieet letten

Jakiro

Jakiro

24-07-2009 om 10:27

Ayla

Voor wat betreft de Coeliaki kan ik je geen tips geven, wel vwb de lactose-int.
Op NSO dagen en partijtjes en alle andere feestjes, gaf ik mijn dochter een tabletje kerutab. Kon ze gewoon alles mee-eten, zonder écht ziek te worden of veel pijn te hebben. Dus wel die slagroomtaart, roomijs, pannenkoeken en chocolademelk.
In jouwgeval zou er dan alleen nog maar rekening gehouden hoeven te worden met het coeliaki dieet en dat is toch alweer een stukje minder beperkt.
Jakiro

ayla

ayla

24-07-2009 om 10:31

Jakiro

werken die tabletjes ook bij ernstige lactose intolerantie of alleen bij de lichtere variant?
En kun je die vrij bij de apotheek krijgen?

Ayla

zijn er andere opties waardoor je dochter wel me zou kunnen doen met het programma? Bv met andere ingredienten en haar als eerste laten maken zodat het wekrblad nog schoon is, apart op een plaat bakken etc.
Ik zou( als leidster) het erg fijn vinden als je van te voren even belt zodat ik het door kan spreken.

Ayla - kerutabs

Ook al ben ik dan geen Jakiro, wel kan ik vertellen uit ervaring (van man) dat die Kerutabs verlicht. En dat een koekje met wat melk het er prima op redt, maar dat een zuivelproduct gewoon nog pijn oplevert, ondanks een dubbele inname.

Jakiro

Jakiro

24-07-2009 om 18:16

Kerutabs

Mijn dochter moest lactosevrij eten (dus niet arm)en deed het goed op de kerutabs.
Nou is een volwassen vent wel wat anders dan een klein kind,dus het lijkt me eigenlijk logisch dat 1 tabletje kerutabs bij een kind beter werkt dan bij een volwassen man.
Jakiro

Tineke

Tineke

24-07-2009 om 20:14

Kerutabs

Kertutabs werken bij mijn zoon wel goed, maar alleen bij 'kan sporen bevatten van'. Voor een koekje ofzo met melk werkt het absoluut niet, laat staan voor slagroom oid. We hebben ook weleens meer tabletjes geprobeerd, maar vier stuks werkten ook niet.
Overigens kan zeker een kleuter gewoon leren dat ze niet zomaar mee kan eten (hoe lekker of leuk het er ook uitziet). Vergelijk het met een kind in een rolstoel, dat ziet ook andere kinderen vol continu rondrennen.
Ja, dat is niet leuk, dat is moeilijk en geeft van tijd tot tijd verdriet, maar het is niet anders. Ik zou, als ik jou was, mijn energie besteden aan het leren omgaan met, ipv de buitenwereld leren hoe ze kunnen aanpassen. Dat is natuurlijk veel te zwart-wit, want beide zijn belangrijk. Gelukkig wordt er al veel aangepast.

Bastet

Bastet

25-07-2009 om 12:32

Ayla

Toch is jonggeleerd,oud gedaan,ik ken zat kleuters die het aan mij vroegen als ze hier speelden,of iets bijv. melk of pinda bevatte.Ik was dan al op de hoogte hoor,via hun ouders,maar het werd de kinders wel aangeleerd.
Maar makkelijk is het omgaan hiermee zeker niet.
Groetjes,Bastet

Tinus_p

Tinus_p

25-07-2009 om 22:49

Ayla:
" Moeten we verwachten dat anderen rekening houden met een kleuter van 5 of moeten we dochter maar gewoon leren dat pech bij het leven hoort en dat het voor haar pech is dat bepaalde dingen gewoon niet kunnen."
Ja.
Ik denk namelijk, dat het allebei moet; om ongelukken te voorkomen, moet je vragen of anderen rekening houden met je dochter. Maar psychologisch is nodig dat ze accepteert dat ze anders is -en het is ook een effectieve bescherming tegen situaties waarin men (onbewust) geen rekening met je dochter houdt.

ayla

ayla

28-07-2009 om 08:56

Dank

Het is niet zo dat we geen ‘verantwoordelijkheid’ bij haar neerleggen. Ze weet wat ze mag en wat ze niet mag en ik hoor ook met regelmaat van ouders of van haar juf dat ze eerst vraagt of ze iets mag hebben “zit hier geen gluten in juf” of “hier zit toch melk in juf “. Maar van de andere kant kwam ze een paar weken terug tijdens het spelen opeens aanlopen met een sultana koek, van een vriendinnetje iets verderop in de straat gekregen. Ze moest er zelf van huilen zo erg was ze geschrokken dat ze iets had gegeten dat ze niet mocht hebben.
Het is soms wel raar hoe ene kind reageert op dingen, vriendinnetje wilde perse een bumba ijsje mocht niet van de mama van vriendinnetje want 1 een waterijsje dan alle twee een waterijsje, Is niet erg hoor zei ayladochter ik vind de waterijsjes lekker ik hoef geen bumbaijsje.
Terwijl ze gisterochtend heel verdrietig zei”mama ik vind het helemaal niet leuk om glutenintolerantie te hebben.
Ik probeer haar op dat moment uit te leggen dat het helemaal niet zo erg is, dat er een heleboel lekkere dingen zijn die ze wel mag en dat er zat mensen zijn die geen gluten mogen. Ook heb ik geprobeerd dat er mensen zijn die niet tegen andere dingen kunnen, tante kan niet tegen dieren en tegen aardbeien etc

Die kerutabs wil ik wel eens proberen voor de vakantie, misschien werkt het wel. Kaatje, heeft jouw zoon dan zoon heftige LI dat hij het niet redt met die kerutabs?

Eens

met Pelle. Hier een dochter van inmiddels acht met ernstige koemelkallergie. We zijn altijd in gesprek gegaan met kdv, psz en nu school. Als er een activiteit georganiseerd wordt waar eten aan te pas komt dan kijken we samen hoe we het gaan aanpakken. Soms ben ik er bij, vaak niet, soms maak ik thuis iets wat ze mee moet nemen, soms zorgt juf of meester er voor. Daarbij is dochter zich erg bewust van wat ze wel en niet mag en haar klasgenoten zijn er in meegegroeid en weten het ook heel erg goed. Vaak hoor je van 10 kanten: zit er melk in?? Kinderen zijn daar erg goed in Ik kan me je zorgen goed voorstellen, ik heb het zelf ook nog regelmatig en soms gaat het niet zoals we afgesproken hadden maar daar leren we ook weer van.

Succes!!

dorieke

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.